Advies aanschaf kitten

Discussie in 'De lounge' gestart door Annette1981, 15 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annette1981

    11 nov 2016
    77
    0
    6
    Wij gaan as zaterdag kijken naar kitten. Wij hebben geen enkele ervaring dus ben mij goed aan het inlezen.
    De Kittens zijn pas 4 weken oud en wij willen ze niet eerder als 12 weken ophalen dus dit duurt dan even maar geeft ons even de tijd voor voorbereiden.

    Ik zou graag tips willen hebben over opvoeding?
    Wat voor soort kattenbakvulling (ik heb een longziekte)
    Klopt het dat je beter twee kittens kunt halen? Wij hebben een oudere hond die met katten kan.

    En verder welke tips geven jullie ons. Waaraan moeten wij denken en vooral niet vergeten.
     
  2. Annette1981

    11 nov 2016
    77
    0
    6
    En vooral ik heb een longziekte ben niet allergisch voor honden of katten zijn er meer met ervaring hiermee?
     
  3. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.109
    2.533
    113
    Vrouw
    Brabant
    https://stichtingpoezensnuitjes.wordpress.com/waarom-kittens-altijd-samen/

    Ja, het is écht beter om twee kittens te halen. Ze houden elkaar bezig, ze slapen en eten slapen en groeien blijer op. Er zijn genoeg voorbeelden op internet te vinden van katten die erg ongewenst gedrag zijn gaan uiten door opgroeien zonder kat. Meubels slopen (verveling), heel hard spelen met nagels en bijten (geen besef van pijn/kracht), enz.

    En ja, er zijn altijd katten die liever alleen zijn maar daar tegenover staan veel meer katten die blij en vrij zijn met meer katten.
    Ik heb er hier ook twee en het zijn geen beste vrienden (mijn vorige katten lagen 24/7 samen) maar toch zie ik ze regelmatig elkaar wassen, spelen met elkaar en samen in het raamkozijn slapen en dat had ik ze echt niet willen laten missen.
     
    Hommeltje en jojo85 vinden dit leuk.
  4. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Zou me ook ook verdiepen in wat voor een soort kat net zoals je verschillende rassen hebt bij honden.
     
  5. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Wij hebben er 2, en ze zijn echt onafscheidelijk.

    Wij hebben gewoon een simpele kattenbak en dat ging eigelijk vanaf dag 1 goed.

    Ook hebben ze eigelijk nooit echt iets stuk gemaakt.

    Ik zou de dag dat ze komen wel zorgen dat het rustig is thuis, geen visite.
    Zelf gewoon op de bank gaan zitten en de beestjes lekker laten verkennen, hier kwamen ze al snel naar ons toe en in hun mandje liggen.
     
  6. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Ik zou ook twee tegelijkertijd gaan. Mijn moeder heeft er 4 waarvan 2 er tegelijk kwamen en je merkt dat die constant samen zijn.

    Ik zou qua aanschaf letten op hoeveel nestjes de moeder heeft per jaar.
    Als je voor een ras kat gaat ook vragen naar eventuele testen van de ouders.
    Qua kattenbak zou ik voor een peewee bak gaan met houtkorrels. Deze korrels verkruimelen zodra ze nat zijn en zakken dan naar de onderliggende bak.
    En zodra ze hebben gepoept er gelijk uit halen. Elke dag even de bak zeven en klaar. Extra korrels er bij op en dan 2x per week de hele bak schoon maken.
    En als je ze ophaalt lekker rust in huis. Laat de kittens lekker verkennen en zet ze regelmatig even op de kattenbak.

    Veel plezier met uitkiezen
     
  7. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Qua opvoeding moet je vooral opletten op consequent zijn. Als ze iets niet mogen als ze groot zijn, dan dus ook niet als kitten.
    Wij hebben onze katten aaangeleerd dat als we in de vingers knippen, dat het dan niet mag. Dit gaat vaak wel goed, maar katten blijven eigenwijze beesten....

