September 2008 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door jekkia, 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    het is Tie-Rips

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Miracle, hoef je je niet schuldig ofzo voor te voelen hoor. Ik kan op het moment ook niet veel hebben en reageer dan ook wel eens te heftig. Voel me achteraf ook schuldig maar denk dat iedereen die periodes wel eens heeft

3. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    @ Sannemart: ik heb ook foto's bij de reacties op mijn www op mijn hyves gezet ;)

4. @Ingeltje: Ik moet het even voor Queen opnemen... ;)

Tegen de vorm enigst wordt vaak als bezwaar aangevoerd dat hij in feite onjuist is. In de betekenis 'waarvan er geen tweede is' is enig immers een absoluut begrip: eniger dan enig kan niet, en de overtreffende trap enigst dus ook niet. Toch is enigst kind in het dagelijks taalgebruik heel gewoon, misschien omdat zo verwarring voorkomen wordt met een enig kind in de zin van 'een heel leuk kind'. En het meervoud enige kinderen kán ook opgevat worden als 'enkele kinderen'. In een zin als 'Enige kinderen hoefden vroeger niet in dienst' leest een lezer enige dan niet meteen als 'eniggeboren', en raakt even in verwarring.
    Enigst wordt al twintig jaar opgenomen in de woordenboeken. De Grote Koenen (1986) vermeldt enigst kind al, en geeft aan dat enigst vaak een "gevoelswaarde" uitdrukt: wie spreekt van zijn enigst kind drukt daarmee volgens Koenen dus ook uit dat dit kind 'zijn/haar alles' is.
    Van Dale (2005) noemt enigst in enigst kind een "elatief" van enig. Met elatief wordt bedoeld dat de oorspronkelijke betekenis 'waarvan er geen tweede is' op de achtergrond is geraakt. Enigst wordt gebruikt in de betekenis 'eniggeboren'. Van Dale vergelijkt het met beste in beste Ria: hiermee wordt niet uitgedrukt dat Ria de beste persoon op aarde is; het betekent iets als 'hallo'.
    Enigst kind is dus op weg een geaccepteerde combinatie te worden. Op Taaladvies.net, de taaladvieswebsite van de Nederlandse Taalunie, wordt enigst kind niet afgekeurd. In officiële stukken zal nog steeds enig kind van ... voorkomen, maar in de meeste situaties zijn enigst kind en enigste kinderen ook mogelijk. In zinnen als 'Schiphol is de enigste luchthaven die nog niet geprivatiseerd is' en 'Het enigste kadootje dat ik kon bedenken was een boekenbon' wordt enigste door veel taalgebruikers nog wél als té informeel gezien. In deze zinnen heeft enige bij de meeste mensen de voorkeur.

bron:Enigst kind of enig kind?

5. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Hmmmm....mijn kat moet al de hele dag niezen....niesziekte (heeft hij ooit eens heel erg gehad tijdens pensionverblijf...)??? of een koutje (kan dat bij katten????)???? Het is best wel koud op de zolder waar hij de afgelopen nachten heeft doorgebracht ;)

6. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Dank Lola... maar ik vind het toch niet klinken hoor, enigst kind.

7. Ben ik helemaal met je eens, maar het mág dus wel...

Zo zal 'hun zeggen en hun doen' over 20 jaar ook wel in het woordenboek staat en daar gruwel ik nu al van!

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Eva, denk dat katten ook wel gewoon verkouden kunnen worden hoor.

9. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
  10. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    @lola: dat moeten hun toch weten? :D Dat hun het anders als ons willen doen? :D ;)

11. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    haha daar is hij je vast dankbaar voor

Net mail terug gehad over de duplo
    ( zag dat degene waar ik woensdag duplo had gehaald nu 2 bakken, een tas en een hele tafel voor duplo verkocht )

Mag ook één bak overnemen. De ene mag ik voor 25, de ander voor 30 ( hier zit meer in ) dus moet even gaan kijken want ga vooral voor de poppetjes en de autotjes

12. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    oh relaxed!

13. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja idd. Dus als jij nog duplo zoekt voor Raven, dan weet ik nog een adresje haha. ze heeft ook nog 12 kg lego

14. @kaajtje bofkont!!

@eva kriebels!!! dacht ik van de week al haha komt goed meis!!

@ingeltje jij bent echt erg
    kun je geen lerares nederlands worden??

ik ga off
    kruip zo lekker mijn bedje in
    misschien ben ik er morgen nog even en anders tot zondag of maandag

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

15. o ja truste haha

16. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    ja ja jij wil gewoon nog even een extra berichtje bij je naam krijgen :D

Truste

17. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ik ben zwaar allergies voor "hun". Zo fout en het klinkt stom.

S komt net thuis met nieuwe flatscreen (enorm ding) en nieuwe Xbox. Allebei voor zijn speelzolder. Hij is zo blij als een kind en morgen komt er al een vriendje spelen. Ach ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

18. Hartediefje1988

Hartediefje1988 VIP lid

19 apr 2009
    7.238
    570
    113
    Vrouw
    Gastouder zzp
    lola, thnx :D

kaatje das mooi :D

19. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    haha en ga jij dan snoepjes en limonade bij hun brengen ;)

20. Maar dan zeggen hun straks dat ik het fout doe...:(

Deel Deze Pagina