even on topic Dit was wat ik vond over selaam, was gister al wezen zoeken naar de betekenis want ik vroeg het me ook af: De waarde van Assalamoe aleikoem (de islamitische vredesgroet) Islam betekent het bereiken van vrede door totale onderwerping aan Allah (Geprezen en Verheven is Hij) Een moslim is dus iemand die vrede bereikt door zich te onderwerpen aan de wil van Allah. Het woord `salaam` komt van hetzelfde stamwoord als islam. De salaam is de begroeting van de moslims. De letterlijke betekenis is vrede. De diepere betekenissen zijn: - Een gevoel van veiligheid en duurzaamheid die niet in dit leven wordt gekend. - Zonder tekortkomingen zoals in het woord salliem. - Redding, bevrijding, bescherming zoals in het woord sallama. - Begroeting, overeenstemming met degenen rondom ons, een harmonieus geheel. - Berusting in de betekenis van tevreden zijn met alles wat er voor je is bepaald en geen ontevredenheid voelen. - De algemene betekenis: vrede, vrijheid van alle strijdige elementen die de totale vrede in de weg staan Al deze betekenissen liggen in het woorden salaam en islaam. Ad-Djennah (het paradijs) is dan ook de volmaaktheid van islaam. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Qoraan: Allah nodigt uit tot Dar Assalaam(het huis van vrede) dit is Al-Djennah dor het accepteren van al-islaam en rechtschapen daden verrichten en af te zien van shirk en slechte daden en leidt wie hij wil naar het Rechte Pad (Soerat Yoenoes:25). Deze lezing gaat dus ook over de waarde van het geven van de salaam aan elkaar. Op vele plaatsen in de Qoraan worden de moslims bevolen Assalaamaan elkaar te geven. In de koran lezen we o.a: O jullie die geloven! Ga niet andere huizen binnen dan jullie eigen totdat jullie toestemming hebben gevraagd en degenen (van het huis) salaam hebt gegeven, dat is beter voor jullie, zodat jullie zullen herinneren. (Soerat An-noer:27). als jullie huizen binnengaan, begroet elkander met salaam van Allah, gezegend en aangenaam.. (Soerat An-noer:61). heeft het verhaal van ibrahiem`s geerde gasten jou bereikt (o,mohammed)? Toen zij bij hem kwamen en zeiden: salaman (vrede, antwoordde hij: salaam. (Soerat Adz-aariyaat: 24-25) misschien is het zo nog duidelijker....of niet
Nou is het cirkeltje rond! Kan je misschien ook de herkomst van hoi/hallo vinden Als we dan toch bezig zijn We zullen on - topic blijven....t was zo gezellig! Elmo Een discussie over een woord zonder slotje!!! Volgens mij zijn we goed en volwassen bezig dit gebeurd volgens mij niet vaak
Selaam Als mensen het niet echt prettig vinden dat ik selaam zeg i.p.v. hallo of hi dan moeten jullie het maar zeggen. Ik ben het gewend en vind het wat anders dan hi, hallo of hoi. Selaam komt van selam aleyküm maar dat is helemaal zo raar voor jullie dus schreef ik selaam dat gewoon voor mij hallo betekend. Maar zoals ik al zei vinden jullie het irritant of niet preetig dan kap ik er wel mee. Ik ben zelf van turkse afkomst en ben gelovig ben dit gewend. Ik bedoel er verder niets mee.
Ik zei al, ik vind het irritant. Maar mensen zullen mij ook vast wel eens irritant vinden, hahahah. Dus je moet je verder niet aan mij storen hoor!
ik vind het juist heel mooi nu ik zo ook de betekenis ervan weet. Maakt toch geen drol uit of we hoi, hallo, hola of alo zeggen? We gebruiken continu engelse woorden, vind het juist leuk nu eens iets anders te horen/lezen.
Het had wel leuk geweest als ze het gelijk had uitgelegd en dat wordt denk ik bedoeld met irritant. Nu ik het weet vind ik het ook wel leuk
Mijn man is ook van Turkse afkomst, vandaar dat ik het gebruik van selaam wel ken. Het heeft een diepere betekenis, maar wordt gewoon gebruikt als het woord 'hallo'. Verder kan het ook net zoiets betekenen als 'de groetjes' (ofwel gegroet). Vooral tijdens een telefoongesprek zegt met vaak Selam aleykum (gegroet, de groetjes)) en de andere persoon antwoordt dan: Aleykum selam (groetjes terug). Mij valt op dat het vaak ook tijdens het chatten gebruikt wordt door mensen van Turkse afkomst, en dan wordt het afgekort tot Slm. Tja, irritant of niet, we wonen wel in een multi-culti-samenleving . En des te meer 'men' zich ergert aan dat soort dingen, des te ergerlijk 'men's leven zal worden... Veel belgische dames op deze site heben inderdaad ook woorden die anders zijn dan de Nederlandse. En Belgie kan dan dichterbij zijn als Turkije, er zitten toch nog wel eens uitdrukkingen tussen die ik niet ken. (Ik ben overigens en Brabantse, dus Belgie is errug dichtbij! )Als ik me daaraan moet gaan ergeren, verspil ik volgens mij alleen maar energie. Even doorlezen, en begrijpend denken, biedt vaak al een hoop uitkomst... En anders: Googlen!!!
ik denk dat we elkaar ook kunnen laten in zijn/haar eigen waarde als layla selaam wilt zeggen dat zegt ze dat gewoon snap niet helemaal wat hier irritant aan is of knallen jullie ook zo de deur binnen en gaan op een stoel zitten ik denk dat we nog iets kunnen leren van layla zij zegt teminste netjes gedag vind dit erg onvolwasse om zon lol te maken om iemand zijn begroeting beetje kleinerend zelfs laat ik het rasistische er nog buiten want je stoot wel degelijk iemand voor het hoofd met dit en dat is zeker niet de bedoeling van dit forum iedereen in zijn eigen waarde laten of het je nu irriteert of niet ik heb gezegt en ben geen eens een juf wat trouwens gescheiden hoort te zijn je werk en je prive
Selaam! aj aj aj.... Gaat het de hele middag goed en gezellig.....nu dreigt het mis te gaan. Ik heb het geopend omdat ik al het vermoeden had dat meerdere mensen zich af zou vragen of het idd hallo of hoi zou betekenen. Ik dacht juist, laat ik het ff centraal houden. Iedereen heeft zijn mening gegeven....de Selaam zeggers (lees:typers) hebben het met alle liefde uitgelegd dus van onbegrip lijkt me hier geen spraken. Het is door mij absoluut niet racistisch bedoeld (kan het woord amper schrijven laat staan dat ik zo ben aangelegd) maar gewoon als vraag/interesse. Mensen die het irritant vinden moeten er idd misschien maar overheen lezen want er worden wel meer dingen geschreven die voor een ander irritiant zijn. Daarvoor was dit topic niet bedoeld (uiteraard ieder zijn mening). Ik ben blij dat ik nu weet wat het betekend!! En hoe ik aan die bron kom lijkt me mijn keuze! Allemaal een fijne avond! Au Revoir! Elmo'tje
Selaam @ Hummel Ik ben het helemaal met je eens. Elkaar gewoon in de waarde laten en elkaar respecteren dan kom je al een heel end. Ik had de betekenis er niet bij gezet want ik dacht dat het er wel op neer kwam dat selaam "hallo"betekend. Maakt niet uit. Het is nu opgehelderd toch?