Selfie tijdens borstvoeding aanmoedigen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Carino, 30 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Onze kinderen vinden het inderdaad heel leuk hun babyfoto's terug te kijken. Zowel van net na de geboorte als foto's waarbij ze aan de borst liggen, een fles krijgen, hapjes etc. Niets mis mee toch? Ik heb ook borst- en flesvoedingsmomenten in mijn baby-album zitten: vind ik erg leuk om te zien.

En over het genoemde: 'men wil dat borstvoeding als normaal gezien wordt, bedenkt men zo'n actie'. Tja.. Volgens mij wordt borstvoeding door aardig wat mensen niet als normaal gezien. Anders zou alleen al (discreet) voeden in het openbaar niet zo'n ding zijn, zouden er niet alleen groeicurves op het consultatiebureau gehanteerd worden die gebaseerd zijn op flesvoeding om er vervolgens wel conclusies aan te verbinden (ook al krijgt een kind borstvoeding), anders zouden professionals die te maken hebben met baby's er wel meer kennis over hebben etc. etc. Het zou heel mooi zijn als borstvoeding als normaal gezien wordt. Helaas is dat lang niet altijd zo. Net zoals voor een deel van de mensen flesvoeding als niet natuurlijk of geen goede keuze wordt gezien. Net zo kwalijk.

2. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Borstvoeding is ontzettend natuurlijk en mooi maar er is echt geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat op internet te gooien. Het is een persoonlijk moment tussen mij en mijn kindje.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.056
    113
    Ik gooi het ook niet op internet, maar ik zie geen enkele reden waarom een kindje dat later niet terug zou mogen zien (ok online hoeft van mij dan weer niet).

4. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Ik begrijp niet waarom vrouwen zich zo bezig houden met hoe andere vrouwen hun kind voeden. Laat iedereen doen wat zij wil, het kind is niet slechter af.

5. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

#165 Harperhazel, 1 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2016
    Verkeerde thread

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
  7. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Dat is het ook gewoon echt. En eigenlijk wil ik die gedachte niet hebben maar ik heb hem wel.

Ondanks dat het moreel misschien een taboe is stoppen heel erg veel vrouwen vroeg met het geven van BV. Hier ging het gewoon heel erg goed dus geen reden te stoppen. Maar ik weet niet hoe ik er in had gestaan wanneer het een enorm gevecht was geweest.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

De achterliggende gedachte is dat borstvoeding genormaliseerd moet worden. Zoals in dit draadje goed naar voren komt, is er nog veel aversie tegen borstvoeding. Dat is jammer, want hoe meer mensen borstvoeding zien, hoe normaler het wordt. Het is geen 'kijk mij eens interessant doen', het is het voeden van je kindje. Mijn kinderen weten prima dat ze bv hebben gehad, ze kunnen het zich allebei nog herinneren. Ze waren 3,5 en 2,5 toen ze stopten. En we hebben er alledrie warme en minder warme herinneringen aan. Het ging hier niet zonder slag of stoot, ik heb veel pijn gehad tijdens het voeden. Nu had ik het geluk dat borstvoeding voor mij vanzelfsprekend was. Mijn moeder had ons ook bv gegeven en voor mij was het logisch om ook bv te geven. Maar als ik de steun en begeleiding niet had gehad van mijn moeder, was het geheid mislukt. Je hebt elkaar nodig, je moet borstvoeding zien en kennen, je moet weten dat je je niet hoeft te schamen dat je je kindje voed. Ik word er om die reden gelukkig van als ik een kindje aan de borst zie. Mijn kinderen verblikken of verblozen niet, het kindje heeft honger en dus voed mama het. Borsten zijn leuk voor je man (of vrouw) maar zijn ook nuttig buiten de slaapkamer (of de bank, de eettafel, de wasmachine :D). Het blijft heel dubbele reacties oproepen en zolang die er zijn, mag iedereen gewoon uitkomen waar zij voor staat of wat zij graag doet. Zowel de bv als de kv moeders. Live and let live.

