Bij de zwangerschap van Ruben heb ik de cursus Samen Bevallen gedaan. Ik was er toen 10,- voor kwijt omdat het via de kraamzorg ging. Nu hebben zer alles veranderd en zijn de cursussen allemaal zo rond de 150,- ietsjes te duur voor ons, dat geld kunnen we nu beter gebruiken. Over de cursus SB. Ik heb hem dus gedaan en om nou te zeggen dat ik er zo super veel aan had, nou nee. Meestal was het eerste gedeelte theoretisch (wat gebeurd er allemaal in je lichaam, hoe gaat een bevalling, wanneer moet je naar het ziekenhuis, eventuele complicaties enzo) en na de pauze waren er meestal oefeningen, zoals ademhalingstechnieken en pufhoudingen, en ontspanningsoefeningen. Tijdens mijn bevalling kostte het me veel energre om nou steeds te bedenken hoe die ademhalingen nou ook alweer moesten (voor iedere fase van de bevalling heb je een andere ademhaling) dat ik het op een gegeven moment gewoon op mijn eigen manier gedaan heb. Mijn ervaring is dat je op een gegeven moment zelf het beste weet en voelt hoe je het beste kunt ademen enzo. Wat ik wel goed/leuk vond aan die cursus is dat je bevalhoudingen en pufhoudingen kon proberen, zoals bijvoorbeeld de baarkruk en de skippybal om je weeën op te vangen. Ook kregen we een video te zien van een bevalling. En dan niet zoals je op TV ziet netjes vanaf de zijkant gefilmd, maar van onder uit, dus dat je echt ziet hoe het down there gaat zeg maar. En wat ik ook leuk vond was de laatste bijeenkomst, zo'n 6 weken nadat iedereen bevallen was. Dan hoor je de bevallingsverhalen en zie je de baby's. Tijdens die bijeenkomsten was er ook een vrouw die zwanger was van haar 2e, en alleen maar rampverhalen zat te vertellen over haar 1e bevalling. Ze eiste nogal de aandacht op tot grote irritatie bij iedereen. Ik heb alleen nog hyves-contact met mijn medecursisten, verder eigenlijk niet. Ik heb wel zitten denken aan de cursus Haptonomie, maar het hoge bedrag wat ik ervoor moest betalen (165,-) hield me tegen. Voor sommige is dat misschien geen wereldbedrag, maar hier kunnen we het goed gebruiken voor andere dingen Ik ga mijn bedje opzoeken. We zijn heel de avond aan het schilderen geweest op Ruben zien nieuwe kamer, en nu zaten we nog even te ontspannen op de bank. Morgenochtend hebben we weer spijt, want over een uur of 6,5 is die kleine doerak weer wakker. Ben ook heel benieuwd hoe het met onze poes gaat morgenochtend, want ze loopt ineens mank en snauwt onze kater af. Die maakt misbruik van de situatie dat de poes (die de baas is van hun twee) wat kwetsbaarder is nu. Welterusten iedereen!
@Rox; dat stelt me gerust dat ik niet de enige ben die al ruim aangekomen is (en dat bedoel ik niet lullig naar jou toe) @MariekeK; ik wilde hier een cursus doen waar de partner ook mee naar toe gaat, maar helaas die was vol. Nu ga ik de gewone cursus doen. @nieuwelingen, welkom hier!
@ nicoline welkom meid en gefeliciteerd! @curcus.. mijn man wilde graag de curcus samen bevallen doen dus daar starten we mee 23 juni...van mij hoefde het niet zo maar jo wilde het graag hihi @babijtje.. hihi geeft niks meid,mij stelde het ook gerust hier gister heel erg last van mijn onderrug..zijn dit mijn bekken al?? ik hoop het niet! ook de kleine helaas niet meer gevoeld.. maar meiden vandaag is het weer een stralende dag!! geniet ervan!
