Ik denk niet dat je het altijd kunt voorkomen, maar door zelf bepaalde zaken, normen mee te geven, geef je ook een beeld af. Ik vind voorlichting uiteraard trouwens geen probleem, maar een 10 jarige laten zien hoe je condooms gebruikt vind ik bizar. 10! Die van mij zijn/waren daar toen echt totaal nog niet aan toe en mijn nu bijna 14 jarige ook nog niet eens echt. Het moet ook aansluiten bij de ontwikkeling van een kind. Hij heeft ook vrienden die wel zover zijn, dan moet je je daarop aanpassen.
Dat jullie dat als onacceptabel stellen binnen jullie gezin prima. Allemaal goed en wel dat jullie kinderen zich daar aan houden of gaan houden, maar het is naïef om te denken dat ze enkel daarom niet gaan doen. Erger nog, dan gaan ze het misschien wel doen achter jullie rug omdat het onacceptabel is. Ik zou er zelf ook niet blij om zijn dat onze kinderen op 14 jaar al seksueel actief zijn. Maar als ze het zijn, zou ik het wel willen weten en er ergens in gerustgesteld zijn dat ze op z'n minst weten wat bescherming is en dat ze in alle gevallen bij ons terecht kunnen met vragen.