hallo meiden, het word waarschijnlijk ivf voor ons, tenminste als het zaadonderzoek niet beter is deze keer, ik vroeg me af wat word nu verstaan onder 1 poging, is dat alle eicellen verkregen met 1 punctie en die terugplaatsen tot ze op zijn , of is dat 3 keer een terugplaatsing desnoods met eicellen verkregen uit de 1e en enigste punctie? groetjes jo
Hoi Joseetje, Onder één behandeling wordt gerekend: de behandeling op zich met hormoongebruik, follikelmetingen, punctie, het labwerk en de terugplaatsing. Stel dat je meerdere eicellen verkregen hebt bij de punctie en deze zijn zo goed bevrucht en gedeeld dat ze ingevroren kunnen worden, dan mag je eerst alle overgehouden embryootjes (cryo's) nog terugplaatsen voordat je weer met een nieuwe behandeling begint. De terugplaatsing van de cryo's wordt bij de voorgaande behandeling gerekend, waaruit de cryo's ontstaan zijn. Dus een behandeling omvat de IVF op zich en de terugplaatsing van alle daaruit verkregen embryootjes. Ookal zou je uit de IVF 5 aparte terugplaatsingen hebben, dan nog wordt dit gerekend als één behandeling. Cru gezegd: Hoe meer embryootjes er ontstaan, hoe meer kansen je hebt voor hetzelfde geld! Maar goed, de kwaliteit is uiteindelijk belangrijker dan de kwantiteit, dus daar moet je je ook niet blind op staren! Groetjes, Jippie
dank je, dat is al een stuk duidelijker, geeft wel wat meer hoop, ik dacht dat ze 3 keer plaatsen en dat het dan klaar is groetjes jo
Nee, gelukkig niet. Maar staar je er ook niet blind op. Het komt niet vaak voor dat er ook werkelijk embryootjes ingevroren kunnen worden. Het kan best zijn dat je een mooi aantal eicellen en bevruchtingen hebt, waarvan er 1-2 teruggeplaatst worden. Maar de overige embryootjes moeten aan strenge eisen voldoen, voordat ze ingevroren kunnen worden. Meestal is het dan ook zo dat de 1-2 beste embryootjes teruggeplaatst worden en dat de rest simpelweg niet goed genoeg is, dus dat er geen cryo's overblijven om in een later stadium terug te plaatsen. Mocht dit wel kunnen, dan heb je mazzel. Maar reken er niet al te veel op, ga er maar vanuit dat je met drie IVF/ICSI's ook drie terugplaatsingen hebt (als alles goed gaat en je elke keer bevruchting en uberhaupt embryootjes hebt) en niet meer. Dan kan het alleen maar meevallen! Succes met alles! Groetjes, Jippie