Hoi allemaal, Ik vermoed dus dat ons zoontje GLT heeft.. Ik heb altijd geweten dat er iets was met hem maar kon het nooit plaatsen nu dus wel.. Hij geeft een aparte manier van spelen altijd al met z'n handen spelen heel apart onverwachte bewegingen. De tics die nu spelen zijn: neus ophalen kuchen adem vasthouden onrustige benen en steeds anders gaan zitten elke paar seconden. ogen dichtknijpen ogen wrijven sirene nadoen met zn tong heen en weer Ik word er helemaal gek van zeker nu ik erop aan het Letten ben ik irriteer me eraan en word er zelfs zenuwachtig van... Nou probeer ik er niet veel van te zeggen wil dat hij zich hier op z'n gemak voelt natuurlijk. Ik vermoed dus dat hij GLT heeft aangezien het zoveel tics zijn en dit al jaren bestaat en nu dus in rap tempo erger word en het zoveel tics zijn zowel lichamelijk als vocaal.. ik vind t zo erg voor hem dat ik er hele nachten over lig te piekeren.. wat als kindjes hem gaan pesten en hij niet vooruit komt. Hij heeft ook een taalachterstand die behoorlijk is maar zoals het er nu uitziet gaat hij wel naar de basisschool. Verder loopt hij achter met tellen en getallen hij blijft 1 4 5 6 7 8 9 10 zeggen hoe vaak ik ook herhaal 1 2 3 en kan nog niet als ik zeg geef maar 4 koekjes dat geven... ik maak me enorme zorgen. .. niet omdat hij anders is voor mij want mij kan t niet schelen ik vind hem geweldig maar zie op tegen de toekomst....
Ben je al bij de huisarts geweest? Of heb je zelf deze conclusie getrokken? Dat lees ik hier niet terug.
Over GLT kan ik niks zeggen, ik vraag mij wel af hoe je erbij komt dat hij achterloopt met tellen en getallen als hij met 3,5 niet tot 10 kan tellen of niet 4 van iets kan geven. Want ik kan je vertellen dat dat absoluut niet het geval is. Dat hoeft hij met 3,5 niet per se tr kunnen.
wij hebben thuishulp van parlan en k.a vermoed het ook. ze vroegen of ik een officiële diagnose wilde maar heb nee gezegd omdat er weinig veranderd zeggen ze. de peuterzaal zei dat hij dit moest kunnen. Hij is dan ook de enige die het niet kan en is wel de oudste op de psz. hij heeft een iq test gehad die trouwens hoog gemiddeld was 115 namelijk. en die zei dat hij dit ook moest kunnen. en t opvallend was dat hij t niet overneemt als je 1 2 3 zegt en t aanbied want hij is er wel geintresseerd in in tellen etc...
Nou ga maar een informeren bij wat willekeurige kleuterjuffen. Dit hoeft hij echt niet per se te kunnen. Misschien blijkt later wel dat hij er problemen mee heeft maar dat is nu te vroeg om te zeggen. Dat hij de enige op de psz is die dat niet kan vind ik moeilijk te geloven. Daarbij...mijn kinderen waren 1 van de weinigen die op de psz de kleuren nog niet kenden en dat was in groep 1 geen enkel probleem.
Persoonlijk zou ik toch het diagnosetraject ingaan, meer om te kijken of er niet meer speelt, aangezien hij ook een taalachterstand heeft. Dat zou namelijk meer duiden op ass of een combinatie van ass en gilles de la tourette (bekende co-morbiditeit). Verder als het wel tourette is, zal hij waarschijnlijk wel begeleiding nodig hebben waarvoor een diagnose nodig is, dus ik snap niet zo goed dat ze spreken van geen toegevoegde waarde?
Als hhij een officiele diagnose heeft kunnen jullie toch beter weten hoe jullie met hem om moeten gaan? En hoe jullie hem dingen aan moeten bieden. Blijkbaar zegt hij het niet na dus misschien leert hij op een andere manier. Ik weet zeker dat hij die getallen opzeggen en het resultatief tellen nog niet hoeft te kennen maar daar gaat het in jouw verhaal niet om. Als hij dat wel kan blijven de tics en de taalachterstand dus ik zou daar helemaak niet op letten. Misschien kan hij met een diagnose naar een behandelcentrum ipv een gewone psz waar ze hem veel beter kunnen helpen. Ik zie dus ook echt niet in waarom er geen officiele diagnose moet komen. En wie weet is het indd niet die stoornis maar een andere. Op school zul je dan ook tgen dingen aan kunnen lopen en dan is het fijn als iedereen weet wat hij heeft zodat hij de juiste gerichte aanpak krijgt. Ik snap volledig dat je verdrietig hierom bent maar als je het laat onderzoeken, wie weet valt het dan nog mee. Of niet, maar dan weet je in elk geval zeker wat er is.
