Ik leg het jou niet in de mond, maar jouw tekst leende zich uitstekend om te laten zien dat je bijna exact hetzelfde over fv kunt opschrijven. Daarmee wilde ik laten zien dat het aan beide kanten leeft.
Maar dat taboe is er in mijn ogen ook niet voor bv. Op normale plekken kan iedereen gewoon (discreet) voeden. Alleen dat gezeur dat je kind overal maar moet kunnen eten (op een showroom bank in de Bijenkorf, in een kledingwinkel..) word ik altijd doodziek van en daar heerst geen taboe op, het is gewoon ongepast.
Je kan het bij ons in de buurt wel kopen, maar vrouwen met een pak, zeker van die kleine kindjes melk, worden er wel op aangesproken. Door de caissière bijv. "zou je dat wel doen". (okay, die vrouw is ondertussen wel ontslagen door dit soort opmerkingen, dat wel). Of je het overal kan opwarmen, geen idee. Geen ervaring nog, in de stad in ieder geval wel. Maar als je je kind voed, fles of borst, ga je toch gewoon ergens rustig zitten? Snap niet dat het hip is, om midden in een overvolle winkelstraat je kind te voeden. fv wordt in mijn omgeving, als het gegeven wordt, ook gewoon discreet en op een rustige plek gegeven. Waarom moet bv juist op de drukste plekken? Drinkt het kindje dan beter? Maar misschien ook wel de ervaringen die mijn mening kleuren hoor. Een vriendinnetje werd opgenomen in het ziekenhuis door ontstekingen aan haar borst, en haar kindje met ondervoeding. Lactatiedeskundige en kraamzorg bleven zeggen dat bijvoeden met fv heel erg slecht was. Op een gegeven moment zat ze een uur met haar kind aan de borst en mompelde ze een uur lang "ik moet doorzetten, bv is goed, fv is slecht, ik moet doorzetten, bv is goed, fv is slecht". Lijkbleek, met grote zwarte ogen. Dat was zo intens verdrietig, schrijnend en zo ontzettend eng. En natuurlijk maakte ze zelf de beslissingen, maar ze stond stijf van de hormonen, eerste kindje, en het enige advies wat ze kreeg "blijf bv geven, dat komt vanzelf opgang" Ik ben zelf trouwens niet voor het een of het ander. Ik hoop vooral dat ik er ooit echt over mag nadenken. en ik vind in mijn omgeving beidde prima. FV is voor mij natuurlijk leuker , daardoor kan ik ook al heel vroeg een band opbouwen met kinderen, maar bv net zo prima. Ken ook veel mensen die kolven en dan de fles geven. Maar ik weet wel, dat ik onderzoek ga doen naar de pro of anti houding van zowel de verloskundige en kraamzorg. Ik wil graag advies, aangepast aan mijn situatie.
ah wat rot hier wilde het bij de 3de eerst ook niet echt op gang komen en toen kreeg ik juist het advies om intensief te gaan kolven (echt max 3u ertussen) en wat ik kolfde per fles te geven, aangevuld met fv. Smorgens mee begonnen en savonds merkte ik al dat er stuwing kwam. Mn meisje hapte eerst verkeerd en was daarna zo zwak dat ze niet meer door kan drinken na een paar slokken. Gelukkig zo een opname kunnen voorkomen en uiteindelijk meer dan een jaar kunnen voeden. BV is leuk maar je moet er zelf niet aan onderdoor gaan, of je kind...
Super geschreven! Ik kan me er helemaal in vinden. Het boeit mij niet of een vrouw haar kind bv of fv geeft. Waarom mag een vrouw geen selfie maken? Vind je het vervelend dan kijk je gewoon niet. Best simpel toch?
