Vergunning verhuren koopwoning loopt af

Discussion in 'De lounge' started by Roosenkids, Feb 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roosenkids

Roosenkids Niet meer actief

Hallo,

Momenteel huren wij een koopwoning, echter loopt de vergunning op 01-2016 af.

Wij zien dit huis niet snel verkocht worden want de vraagprijs is veel te hoog voor dit huis en hebben in een 3 kwart jaar pas 1 kijker gehad.

Weet iemand wat daarna mogelijk is?

Kan de eigenaar de vergunning verlengen? Of word het dan automatisch huren met huurdersbescherming? Maar mag dat wel van zijn bank?

Iemand daar verstand van?

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    verhuurder moet verlenging aan vragen, opzich zo gebeurd mits het niet geloof al 5 jaar verhuurd is. (of 7) verhuren met huurbescherming zit er niet in, kan er niet verlengt worden dan zal je op zoek moeten naar wat anders denk ik. geen bank gaat akkoord met vaste verhuur.

3. Roosenkids

Het is nu 5 jaar verhuurd op 01-2016

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Staat het te huur via de Leegstandswet? Want het wordt dan niet automatisch een huurwoning met huurdersbescherming als je dat bedoelt. Het blijft een koopwoning. En de hypotheekverstrekker zal dan nimmer de huurder beschermen, lijkt me. Die wil juist ook het huis verkocht zien.
    Ik denk dus dat de verkoper-verhuurder de vergunning weer zal gaan en moeten verlengen, danwel opnieuw een aanvraag zal moeten indienen voor opnieuw een termijn van maximaal 5 jaar.

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Die moet verlengd worden en wordt vaak in deze tijd niet echt moeilijk over gedaan. Wel moet het even snel geregeld worden heb je zekerheid :)

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    zekerheid heb je nooit in een huis onder de leegstandswet. Het kan namelijk altijd verkocht worden en dan moet je er binnen een afgesproken termijn (vaak drie maanden) uit. Zelfs een huis dat onverkoopbaar lijkt kan zo maar ineens verkocht worden. Dusals jevoor zekerheid gaat, en dat proef ik een beetje omdat je nu al wilt regelen dat je er volgend jaar nog woont, zou ik zeker op zoek gaan naar een ander huis dat met huurdersbescherming wordt verhuurd.

7. Roosenkids

Ja maar er moet 5 jaar tussen de verleningen inzitten las ik op internet. Word nooit langer dan 5 jaar verlengt..

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female

Dus heb je wel 3 maanden zekerheid ;) Hebben zelf ook jaren onder leegstandswet gehuurd.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Dus bel de verhuurder en vraag of die een aanvraag doet ;) Ik zou sowieso ondertussen opzoek gaan naar een wat vastere woning altijd prettiger..

10. Roosenkids

3.7 Kan een woonruimte na 5 jaar nog steeds tijdelijk worden verhuurd?

Nee, niet op grond van de Leegstandwet. Als de vergunning voor tijdelijke verhuur, inclusief verlengingen, 5 jaar heeft geduurd, is de termijn voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet verstreken. Als de verhuurder de huur dan toch laat voortduren, ontstaat een gewone huurovereenkomst met huurbescherming voor de huurder.

11. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik werk bij een woningbouwvereniging en wij verhuren ook woningen via de leegstandswet en de termijn is van 5 jaar verlengd naar 7 jaar.

Share This Page