September 2008 mama's

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Pipo1973, 24 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Heej dames,
    Even voor de bijwerking van het schemaatje: ik krijg mijn eerste echo 13 maart. Ben dan al wel 13 wkn. Is dat normaal? Of is dat laat?

(En de vk kwam op 19 september uit ipv 20 september qua berekeningen, maar het kon volgens haar ook 20 september zijn, afhankelijk van welke dag het eitje bevrucht werd; 27 of 28 december.)

2. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    @Tinkerbel: vragen staat vrij toch?

@Summer1: de nekplooimeting wordt niet automatisch gedaan! Het is een apart onderzoek naar o.a. de kans op Down-syndroom maar ook een aantal andere aangeboren syndromen, wat meestal in een speciaal diagnostisch centrum of ziekenhuis wordt uitgevoerd. Het is dus niet iets wat ze even met de eerste echo bekijken. De eerste echo is meestal een termijnecho om te zien hoe lang je precies zwanger bent. Dat is namelijk van belang voor de nekplooimeting, daar moeten ze dat namelijk op de dag na weten om een goede risico inschatting te kunnen maken op afwijkingen. Er wordt meestal ook bloed afgenomen, die uitslagen plus je leeftijd worden in de berekening meegenomen. Het is raar dat de verloskundige het er niet over gehad heeft, ze zijn tegenwoordig namelijk verplicht informatie hierover te geven. Je bent echter zelf niet verplicht om de nekplooimeting (of andere prenatale diagnostiek zoals de 20 weken echo) te laten doen.
    Als je 36 bent wordt het vergoed, anders niet (kosten ongeveer 125 euro).

Als je het overweegt, zou ik de vk bellen voor een afspraak, want zoals ik al zei moeten ze hierover inlichten en je de kans geven om hiervoor te kiezen. De nekplooimeting moet gebeuren tussen de 11+3 en 13+6 weken.

Hopelijk weet je zo iets meer?

Yule

3. Nee, een nekplooimeting is een vorm van prenatale screening en dat gebeurt in de meeste gevallen in een ziekenhuis en niet bij de verloskundige. Er moet namelijk een aparte opleiding voor worden gevolgd. Bij een nekplooimeting wordt de nekplooi van het kindje gemeten. Bij kindjes met het Syndroom van Down is die vaak verdikt. Samen met de uitslag van een bloedtest geeft de nekplooimeting de kans op een kindje met het Syndroom van Down weer (en nog een aantal andere chromosoom-afwijkingen). Het geeft dus geen zekerheid.
    Standaard wordt dit onderzoek aangeboden wanneer je in de 18e zwangerschapsweek 36 jaar of ouder bent. Wanneer een jongere aanstaande mama zo'n onderzoek wil, dient dat zelf bekostigd te worden.
    Een nekplooimeting wordt rond 12-14 weken uitgevoerd...

@Tinkerbel1984: Ik heb in 2006 een nekplooimeting laten doen en kreeg daar héle leuke fotootjes van mee... :)

4. Hi hi... Yule zat op exact hetzelfde moment over hetzelfde onderwerp te schrijven... :) :) :)

5. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Haha, tegelijk! Nou is het helemaal duidelijk dacht ik zo...!

6. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Azeb: prachtig!

7. Mss Ace

Mss Ace Actief lid

19 mrt 2007
    256
    0
    0
    Zaanstad
    Wij hebben vorige week de nekplooimeting gehad en 3 mooie foto's meegekregen en heb er niet om hoeven vragen, zie mijn album!

8. Krisstel

Krisstel Niet meer actief

Wij hebben vier foto's meegekregen :D
    Ga straks even verder reageren..nu even tv kijken ;)

9. Faith79

Faith79 Lid

22 aug 2007
    28
    0
    0
    Nou vandaag 1e bezoek VK. Ik vond het erg verwarrend..... de derde vraag ongeveer was of ik thuis wilde bevallen en de vierde of ik borstvoeding wilde geven. Heb maar geantwoord dat ik eerst een echo wil om te zien dat ik ECHT zwanger ben. En dat ik nog helemaal niet met dat soort dingen bezig ben.

vermoeiend hoor. Gelukkig begreep ze het ook wel, we zijn niet allemaal even snel

Echo vlgd week is inwendig en ik hoef geen volle blaas.

Liefs Faith

10. 1Summer

1Summer Actief lid

21 jul 2007
    178
    0
    0
    NH
    @Yule en Lola : bedankt voor jullie reactie! Het is zo inderdaad dubbel zo duidelijk, hahaha! :) :)
    Wel vreemd dat de VK er verder niet over begonnen is tijdens de echo. Ze deed wel andere metingen (koppie tot kontje, hoofdomtrek) en dat was gelukkig goed in verhouding. Over de nekplooi zei ze niets, maar nu begrijp ik wel waarom, is dus niet standaard.