Dat aanspreken door de caissiere is echt heel slecht. Daar moet zo iemand zich gewoon niet mee bemoeien. Of doet ze dat ook bij alle andere dingen die mensen meenemen waar zij niet van houdt? Ik geef trouwens echt geen bv op drukke plekken . Mijn kind raakt dan afgeleid en hapt moeilijk aan. Maar ik voed hem wel gewoon in het openbaar, zou niet weten waarom niet. Ik zoek een plekje waar hij niet afgeleid raakt, maar soms kan ik dat niet vinden. Zo heb ik hem ook wel eens midden in de trein zitten voeden. Het was of dat of hem van de honger de trein bij elkaar laten huilen. Dan maar gewoon proberen of hij daar wil drinken. En dat deed hij, want hij had écht honger, en bij echte honger maakt het hem niet meer uit hoe druk het is om zich heen. Dan gaat hij helemaal in de borst op en merkt hij niets meer. Ik zie ook nooit iemand voeden in het openbaar trouwens. Echt nog nooit gezien. Maar hier in mijn omgeving geven ook heel weinig mensen bv zeiden ze het op het CB, die waren daar verbaasd dat ik bv gaf want dat zagen ze bijna nooit.
Ben ik met je eens. Dat gaat dan om plekken waar je ook geen fles zou gaan geven. Gewoon gelijkwaardig behandelen allebei. Op een bank in de showroom van de bijenkorf ga je ook geen fles zitten geven, dus ook geen bv. En op een terras kijkt niemand ervan op als je een fles gaat geven, dus bv moet daar ook kunnen vind ik.
En dat maakt het dus voor veel mensen zo beladen om te stoppen met borstvoeding. Voor mij ook, na tien maanden.
Dit ga ik schrijven van uit een moment opnamen. En moet goed gelezen worden. Pas stond ik in de rij bij Slagharen aan het wachten om de kabelbaan in te gaan! Staat er een bekeerde Moslima helemaal prima top en voor ik verwijten krijg dat is haar eigen keuze. Wat schets mijn verbazing jong meisje nog met vader en vriend/? man in de rij. Even verder op zit er een vrouw haar kindje bv te geven! Waar op ze zegt dit kan en mag toch niet?? Waar op ik zeg veroordeel een ander niet aan gezien je zelf met vooroordelen te maken hebt ( bekeerde moslima) prima wederom voor ik een ( hater of zo genoemd woord) maar haar reactie van waar bemoei je je mee en dat bedoeld de ik dus ook naar haar waar bemoei jij je mee. Of je nu bv geef of niet of fv wat maakt het nu uit je kind laten verhongeren ja dat is pas slecht.
Nou, zo erg was het bij mij niet. Maar mijn ervaringen zijn dus ook dat het frame heel sterk "BV = goed, FV = fout" is. Vanuit kraamzorg, ziekenhuizen, fora, andere moeders, etcetera. En dan vooral het zwartgemaakte stukje. Je bent echt in een kwestbare periode/positie. Dan kan een dergelijke boodschap heel zwaar binnenkomen.
Ik vind het heel goed dat AnnaCF het zo opschrijft, want dat maakt echt heel mooi duidelijk dat er een moreel negatief oordeel rust op FV. Ik heb ook 'buiten de deur' gevoed. Gewoon met een XXL-hydrofiel, niks aan de hand. Maar het is voor mij geen statement. Ik zoek dus een rustige plek op en concentreer me op mijn kind. Als ik in een restaurant zit en de tafel tegenover mij gooit een vrouw letterlijk even haar borst 'op tafel' om ongegeneerd te gaan zitten voeden, dan vind ik dat behoorlijk ostentatief en niet fatsoenlijk. Wat is er mis met even een rustig hoekje opzoeken? Ik zit niet op andermans blote borsten te wachten, zeker niet als ik uit eten ben.