Hallo dames Ik heb echt erg veel last van bekkeninstabiliteit, fysio helpt wel een beetje maar continuepijn blijf ik houden, ik zit nu met de laptop op schoot maar heb toch ontzettend veel pijn in onderrug en billen!! De arboarts heeft me verplicht halve dagen te werken en een ander tussenpersoon (soort van bedrijfsarts) ook, en de fysio ook!! Maar ik blijf eigenwijs doen en hele dagen werken.......vindt het oeilijk om nu al op het werk te zeggen dat ik het net meer aan kan en halve dagen te gaan werken......ik denk dat ik maandag een gesprek ga houden met mijn werkgever.....vindt het erg moeilijk vooral omdat ik al zeker weet dat hij het echt niet op prijs zal stellen!!! Een soort gevoel van dat ik als zwangere gefaald heb zeg maar..... ik denk er zelf nog over na om gewoon hele dagen te blijven werken......totdat ik echt niet meer kan....maar de arboarts zei dat ik dat juist moet zien te voorkomen..totdat ik helemaal niet kan....vooral omdat ik nog een bevalling moet ondergaan en zelf voor kindje moet gaan zorgen!!!!! waar hij natuurlijk gelijk in heeft>>...... wat zouden jullie doen...zit echt in een dilemma heb ik het gevoel!
Nou, het is weer lekker druk hier! Ik heb gelezen dat er weer nieuwe meiden bij gekomen zijn. Marieke en Nicoline welkom! Met mij gaat alles goed, ben weer helemaal gewend aan het werkende leven. Gelukkig kan ik weer even bij komen nu dit weekend, want merk wel dat mijn nek nog niet helemaal hersteld is. A.s. donderdag hebben we eindelijk onze 20 weken echo, kijk er zo naar uit!
sorry voor het echo berichtje dames. Hoe gaat ie met jullie? ik heb over 2 weken 20 weken echo, wil heel graag weten wat het geslacht is maar ben ook enorm zenuwachtig en bang, ik hoop zo ergdat alles goed is! mamadeluxe: Wat was je jong toen je je eerste kreeg.....sodeju! Wel leuk dat je nu een jongetje verwacht.....super..4 meiden en 1 jochie leuk joh De rest van de meiden, heb wel terug gelezen maar er is niets maar van over gebleven! geniet van het mooie weer dames
Goedemorgen allemaal, bedankt voor de beterschapswensen, ik voel me nog steeds niet goed, volgens mij heb ik last van een lage bloeddruk ofzo, gisteren voelde ik me helemaal slap worden na het douchen, dus toen ben ik op bed gaan liggen wachten tot het beter ging, was erg naar. Dus ik doe het maar rustig aan. Leuk dat er weer nieuwe meiden bij zijn gekomen, gezellig! Gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Sorry dat ik nu niet zo uitgebreid ga reageren, als ik me fitter voel komt dat wel weer. Oh ja Mare het gaat goed op mij werk, ze houden er heel veel rekening mee en ik heb niets te maken met het stofje wat erg slecht is voor de zwangerschap. Dus dat is wel heel fijn, verder ben ik wel heel bewust van alles wat ik doe en of iets gevaarlijk is of niet op het lab. En we gaan de cursus van Buik tot Baby doen, een collega vertelde dat deze erg leuk was, dus dat doen we maar. Ik heb trouwens ook een lijst gemaakt van wat we nog nodig hebben, met prijzen erachter. *slik* dat is nog wel erg veel, maar gelukkig hebben we nog de tijd om de aankopen te verspreiden. Vandaag willen we een kinderstoel gaan kopen, deze is van Chicco en is normaal 180 euro, maar bij de baby-dump 120 euro, dus dat laten we niet aan ons voorbij gaan. Verder vind ik het erg gezellig hier! In het begin had ik mijn twijfels omdat er niet altijd op iedereen werd gereageerd, maar dat is nu heel anders, super meiden ik voel me helemaal thuis nu En ik ben blij dat iedereen zo met elkaar mee leeft!
