hoi meiden, ik voelde altijd al een vervelende druk bij mijn vagina. alsof er iets uit kan vallen.. nou heb vorige week mijn 20 weken echo gehad. en daar werd vernomen dat mijn placenta laag groeit. en dat het mijn baarmoeder mond afsluit.. ik kreeg te horen dat het nog goed kan komen en naar boven kan groeien. anders word ik medisch en krijg ik zelfs miss een keizersnede. bij de nabespreking zag de echoscipiste dat de groei van mijn kleine achterloopt het buikje zat bij de p19. heeft iemand hier ervaringen mee?? vind het zorgelijk. ik krijg nu met 28 32 en 36 weken nog groeiecho's
De placenta kan inderdaad nog omhoog groeien. Ze waren er bij mij ook bang voor dat hij niet ver genoeg omhoog zou groeien maar ik mag inmiddels gewoon vaginaal bevallen placenta ligt er ver genoeg vanaf. P19 vind ik niet schrikbarend klein. En met nog 20 weken te gaan kan er een hoop gebeuren. P19 is dus dat 19% van de baby’s kleiner is dan jouw baby of 81% groter haha. Net hoe je het bekijkt. Deze baby zat met de 20 weken echo op P3 en heeft inmiddels de groei flink ingehaald en is van de P3 lijn af. Alles is nog mogelijk Zou me nu nog geen zorgen maken. In ieder geval wel fijn dat ze groei gaan monitoren.
Bij mij was met 20 weken ook de placenta laag, precies hetzelfde als bij jou. Ik kreeg met 30 weken weer een echo en toen was hij keurig mee gegroeid omhoog. Ik ben vaginaal bevallen. Bij mij zeiden ze ook dat het alle kanten op kan. Ook bij ons was het buikje en de benen aan de lage kant qua groei, maar is ook helemaal goed gekomen. Een kleine meid van 2,5 kilo, maar gezond en geen afwijkingen oid. Komt vast goed! Gijn dat je extra echo’s krijgt, dan houden ze jou en je baby goed in de gaten.
Elk verhaal in natuurlijk anders, maar hier ook 2 kindjes onder de p5 lijn. En nu (3,5 en 2) zitten ze in de groeicurve nog onder alle lijnen. Ieder z’n postuur Mij is altijd gezegd: klein is niet erg, zolang het kindje maar in zijn of haar lijntje doorgroeit. En in ons geval deden ze dat. Aangezien jullie extra echo’s krijgen zul je deze lijn goed kunnen volgen.