Mijn zoon krijgt nog bv. Maar vanaf wanneer moet ik hem ook water en thee gaan geven? En kun je dat dan het beste uit een flesje geven of uit een tuitbeker? Hij eet meestal een keer per dag een beetje fruit of groente en een keer een tussendoortje.. volgens mijn man moet hij ook wat water drinken maar wanneer dan want ik wil niet dat mijn bv terug loopt want ik wil nog lang niet stoppen..
Ik ben op die leeftijd af en toe wat water gaan geven maar meer om te oefenenen. Mijn dochter wil bijna niet uit fles of tuitbeker drinken dus wij zijn direct gaan oefenen met een gewone beker. Pas rond een jaar begon ze minder bv te drinken en echt een beker met water of sinaasappelsap.
Vanaf 6 maanden kun je prima een beetje gaan oefenen met thee en water. Zolang hij geen grote hoeveelheden drinkt, kan je productie echt wel wat hebben. Oja, ik zou een tuitbeker doen Zolang je bv geeft hoef je niets bij te geven (hooguit straks als het heel warm wordt) maar je kindje moet de kans krijgen om nieuwe smaken te ontdekken en water en thee leren drinken is wel handig.
Het is een logisch gevolg dat je borstvoeding terugloopt als je kind eenmaal volledige groente- en fruitmaaltijden eet. Je kan het moment uitstellen, maar niet vermijden Toen ik begon met groente, deed ik dat 1x per dag na een borstvoeding. Toen dochter het happen goed onder de knie had gekregen, gaf ik eerst wat hapjes groente en erna borstvoeding. Geleidelijk aan at ze steeds meer hapjes groente, en dronk ze steeds minder aan de borst, tot op het moment dat ze een hele groentemaaltijd opat en geen borstvoeding meer hoefde. Dit herhaalde ik dan met fruit op een ander borstvoedingsmomentje. Zo zijn er dan 2 borstvoedingen vervangen met groente en fruit, en liet ik haar wat water drinken tijdens die maaltijden. Zo heb ik nog tot de 10e maand borstvoeding gegeven, naast de groente en fruit.
Hij eet wel heel goed fruit (Lees een appel of een banaan helemaal op). Groente gaat nog wat minder. En hoeveel water geef je dan bij de maaltijd? Kan ik gewone thee geven of moet ik nog ergens op letten?
Extra vocht is nu nog niet nodig, maar om te oefenen met een tuitbeker of gewone beker is het natuurlijk wel handig. Hier krijgt ze bij haar warme maaltijd een beetje water (geen idee hoeveel het is), ze drinkt dan een paar slokken en vindt het dan wel weer mooi geweest. Ook krijgt ze af en toe wat thee. Ze vindt vooral mijn beker heel interessant Zwarte en groene thee is niet geschikt voor baby's, kies liever voor rooibos-, venkel- of kamillethee of echte vruchtenthee.
Ons manneke trekt al bekers water uit mijn handen, heb hem eens een slokje gegeven, hij vind het reuze interessant
Je mag nu, voor de lol, af en toe slokje water of thee laten proeven, maar nodig is het niet, vooral niet als je gewoon op verzoek voedt. Belangrijk is dat je voor of na happen ook even wat borst geeft, de enzymen in je melk helpen bij de vertering. Ik ben met 6 maanden begonnen met af en toe een slokje water aanbieden. Niet dat ze echt belangstelling hadden. Ze gingen pas echt naast de borst drinken toen ze een maand of 18 waren. En dan nog alleen water. Diksap en zo spuugden ze uit.
Hier vanaf 6 maanden af en toe een slokje oefenen. Bij de gastouder kreeg ze vanaf 7 maanden standaard water of thee overdag en thuis wanneer het net uitkwam. Hier is ze overdag meestal te afgeleid om aan de borst te drinken dus dat geef ik in het donker voor de slaapjes. Maar hier drinkt ze geen grote hoeveelheden dus qua vocht kan ze er wel wat naast gebruiken. Brood en fruit eet ze na het slapen en dan geef ik er wat water of slappe rooibosthee naast. Ze drinkt in elk geval nog 5-6x bv per dag.