Ik heb 4 van mijn 6 kinderen bv gegeven. De oudste en jongste fv. Pas een selfie op Instagram geplaatst tijdens het flesvoeden. Dit had ik er onder gezet: O... voed je deze keer niet zelf? Ehmmm nee... of ja, toch wel... Elke dag minstens 6x, met alle liefde #normalizebottlefeeding
Ik heb het dus juist andersom ervaren: totaal geen aandacht voor de keuze fv/bv en geen waardeoordeel eraan in de zwangerschap of kraamtijd. Maar erna.. Pfoe. Ik gaf borstvoeding (1x 3 maanden en 2x 15-18 maanden), maar wat een bekrompen reacties ik kreeg van zogenaamde professionals (je moet op de klok voeden, je mag echt wel stoppen met borstvoeding hoor flesvoeding is ook prima, geef je nou nog borstvoeding, waarom geef je de fles niet dan groeien ze harder en slapen ze misschien eerder door: echt de meest belachelijke dingen heb ik voorbij zien komen met vooral een totaal gebrek aan kennis). En andere moeders, hoe snel die niet vonden dat het belachelijk was dat ik nog steeds borstvoeding gaf (kindje was 6 maanden) en hoe bizar het wel niet was dat ze zelfs met 1 jaar nog af en toe bij mij dronken (dat is toch niet normaal op die leeftijd, je houdt ze klein/kunt ze niet loslaten e.d.). Het is gewoon jammer dat er überhaupt waardeoordelen hangen aan fv/bv. Zowel negatief van bv richting fv, als andersom. Wij kunnen die keuze hier gewoon vrij maken wat kwaliteit van de voedingen betreft, maar daar is wel eerlijke en respectvolle informatie en bejegening voor nodig van professionals én mede-ouders. Dan durven moeders in de toekomst misschien gewoon eerlijk te zeggen dat ze geen borstvoeding willen geven en bewust voor flesvoeding kiezen. Waarbij ze niet veroordeeld worden om die keuze. En andersom, dat borstvoedende moeders in hun waarde gelaten worden.
Je kunt de aandacht voor kunstvoeding onmogelijk vergelijken met die voor borstvoeding. Kunstvoeding is booming business en gewoon marketing zoals we die met allerlei producten ondervinden. De fabrikanten willen gewoon hun shit verkopen, zoals alle fabrikanten, capitalisme enzo . De promo's omtrent BV komen vanuit een hele andere hoek, vanuit mensen die gezondheid en levenstijl promoten zonder (direct) geldelijk gewin voor ogen. Voor veel mensen komt dit altijd meer als bemoeizucht over (denk ook maar aan andere gezondheidscampagnes) en ergens is het het natuurlijk ook, want het gaat hier om jou en je gezondheid en niet om je portomonnee. Het is ergens heel ironisch maar goed bedoelde bemoeizucht campagnes kunnen we als mensheid nou eenmaal heel veel minder goed verdragen en openlijke reclame campagnes gericht op je centjes. On-topic: ook ik vind het irritant en patronizing. Ik snap de goede bedoelingen best wel, maar denk ergens dat dit soort semi grappig bedoelde, we zijn heus wel bij de tijd en we weten wat er speelt campagnes bijna altijd de plank mis slaan. Hadden die organisaties met goede bedoelingen maar een fractie van de centen (en dus de capabiliteit) van de grote organisaties. Dan konden ze zich ook betere marketeers en minder opgetrokken wenkbrauwen en irritaties veroorloven .
Ik gaf BV met gekolfde melk omdat aanhappen niet goed lukken wilde (dus als mensen dachten, ah wat jammer ik zie een flesje...think again, niet elk flesje is fv). Maar wat jij zegt deed ik ook hoor. Het flesje gaf ik mijn dochter het liefst thuis, in alle rust en als ik op visite was dan zocht ik ook de rust op. Dochter dronk helemaal niet anders of heel onrustig met verslikken etc. Met FV deed ik hier natuurlijk precies hezelfde. Voor mij was de overgang naar fv zowel bevrijding als een gecreëerd schuldgevoel.. Overigens was het hier juist de lactatiekundige die zei: meid, stop ermee, je hebt zo je best gedaan, het is goed zo! Denk om je eigen gezondheid.