    Zorg dat je bij het spelen nooit je eigen hand als 'speeltje' gebruikt. Als kitten doet dat niet zoveel pijn, maar je wilt geen volwassen kat aan je hand hebben hangen. Altijd speeltjes daarvoor gebruiken.

    En als ze iets doen dat niet mag, gewoon in nekvel grijpen. Super zielig soms, maar dat is hun taal (doet mama poes ook).

    En als je kinderen hebt zou ik die heel erg duidelijk maken dat ze kat niet mogen storen in zijn mandje (dat is de veilige/rustige plek van de kat) en ook niet als ze eten.

    Heel veel plezier! Katten zijn super leuk en kittens helemaal!

    Ps. In het asiel hebben ze ook kittens.
     
  8. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.071
    2.907
    113
    Vrouw

    NOOIT een kat in het nekvel pakken!:eek: Dat is echt ontzettend achterhaald. Lees maar eens op verschillend sites voor kattengedrag en opvoeding, dat wordt echt afgeraden!
     
  9. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.071
    2.907
    113
    Vrouw
    Ik zou me verdiepen in bijvoorbeeld het voer dat je wilt gaan geven. In het supermarkt voer zit meestal amper 4procent echt vlees. Een kat kan er misschien wel 20 mee worden, maar vaak heb je last van een enorm stinkende ontlasting, eten ze meer omdat er heel veel opvulling in het voer zit. En gebruik je dus ook meer kattenbakvulling.
    Wij hebben 2 kittens van 7 weken en die eten brokjes van Applaws dat bevat bijvoorbeeld 80 procent vlees geen granen en geen kunstmatige kleurstoffen of conserveringsmiddelen.
    Als je natvoer wilt geven als extra af en toe, geven wij Schesir, is ook weer een wat duurder voer maar als je het blikje opentrekt zou je het bijna zelf op een toostje doen:thumup: Het stinkt niet omdat het een heel puur product is. De ontlasting van onze katten stinkt echt niet en dat vind ik echt een pluspunt!
    Qua opvoeding heb je vooral geduld en tijd nodig. Corrigeren waar nodig en duidelijk nee zeggen als iets niet mag. Je kunt een kat niet opvoeden zoals bijvoorbeeld een hond, maar ze snappen het echt wel als iets niet mag.
    Een plantenspuit gebruiken heeft totaal geen zin. Omdat dat alleen werkt als jij thuis bent, de kat snapt nml heel goed dat zodra jij weg bent de plantenspuit niets doet.
    Genoeg krab gelegenheid aanbieden. En zodra ze ergens aan krabben wat niet mag, bij de krabpaal/ plank oid zetten. Uiteindelijk snappen ze het.
    Als ze bijvoorbeeld niet op het aanrecht mogen, moet het hele gezin zich daar aan houden. En niet bij de één wel en ander niet.
    Spelen idd met een speeltje en niet met je vingers.

    Kattengrit gebruiken wij op dit moment een fijn natuurlijk product wat niet gevaarlijk is voor jonge kittens. Houtpellets wilden ze niets van weten, veel te hard aan de pootjes.
    Straks stap ik weer over op schep en schoon vd Albertheijn, echt topspul! Maar kan nu nog niet omdat het gevaarlijk is als de kittens er van eten, i klonteren in de buikjes..
    Voer bestel ik bij Zooplus, je kunt het qua voer zo duur en gek maken als je zelf wilt, maar ik zo me er echt even in verdiepen.

    Kittens vinden het enorm leuk om te klauteren, dus een klimpaal of zelf iets in elkaar knutselen waar ze op los kunnen is een succes en voorkomt verveling;)

    Ik zou ook voor 2 kittens gaan of een kitten en een poes/kat die iets ouder is.
    Succes met de voorbereidingen.
     
