Selfie tijdens borstvoeding aanmoedigen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Carino, 30 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alf

Alf Niet meer actief

Thnx.

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Maffia? Ik blijf het zo bijzonder vinden dat een groep moeders die borstvoeding belangrijk vindt, vergeleken wordt met de maffia. Je weet wat de maffia doet he? Die doden mensen, verhandelen drugs en allerlei andere mensonterende zaken. Ja nu ga je natuurlijk zeggen dat het maar een grapje is en neem het niet zo hoog op en dat soort onzin. Maar het is respectloos. Ik begin toch ook niet elke keer over kunstkenau's? Flesfenixen? Nutrilonnazi's? ;) Zullen we gewoon respectvol blijven?

3. Vlinder84

En dat is idd een grappige en interessante gedachtegang. Met borstvoeding hoef je niet te weten wat erin gaat. De natuur heeft de borst ontworpen om onze jongen te zogen. De fles is onnatuurlijk en het feit dat je daar wel moet afmeten en op de cc moet bekijken of het zo voldoende is, is geen teken dat de borst dit dus mist. Het is een teken dat kunstvoeding door mensen is ontworpen die graag alles onder controle houden. Dus als je gewoon eens leert vertrouwen op je lichaam en dat van je baby, hoef je je niet druk te maken om dat soort futiliteiten. Met de borst weet je zeker dat ze alles binnen krijgen dat ze nodig hebben. Met kunstvoeding, weet je dat ze een kunstmatige variatie binnen krijgen, dat nog niet in de buurt komt van de kwaliteit van melk uit een vrouwenborst. En dat zeg ik niet om te stangen of te kwetsen. Want ik zou het echt toejuichen als kunstvoeding net zo geniaal was als borstvoeding. Dat verdient echt elk kind!

4. Alf

Alf Niet meer actief

Maffia is inderdaad een nare omschrijving. Zou ik ook niet leuk vinden.

Maar je kunt moeilijk ontkennen dat er door de regels heen, de afgelopen tig pagina's niet een paar keer wordt opgemerkt dat FV niet oke is, eigenlijk verboden zou moeten worden -enkele bijzondere uitzonderingen daargelaten- en dat 'we' dan zelf maar moeten weten dat ons kind kanker krijgt.

Dan lijkt op een ander iets toewensen als je niet dezelfde mening deelt, en ik denk dat mede door vrouwen die zich daardoor gekwetst voelen de nare term maffia in de mond genomen wordt.

Ik ben iemand die door medische oorzaak geen bv heeft gegeven, en voel me er prima bij.
    Maar zou het echt vreselijk vinden als mijn kind ziek wordt en men kijkt van... ja.. jaja.. dat zat erin he?!
    En -geloof me- mijn zoon is zo naar huis gestuurd met RS virus.
    Dan krijg je een raar stempel en dito mening tegen (te) fanatieke BV promotors

5. Alf

Alf Niet meer actief

En dan noem je anderen in dit topic 'niet chique'

En het komt natuurlijk wel in de buurt van BV. Anders had ik mijn zoon net zo goed slootwater kunnen geven, als hij dan nog geleefd had tegen de tijd dat ik bij hem was na de bevalling tenminste

6. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Ben het helemaal met jd eens. Bv is overrated! En eenzijdig uitgelicht in de wetenschap en media. (En ja ik geef borstvoeding).

7. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Ik vind het 'maffia' (okee het is uiteraard een overdreven woordkeuze) omdat ze eigenlijk zeggen dat je een betere moeder bent als je bv geeft. Dat je je kind anders iets te kort doet. En vrouwen dus een schuldgevoel aanpraten. Als ieder nou gewoon zijn ding zou doen dan zou het een stuk fijner zijn. Ik vind juist dat het respect vanuit die 'maffia' kant mist.

8. Vlinder84

Maar die gevoelens die jij erbij krijgt, zeg maar over hoe andere mensen erover denken, vind ik ook onterecht hoor. Het is geen vergif dat je geeft! Het is echt onterecht dat als er iets met je kindje gebeurt, jij daar de schuld van zou krijgen omdat je geen bv gegeven hebt. En ik denk dat daar een groot pijnpunt ligt. Ik voel dat uiteraard heel anders en dat zou ook niet moeten mogen. Ik krijg vaak de indruk dat ik voor niks mijn stinkende best heb gedaan om bv te geven, want zoals je hierboven leest: je weet niet wat erin gaat, dus je kunt net zo goed de fles geven. Nee, dat is gewoon niet zo. Ik deed mijn best omdat dit voor mij de juiste manier was. Jij deed je stinkende best omdat dat voor jou de beste manier was. En tot dat punt zouden we moeten komen. En daar gaat dit topic ook over: elkaar accepteren, of je nu met de borst of de fles voeden. En beiden kanten voelen dat die acceptatie er niet is, omdat we onszelf steeds moeten verdedigen, ook van beide kanten. Dat is toch zonde?

9. Vlinder84

En dat is jouw referentiekader, ik heb het mijne. Jammer dat je toch met maffia blijft spreken, ook al zet je er aanhalingstekens bij. Dat gaat niet helpen om ons dichterbij elkaar te brengen, of wel?

