Peuter drinkt amper.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2mam2, 11 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Mijn zoon van bijna 3 is altijd al een slechte drinker geweest. Als het aan hem ligt drinkt hij de hele dag niets.
    Het komt er op neer dat hij sochtends een slok of 3 neemt, smiddags een slok of 3 en voor het slapen drinkt hij ongeveer 100ml warme melk. Verder weigert hij pertinent.
    Ik bied hem wel heel regelmatig aan en tegenwoordig 'dwing' ik hem ook doordat hij sochtends bijvoorbeeld eerst een paar slokken moet drinken van mij voor hij z'n brood krijgt en dit smiddags ook, anders drinkt hij helemaal niets.
    Het maakt overigens niet uit wat ik hem aanbied. Diksap gaat er het makkelijkst in..

Meer dames hier met slechte drinkers?
    Of iemand tips om hem toch zoveel mogelijk te laten drinken?

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Lastig hoor. Misschien uitleggen waarom drinken belangrijk is... Je hebt vast al geprobeerd warm of koud of lichaamstemperatuur aan te bieden. Soorten bekers. Beloningssysteem. Medisch geen bijzonerheden?

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier ook een tijdje gehad en wat hier hielp was haar voor de TV zetten als ik aan het koken was en dan de beker op het blad Vd kinderstoel zetten. Dan pakte ze haar beker wel en dronk dan toch vaak een 150ml extra weg

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier hielp de limonade tap van de Hema limonade tap - HEMA zelf tappen is zo leuk.. .dat er wel gedronken wordt. Ik zet de tap dus buiten, met ikea bekertjes erbij. Gevuld met sterk verdunde siroop. Ideaal.

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Pakjes drinken werkte hier vaak wel, en inderdaad drinken voor de tv of iets anders wat afleidt.

6. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik herken het helaas wel ja. Ik heb al van alles geprobeerd en wat bij ons het beste werkt is vocht op een andere manier aanbieden. Dus ijsjes (zelfgemaakt met veel water en een beetje diksap), yoghurt en sappig fruit. Daar is hij allemaal wel dol op. En verder maken we er samen een spel van... omstebeurt een slok drinken of ik zeg "nog een slok voor oma en nog eentje voor opa". Oja en hij heeft zelf een beker mogen uitzoeken in de winkel waar hij dan wel iets enthousiaster uit drinkt dan een plaatjesloze beker.

7. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Hier ook slechte drinker, maar ze krijgt smorgens Brinta met 200cc melk, dus heeft ze vast watvocht binnen. Idd helpt hier ook om drinken uit zelf gekozen bekers te geven. En geef der als ze weer hele slechte drink dag heeft een pakje, dat drinkt ze bijna altijd wel op.

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Als we samen in bad gaan laat ik de kraan wel eens zachtjes koud lopen. We hebben een torentje van bakjes van de ikea en daar kun je een beetje mee ouwehoeren en dus zelf vullen bij de kraan en opdrinken.
    Dit kan ook bij de wasbak in de keuken met bakjes en bekers.

Verder geef ik zoon een grote fles havermelk 's avonds, aangelengd met water bij een slechte drinkdag.

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    hier hetzelfde probleem. mijn zoon is bijna 4 maar drinkt ook te weinig.
    Ik heb inmiddels een stuk of 5 verschillende glazen en bekers staan zodat hij kan kiezen.
    als hij tv kijkt krijgt hij nog steeds een rietjes beker. Die drinkt hij dan ineens leeg.
    En bij het eten moet hij een beker leeg drinken, dat gaat inmiddels aardig goed.

10. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Bedankt voor de reacties! Staan goede tips tussen!:)
    Het klopt inderdaad dat pakjes makkelijker weg worden gedronken (zoals wicky) maar ik weiger om er aan toe te geven dat hij alleen nog maar van die troep binnen krijgt en dat ie er dan aan gaat wennen. Daarnaast wilt zn zusje van 1,5 ook een pakje als ze hem ziet en die wil ik ook niet aan de zoetigheid hebben.
    Tips voor redelijk gezonde pakjes alternatieven?

Ik doe nu in iedergeval iedere keer dat hij iets wilt eten, hij verplicht eerst een paar slokjes moet nemen. Dat werkt wel moet ik zeggen, het word geen strijd, maar het is alsnog wel te weinig.

11. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    oudste drinkt ook al jaren erg weinig.
    ze heeft niet veel nodig denk ik.
    alleen met warm weer zijn we beter aan het opletten dat ze wel goed drinkt omdat ze vorig jaar tegen uitdroging aan zat omdat ze op een warme dag bijna niks gedronken had.
    daar is ze zelf wel van geschrokken dat ze zich zo belabberd voelde dus ze is er gelukkig zelf ook meer op gaan letten.
    ik zeg nu wel regelmatig tegen haar dat ze nu echt eerst wat drinken MOET.
    anders is ze zo weer buiten aan het spelen zonder dat ze wat gedronken heeft

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik herken het. Hier 2 slechte drinkers...vreten alles wat los en vast zit...maar drinken...

Ik heb bepaalde minimale eisen. Bij het ontbijt, bij de lunch en uit school moet er 1 ikea bekertje leeg gedronken worden, eerder ga je gewoonweg niet van tafel. En ja zo hebben ze al eens 1,5 uur gezeten, interesseert mij niks. Zo worden er iig 3 bekertjes op een dag gedronken, wat uiteraard nog veel te weinig is maar goed.

De oudste lijkt sinds een jaar (ze is nu 7😕) het licht te hebben gezien. Dat wil zeggen, ze drinkt de verplichte bekers zonder te zeuren, maar vragen om drinken echt nooit.
    2 weken terug liep het hier 1 dag tegen de 30 graden, ging ze bij iemand spelen waar toen opa was en ze heeft de hele middag niks gedronken😢. Hier thuis om 12 uur bij de lunch en dus tot 5 uur niks meer...terwijl het zo heet was. Nu snap ik die opa ook niet maar goed.

13. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik geef aan pakjes vaak melk (houdbare), sinaasappelsap of sappa van zonnatura, dat is groente/fruit sap. Dan blijft het nog een beetje verantwoord inderdaad.

14. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mijn zoon drinkt ook heel slecht. Wat hier nog wel eens werkt is wat wij 'omgekeerde psychologie' noemen haha. We zetten een beker met water oid op tafel en we zeggen dan dat hij er níet aan mag komen, dat die beker van papa of mama is :p Als we zien dat hij een poging doet om het te pakken zeggen we 1x iets in de geest van 'Dat is van mama, daar mag jij niet aan komen! Laat maar mooi staan!' en meestal gaat hij daarna drinken. We maken er dan wat een spelletje van.

15. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    wat hier ook nog goed helpt is een gewoon rietje in zijn beker doen. met een rietje drinkt zoon beter en meer in 1 keer. echt gezonde pakjes zijn er verder niet volgens mij

16. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    En een flesje? Vinden de meeste kinderen interessant. Ik heb voor mn dochter een flesje met een sportdop die je dichtdraait.

17. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Ik ga bijna nergens een echte strijd over aan, alleen voer ik al jaren een strijd met mijn dochter van nu 5 over drinken.
    Zij moest en moet verplicht een halve beker melk of water drinken bij ontbijt en lunch. Ik ben lange tijd elke ochtend en middag die strijd aangegaan. Sinds ze naar school gaat lijkt het gedoe voorbij. Ze krijgt altijd 2 bekers aanmaak mee (als ik iets andeders meegeef blijft de strijd ook op school doorgaan en dat vind ik niet fijn voor de juf) en die komen altijd keurig leeg terug. De juf gaf aan dat ze haar wel een beetje aan moet moedigen, maar die drinkt ze gelukkig leeg.

Nu is ze 5 en hou ik meer in de gaten wat ze op een dag drinkt, als ze bij het ontbijt niks drinkt, dan moet ze om 10 uur een half bekertje drinken opmaken. Drinkt ze bij de lunch wel, dan hoeft het 's middags niet perse.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Zonnature heeft pakjes wat tenminste nog een beetje gezond is. Lusten ze smoothies? Hebben ze meteen een portie fruit binnen.

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Cawston press pakjes te koop bij Albert Heijn

20. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Bedankt voor alle tips dames! Ik kan er zeker wat mee, dus ik ga er mee aan de slag om verschillende dingen uit te proberen.
    Vandaag over de hele dag verspreid maar 1,5 ikea bekertje moeizaam naar binnen.
    Morgen eens even naar de winkel om wat dingen in te schakelen.

Deel Deze Pagina