September 2012 mama's!!

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door 1986tamara, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    @kelly: goede tip! Die hydrofiele luiers zijn wel echt multifunctioneel: om af te drogen, als hoofdkussen en dus ook als inbakerkleedje. En natuurlijk als luier, maar dat gaan we niet doen, denk ik!

2. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Me: je hebt in ieder geval 2 (kleine) flessen nodig. Sjah merk maakt niet uit zolang er maar een nummer 1 speen of newborn speen op zit. De meest gangbare zijn de Avent flessen (verkrijgbaar als starterspakket) En de Difrax S-fles.
    Slaapzakje heb je in het begin nog niet nodig een lakentje met dekentje is voldoende. Wil je toch een slaapzakje gebruiken zal je toch echt maat 50/56/62 nodig hebben. Maat 70 is te groot. Een kindje mag er pas in liggen als de armpjes en het hoofdje niet naar binnen toe kunnen (verstikkingsgevaar)

@ Hatsie, een 1-2-3 speen hoezo heb je die nodig met borstvoeding? 1-2-3 spenen gebruik je eigenlijk pas als er dikkere voeding wordt gegeven, alla papfles etc. Met borstvoeding heb je geen fles of spenen nodig. Mocht het toch nodig zijn wegens bijvoorbeeld bijvoeden is een fles zo gehaald bij de supermakt.

3. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Haha ik kan wel adviseuse worden zo. Ik hou teveel van mijn werk hahaha.

4. Emjay

Emjay Bekend lid

17 jan 2012
    993
    0
    16
    In het buitenland
    K3lly voor ons ideaal want bij sommige dingen heb ik anders echt wikipedia nodig om te ontdekken wat het is en waar het voor dient! :D

Ik vind het zo ontzettend eng dat er straks zo'n klein ukkie helemaal van mij (en manlief) afhankelijk is.. ik voel me zo totaal onvoorbereid en ik ben echt bang dat ik de meest elementaire fouten ga maken! Hoe geweldig ik het ook vind om mama te worden, ik schijt echt zeven kleuren! Je wilt het als moeder zo graag allemaal goed doen maar ik voel me zo .. ignorant (weet nieteens wat hier het goede Nederlandse woord voor is)! 't Komt heus allemaal wel goed, dat weet ik wel, maar soms is het even wat overweldigend!

5. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Hehe Emjay, kom maar op hoor met die vragen, vindt het altijd wel leuk om er antwoord op te geven enzo.

6. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    @Emjay en alle andere onzekere meiden: Toen onze dochter werd geboren had ik gelukkig die dag nog 8 uur kraamzorg, waardoor mijn eerste voedingen onder goede begeleiding stonden. Maar toen zei weg was en onze dochter begon te huilen wisten we het ook niet meer. Het aanleggen lukte een stuk minder makkelijk waardoor wij allebei helemaal zenuwachtig werden. Ook hebben we de eerste nacht amper geslapen, elke keer weer boven het bedje hangen om te kijken of ze nog ademde. (ik weet het nog als de dag van gisteren) Maar nu is ze al weer 3 1/2 dus het komt wel goed. Zeker als je gewoon de eerste dagen een beetje oplet wat de kraamverzorgster doet en dan ook vragen stelt. Val je daarna niet in een heel diep gat. En je kan na de kraamtijd altijd het consultatiebureau bezoeken met je vragen. Geen zorgen en stress... Het komt wel goed!

7. Emjay

Emjay Bekend lid

17 jan 2012
    993
    0
    16
    In het buitenland
    @Ni dat kan ik me helemaal voorstellen. Ik zie het mezelf ook zo doen! Het is denk ik ook gewoon het idee dat ik dan niet aan de 'echte' mama kan vragen wat ik nu moet doen. Zit ik ook nog met helemaal nul komma niks ervaring met baby's dus ik heb nog nooit een luier verschoond ofzo, of uberhaupt een baby jonger dan 6 weken vastgehouden! :)
    Manlief gelukkig wel veel ervaring, een van de momenten waarop ik blij ben dat ze in Afrika zoveel kinderen krijgen, haha! Hij heeft ruime ervaring met een lading broertjes/zusjes/neefjes/nichtje/andere verre familieleden! :D

Ach ik weet ook wel dat het goed komt, maar het zal gewoon even wennen zijn; je wordt gewoon in het diepe gegooid. Maar dat is altijd de snelste manier om iets te leren! :)

@K3lly als ik weer iets heb waarvan ik het niet weet zal ik het ook zeker hier posten. Heerlijk om een klankbord te hebben hier!