Ik ben het met bovenstaande dames eens, ik snap niet dat ze in dit geval zeggen dat een diagnose geen toegevoegde waarde heeft. Ik denk dat ze hem dan toch veel gerichter kunnen helpen?
Mee eens, zoontje is 4, 5 en kan dat ook niet, zou misschien moeten, maar maak mij er niet druk om, komt wel. Mijn andere 2 waren er ook later mee (net als met kleuren en letters). Nu de hoogste scores van de klas.
bedankt voor de antwoorden hij heeft geen ass hij heeft op aandringen van mij een half jaar op een behandelgroep gezeten hier is behalve de taalachterstand niks uitgekomen. De tics worden nu meer opvallend en erger. Hij zit inmiddels vanaf oktober alweer op reguliere psz. ik denk dat we dan toch geen traject ingaan. heb zelf ervaring met GLT op miin werk dus weet wel hoe ik er mee om moet gaan maar vind t wel erg moeilijk.. ook omdat ik weet hoe erg het kan zijn in de toekomst voor het kind zelf. het tellen moeten ze hier dus echt kunnen ook al een gesprek gehad voor de basisschool en volgens de directeur moet het ook. maar voor nu is dat niet iets waar ik me zorgen over maak meer over de tics.
Je peuter loopt iig niet achter op het gebied van tellen en getallen. Hij hoeft dat helemaal nog niet te kunnen. Ik ben jaren kleuterjuf geweest en kreeg genoeg kinderen van 4 binnen die dat nog (lang) niet konden. Vooral resultatief tellen is iets waar we juist op school aan werken. Als alle kinderen dat al kunnen bij binnenkomst op de basisschool, zouden veel juffen naar huis kunnen Ik zou zelf toch ook zeker wel een diagnose willen. Het hebben van een diagnose, hoe vervelend het ook is, opent vaak wel deuren. Oa voor begeleiding thuis, op school etc. En dus kan je je zoontje gerichter helpen. Ook op school later kan hij daar alleen maar baat bij hebben. Dat een stoornis oid niet weggaat door een diagnose, wil nog niet zeggen dat een kind niet verder geholpen kan worden. Je wil denk ik toch zelf ook weten hoe je het beste met hem om kan gaan. En later in gesprek met school hoe zij hem het beste kunnen helpen. Het kan zelfs je keuze voor een bepaalde school beinvloeden etc.
Ik zou onmiddlijk een andere school kiezen Nog nooit zo'n onzin gehoord. Nog even en peuters moeten al lezend naar school komen oid. Moet niet gekker worden hoor. Een telrij nog niet op kunnen zeggen, past prima bij zijn leeftijd.
ik vind t ook steeds gekker worden ze hebben ook cito toetsen in groep 1 hIer maar dat lees ik wel vaker . ik moet zeggen dat al zijn vriendjes ook tot tien kunnen tellen hoor. kijk als je als ouders weinig aandacht aan besteed maar dat doen wij wel.. tot 3 tellen lukt ook njet
Geen ervaring met glt, fijn dat je zelf weet hoe er mee om te gaan door je werk. Maar wel moeilijk jouw kleintje. Dat tellen hoeft echt nog niet. In groep 1 moeten ze uit eindelijk kunnen tellen tot 5 volgens mij ? Misschien bedoelen ze het opzeggen tot 10 ? Mijn dochter die "vergat" ook steevast de 4 geloof ik. Dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken.
de ervaring is fijn maar misschien haal ik me ook veel dingen in mn hoofd juist doordat wat ik hen gezien en bij je eigen kind komt je gevoel kijken. het tellen kan hij zowel niet opzeggen als echt tellen. wij besteden er veel tijd aan maar 1 2 3 zeggen lukt niet 1 4 5 blijft het. ik ben misschien toevallig ook omringd dor kinderen die gewoon snel zijn en dan ook nog jonger.
morgen is er een gesprek op school in elk geval (peuterzaal) en dan zullen zijn begeleider en ik in gesprek gaan Hoe of wat. hij gaat ook nog gestest worden op een TOS. Daar staat alleen een wachtlijst voor van 5 maanden dus schiet ook niet op! Ik vind hem nog steeds zelf wel veel kenmerken van ASS hebben maar de psz niet..
Maar de psz leidsters zijn geen psychiaters en psychologen. Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe het werkt qua begeleiding en ook op school. Zolang hij geen diagnose heeft kan hij ook geen extra hulp krijgen, kan er op school geen rekening gehouden worden met ( alleen juf kan natuurlijk zelf helpen). Wat de psz wel of niet vind zou mij niet uitmaken, ze hebben er nl niet voor geleerd.