@Azeb: gave foto's joh!

11. 1Summer

1Summer Actief lid

21 jul 2007
    178
    0
    0
    NH
    Ik weet wat je bedoeld, vroeg ze aan mij ook gelijk. Over de borstvoeding denk ik nog na, want dat was de 1e keer geen succes (druk ik me nog zacht uit... :confused: ) Maar ja, dit is een ander kindje, dus wie weet gaat dit beter... think... think...

Ach, ze komt er vast nog wel een keer op terug ;)

Spannend joh een echo! Heel bijzonder om je kindje al te kunnen zien, voordat hij/zij geboren is!

12. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik denk dat ik een foutje gemaakt hebt... er staat nu in het lijste de 7e en de 12e april naar de VK... zovaak hoef ik nou ook weer niet ;) wil iemand de 12e eraf halen..

thnxxxxxxx

13. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Af en toe krijg ik geen meldingen meer en dan blijkt hier weer een hele pagina volgekletst...en ik maar wachten en wachten :)

14. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hey Meiden.
    Heb alles bijgelezen,maar is eigenlijk allemaal een beetje langs me heen gegaan.

iedereen met een goede echo en een goede afspraak bij de VK gefeliciteerd.

Ben te moe om overal op te reageren haha. Heb sinds vandaag mijn bekkenband, Zit nou niet bepaald gemakkelijk,en is heel irri als je naar de wc moet. Nu maar hopen dat ik morgen het verschil ga voelen als ik de hele dag moet lopen>

Ga zo lekker eten en kom vanavond nog wel ff kijken.

Groetjes !

15. sasha

sasha Actief lid

15 jan 2008
    462
    0
    0
    halfhalf bijgelezen....iemand vroeg of je ook foto's meekrijgt bij de nekplooimeting. Het zal volgens mij per ziekenhuis verschillen, maar ik kreeg 1 foto mee.

16. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.819
    4.057
    113
    Hey allemaal,

Azeb mooi dat je echo goed was!
    Gefeliciteerd voor iedereen die de 12 weken grens heeft behaald. Zelf mag ik nog 8 dagen wachten daarop.

Ik heb net een foto met mn buikje vandaag in mn album gezet! Iedereen in mn familie en op mn werk begint nu ook al te zeggen van goh je ziet het al echt duidelijk :D

17. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Idd Dreames! Leuk buikje!

18. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Mooi buikje! Ik zet even een nieuwe foto van 12 weken in mijn album. Het lijkt niet veel verschil met 9 weken, maar de opgeblazen darmen zijn nu veranderd in iets van een bult ter hoogte van mijn onderbuik die ik echt niet meer naar binnen getrokken krijg... Dus het voelt wel heel anders. Mijn vriend zei het vanmiddag ook, dat je ineens heel wat zag en hij keek er zo :confused: bij, haha!

(en ik ben wit, ik weet het... :oops: )

19. Ingeltje

Ingeltje VIP lid

16 nov 2007
    20.510
    2.427
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Duidelijk verschillend hoor Yule! Lekker hè!

20. elies

elies Lid

22 feb 2008
    40
    0
    0
    verre oosten
    goeiemorgen!
    grappig, ik mag geloof ik de dag beginnen, hier leven we 4 uur eerder... gisteren was ik zo van plan om iets moois van de dag te maken, maar omdat ik van alles te snel wilde, was ik om 10 uur al 'op'. en mijn ventjes willen het liefst de hele dag buiten spelen!
    vandaag gaat het beter, en voel ik me weer blij.

gisteren was ik ook nogal down omdat mijn vriendin met haar man en dochtertje een motorongeluk had gehad. haar man had een hoofd vol verband, zij onder de blauwe plekken en is nu bang dat er iets met haar kindje (ze is ook zwanger) aan de hand is... gelukkig heeft hun dochtertje van 2 helemaal niets!

bij zoiets sta je wel stil hoe kwetsbaar het leven is. hier in pakistan zitten hele families, soms wel met z'n 5en op een motor! en vrouwen met de benen aan een kant. (best lastig)

anyway, ik vind het leuk om te lezen van jullie groeiende buikjes (mooie foto's yule, dreames) en echo's.

over een website maken: ik kan blogspot aanbevelen, daar zetten wij veel foto's op en video's, leuk voor familie en vrienden in NL. (mocht je echt interesse hebben en even willen kijken, wil ik je het adres wel sturen)

goed, mijn tarzannen zijn inmiddels al naar buiten vertrokken, gauw er achteraan!

een leuke dag vandaag!

Deel Deze Pagina