8. me1985

me1985 Bekend lid

5 jan 2012
    615
    0
    0
    gastouder
    hooge noorden
    Emjay, dat komt wel goed joh :)

Ik vind het absoluut niet eng of spannend... Ik heb genoeg baby's vast gehad tijdens mijn werkzaamheden op het kinderdagverblijf ;)
    Ik ben er van overtuigd dat alles wel goed komt en dat ik weet wat ik moet doen.
    En als ik iets niet weet dan vraag ik het wel aan de kraamhulp, cb, moeder of iemand anders.

9. muppet83

muppet83 Bekend lid

2 nov 2011
    678
    0
    0
    tzal allemaal wel goedkomen met ons ja:)
    ben ook wel benieuwd naar het slaap/voedingsschema. voor me gevoel zit ik dan de hele dag op de klok te kijken, nu tijd voor eten, dan weer tijd voor slapen, etc. maar ook dat zal na een paar daagjes wel routine zijn:)

10. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ben er ook niet zo nerveus onder, maar dat komt doordat ik 2 halfzusjes heb waarmee ik 18 en 20 jaar scheel en dus daarbij behoorlijk betrokken ben geweest in het begin. Ik heb al eens met een kind op mijn heup een papfles gemaakt zeg maar hahaha maar ook ik ben nog nerveus hoor over bepaalde dingen. Het blijft toch wel doodeng als je opeens helemaal zelf verantwoordelijk bent over een leven. Lijkt me nog gekker in andere landen waar kraamhulp helemaal niet bestaat.

11. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Zelfs ik vindt het eng hoor. Ik schreef al eerder dat ik ruim 250 baby's in mijn handen heb gehad. En volledig heb verzorgd, van voeden tot badderen tot troosten etc. Maar als het om je eigen kind gaat is het toch anders. Ik denk dat mijn werk mij ook mijn nadeel kan gaan werken. Ik weet precies wat er fout kan gaan, waar ik op moet letten etc. In gezinnen spreek ik niet altijd mijn zorgen uit, en kijk ik het vaak eerst nog bijvoorbeeld een uurtje aan. Dat zal natuurlijk bij mijn eigen kleintje anders zijn. Heb hier al gezegd dat de kraamzorg voor mijn man komt, mij hoeft ze niets uit te leggen. Hooguit helpen met de borstvoeding, ik leg bij andere vrouwen zo een kind aan, maar als je dan aan de andere kant staat en je moet het zelf doen zal het wel even wat anders zijn.

Maargoed, we moeten het allemaal maar ondervinden hoe het allemaal gaat lopen. En het komt vast wel goed, en soms moet je het doen met vallen en opstaan. Wees niet bang om "fouten" te maken.

12. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    @ Emjay: ik had ook nog nooit een baby'tje vastgehouden. De jongste was bijna 1 waar ik eenmaal op gepast had. Hoewel het aan de ene kant eng lijkt, is het ook fijn dat je het nu op je eigen manier mag doen. Je wordt niet op je vingers gekeken door iemand die handiger is dan jij ;)

Ik heb dan ook af en toe wel moeten lachen om het kraambezoek dat helemaal stijf zat met de baby op schoot, terwijl wij zelf al na 2 dagen 'superhandig' waren.

@Muppet: misschien omdat ik borstvoeding gaf en dat vanaf het begin al makkelijk liep, heb ik nooit op de klok gekeken voor een voeding of slaapje. Zo'n baby'tje valt in slaap en wordt wakker van de honger en valt weer in slaap. Het is niet erg moeilijk want het wijst zich vanzelf ;)
    Na een paar dagen ontstaat er een ritme waar je een beetje vanuit kunt gaan, maar na een dag of 10 gooit zo'n babytje alles weer om omdat het meer voeding nodig heeft. En zo blijft het een beetje gaan. Zeker bij borstvoeding op verzoek heb je nooit een vaste tijd. Maar je hebt snel genoeg door wanneer je baby eten wil.

13. muppet83

muppet83 Bekend lid

2 nov 2011
    678
    0
    0
    @Ni84: ik lees altijd verschillende verhalen -> voeden op verzoek -> voeden op vaste tijden.
    wat is dan beter volgens jou? nog totaal niet in verdiept lijkt me. volgens mij is fles altijd wel op vaste tijden? (over een paar maanden vind ik dit vast een domme vraag van mezelf:D)
    ik twijfel nog of het bv of fles gaat worden.