Ladymoi als je bedrijfsarts zegt dat je halve dagen moet werken, moet je daar natuurlijk wel naar luisteren!! Eigenwijsje. Dat gaat echt ten koste van jezelf als je zoveel pijn hebt, juist de rust moet zorgen dat je minder pijn hebt, dus ga gewoon een tijdje halve dagen werken en als het weer beter gaat kun je het uitbreiden. Zo een pijn hou je toch niet vol?! Je hebt nog een hele tijd te gaan en het wordt alleen maar zwaarder, leer te luisteren naar je lichaam! Het is niet falen als je hieraan toegeeft, juist erg verstandig en voor jou en de kleine veel en veel prettiger! En je werkgever heeft denk ik liever en halve kracht nu tot aan je verlof en niet iemand die over 4 weken volledig thuis blijft tot na het verlof. Sterkte met de pijn meis en met je beslissing. *knuffel*
Ah wat vervelend ! Maar ik denk dat je toch beter naar je lichaam moet luisteren. Je faalt echt niet als zwangere hoor. Je lichaam wordt in deze fase echt op de proef gesteld Ik denk dat je een gesprek moet aangaan met je werkgever en daar duidelijk moet vertellen dat het echt even niet meer gaat. Oftewel dat je halve dagen wilt gaan werken. Je arboarts heeft gelijk, je moet nog de bevalling ondergaan en zelf nog voor het kindje zorgen. Doe het rustig aan en luister goed naar je lichaam En je hebt zeker niet gefaald ! Veel sterkte ermee & doe rustig aan.
Even kort, want ik zit niet zo lekker in mijn vel.. Voor wat betreft een cursusIk heb me gister ingeschreven voor zwangerschapsyoga, gewoon omdat ik zelf al jaren yoga heb bedreven en het me een heel prettig rustpunt in mijn bewogen zwangerschap lijkt. Kosten: 68,- voor 13 lessen. Daarnaast ga ik naar een voorlichtingsavond over bevallen in het ziekenhuis en volg ik een 1 daagse bijeenkomst over borstvoeding. Voor de dames die dit niet weten: diverse zorgverzekeraars vergoeden ( een deel van) de kosten van bevallingscursussen onder het kopje "preventieve cursussen". Mijn zorgverzekeraar IZA ( normaliter een krent) vergoedt maximaal 75,-. Dus da's mooi meegenomen. Check je polis, is mijn tip. Ex deed ook weer lullig. Omdat het financieel niet zo ruim is, had ik hem netjes verzocht of Lief voor 2 keer mocht overnachten bij mij. Omdat hij zich in stilzwijgen hulde, had ik er een berichtje achteraan gezonden met de vraag of ie toch echt wat wilde laten horen, want bij een eerder verzoek bleef ie zich in stilzwijgen hullen. Ik nog gezegd, dat ik dacht dat we toch nog wel respect genoeg voor elkaar konden opbrengen om te reageren op een verzoek. Nou..kreeg vanochtend een dikke NEE. Want mijn tweede mailtje vond meneer zeuren/pushen. Nou..ik zat deze week al dik aan mijn grenzen..dus ik tik dit bericht met de nog dikke ogen van een enorme jankbui net. BAH! Later dit weekend kom ik wel even uitgebreid reageren op jullie berichtjes hoor meiden..maar ik heb even genoeg aan mezelf...
