September 2008 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door jekkia, 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sams

sams Actief lid

19 dec 2007
    120
    0
    0
    Ik heb al wat gevonden over pilgebruik na de bevalling:

Pil

Orale anticonceptie, oftewel de (combinatie)pil, is een manier waarbij je hormonen slikt die de eisprong beïnvloeden. Als je geen hormonale anticonceptie gebruikt, rijpt er iedere maand een eicel in je eierstok. Halverwege je cyclus springt het eitje uit de eierstok en komt in de eileider (de eisprong). Als je rond de tijd van de eisprong gemeenschap hebt kunnen de zaadcellen bij het eitje komen en zo voor een bevruchting en dus een zwangerschap zorgen. Door de hormonen die in de pil zitten, wordt de rijping van het eitje geremd, er is dus geen eisprong en er kan geen bevruchting plaatsvinden. Een nadeel van de pil is wel dat je dagelijks hormonen slikt. Deze hormonen (oestrogenen en progestagenen) komen uiteraard in je lichaam terecht en hebben invloed op meerdere processen in je lichaam. Zo is diverse malen beschreven dat de combinatiepil een licht verhoogd risico geeft op trombose en/of embolie. Vrouwen die roken, zeker als ze ouder zijn dan 35 jaar, wordt de pil sterk afgeraden. Ook vrouwen die te dik zijn of waar in de familie trombose voorkomt wordt afgeraden om de pil te gebruiken.
    Een voordeel van de pil is de grote betrouwbaarheid bij juist gebruik en de makkelijke manier van inname. Verder heeft het gebruik van hormonen ook weer positieve effecten en is de kans op bepaalde ziekten, bijvoorbeeld eierstokkanker kleiner.
    De eerste drie weken na de bevalling wordt het sterk afgeraden om de pil te gebruiken. Dit omdat er in die periode een verhoogde aanmaak is van stollingsfactoren in het bloed en er dus al een verhoogd risico is op trombose. Daar de pil dit risico nog licht kan verhogen is het niet verstandig om binnen drie weken na de bevalling met de pil te beginnen.
    Met de pil kan gestart worden op verschillende momenten:
    • drie weken na de bevalling, je mag er dan niet vanuit gaan dat de eerste strip veilig is en het is dus verstandig om aanvullende anticonceptie te gebruiken (bijvoorbeeld een condoom)
    • op de eerste dag van je eerste menstruatie. Voor vrouwen die flesvoeding geven is dit meestal zes tot acht weken na de bevalling. De eerste strip is in dit geval veilig, er hoeft geen aanvullende anticonceptie gebruikt te worden. Als je borstvoeding geeft kan het maanden duren (soms wel zes tot acht maanden) voordat je weer ongesteld wordt.
    • Op ieder willekeurig moment. Hierbij is de eerste strip niet veilig, er dient dus aanvullende anticonceptie gebruikt te worden.
    Naast de keuze wanneer je weer wilt starten met de pil, moet er ook een keuze gemaakt worden welke pil geschikt is. Voor vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd om een pil te gebruiken die alleen progestageen bevat. Progestageen beïnvloedt de melkproductie niet en heeft geen nadelige invloed op het gewicht van de baby. Als je voor de pil kiest tijdens borstvoeding is er eigenlijk maar één pil die je kunt gebruiken: de zogenaamde minipil, een pil met één hormoon, een progestageen. De minipil is overigens net zo betrouwbaar als de combinatiepil.
    De combinatiepil bevat twee hormonen: oestrogeen en progestageen. We weten dat oestrogeen de melkproductie remt. Het starten met een dergelijke pil kan er dus voor zorgen dat de borstvoeding afneemt of zelfs stopt. Daarnaast heeft oestrogeen een negatief effect op het gewicht van de baby. Als je borstvoeding geeft wordt de combinatiepil dus sterk afgeraden.

Ik vind het erg duidelijk in ieder geval...

2. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Dankje, liev fan juh hahahaha ;)

3. Azeb

Azeb Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Isis heeft ook een speen. Ik was er eerst op tegen, maar kon eigenlijk niet goed onderbouwen waarom. Ze vindt het heerlijk, het geeft haar troost en haar lijf ontspant dan echt. Voor het in slaap vallen heeft ze hem trouwens minder nodig. Ze krijgt hem meestal wel in als ze in bed gelegd wordt, maar vaak valt ie op een gegeven moment uit. Soms slaapt ze dan al en dan is het prima, soms is ze nog wakker en dan is het wel eventjes huilen. Maar ik ga niet steeds ernaartoe om hem er weer in te stoppen, ze moet er niet afhankelijk van worden. Als ze echt lang huilt (15 minuten) dan ga ik er heen om de speen terug te geven.

4. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    nou meiden het was weer gezellie ;) Jenna is aan het "brabbelen" ik ga haar luier verschonen en het flesje geven. Hopelijk tot snel :)

Dikke knuf allemaal!

5. Azeb

Azeb Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Tjee, het forum offline :( :(
    Ik heb wel een donatie gedaan, vind dit forum zo fijn!

6. First time

First time Bekend lid

24 jan 2008
    811
    0
    0
    @Roshi: Ja dat heb ik dus ook! Manlief is er bijna nooit, dus ik loop en zit maar met die pink als Jari krampjes heeft. Gevaar daarvan vind ik nog eens dat hij niet alleen getroost wordt met een pink, maar ook nog eens heeeeeel lang bij mama op de arm zit. Straks wordt het brullen om beiden als hij weer in zijn bedje moet! Met speen kan hij zichzelf troosten en vermaken. Ik zei al tegen mijn man dat ik vind dat ik hierover wat meer te zeggen heb, aangezien ik veel vaker met een ontroostbaar ventje zit en er soms zelf ook ontroostbaar van wordt!

7. First time

First time Bekend lid

24 jan 2008
    811
    0
    0
    @Azeb: ik was er ook eerder op tegen van te voren ja. Maar dat blijkt nu wel makkelijk gezegd als je nog geen ontroostbaar kind hebt meegemaakt! ;) Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik tegen was, wordt er een beetje ingewreven tegenwoordig. Heeft iemand nog goede argumenten tegen het gebruik van een fopspeen?

8. Azeb

Azeb Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Ingeltje hoe was het bij het CB? Hoe vond Julian de prikjes?
    Ik moet donderdag :(:(

9. First time

First time Bekend lid

24 jan 2008
    811
    0
    0
    Ik zit trouwens lekker chocolaatjes te (vr)eten... Minimarsjes en snickers enzo... iemand jaloers?!

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zo net terug van de Bart Smit.. hebben deel 1 van woezel en pip gekocht. Hij krijgt dan van mijn ouders deel 2 en 3 en aan mijn souders gaan we deel 4 vragen.

Yule, die 15% korting is dinsdag 4 nov, dus niet morgen. Maar vandaag en morgen kan je bij bart smit ook een folder ophalen met een kortingsbon van 15% erin.

Lola, goed nieuws dat Emma haar breukje goed is genezen. en ze is lekker aangekomen !

Extra haar, begon hier al tijdens de hormoonbehandelingen. wordt gek van al die haren op mijn buik. hoop toch wel dat die nog verdwijnen :-?

Missy, heeft Mike al een poepluier gehad?

Tweety, ik ga heel hard voor jullie duimen dat Robin woensdag eindelijk naar huis mag

Babystyle, ik heb nu een cd van Woezel en Pip. ga hem straks even op de pc zetten. zitten ook lieve ( zoetsappige ) liedjes tussen

Tinkerbel, misschien kan haar buddy even sms-en?

Wupje, knuff !

Roshi, schattige foto ! heerlijk roze :)

Pisum, jammer dat je niet kan. na november is iedereen ook aan het werk dus dat is ook niet handig :-?

Moppiepoppie, over Levi zijn normale kleren doe ik een vestje en slofjes en dan onder een dekentje

First time, Levi heeft al een speen vanaf 6 dagen. hij heeft hem vooral om in slaap te vallen en met speen kan hij goed zijn krampen opvangen
    ik heb liever dat hij een speen heeft als dat hij staks gaat duimen

Donatie: ga ik ook doen

nu nog even spammen, Levi eindelijk in maatje56

11. First time

First time Bekend lid

24 jan 2008
    811
    0
    0
    @Azeb: hoe spreek je Isis eigenlijk uit? Zoals je het zegt, of anders?

12. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Met Tinkerbel gaat alles goed en met Fenna ook. Ze heeft het alleen heel erg druk en daardoor geen tijd voor zwp. Ook gaat ze binnenkort weer aan het werk.

13. First time

First time Bekend lid

24 jan 2008
    811
    0
    0
    WOW! Wat een stoer pakje, Kaatje! Lekker ventje hoor...