Oooh echt helemaal mee eens! Vooral je laatste zin:"Mensen willen dat het als iets normaals gezien wordt". En dan worden er van die achterlijke acties bedacht zoals de selfie tijdens borstvoeden. Ik kan het goed hebben hoor; een moeder die haar kind discreet voedt, maar dat eeuwige gedweil, de preken bij de verloskundige (ik heb de laatste keer meteen bij het eerste bezoek gezegd dat ze niks of de keuze bv of fv moet zeggen, want dat ik daar wel klaar mee was). Het gezever van: ooh waarom voed je niet zelf? Nou gewoon omdat ik daar geen zin in heb. Ik ben volgens mij ook veel te nuchter voor die "reclame" voor bv. Ik ben een doener, zou daar totaal het geduld niet voor hebben om uren met een baby te gaan zitten (dat is denk ik wel de grootste issue). Er is genoeg info over bv beschikbaar. Maar dat telkens weer promoten, overal waar je komt de borstvoedende moeder tegen komen want alles moet kunnen en gelijke rechten (gaaaaap), nu deze actie weer met de selfie, ik vind het gewoon lachwekkend kan er niks aan doen. Plus dat ik het gewoon niet nodig vind, denken mensen wel aan hun kinderen als ze wat ouder zijn, en dan gezellig samen selfies kijken van toen je bv kreeg? Ik ben zo gewoon niet. Door zulke acties zou ik er alleen al bijna een hekel aan krijgen.
Nee, dat maak jij ervan. Ik noemde ook koek en limonade namelijk als voorbeeld. En niet om te vergelijken of het even "slecht" is, maar om o. a. aan te geven dat daar ook belerend over gedaan wordt vanuit een maatschappelijk oogpunt voor gezond leven, dus niet zo vreemd dat dat ook met borstvoeding gedaan wordt. Jammer dat de clue je ontgaat en er 1 genoemd voorbeeld negatief uitvergroot wordt. In denk soms (in zijn algemeenheid maar wel aan de hand van dit voorbeeld) dat mensen zelf al een bepaald waardeoordeel in hun hoofd hebben. En dat alles wat enigszins opgevat zou kunnen worden als bevestiging daarvan, uitvergroot binnenkomt en men zich onnodig aangesproken/aangevallen voelen.
Wat is er mis met foto's kijken van toen je bv kreeg? Ik heb ook foto's van toen mijn moeder mij bv gaf. Niets mis mee. Tenzij je borsten associeert met iets heel anders dan lichaamsdelen die bedoeld zijn om een kind mee te voeden, dan wel. Maar ik hoop mijn kind toch wat intelligenter op te voeden.
(Even jou als voorbeeld genomen) Ik lees hier vaak 3 verschillende dingen: 1. Flesvoeding geven wordt bestempeld als slecht voor je kind. Daar ben ik het ook helemaal niet mee eens. Omdat dat per definitie niet juist is en omdat het dus onnodig (en daardoor ronduit respectloos) is om moeders die goed doordacht die keuze hebben gemaakt een schuldgevoel aan te praten. De kanttekening hier, is dat moeders dan wel aan de hand van de juiste info die keuze hebben gemaakt. 2. Het is onnodig om borstvoeding te promoten. Oneens, zie mijn vorige berichten over het maatschappelijk belang van gezondheidsvoordelen (statistisch gezien). En dat het nog steeds maar de vraag is, of vrouwen aan de hand van alle en de juiste info hun keuze maken. 3. Geconfronteerd worden met borstvoedende vrouwen (indiscreet, in volle winkelstraten, selfies etc) is irritant, onfatsoenlijk, opdringerig etc. Dat is nogal subjectief, maar even eerlijk; who cares! Hoeveel last heb je er nou van om er zo'n negatief oordeel over te hebben. Je kunt denken, "moet dat nou, mijn keuze zou het niet zijn" prima. En dan kijk je de andere kant op en loop je weer verder. Waarom zo'n ophef? Dat snap ik gewoon niet.