Hellen meid wat vervelend dat je ex zoveel zeggenschap heeft in welke gasten je in je huis uitnodigd. Ik snap dat het ook nog gedeeltelijk zijn huis is maar hij gedraagd zich wel heel zot hoor, schijnbaar vind hij het heerlijk om jou nog even lekker te jennen en dwars te zitten. Je zou bijna de neiging krijgen om terug te jennen en ik denk dat we met al deze hormonenbommen hier in het topic vast wel een paar leuke jentips kunnen bedenken . Wat dacht je van alle gebreken in je huis opzoeken, noteren en dan eisen dat hij nu komt om ze te maken. Heb je een tuin? je zou een tent kunnen opzetten en daarin je vriend laten logeren. Groetjes Anita
Hallo, Wat is er weer veel gekletst zeg. Ik reageer even niet want heb het druk.. Wel alles gelezen hoor, en zie leuke en minder leuke dingen! Dus weet wel wat er speelt hier.. Ga nu weer ff verder! Kom morgen wel weer ff praten hier. Met mij is iig alles goed, mn vriend was gister om 5uur al thuis en hij gaat maandag na de echo pas weer weg , wat een luxe. Fijn weekend nog iedereen. Liefs,
Ha meiden! Ik heb wel alles gelezen, maar voel me een beetje brak de laatste dagen, vindt het nog heel wat dat ik af en toe heb kunnen reageren. Mijn hele bovenrug zit muurvast en doet superzeer en ik heb ook regelmatig last van bekkenpijn, dus ik moet het echt wat rustiger aan doen. Bah.. Gabriël snapt er niks van als ik hem niet altijd kan optillen Ik lees wel alles mee, maar zal niet overal op kunnen reageren! Wil wel tegen Hellen zeggen dat ik het megabalen voor je vind dat je ex zoveel zeggenschap heeft, zeg!! Wat een kl**tzak, sorry dat ik het zeg!! En 't is trouwens goed dat je naar de voorlichtingsavond over bevallen in het ziekenhuis gaat! Ik ben daar toen ook geweest toen ik zwanger was van Gabriël en het was echt heel fijn om te zien waar je gaat bevallen. Mensen daar zijn ook heel erg vriendelijk en je word er ook goed geholpen als je vragen hebt! En Ladymoi, ik zou voor jezelf kiezen, hoor! Ga alsjeblieft minder werken, want je moet je lijf niet te veel belasten, vooral niet omdat je nog niet eens op de helft bent! En je faalt absoluut niet! Je neemt eerder de verantwoordelijkheid voor jezelf en voor je baby! Verantwoordelijkheid begint hier al, hè? Veel succes met je beslissing!
@tantan en wie dit ook leest haha ik vind die bedragen ook erg duur hoor...voor 165 euro heb veel wat we wel nodig hebben.. maar als je het leuk vind en je kan het missen waarom niet.. Voor mij is het in iedere geval niks. Ik ben een beetje vreemd en nuchter in dingen. Ook hier op de forum... het is dan niet PERSONELIJK BEDOELD HE..maar ik lees wel mee en reageer alleen als het me interesseert. Ik ben hier wel dagelijks om te kijken hoe het met jullie gaat. Maar heb ook zelf niet veel te melden of ik denk dat het jullie ook niet boeit hihihi.. Verder vind ik het een geweldig gevoel om mini meisje te voelen.. wat een sterk kind is het toch. Ik voel haar iedere dag en door de dag heen.. kan niet wachten op me echo. de groeten slaapzak
