Meisjesnamen, lastig! Ik zoek een naam die het liefst aan deze criteria voldoet: 1. niet te populair momenteel 2. willekeurige anderen kennen de naam / weten hoe te schrijven / uit te spreken 3. voorkeur voor 2 lettergrepen 4. een leuke naam zijn zowel op kinder- als volwassen leeftijd 5. liefst geen trema's, streepjes etc in de naam Mijn eigen gedachten: Fenna - Was eerste keus. Maar wordt wel erg populair helaas, plaats 16 in 2012! Daarnaast, op zeevannamen.nl vind bijna de helft het geen mooie naam? Ellis - Iets minder leuk dan Fenna maar wel unieker. Of te ouderwets? Wat over schrijfwijze Alice? Nadine - Welke associatie hebben jullie bij deze naam? Vita - Klinkt wel wat fel/hard, of als een hondennaam (?). Chloë - Klinkt leuk, maar niet iedereen zal de naam kennen en kunnen schrijven/uitspreken. En toch wel wat apart misschien, en trema ook niet altijd handig. Achternaam begint met een K, dubbele K-klank ook niet zo ideaal. Het nadeel is natuurlijk dat minder populaire namen vaak óf wat apart zijn, óf al 'ouderwets'. Fenna te populair, Ellis en Nadine te ouderwets, Vita en Chloë misschien te apart. Welke suggesties hebben jullie?? Dank voor het meedenken!
Ik vind Fenna veruit de leukste naam van je lijstje. Ellis vind ik oké, maar ik vind de schrijfwijze 'Alice' en daarmee de 'onduidelijkheid' inderdaad een bezwaar... Nadine vind ik wel een leuke naam, maar een beetje 'geweest'. Vita vind ik niet mooi. Te hard inderdaad en gewoon geen mooie klank. Chloë vind ik een prima naam, maar is gewoon niet mijn smaak. Denk trouwens niet dat die naam heel veel problemen op zal leveren, want volgens mij is het een heel bekende (en juist geen aparte) naam, hooguit af en toe eens 'kloowie' of 'kloowee' verwarring, maar dat is wel te overleven, lijkt me?
Dank voor de reactie's al! Nadine en Vita vallen af denk ik. Fenna de meeste enthousiasme over. Misschien moet ik me er maar bij neerleggen dat het toch wat een modenaam is. Ellis en Chloë (ik zou voor uitspraak Klowie kiezen) ga ik nog even laten bezinken. Collega die laatst bevallen is heeft voor de naam Annika gekozen, en dat heeft me wel aan het denken en twijfelen gebracht. Annika is niet zozeer mijn naam, maar ik vind het wel een leuke en gedurfde originele keus in deze tijd (ook een beetje 'geweeste' naam natuurlijk)! Geen 13 in een dozijn-naam, wat ik bij Fenna wel een beetje voel. Andere collega heeft een dochtertje Fenne gekregen vorige maand. En dat is dus wat ik jammer zou vinden, dat Fenna straks met 2 andere Fenna's en 2 Fenne's in de klas zit, en dat de eerste associatie bij een geboortekaartje/naam toch is van 'hmmm, weer een Fenna?'. Viva doet me aan het tijdschrift denken, en Vive aan iets van Vive de koningin. Dus niet helemaal Viënne / Fiënne klinkt wel leuk, maar te apart en weer dat trema.
Vita doet me aan een playstation portable denken. Chloe vind ik wel leuk! Is toch gewoon een algemeen bekende naam dacht ik?
Als je annika leuk vindt, wil ik je mijn naam wel vertellen: An.ilka Zeer onbekend en betekend engel in het Pools (alleen is de Poolse schrijfwijze anders). Ik vind het mijn hele leven al een prachtige naam en niet moeilijk uit te spreken of te schrijven, omdat het lijkt op Anika.
Fenna vind ik niet zo leuk, voornamelijk omdat het best een populaire naam is. Ellis vind ik erg leuk al denk ik wel dat veel mensen het als Alice zullen schrijven, Chloë heeft ook op ons lijstje gestaan. Vind het een erg leuke naam!!
Fenna vind ik het leukst, stond ook op ons lijstje.. Bij ons is het hannah geworden, een naar ons idee tijdloos, voor iedere leeftijd en niet al te populaire naam! Succes ermee
Ik vind Chloë de leukste denk ik, maar ze hebben allemaal wel wat. Misschien is dit nog wat: Zara Felice/ Felicia (wss iets te lang maar vind hem zelf zo leuk hihi ) Alix of anders Alexis Marit Julie Stella Lucy P ) Linde Luana/ Luna Ronja Tara Mara / Yara etc Niene/ Nienke Guusje Janna Isis
1. Ellis 2. Fenna 3. Nadine 4. Chloë 5. Vita (die zou in mijn geval nogal lachwekkend zijn; het bedrijf waar ik voor werk heeft dit in de naam staan) Het zijn geen namen die bij ons op de shortlist hebben gestaan, maar dat maakt niet uit. Smaken verschillen nu eenmaal...
Volgens mij voldoen al je namen niet aan je eigen eisen. Het is wel moeilijk ook he? Fenna - Inderdaad te populair. Ken trouwens ook iemand van tegen de 30 die zo heet. Toen was het nog origineel. Ellis - Ouderwets. Maar ik vind Alice helemaal niet mooi. Dus als je voor de klank gaat zou ik Ellis kiezen. Nadine - Altijd al een geweldige naam gevonden. Maar ken iemand die zo heet en dan zou ik het gevoel hebben alsof ik mijn kind vernoem, dus zelf kies ik hem niet. Vita - Hond, gamecomputer, geen naam iig Chloë - Spelling en uitspraak moeilijk. Klo-ie of Klo-ee qua uitspraak? Of mensen die het net als chloor gaan uitspreken. Glo-ie of gewoon Gloe. Vooral oudere mensen doen dat waarschijnlijk. Maar goed, dat soort dingen kun je mensen best wel weer leren natuurlijk. (Hoewel mijn oma de engels klinkende naam van een van haar kleinkinderen altijd op z'n hollands bleef uitspreken). Overigens is alliteratie (dubbele k-klank zoals je het noemt) vaak juist mooi. (Brigitte Bardot, Marilyn Monroe, Donald Duck, diverse albums van Suske en Wiske...) Misschien vind je Tamar nog wat. Volgens mij voldoet het aan al je eisen.
Van dit rijtje vind ik toch Fenna het leukst, daarna Alice. Annika vind ik ook wel leuk trouwens, maar zou daar zelf ook niet zo snel voor kiezen. Varianten van deze naam zijn: An(n)ila, An(n)ice, Anique / Aniek, Anisa en Danique.
Chloë! Dat staat op ons lijstje op nr 2. Fenna, leuk, maar te populair inderdaad. Ellis vind ik juist wel leuk! Nadine, moet ik aan de uitspraak nadien denken. Vita, nee denk aan een hond.
En thirza? Vind van jullie rijtje Chloë het mooist. Jullie argumenten hadden wij ook, alleen dan voor een jongensnaam. Wij hebben voor Tobian gekozen! meisje was Juna geworden. Succes!!