  10. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Plantenspuit werkt idd niet. En ondanks dat mijn ouders een hele grote krabpaal hebben en vele kleintjes pakken ze toch echt de banken en stoelen.
    En natvoer reageren katten ook heel anders op. Bij mijn ouders raken ze er ontzettend van aan de diarree. Daar krijgen ze elke zaterdag gekookte vis.

    @siriel vind je dat niet heel vroeg kittens van 7 weken al in huis?
    Wij mochten bij de catterys niet eens eerder komen dan een week of 6 a 8.
     
  11. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.071
    2.907
    113
    Vrouw
    Hier krijgen de katten ook heel af en toe wat natvoer, en dan dus natvoer wat echt een heel puur product is.
    De kittens van 7 weken zijn hier samen met de mamapoes;), ze was achtergelaten en kreeg ineens jongen tijdens onze vakantie, we hebben haar opgevangen, ze drinken ook nog volop bij de mamapoes.
    En de mamapoes krijgt hier ook op z'n tijd gekookte zalm of kipfilet oid.
    Overwegend droogvoer, maar af en toe een extraatje, zeker nu de kittens nog bij haar drinken.

    Ik heb gelezen dat als je kat bijvoorbeeld aan de hoek vd bank krabt, moet je daar direct bij een krabpaal zetten. Elke keer als hij krabt aan de bank bijvoorbeeld, direct aan de paal/plank zetten. En dan de paal steeds iets verder weg totdat ze alleen die nog gebruiken. Geen idee of het echt werkt, onze mamapoes krabt niet op plekken wat niet mag, de kittens zijn we nog aan het opvoeden:D IMG_20170616_1888.jpg IMG_20170616_1888.jpg
     
  12. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Oooh wat leuk!!!!!!
    Daar raak je toch opslag verliefd van.

    Ja dan is vooral voor de moederpoes eten heel belangrijk!
    Geniet van de twee kleintjes!
     
  13. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    wat leuk dat jullie voor een kitten gaan kijken! Het beste is tot de 13e week wachten met in huis nemen. Als jullie naar een goede fokker gaan, gaan de kittens ook niet weg voor de 13e week.

    Lees je goed in wat betreft rassen. Wonen jullie in een appartement of in een gewoon huis? Wil je dat ze naar buiten kunnen, neem dan absoluut geen dure raskatten want die worden gewoon van de straat geplukt. Neem je wel raskatten maar vind je het fijn dat ze eventjes naar buiten kunnen, maak dan een ren in de tuin. Wij hebben bijvoorbeeld een katten net aan het balkon bevestigd dus de katten kunnen met mooi weer 24/7 buiten zijn. Ook snachts hebben wij dus de balkon deur open in de zomer.

    Ga niet voor een raskat die op internet (markplaats) 200 a 300 euro goedkoper is dan normaal. Zonder stamboom is het dan absoluut geen raskat te noemen en je kan nooit controleren of het ook daadwerkelijk een raskat is. De vader kat kan dan net zo goed een lapjes kat zijn. Bovendien kan de kitten dan ook ziektes bij zich dragen en dat merk je vaak binnen een week en 9 van de 10 keer gaat je kitten dan ook, helaas dood.
    Als je geen raskatten in huis neemt zal je kitten niet meer als 100/150 euro moeten kosten, vragen ze er 300 euro voor is het gewoon een brood fokker, daar wil jij je kitten echt niet van hebben!

    Als je een goede fokker hebt, laat ze de kitten 2 of 3 keer (weet even niet meer hoeveel keer) inenten, chippen en 2 keer bij de dierenarts controleren. Dat staat dan ook in het paspoort van de kitten.
     
  14. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.071
    2.907
    113
    Vrouw
    QUOTE="flowertje36, post: 20739693, member: 89651"]Oooh wat leuk!!!!!!
    Daar raak je toch opslag verliefd van.

    Ja dan is vooral voor de moederpoes eten heel belangrijk!
    Geniet van de twee kleintjes![/QUOTE]

    Genieten doen we hier volop:thumup::D
     

Deel Deze Pagina