Selfie tijdens borstvoeding aanmoedigen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Carino, 30 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen maar wil toch even reageren.

Ik ben met frusse tegenzin aan de bv begonnen. De eerste paar keer vond ik het echt een hele vreemde gewaarwording maar goed idereen in mn omgeving zei, even doorbijten dan hebben jij en de kleine er straks veel plezier van. En dat was ook zo. In mn omgeving heeft iedereen BV gegeven en ik vond het logisch het ook te proberen.

Uiteindelijk heeft mn zoontje 15 maanden bv gehad maar dat is niet omdat ik vantevoren nu bedacht had dat het zo zou moeten.

Wat ik wel begrijp is dat de WHO een tgengeluid probeert te Creeren. De voedselindustrie is bepaald geen kosjere club. Er is zelfs een tijd geweest dat FV als 'beter' werd bestempeld. Dat zelfs moeders in midde africa kindjes aan de fles deden ondanks gebrek aan schoon drinkwater, met alle gevolgen van dien.

De WHO heeft niet voor niks zo en is een wereldwijd orgaan. Dat hier in west Europa, America en gok ook australie en NZ vreselijk strenge regels zijn Wat betreft flesvoeding betekend niet dat dit overal zo is.
    Te denken aan het hele Chineze schandaal.

Ik denk dat we elkaar in de waarde moeten laten maar ik snap de frustratie wel. Ik mer bij mezelf gewoon als ik een moeder van een piepklein frummeltje in een Hema restaurant de fles zie pakken, ondbedoeld toch ach wat jammer. Terwijl ik die vrouw niet ken, de geschiedenis niet ken en haar kindje ook niet.

Ik ben namelijk onwijs blij met de support die ik heb gehad, en de bemoedigende woorden in het begin. Maar wat nu als jou omgeving met de fles is groot gebracht dan bestaat de kans dat het niet bemoedigende woorden zijn om even door te zetten maar het afkraken van je pogingen. Door te zeggen maak het jezelf niet moeilijk pak een fles. En ja dat heb ik bij mensen in mn omgeving gezien.

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb een hekel aan alle vormen van reclame. Ik vind het fijn dat kindjes gevoed worden, maar ik hoef dat niet de hele dag overal te zien. Dat geldt voor zowel bv als fv.

3. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik kreeg toen mijn zoontje 5 weken was van iemand de opmerking: "oh je geeft borstvoeding? Waarom? Je kan hem toch ook gewone voeding geven?"

En toen hij 6 weken was van iemand anders: "Heb je hem nu nóg aan de borst?"

Zo jammer dat bv geven blijkbaar iets raars is voor sommige mensen. Dat je zelf geen bv wil geven, prima. Maar laat een ander dat wel doen zonder daar meteen ongevraagd op te moeten reageren op een negatieve manier...

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
  5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Jammer dat dit weer zo'n pro-contra borstvoeding/flesvoedings topic is geworden (gaaaapppp).

Ik hoef geen reclame te zien voor borstvoeding en ook niet voor flesvoeding. Ik geef wat ik het beste vind voor mijn kindje en wat het beste bij ons past en ga er vanuit dat een ander dat ook doet (of het nu borst- of flesvoeding is).

Word er een beetje moe van dat het één beter/anders/juister zou zijn dan het andere. Heb respect voor de keuze van een ander, wat die keuze ook is.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Lees m eens zo:
    Ik kreeg toen mijn zoontje 5 weken was van iemand de opmerking: "oh je geeft flesvoeding? Waarom? Je kan hem toch ook zelf voeden? Je doet hem echt te kort. Weet je wel hoe belangrijk het is voor de hechting en hoeveel antistoffen? Je moet gewoon beter je best doen. Draag je hem wel of dat ook niet?"

En toen hij 6 weken was van iemand anders: "Heb je hem níet aan de borst?"

Zo jammer dat fv geven blijkbaar iets raars is voor sommige mensen. Dat je zelf geen fv wil geven, prima. Maar laat een ander dat wel doen zonder daar meteen ongevraagd op te moeten reageren op een negatieve manier...

7. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Juist! Het werkt gewoon twee kanten op.

Ik ben vooral van mening; doe waar jij (lees; jij in t algemeen ) je goed bij voelt, concentreer je op je eigen kind en bemoei je niet met de keuze van een ander, daar heb je gewoon niks van te vinden en al helemaal niks over te zeggen.
    Wil je je kind bv geven, helemaal prima, wil je dat niet ook goed. Waar je ook voor kiest..het maakt je echt niet een betere, geweldiger, liever en al helemaal niet superieure ouder dan de andere.

8. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Wij moeders moeten zeker respect hebben voor elkaars keuze!
    Maar je moet toch toegeven, dat het vanuit een maatschappelijk oogpunt toch heel logisch is, dat hetgeen wat statistisch gezien (nogmaals per individu en gezin kan dat heus wel verschillen) gezonder is, dat dat gepromoot wordt. Net zo goed als dat gezonder eten aangemoedigd en roken en alcohol ontmoedigd worden. Ik kijk daar ook niemand persoonlijk voor aan als die ongezond eet of een sigaret opsteekt, maar voor de maatschappij zou het statistisch gezien een hoop schelen. Dat kun je toch niet ontkennen.
    En als jij weet van jezelf dat je een bepaalde keuze wel doordacht hebt gemaakt, (of misschien had je wel geen keuze in geval van borstvoeding) waarom je dan hier toch zo aan storen? (Niet perse jij trouwens :p)

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ja zeker
    Maar je moet wel alle feiten op een rij hebben. Hoe kun je anders weten wat het beste is voor je kindje en jezelf? Alle onjuiste info over bv en kv die ik hIer in dit topic alleen al voorbij zie komen is tenenkrommend.

10. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Ik weet niet waarom je dit zegt maar ik heb helemaal niets tegen fv, zal daar nooit iets negatiefs over zeggen. Dus waarom je mijn bericht zo moet verdraaien ontgaat mij...

Het gaat mij erom dat borstvoeding geven gewoon iets heel normaals en natuurlijks is en dat ik het jammer vind dat we zo ver van de natuur zijn afgeweken dat zoiets normaals voor veel mensen ineens raar en vies is. Dat heeft niets te maken met hoe ik tegen flesvoeding aankijk want het kan mij echt geen bal interesseren wat voor soort voeding een ander aan haar kind geeft.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.981
    113
    En jij reageert wel positief op mensen die bv geven. Het werkt idd beide kanten op he???

En ik heb flesvoeding aan de oudste gegeven en borstvoeding aan de jongste 2. Alle drie de keren stond ik volledig achter mijn keuze en ik voel dan ook geen enkele reden om iemand op zijn keuze te beoordelen.

12. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Ik vind het gewoon zo jammer, die strijd constant. Die strijd komt echt van beide kanten terwijl het nergens voor nodig is. Zo moeilijk is het toch niet om een borstvoedende moeder lekker borstvoeding te laten geven en een flesvoedende moeder lekker de fles te laten geven? En gewoon te accepteren: voor baby's is het belangrijk om melk te krijgen en beide moeders geven hun baby melk. Dat is alles wat ertoe doet.

Ik geef borstvoeding en ben van plan dat lang te blijven doen, mijn streven is minimaal 2 jaar. Mijn zusje is bij de oudste met de borst begonnen maar vond het niks en stapte na 2 dagen over op de fles. haar jongste krijgt vanaf dag 1 flesvoeding. Denk je dat er tussen ons strijd is? Nee. Wij zitten gewoon naast elkaar op de bank, zij met de fles en ik met mijn kind aan de borst. We behandelen elkaars keuze gewoon beiden als normaal en als gelijkwaardig. En ik kan je vertellen, dat is helemaal niet zo moeilijk.

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    in de vergelijking die je nu kiest wek je de indruk dat het verschil tussen BV en kv net zo groot is als tussen niet roken en wel roken (of niet drinken en wel drinken).

14. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ja maar ik vind sowieso er al een verschil inzitten dat ik vind dat er met borstvoeding zoveel te koop wordt gelopen. Je ziet nooit hier in iemands onderschrift staan; Floor heeft x maanden genoten van de fles. Terwijl ik het wel regelmatig zie staan in combinatie met borstvoeding.
    Je hoort nooit over een actie dat moeders vooral selfies moeten posten dat ze de fles geven..

Ik snap het niet. Mensen willen dat het als iets normaals gezien wordt maar doen vervolgens zelf alsof het mega super bijzonder is.

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik reageer absoluut normaal op mensen die bv geven.

16. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik heb nog geen kinderen en ik hoop dat ik ooit de keuze mag maken.

Maar iedereen heeft het over de vele reclames voor fv, maar ik heb er nog nooit een gezien?!

