Pap uitstrijkje tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Meis28, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Bijna een jaar geleden heb ik een pap onderzoek gehad en daar kwam ASCUS uit (dit betekent een twijfelachtige uitslag). Twee maanden later hebben ze het herhaald en kwam er uit het onderzoek dat het in orde was.
    De gyn en huisarts zeiden tegen mij (toen ik een paar maanden daarna zwanger was) dat ze er nu niet meer naar zouden kijken maar pas na de bevalling weer. Nu werd ik gebeld door de gynaecoloog (andere, die niet mijn echo's heeft gedaan) dat ik weer langs moet komen. Maar ik vraag me nu af: waarom? Als alles goed was? Ze zei zoiets van dat je volgens het protocol onder controle moet blijven. Maar gaan ze dan weer een uitstrijkje doen nu terwijl ik zwanger ben? Mag dit/kan dit kwaad?? Zie er echt tegenop want ik wil liever niet dat ze nu gaan kijken terwijl ik zwanger ben!

2. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik kreeg een uitnodiging om een uitstrijkje te laten maken omdat ik 25 geworden was. Bij mijn eerste gyn bezoek voor 1e echo kaartte ik dit aan bij de gyn maar die zei dat ze gingen wachten tot na de zwangerschap hiermee.
    Of het echt kwaad kan weet ik niet, maar mijn gyn wou dus liever wachten.

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ze zeggen dat de uitslag niet betrouwbaar is tijdens zwangerschap dus dat het geen zin heeft. Ik weet daarom niet zo goed wat ik moet denken. En of het uberhaupt kwaad kan. Ik lees over het algemeen van niet, omdat ze alleen wat los weefsel weghalen bij de baarmoeder mond dus verder gebeurd er in die zin niets wat invloed kan hebben op de baby of baarmoeder ofzo.. Maar toch heb ik liever niet dat ze het nu doen! Maar ja..

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Uitstrijkje tijdens zwangerschap is geen enkel probleem. In veel landen zelfs standaard!
    Zelf bij mijn oudste ook gehad ivm steeds terugkerend bloedverlies.
    Op de aanvraag wordt genoteerd dat je zwanger bent en dat kijken ze 'met andere ogen' naar de cellen. Volgens mijn gyn (academisch ziekenhuis) prima betrouwbaar.

5. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou toch even contact opnemen met de gynaecoloog, want ik ben zelf al jaren onder controle vanwege afwijkende uitstrijkjes en ik krijg ze niet tijdens mijn zwangerschap ( ook niet bij mijn vorige) omdat deze uitslagen onbetrouwbaar zijn o.a. Schommelende hormoonhuishouding tijdens n zwangerschap. Lijkt mij dus n foutje van de gynaecoloog. Zes weken na de bevalling, als je nacontrole hebt bij je gynaecoloog maken ze meestal ook n nieuw uitstrijkje.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In Duitsland wordt er ook direct bij de eerste zwangerschapscontrole een uitstrijkje gemaakt. Het is niet zo dat het kwaad kan voor je kindje. Maar idd moet er wel de aantekening worden gemaakt dat je op dat moment zwanger bent.
    Bij de nacontrole na de bevalling werd dan direct een nieuw uitstrijkje gemaakt

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok dat stelt me iig al wat meer gerust! Ik weet het ook niet zo goed want ik lees ook vooral dat de uitslagen tijdens zwangerschap niet 100% betrouwbaar zijn, dus denk ik: Waarom wachten ze dan niet gewoon (zoals de gynaecoloog mij ook zei)? Maar ik werd dus door een andere gyn gebeld dat ik wel onder controle moet blijven, dat dit het standaard protocol is ofzo...

Deel Deze Pagina