Hoi dames, Ik had laatst ook al een topic geopend over mijn Nikon D3200 lens 15-105 en toen hebben jullie me echt heel goed geholpen, dus ik doe nog een poging. De gebruiksaanwijzing is echt een dikke pil en ze smijten er met termen die ik helemaal niet ken, dus ik kom er alleen helaas niet uit. Ik heb hem ingesteld op AF+automatisch en kan nu dus wel scherpe foto's maken (als ik de lens goed heb ingesteld), alleen gaat het mis als één van mijn kinderen zich beweegt terwijl ik een foto maak. Bewegende mensen of objecten krijg ik alleen maar wazig op de foto. Ik neem aan dat ik ergens kan instellen dat dat niet gebeurt? Ik weet dus alleen niet waar. En ik vind het lastig dat ik steeds aan de grote lens moet draaien om het beeld scherp te krijgen. Soms draai ik eraan en denk ik dat ik de scherpte goed heb ingesteld, maar als ik dan 's avonds op de laptop de foto's bekijk zitten er toch veel tussen die veel scherper konden. Is het normaal dat ik constant aan de grote lens moet draaien om de dingen scherp te zien door de lens of doe ik iets fout? Ik baal inmiddels echt van mijn camera omdat ik hem zo moeilijk vind in gebruik en omdat ik niemand in mijn omgeving heb die me ermee kan helpen...Zoveel foto's tot nu toe verknald...Het liefst koop ik er nog een simpele bij
Bewegende onscherpe mensen betekend dat je sluiterstijd te traag staat. Een snelle sluiterstijd is beter voor bewegende mensen. Als je lens automatisch gaat dan hoef je toch niet de hele tijd aan de lens te draaien?? Ik snap het even niet denk ik.
Weet je de knoppen van je cam? Tis wel jammer als je zo'n mooie cam hebt dat je alleen maar op vol automatisch gaat fotograferen. Er zit aan het wieltje wat rechtsboven op zit een teken met sport, boven het tulpje.Sport is voor snel bewegende beelden en als je hem op dat knopje instelt dan krijg je wel scherpe foto's.... tulpje is de stand voor macro om voorwerpen heel dichtbij te kunnen fotograferen. Ik raad je aan om een cursus bij je in de buurt te doen zodat je ook alles handmatig in kunt stellen. En dan weet je ook meteen de termen. Heel veel succes en plezier met je camera en fotograferen!
Sorry, ik vind het bizar dat je een camera koopt zonder dat je flauw benul hebt van wat fotograferen is..... Dus ik zou ook zeggen: schrijf je in voor een basiscursus in de buurt. Of verkoop deze camera weer (of als je de bon nog hebt, retourneer hem bij de winkel waar je hem gekocht hebt) en koop een simpele compactcamera. Succes!
Ik kan deze informatie echt aanraden. Dan de handleiding ernaast met de pagina's waar ze de knoppen uitleggen. Foto's maken in de auto stand of vooraf ingestelde standen is niet de meest geweldige manier om bijzondere foto's te maken. Basiscursus | DIGITALE
Bedankt, ik ga direct de sluiterstijd anders instellen. En over dat aan de lens draaien. Elke keer als hij in de automatische stand staat en ik ergens op inzoom is dat nodig.
Ik gebruik hem niet alleen maar in de automatische stand, de automatische stand gebruik ik het meest binnenshuis en aangezien ik dus het vaakst binnenshuis foto's maak staat hij vaak in die stand. Buiten stel ik hem vaak anders in (op sport bijv.) En dan heb ik dat probleem inderdaad niet, maar vind het ook niet de ideale stand om altijd te gebruiken. Welke stand gebruik jij voornamelijk binnenshuis voor kinderfoto's/familiefoto's als ik vragen mag? Een cursus zou ik graag willen doen, maar die geven ze hier niet bij mij in de buurt. (Ik woon in Frankrijk).
je hebt als het goed is aan de zijkant van je lens een schuifje waarmee je kunt kiezen tussen autofocus en manual focus. Manual focus gebruik je echt bijna nooit, dan moet je zelf aan de ring draaien. Je moet m echt op autofocus zetten (dan hoef je niet aan de ring te draaien maar focust het toestel zelf) Als het toestel niet goed focust is je sluitertijd te lang. De makkelijkste manier om dit op te lossen is door de draaiknop bovenop op het rennende mannetje te zetten, dit is de sportstand. Als dat niet helpt is het te donker en moet je de flitser gebruiken. Als dat ook niet helpt kan het nog zijn dat niet goed is ingesteld waar de camera op moet focussen (scherpstelveld) dat zul je echt even in de handleiding moeten opzoeken want ik weet niet uit mn hoofd hoe dat werkt op jouw camera. Schaam je niet om veel op de automatische stand te fotograferen hoor! Veel professionals doen dat ook gewoon... waarom zelf nadenken als je camera dat voor je doet
Ach ik heb ook zo'n dure camera en snap er niks van! Lekker belangrijk wat de prijs ervan was, het is meer of je wel of geen interesse hebt in alle opties.
Ik heb deze camera een paar maanden geleden van mijn man gekregen. Op dat moment hadden we daarnaast ook nog een compactcamera. De bedoeling was om op mijn gemak uit te zoeken hoe de Nikon precies werkt en in de tussentijd de compactcamera te gebruiken. Maar toen ging ineens de compactcamera kapot waardoor ik dus gedwongen ben alles veel sneller te leren, wat helaas niet zo makkelijk is met zo'n dikke handleiding en cursussen geven ze hier dus niet.
Bedankt voor je reactie. Ik zal inderdaad een te lange sluitertijd hebben dan, dat ga ik zo meteen even anders instellen.
Dan zijn we samen dummies Ik heb er eerlijk gezegd wel interesse in, maar ja met 4 kleine kindjes heb ik eerlijk gezegd niet veel vrije tijd om alles zo snel uit te zoeken.
Binnen fotograferen als het buiten al bewolkt is erg lastig zonder flitsen. En ik flits niet graag. Ik stel alles handmatig in speel ook weleens met de iso. Binnen al snel iso 400, maar let wel op een snelle sluitertijd zorgt wel voor minder licht op de sensor, waardoor de foto's makkelijk onderbelicht kunnen raken. diafragma vaak helemaal open om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen. Buiten vaak iso 200 of 100. Sluitertijd 125 of hoger. Diafragma niet helemaal open. Tis echt makkelijker als je de termen weet..maar met 4 kids kan ik mij voorstellen dat het leren niet echt snel gaat.