Terwijl ik wordt dood gegooid met bv reclame, nu de selfies, maar een paar weken terug was het een andere reclame actie van de who, als ik facebook open, is dat waar het over gaat. En dan niet "oh leuk, bv"

maar:

"als je geen bv geeft ben je nog slechter dan de duivel en al het slechts bij elkaar, kijk mij hoe goed ik ben"

Ik zie dus ook geen flesvoedende moeders op mijn facebook, als ik de fles zou geven zou ik dat ook niet doen, volgens mij wordt je echt afgemaakt als je dat doet..

Maar het stomme is, ik zou niet eens durven kiezen voor fv.. gewoon omdat daar zo een taboe op zit.

Dat is in ieder geval, mijn ervaring, als niet moeder zijnde.

17. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Zou dit zo kunnen zijn omdat je een lichte voorkeur voelt voor het geven van de fles?

Want ik ervaar dat dus helemaal niet zo. De enige borstvoedingdingen die ik op Facebook zie zijn de foto's uit bv-groepen waar ik lid van ben. Verder niets. Vrienden van mij met baby's plaatsen wel gewoon foto's van hun baby's die de fles krijgen. Of statussen als "na zijn laatste fles heeft hij heerlijk doorgeslapen". Ik zie daar ook nooit negatieve reacties op.

Ik denk dat het ook wat te maken heeft dus met de voorkeur die je zelf hebt. Als je zelf een voorkeur hebt voor de fles en niets hebt met borstvoeding, samen met misschien een stukje onzekerheid of gevoeligheid, kan het zijn dat bv-foto's je overal extra opvallen en meer in je losmaken dan nodig. En je over flesvoeding enkel de negatieve opmerkingen onthoudt en alle keren dat er wel gewoon normaal op gereageerd wordt niet.

Ik merk ook absoluut geen taboe op flesvoeding. In alle supermarkten en drogisten staan er schappen vol, goed in het zicht zodat je er niet naar hoeft te zoeken. De reclames staan paginagroot in tijdschriften als WIJ en Ouders van Nu. Tussen programma's door op tv zie je reclames van Nutrilon. Wettelijk moet er in hele kleine lettertjes onder de reclame staan dat borstvoeding beter is voor een baby. Maar die zie je alleen als je er van dichtbij naar kijkt.

Flesvoeding is gewoon een normaal onderdeel van deze maatschappij geworden. Er zijn best mensen die het verafschuwen. Maar lang niet zoveel dat je bang moet zijn om voor de fles te kiezen. Dus als jij straks liever de fles geeft, doe dat. Voel je niet gedwongen tot een keuze die je liever niet wil maken enkel uit angst voor opmerkingen van anderen die er misschien maar weinig gaan komen. En als je bv geeft krijg je net zoveel opmerkingen. Net zoals met alle andere keuzes die je zal maken voor je baby, zelfs al voor die baby geboren is. In de ogen van andere moeders doe je het toch nooit goed. Dus doe dan maar wat in je eigen ogen goed is. Meer kun je niet doen.

18. Boommm

Boommm Niet meer actief

Linnea. Dat er geen taboe heerst op fv is niet helemaal waar. Ik heb een hele hoop shit over mijzelf heen gekregen toen ik bij de eerste twee voor flesvoeding koos.

19. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Maar de vraag is of dat meer shit is dan wat je krijgt als je (langer) borstvoeding geeft. Want ook dan krijg je dat. En dat heeft dan weinig te maken met de voeding maar gewoon met dat mensen de behoefte voelen om de keuze van een ander af te zeiken. Zoals ik al zei, je doet het in de ogen van een ander toch nooit goed.

Het is met elke keuze die je maakt dat je te maken krijgt met twee kampen. Eén kamp dat je de hemel in prijst omdat ze vinden dat je het zo supergoed doet, en een kamp dat je afmaakt alsof je een slechte moeder bent. Ik heb over alles wat ik doe beide kampen al gehoord ;). Volgens mij maakt het echt geen drol uit wat je doet want die beide kampen krijg je altijd mee te maken. Zeker als je je op internet begeeft.

20. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Bij taboe denk ik trouwens aan dat je het nergens ziet en er niet over mag praten. Maar dat is met fv absoluut niet het geval. Je mag overal flesjes opwarmen, overal de fles geven, het overal vrij kopen zonder dat je om je heen hoeft te kijken of niemand ziet dat je het koopt (tenminste, ik pak gewoon een pak uit het schap en loop ermee naar de kassa zonder schaamte). Dat noem ik geen taboe.

Deel Deze Pagina