9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik geloof dat NL de laagste bv cijfers heeft van heel Europa. Slechts 30% van alle kindjes krijgt na 6 weken nog bv. Dat is echt weinig dus waarom is fv minder geaccepteerd? Het wordt immers vaker gegeven.

Voor de dames die ongewild moeten stoppen met bv is het jammer, als je bewust niet wil geven is het ok toch?

Verder denk ik dat het in de voorlichting helemaal pet is. Dat zal beter moeten om de cijfers om hoog te helpen. Ik hoor zo vaak dat het niet 'lukt', veelal vanwege een moeilijke start/ vermoeidheid etc. Ik had het ook niet makkelijk met een kapotgesneden blaas na een keizersnede en een tweeling maar toch 6 maanden bv gegeven omdat ik het geld had om wel 10 consulten van een lk te kunnen betalen. Overigens nog steeds goedkoper dan fv ;)

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Dan moet je lezen in welke context het staat. Snap dat het makkelijk is om een stukje dat uit mijn tekst gequote is nog een keer te herhalen maar dan mist je de boodschap compleet.

Wat ik zei was namelijk dat ondanks dat ik van mening ben dat mensen zelf moeten kunnen besluiten hoe ze hun kind voeden een dergelijk tafereeltje toch een bepaald gevoel bij mij op laat borrelen. Niet omdat ik dat wil, maar omdat het gebeurt door de manier waarop en de omgeving waarin ik zelf ben grootgebracht.

Anderzijds vind ik wel dat je kinderen zou moeten kunnen beschermen tegen ongelooflijk ongezonde voeding. Door gezonde voeding te stimuleren.

11. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Ik denk dat een heel groot deel te danken is aan ons ontzettend korte zwangerschapsverlof...

12. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    #172 podiki25, 2 aug 2016
    Laatst bewerkt: 2 aug 2016
    De rest van de reacties niet gelezen maar wou hier even iets aan toe voegen:
    Reclame is er voor alle producten die je kan kopen. Borstvoeding kan je tot nu toe niet kopen dus kan er geen bladzijde reclame voor gemaakt worden in tijdschriften of op TV. Logisch is dat, dus argument is niet van toepassing. Daarentegen mogen fabrikanten, alsof het gaat om iets superslecht, geen reclame maken van zuigelingenvoeding nr 1 om net het borstvoeden te promoten, dus daar heb je het al. Verder kan je geen babytijdschrift open slaan of er staat een artikel in over de voordelen van borstvoeden, technieken van borstvoeden. Zelfs de reclame over flesjes beginnen ze met "waarvan het speentje de natuurlijke tepel nabootst, ideaal voor de overgang van borstvoeding naar flesvoeding". Ga je naar de kinderarts, slaan ze je om de oren met informatie over borstvoeding, lactatiedeskundigen, etc. Het eerste wat ze vragen als je naar de kinderarts gaat me je baby is "krijgt hij borstvoeding?". Met andere woorden: er worden wel pagina's van Hero en Nutrilon vol gedrukt maar er wordt nog meer reclame gemaakt voor borstvoeding, alleen op andere manieren. Zelfs als je nog zwanger bent wordt je al klaargestoomd voor het borstvoeden. Geen pediater die als eerste vraag wil weten welk merk flesvoeding je baby krijgt en geen tientallen artikels de vinden in de tijdschriften van de laatste paar maanden over de beste plaatsen om flesvoeding te geven in het openbaar, de beste flesvoeding voor de eerste paar levensweken van je baby, de beste flesvoedingstechnieken, de beste flesvoedingshoudingen, hoe je flesvoeding het langst bewaren etc.
    Dit was dus even off-topic.

13. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Heel logisch toch? En omdat bv geven nu eenmaal vaak net iets meer begeleiding vraagt in het begin, is het niet gek dat er over geschreven en naar gevraagd wordt. Nu zijn helaas veel schrijvers en artsen bar slecht op de hoogte van borstvoeding, dus zo nuttig is die info vaak niet. Daarbij gebruiken kv fabrikanten heel slim trucjes (zoals een tepelvormige speen en slogans zogenaamd voor bv) om de moeder te irriteren tov bv en voila ze koopt dat merk kv vaker. Missie geslaagd. Bv is een maatschappelijke verantwoording die door iedereen ondersteunt zou moeten worden, bij onze melk zit geen duidelijke gebruiksaanwijzing. Normaal werd dat van moeder op dochter doorgegeven. Bij kv is het duidelijker, zoveel water, zoveel schepjes, zoveel ml. Maar juist om die reden moet bv besproken worden en getoond. Om te laten zien hoe je het doet. Zodat vrouwen niet onnodig met borst kloven komen te zitten en de productie op peil komt en blijft.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ben er voor.
    Voor mij hoeft niet ineens 'iedereen aan de borstvoeding', maar ik vind het eigenlijk wel heel belangrijk, dat borstvoeding als normaal wordt gezien. Dat is helaas nog steeds niet het geval.

Als borstvoeding als normaal wordt gezien (net zo normaal als flesvoeding)....
    ... dan zouden aankomende moeders een veel eerlijkere keuze kunnen maken, gebaseerd op wat ze zélf willen en niet op wat een ander denkt;
    ... dan zou voeden in het openbaar (en dan heb ik het niet over je hele borst open en bloot tentoonstellen) ook niet zo'n taboe zijn;
    ... dan zou je ook niet meer van die felle discussies krijgen;
    ... dan zouden echt véél meer vrouwen überhaupt kiezen voor borstvoeding;
    ... dan zouden ook echt véél meer vrouwen lánger voeden.

En ja, ik ben er van overtuigd, dat als je het meer/vaker ziet, het ook sneller als 'normaal' wordt gezien. Dus ik denk dat dit een positief effect zal hebben.

Moet Facebook die foto's niet gaan weren, natuurlijk. :D

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #175 Zoe123, 2 aug 2016
    Laatst bewerkt: 2 aug 2016
    Waar je gelijk in hebt is dat bij zwangerschap de vragen mbt borstvoeding inderdaad vaak als eerst komen. En de foldertjes liggen al klaar.
    Echter....daar blijft het vaak bij. Vooral borstvoeding geven! Want dat is het beste voor je kindje!
    En dan. Dan is baby er. En hee, dan loopt het niet goed. En ben je als
    nieuwbakken moeder onzeker. Want dat foldertje daar zag je toch zo'n babietje vredig aan de borst liggen? Maar mijn baby, die is niet vredig. Komt niet om de 3 uur. Baby wil elk uur drinken. Kloven. Spugen. Clusteren.
    En krijgt ie wel genoeg binnen?? Al die opstartproblemen die veel moeders tegen komen.
    Je zou dan denken dat er een heel netwerk aan hulpverleners klaar staat. Maar helaas. De kennis van zogenaamde professionals laat veel te vaak te wensen over, ergo, sommige adviezen van vk's, huisarts,cb en kraamverzorgenden zijn gewoon borstvoeding ondermijnend :$. Dat is ook niet gek gezien het feit dat bijvoorbeeld een huisarts (dat weet ik van mijn vriendinnetje die zelf huisarts is) in de opleiding welgeteld nog geen uurtje aan dit onderwerp krijgt. De rest moeten ze dus maar zelf uitzoeken. Zij kwam bij mij om informatie toen ze zwanger was:(
    Tel daar bij op dat het ,gezien de vele vele topics in het borstvoedingforum,
    vaak veel, veel te lang duurt voordat er ,als het uberhaupt al gebeurd,een lactatieKundige (geen Deskundige, om alleen al aan de opleiding te mogen beginnen moet je een enorme hoeveelheid ervaring in de gezondheidszorg hebben) ingeschakeld is. Tegen die tijd hebben veel moeders de moed al verloren, geloven niet meer in een oplossing (want die is er vaak wel, maar je moet dan wel de juiste hulp krijgen), en stappen over op de fles, wat dan als een enorme opluchting voelt. En begrijpelijk ook!