14. SarahH

SarahH Actief lid

8 feb 2012
    414
    0
    0
    Wij willen iig gaan voeden op verzoek. en idd de kleine gewoon laten slapen als hij/zij moe is. Voorlopig kopen we nog even niets want dat staat dan maanden lang in de weg. We geven al wel een doos kleding mt 50/56 van een vriendin gekregen. Die vriendin is ook echt mijn grote raadgever :) ze heeft 2 kinderen en bij de jongste heeft ze mij heel erg betrokken als ik daar was/ben. Dus met 2 maanden heb ik hem in bad gedaan en omgekleed (wat niet makkelijk is want daar heeft hij echt een hekel aan) en heb genoeg van zijn luiers verschoond. Dat geeft me wel wat zekerheid. Maar ik ben verder met kinderen gewoon heel ontspannen en maak me nu ook niet zo druk. Ik geloof dat ik gemaakt ben om moeder te worden dus het komt vast goed :)

15. pattyv

pattyv Actief lid

14 jun 2011
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik sta er op het moment nog vrij nuchter in. Maar dat kan met een paar maanden wel heel anders zijn natuurlijk....;)
    Mijn moeder is kraamverzorgster geweest, dus als ik iets niet weet vraag ik het haar. Ik krijg sowieso veel (ongevraagd) advies :( maar daar zit ik dan meestal niet op te wachten,hahaha.

16. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    @muppet: Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Ik vond het heel fijn om borstvoeding te geven op verzoek. Dat paste goed bij mij en ons leven.

Ik raad iedereen die borstvoeding wil geven aan om een cursus te volgen. En neem daarbij zeker je partner mee. Vinden de meeste mannen een beetje raar, maar uiteindelijk is hij degene die om 3 uur 's nachts naast je zit als je moet aanleggen.

17. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Helemaal mee eens ni! Op zo'n cursus kom je er ook achter dat borstvoeden niet altijd vanzelfsprekend is, en dat jij maar ook je kindje het nog moeten leren. Een baby kan wel zuigen maar een borst vinden is soms nog wat moeilijk.

@ Borstvoeding op verzoek is inderdaad het beste. Je borstvoeding komt dan beter en sneller op gang, en je kindje geeft gewoon aan wanneer het honger heeft. Echter wil ik er wel bij zeggen niet elk kindje wordt de eerste dagen zelf wakker voor een voeding. Daarom moet je in ieder geval met een goed geboorte gewicht het kindje elke 3/3,5 uur wakker maken om het aan te leggen. Na een aantal dagen, meestal een dag of 5/6 heeft het kindje genoeg energie om zelf wakker te worden.

18. manon88

manon88 Bekend lid

1 nov 2011
    532
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goh wat heerlijk al die info dames ;)

Verder moeten we er maar vanuit gaan dat ons moederinstinct goed werkt :)
    Hier ook nog niet heel erg bezig met spulletjes kopen, denk dat het na de 20 weken echo wel komt!!
    Vandaag nog even t hartje geluisterd! Toch altijd weer even spannend ip het moment zelf.

Verder heb ik best een buikje al hoe zit dat met de rest van de dames??

19. SarahH

SarahH Actief lid

8 feb 2012
    414
    0
    0
    Ik heb volgende week vrijdag weer groepsbegeleiding bij de vk. Volgens mij gaat het dan over (borst)voeding. En ze geven daarnaast ook nog info avonden. Volgens mij kun je in het ziekenhuis van ede ook info avonden bijwonen erover. mijn moeder en schoonzus zeggen steeds dat ik niet "te veel moeite" moet doen om het te laten slagen, maar ik wil wel alles geprobeerd hebben.

20. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oh lieverds komt allemaal wel goed hoor, de onzekerheden zijn normaal, had ik ook. Ook totaal geen ervaring met luier verschonen of beebs....nou moest je me zien na de eerste week....liefde geven dat is het allerbelangrijkste.....

Enne hier ook ervaring inovervloed met twwe kids....een ding.... Volg je moedergevoel.......dat liegt nooit! Ooit aan voorbij gegaan maar eens en nooit weer.
    Hier bv op verzoek, werkt het beste want bv kinderen laten zich bijna niet in een ritme plaatsen zkere met de regeldagen niet.

Bakerzak van puckababy is ook top, maar daar hoef je echt niet direct aan te denken. Want wie weet slaapt je kindje heel rustig.

Bv meiden, in het begin moeten je tepels even wennen aanhappen kan dan even pijnlijk zijn. Hou wel het spruw verhaal in de gaten.

Deel Deze Pagina