Hoe zit het daar nou mee? Ik had ergens gelezen dat je geen vacuum verpakte vis mag eten als gerookte zalm, maar nou hoorde ik ook weer dat dat onzin was. Wat weten jullie daarvan? Waarom mag dat niet? Of mag het gewoon wel? En wat houdt dat nou precies in? Mag je dan geen gerookte zalm meer eten, dat is toch altijd verpakt in plastic? Gaat dat dan ook op voor garnaaltjes, die zitten ook altijd verpakt in een bakje? En waar moet ik dan nog meer aan denken?
Kijk maar even op de site van het voedingscentrum onder zwangerschap! In vacuverpakte gerookte zalm kan de listeria-bacterie zitten, waar de baby heel erg ziek van kan worden! Dus niet eten! Garnalen in een bakje zijn NIET vacuverpakt!
Korte uitleg: vacuüm verpakt betekent dat de lucht uit de verpakking is weggehaald. Oftewel de plastic verpakking zit om de vis heen zonder lucht ertussen. Garnalen zitten gewoon in een bakje dus kan je gerust eten. Vacuüm verpakte vis wordt echt afgeraden. Kijk inderdaad maar eens op www.voedingcentrum.nl daar kan je alle richtlijnen vinden. Blijf nadenken maar niet piekeren!
Vacu verpakte vis is lang houdbaar. En dat is het probleem. Die bacterie kan zich nl. ook in de kou voortplanten, in tegenstelling tot veel andere slechteriken. Dus als je een gerookte zalm uit de koeling eet, die al een tijdje in zijn dichte plasticje zit, weet je niet hoe lang die bacterie zich al aan het vermenigvuldigen is. Gerookte zalm is geen probleem, de verpakking c.q. de verlengde houdbaarheid wel dus.
voor zover ik weet mag je geen voorverpakte gerookte vis, maar wel voorverpakte zalmfilet die je vervolgens bakt of in de oven klaar maakt.
Als je die gerookte vis verhit, is er niks aan de hand! (Maar verwarmde gerookte zalm is nu eenmaal niet lekker). Het gaat nl. niet om het "gerookte" maar om het "vacuverpakte"!