goedemorgen allemaal, poeh ik heb gisteren meegelezen, maar had gewoon geen energie om te reageren. ik zal eens kijken wat ik mij kan herinneren. @twinkle: goed om te horen dat je het hier gezellig vindt nu. ik zelf heb geen zwangere vriendinnen en maar twee vriendinnen die al mama's zijn en die wonen heel ver weg. voor mij is dit forum daarom best belangrijk om zorgen en vreugde te delen. @ladymoi: net zoals hellen zou ik ook tegen jou zeggen: niet zo eigenwijs doen en aan jezelf en het kind denken. hoe moet het verdergaan dan? wil je over een maandje in de rolstoel belanden? een kennis van mij moest de tweede helft van haar zwangerschap in de rolstoel en mocht en kon absoluut niet meer lopen. je moet nu aan jezelf denken anders is het morgen misschien te laat. trouwens als de arbo artz bij mijn werk iets zegt dan heb je helemaal geen keus meer dan krijg je niet meer uren enz. @slaapzak: het geeft toch niets als je alleen naar interesse reageert en schrijft. iedereen maakt toch op haar eigen manier gebruik van dit forum. blijf gezellig af en toe posten over je meissie, dat vind ik tenminste wel leuk om zo nu en dan te horen. @andi: wat vervelend dat je nu al zoveel klachten hebt. ben jij al onder begeleiding van een fysio o.i.d? anders moet je dat maar snel doen. beterschap in ieder geval. @hellen: wat een rot situatie is dat ook voor jullie. ik snap niet zo goed op welke manier je ex nog zoveel invloed kan hebben alleen omdat het gedeeltelijk zijn huis is ofzo, maar ik hoop voor je dat het huis snel verkocht is en jij helemaal los bent van hem. ik denk dat er heel veel typfouten inzitten maar heb geen zin om nu na te kijken
Hoi dames Twinkle; dat van die rolstoel vindt ik wel eng hoor, dat lijkt me echt erg. De arboarts zei ook van je wilt toch niet in een rolstoel belanden?? Nee absoluut niet......maar echt heel stom maar heb het gevoel dat ik faal en daar moet ik vanaf! Allemaal bedankt voor jullie reacties! Denk inderdaad dat ik morgen met mijn werkgever ga praten. ben benieuwd wat hij ervan vindt......helemaal niks an! Hij is echt een man, zijn vrouw werkt 5 dagen per week, 40 uur met 2 kids, en daar heeft hij het vaak over, als iemand minder wil gaan werken zegt hij ook> waarom wil je minder werken?? mijn vrouw werkt zus en zo bladiebla.....waarschijnlijk werkte ze ook tijdens de zwangerschap fulltime en nooit geklaagd natuurlijk......hij zegt dat hij de ernst niet kan inschatten! 5mare5: bij ons is het een advies van de arboarts, je mag er vanaf wijken, en dat is best wel moeilijk als je zo een instelling als mij hebt.....zo een verplichting zou voor mij beter zijn! Ik zou eigenlijk al 2 weken geleden halve dagen zijn begonnen als het verplicht was! Maar ik ga morgen een verstandige keus maken..... tnx meiden
welkom hier r1lana! ik kom net van de training en man ik heb echt geen energie meer. vanochtend zag ik ook nog eens dat ik nog meer ben aangekomen :S maar heb even op internet gekeken en ik zit op zich nog wel op schema.
Welkom R1lana en gefeliciteerd natuurlijk! Als je op de lijst wilt(zie mijn onderschrift), kun je Tantan, Twinkle, Babijtje of mij(Andi) een pb'tje sturen met je gegevens en dan zetten we je op de lijst! Oh, Mare, ik las mijn laatste post nog even over, maar het moest 'bandenpijn' zijn ipv 'bekkenpijn' wat stom van me! Da's wel iets minder 'erg' Nee, ik loop niet bij een fysio, maar ik merk bij mezelf dat als ik bepaalde klusjes heb gedaan, of te lang heb gedaan dat ik erg last heb van mijn rug. Ik kan bijv maar maximaal een halfuur strijken.. Heeeeeel onhandig :-s Oh, ik heb vanmorgen echt gelachen! Ik heb al gemerkt dat onze baby echt een rustige is en maar heel af en toe schopt, maar vanmorgen lag ik samen met m'n hub en Gabriël op ons bed en m'n hub was aan het voelen waar de baby lag(daar waar het harder aanvoelt als de rest van de baarmoeder), maar hij voelde echt dat de baby onder zijn handen zich verplaatste. Dan lag hij/zij weer links, dan weer rechts. Werd geloof ik alle kanten opgeschoven en Gabriël deed net zo hard mee.