Ik reageer later op de andere berichten, ik heb een afspraak nu :)

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Uit bepaalde bv studies is gebleken dat bij die deelnemende moeders de juiste voedingsstoffen in hun melk zaten.
    Wat mijn collega bedoelde (en zo had ik het zelf nooit bekeken); hoe weet je nou dat in JOUW melk ook alle voedingsstoffen zitten? en hoe weet je dat ze er elke dag weer allemaal in zitten? het wordt niet gecontroleerd of gemeten oid. Stel je krijgt zelf niet genoeg van een bepaald mineraal, bv selenium, binnen, dan krijgt je baby dat dus ook niet (waarschijnlijk).
    Fv wordt natuurlijk volgens een vast recept gemaakt en wordt onderworpen aan talloze kwaliteitscontroles en bevat dus gegarandeerd alle benodigde voedingsstoffen (behalve uiteraard antilichamen).
    Ik wil hier niet al te veel mee beweren hoor (en al zeker niet dat fv beter zou zijn), ik vond het gewoon een interessante gedachtegang :)

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    ik snap de gedachtegang... maar juist bv verandert en dat is positief.
    in het begin heb je hele andere voeding dan na een maand, en weer later verandert het weer.
    terwijl kv 6 maanden lang hetzelfde is.
    als het warm is en je kind meer wil drinken, wordt je melk wateriger dan wanneer ze weinig drinken.

ik snap de opmerkingen van vlinder wel, het is echt vertrouwen, meebuigen, en niet aan richtlijnen houden met bv.
    het is de eerste weken/maanden echt aanpoten en investeren. als dan niet kunt vertrouwen / loslaten is de kans echt aanwezig dat het niet lukt.

flesvoeding lukt altijd (medische zaken daargelaten), vergt weinig doorzettingsvermogen, en je hebt geen andere opties.
    bij bv krijg je zo vaak de opmerking: geef toch eens een fles, dan slaapt ze wel door. op de fles worden ze ook groot. met de fles weet je hoeveel ze drinken, dan hoef je niet zo vaak te voeden. nachtvoedingen? nou dat is (met de fles) echt niet nodig.
    etc etc

ik zou dan hebben kunnen horen: je bent een aansteller dat je voor bv gaat, je maakt het jezelf onnodig moeilijk. maar ik wou dat niet horen, dus gaf als antwoord dat bv gewoon het beste is en ik dat geef.

als je kv geeft en je krijgt te horen dat bv beter is (zeggen mensen dat echt, of hoor je dat?) dan hoef je je niet rot te voelen want je hebt er met een reden voor gekozen.

zeggen mensen echt dat bvmoeders betere moeders zijn? of hoor je dat? zeggen ze: bv is beter (waar) of zeggen ze: bv mamas zijn betere mamas (niet waar).
    En als ze het eerste zeggen, hoor je dan misschien het tweede?

zo, dat was even een reactie op het hele topic geloof ik:)

en ja, ik vind dat je overal mag voeden, mits netjes. of dat nou een rijstewafel is of een fles;)

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik doe niet aan pmmen. En ik stak gewoon de draak met een in mijn ogen behoorlijk paranoide 'bilderberg/big pharma' conspiracy reactie.

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Precies. Kip en ei.

14. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Taliaa,
    Ja mensen zeggen het echt (in mijn omgeving). En opmerkingen als 'wat een doorzettingsvermogen bij lang bv geven suggereert bij mij dat ik dat niet zou hebben als ik een fles geef.

En voeden in het openbaar, ik voel me er eigenlijk prima bij, volgens mij heeft niemand het door, ze zien in elk geval niks dankzij voedingskleding en evt een sjaal. Nog geen opmerking gehad gelukkig

15. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Nou jij zegt mooi samengevat wat ik denk; mensen lezen vaak hun eigen onzekerheden tussen de regels.
    Hoewel er vast ook zeker mensen zijn die zulke (in mijn ogen kortzichtige en kwetsende) opmerkingen wel letterlijk in je gezicht maken. Ik werd wel 20 x beschuldigd dat ik het mezelf onnodig moeilijk maakte met die eindeloze borstvoeding (altijd dezelfde mensen trouwens ;)). En dan is het moeilijk om sterk in je schoenen te blijven staan en om zelf niet de volgende keer gelijk je stekels op te zetten, wanneer het onderwerp die kant op gaat. En dat geldt andersom natuurlijk ook voor moeders die flesvoeding geven, wanneer er nare opmerkingen voorbij komen. Ik bedenk alleen dat niet iedereen er zo over denkt, niet iedereen over 1 kam scheren. En daarom dus ook niet van maffia spreken etc ;).

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Geniaal bedacht! Ik hou wel van een beetje alliteratie. :D

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oja... ik hoorde ook regelmatig 'wat knap, zeg' of iets dergelijks. Op dat ik nog bv gaf. Ik wist nooit wat te zeggen. Ik vond het niet knap van mezelf. Ik vond het gewoon. Ik deed het gewoon. Nooit het idee gehad, dat het meer moeite was dan fv geven. Is het volgens mij ook niet. In mijn ogen juist minder. Maar schijnbaar denken veel mensen, dat het moeilijk is. Of een opoffering. Maar toch raar.... je hoort ook nooit iemand zeggen: "Hoe oud is je kind? 10 maanden? En je maakt nog steeds elke dag, meerdere malen per dag, een flesje klaar? Knap zeg!" :D

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb bij lange na niet alles gelezen, maar iets dergelijks kan ik me niet herinneren. Had ik zoiets gezien (en als dusdanig geïnterpreteerd, want het kan ook aan de lezer liggen), dan had ik als pro-bv moeder echt wel een opmerking gemaakt, want dat slaat natuurlijk nergens op.

19. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Pas maar op waar je het zegt. Hier een paar jaar terug een tiener gekend, die wilde wel een baby want o zo schattig. Maar borstvoeding nee, dat gedoe aan haar borsten hoefde niet, ze kon toch gewoon even melk gaan halen in de winkel, alleen moest ze nu volle melk of halfvolle melk kopen?

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat worden jullie trouwens doodgegooid met reclame voor fv of promotie van bv? Ik ervaar dat helemaal niet.

Deel Deze Pagina