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hij vind het ook erg leuk als papa voor hem zingt

15. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    First time, leuk he ! bij de hema

16. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Hoihoi,

Hier even typen met 1 v inger, ben aan ´t voeden. De prikjes vielen mij reuze mee. Hij kreeg 2 prikjes, 1 in elk bovenbeen. Hij huilde bij de eerste 5 seconden, bij de 2e 15 seconden ofzo. Niet leuk, maar ze zullen nog wel vaker in hun leventjes pijn krijgen.
    Daarna was alles weer prima.
    Ben veel banger voor vanavond. Hij kan dan erg last krijgen natuurlijk, dat vind ik dan zieliger dan zo´n prikje van een paar seconden.

Julian was minder gegroeid dan ik had gedacht, maar ze meette/mat (wat is het ook alweer? pfff die dementie is té erg') hem volgens mij niet helemaal goed op :(

First time: haha ze plagen me wel, maar is mijn eigen schuld, ik verbeter soms oook spelfouten. :)

17. Freesia

Freesia Fanatiek lid

5 jul 2007
    4.101
    0
    36
    Filiaalleidster Drogisterij
    Kloosterzande
    @Moppiepoppie, misschien toch eens aanschaffen, dat boek. Al heb ik nu geen probs meer met Jill, op af en toe een kramp of regeldagje na.
    We raken langzaam aan aan elkaar gewend, eindelijk!

@ Paar, vandaag vallen de inwendige vloeken tijdens het voeden mee ;) Smeer me weer een ongeluk met de bepanthen, misschien dat dat toch helpt.
    Waarom ik toch een kindje wilde? Ik heb 10 jaar in een verkeerde relatie gezeten, waarin een kind absoluut geen optie was. Maar toen kwam ik 5 jaar geleden mijn superlief tegen en mijn eierstokken gingen spontaan rammelen. Tel daarbij de tikkende biologische klok op en ik dacht: ik ga ervoor! Gelukkig had ik liefje ook snel zover ;)
    Toen ik in de zwangerschap zoveel tegenslag had en zo ziek was, voelde ik me wel genaaid door mijn hormonen hoor trouwens :) Maar zie hier: alles is goed gekomen!

Yule, bedankt voor de opbeurende woorden! Kan niet wachten tot er wat regelmaat in komt.

Tweety! Yeah! Zou toch helemaal geweldig zijn als het doorgaat woensdag! Ik ga duimen!

Wupje, sterkte met alles meis. Valt vast niet mee :(

MirandaT, ik woon in Hulst, Zeeuws-Vlaanderen inderdaad.
    Meer de kant van Belgie op dus...
    Maar 10 november zou ik wel kunnen hoor!

First time, nooit gedacht dat IK een kind zou heben met een fopspeen, aarrggh. Ik vind het geen gezicht! Maar na nachten lang pinken en troosten door de krampjes, kregen lief en ik ruzie. Hij wilde de speen uit de blije doos erin duwen, ik was tegen. Nu ben ik zooooo blij dat ze in het ziekenhuis gewoon zeiden dat een speen geen kwaad kon. Het is echt een grote troost voor haar als ze teveel zuigbehoefte heeft. Okee, hem er steeds weer in moeten proppen is een groot nadeel :( Zoals nu, zucht.

Ga maar weer erop af. Of laat ik haar even huilen? Dilemma's dilemma's ;)

18. nou snel ff reageren en dan aardappels schillen.

speentje:
    ik vind een duim moeilijker afleren dan een speen en ik had idd ook al uren met mijn pink in haar mond gezeten maar een speentje wilde ze niet, gelukkig na een week of 3 wel.
    wij hebben nu 3 spenen, 1 in bed 1 om mee te nemen en 1 beneden.
    puur praktisch want ze heeft hem beneden al bijna nooit en onderweg eigenlijk ook nooit.
    in bed soms om in slaap te komen maar ook niet altijd alleen als ze er moeite mee heeft.

@kaatje, dat shirt hebben wij van mijn Smoeder gekregen toen julia geboren was. vind het niet mooi voor een meisje maar bij een jongen staat het wel leuk, Hij is hier ook zo goed als nieuw dus kan hem nog een keer aan iemand geven als die en jongen krijgt haha.
    shirt met poppetje van de hema.

volgens mij nu weer op alles gereageerd, ga snel aan het eten beginnen. o o wat ben ik weer actief vandaag haha.

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

19. Freesia

Freesia Fanatiek lid

5 jul 2007
    4.101
    0
    36
    Filiaalleidster Drogisterij
    Kloosterzande
    Vervolg: Heb haar laten huilen (6 minuutjes) en ze is stil \:D/

20. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    @Roshi: Welke dag is 10 november? Wil wel komen hoor! Ben wel benieuwd alleen hoe en waar want in een restaurant is misschien wel erg weinig ruimte...

Deel Deze Pagina