Dus nee, reclame voor borstvoeding, dat is het inderdaad niet. Het is een wijzen op het feit dat voor je baby het de beste keuze is.Dat je het maar vooral moet doen.
    Punt.:cool:
    Maar bij problemen heb je uiteindelijk natuurlijk helemaal niets aan die foldertjes, en vaak ook niets aan de vele hulpverleners die aan je bed staan. Ik had zonder hulp van een LK het bij nr 1 en 2 waarschijnlijk niet gered qua voeden aan de borst.

Verder ben ik het absoluut niet met je eens dat in de kinderbladen zoveel over borstvoeding staat. In de Ouders van Nu en KekMama staan meerdere advertenties voor kunstvoeding. Nee, niet voor nr 1, maar dat maakt natuurlijk niet uit. En logisch ook, deze bladen hebben die advertenties nodig voor hun inkomsten. De grote achterkant pagina alleen al is in zijn geheel gereserveerd voor Nutrilon.
    En voor informatie kan je terecht bij de producenten, en ook bijvoorbeeld de site van het VOedingscentrum geeft goede informatie. Ook het cb kan je helpen.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zijn die bladen niet verplicht om elke editie minstens 1 artikel aan bv te wijden? Dat idee krijg ik namelijk. En soms dat ze zich er met een klein artikeltje vanaf maken... Maar ik kan me voorstellen, dat als je niks met bv hebt, of al vaak genoeg de discussie hebt moeten voeren, elk bv-artikel je wel opvalt.

Ik denk, dat als je er objectief naar kijkt, voor zover het kan, maar dan dus echt alleen gaat tellen, er veel vaker iets over flesvoeding (ná nummer 1) in die bladen staat dan over bv.

17. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Mee eens! Ik zou zelf overigens geen foto's op facebook zetten, maar ik voed juist wel overal (oké, niet midden in een winkel, dan zoek ik wel even iets van horeca op). En zonder de hele handel op tafel te slingeren :p.

En verder dit: https://www.borstvoeding.com/aanverwant/maatschappij/respect1.html

18. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Toevoeging: áls je hulp wil bij bv kun je ook nog eens dokken. Een lactatiekundige is duur, wordt niet vergoed uit de basisverzekering en voor ongeveer de helft als je aanvullend verzekerd bent.

Hulp bij fv is veel goedkoper.

19. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Klopt, en veel mensen in de omgeving zeggen, als het niet zo lekker gaat, al snel: stap maar over op de fles.
    Was bij mij gelukkig niet het geval, maar ik had ook weinig (opstart)problemen met de bv.

20. Alf

Alf Niet meer actief

Dat is echt wel belachelijk. Ik snap en vind dat hulp betaald moet worden, maar als men echt bv wil promoten ligt hier een oplossing.

Ik vind sowieso dat de nadruk op voorlichting bij de vk, de gyn en het cb behoort te liggen. Dáár komen de vrouwen die de doelgroep zijn.

Eenmaal begonnen met fv is het op mij betuttelend en veroordelend overgekomen dat 'het natúúrlijk niet het beste is'

Dan ben je te laat om de vrouwen nog positief te krijgen tegenover bv, en is de weerstand tegen een volgende keer in veel gevallen denk ik ook gezaaid.

Ik heb op voorhand gekozen voor fv. Bewust op basis van issues die ik heb met mijn borsten.

Maar daar is niet naar gevraagd toen mijn zoon ziek op de nicu (Vu) lag en werd opgestart met nutrilon 1 terwijl ik nog voor jaffa in een ander ziekenhuis lag.
    Sindsdien vraag ik me helemaal af hoeveel slechter fv nou serieus is

Deel Deze Pagina