@firstone, ik geef ook bv Lekker hoor, als hij in de box wil. E. wil dat nog niet zo erg maar ze moet soms gewoon, de andere 2 willen ook aandacht etc @joyce, ja van vrienden enzo krijg ik er ook geen negatieve dingen te horen/rare gezichten maar wel verschillende keren in het ziekenhuis en op straat. @maat 56 past hier nog goed, maat 50 word wel krap nu @sjinkie, lekker hoor, 6u slapen! kolven lukt hier wel, alleen bewaren niet, D en L drinken het op Maar zie het belang er ook (nog) niet van in om te gaan sparen @krullenbol, hier geen probleem met de luiers. Is het al lang aan de gang, of net pas? anders zou maat groter misschien helpen? @weer terug uit de stad. Voor E 2 pyama's (van knabbel en babbel, h&m), voor D sokken, voor ml schoenen en voor mij jurk, bv-hemden en 2 bollen wol
Ik had ook veel bloedverlies door de bevalling. Ik snap hoe je je toen voelde, dan ben je idd super slap. Ben zelfs flauwgevallen omdat ik iets te snel ging rondlopen. Gelukkig stond ik nog tegen het bed en ben kk zo achterover gevallen!!! Maar daar heb je toch wel enkele dagen last van he! Is idd te begrijpen dat je na zo een zwangerschap en bevalling even op bent! Ik kan mijn meid ook heel moeilijk los laten. Als ze huilt kn ik ze nog niet laten liggen! Probeer haar overdag wel in haad wiegje te leggen als ze slaapt maar zo rond 7u heeft ze haar huil/kramp uurtje en dan laat ik ze lekker bij me liggen en rustig worden! En indd nu moet je er van genieten, ze zijn nog zo klein en hebben troost, warmte en knuffels nodig. Dat is ook mijn mening!!! Tijd genoeg om ze los te laten later!
@toch3 Sinds een paar dagen is hij echt kletsnat als hij doorslaapt. Ik gebruik nu luiers van de kruitvat eigen merk. Grotere maat zou een optie kunnen zijn.
Toch3: oh dan ben ik niet alleen ivm schoonfamilie... bij schoonfamilie is het het eerste kindje dus iedereen is enthousiast maar dat wordt mij soms wat teveel. In mijn familie al 9e kleinkind. Ook iedereen enthousiast maar minder opdringerig. Enja ik heb er ttl geen problemen mee als mijj familie met haar wil knuffelen.... Mijn schoonmoeder was hier dit weekend en we zaten te lunchen en F had het even moeilijk, ze had honger. Maar ik zat even te eten en vl was met F bezig en wou haar even tussen het voedingskussen op de zetel leggen omdat ze dat wel fijn vindt. Ik zei nog twee keer ik ben zo klaar dan kan ik haar nemen. Stond mijn sm plots op en ging F uit de zetel halen terwijl vl haar er net legde... ging ze rondlopeb met mijn dochter en troosten... niet eens gevraagd en dat terwijl ik al had gezegd dat ik zo klaar was.... en ik ben van mening dat als een klein babytje huilt ze door de ouders moet getroost worden als die er zijn! Kon er niet meenlachen dus ik propte snel alles naar binnen en nam haar over. Zegt sm nog dat ik rustig aan mocht doen... yea right mjjn kind huilt en moet door mij getroost worden!!!! Ja kan ik gwn echt niet tege! Ben nog echt niet in de fase can weggeven omdat ik geen fut heb mijn eigen kind te troosten! Hier is ze morgen twee weken oud!! Ik geef oook bv alleen zijn de nachten echt nog wisselend. Doorslapen doet ze nof niet maar als ze wat later eet en genoeg eet kan ze wel 4u doorslapen. Overdag meer regelmaat, drie u tussen voedingen en ze slaapt veel. Maatje 50 past in de meeste kledij niet meer 56 vaak nog iets te groot F is ook al heel alert! En ze volgt me ook als ik dicht bij haaar hoofd beweeg, echt schattig!!!!! Maar box nog niet echt geprobeerd, als ze wakker is vind ik het zo leuk om met haar bezif te zijn en als ze slaapt leg ik ze liever knua inde wieg! Ik ben ook van 1990 en is mn eerste kindje. Nu al drie kindjes hebben vind ik vroeg maar puur omdat ik nu pas eentje heb. Maar ik vind het daarmee niet fout of slecht als je er klaar voor bent ben ne er klaar voor en dat is bij iedereen anders! Ik zou het gwn nog niet aankunnen nu, dus knap dat jullie dat kunnen. En stom als je vreemde blikken en reacties krijgt :/ Ik ken wel een meisje van mijn leeftijd met al vijf kinderen. Van drie verschillende mannen en nu heeft ze alweer een andere relatie! Eerste (op 15j) en laatste waren een ongelukje...
laten huilen is vaak ook een kwestie van leren, maar weinig moeders kunnen dit vanaf dag 1. En dat ze veel willen knuffelen is ook niet raar, ze hebben 9maanden lang opgeborgen gezeten met weinig prikkels en nu moeten ze ineens heel veel verwerken van wat er met hun en om hun heen gebeurd, en wat helpt daar beter bij dan mama of papa. @bv-mama's, doen jullie op verzoek of meer op schema? @tinebx, schoonfamilie... bleh! gelukkig heeft ml er ook bar weinig mee met de meeste (7broers/zussen, allemaal met aanhang). Zo hadden we so in nov voor het laatst gezien en nu met kraambezoek pas weer. Hèèrlijk rustig, heb al genoeg irritaties als ze x bellen, wat ze gelukkig nooit naar mij doen maar naar ml. Opvoeding van so staat ook bijna lijnrecht tegenover wat ik wil. Laten huilen bijv, ook snachts, "zodat ze sneller doorslapen". Ja natuurlijk, heb ze hier nooit laten huilen snachts en alle 3 sliepen ze binnen een maand hun eerste hele nacht... Of wat dacht je van witlof als eerste groente/fruithapje als ze 3maanden zijn? Oh en bv hoor je niet in gezelschap van je 6jarige nichtje te doen (want stel je voor dat ze het na gaat doen) maar boven op een slaapkamer waar geen fatsoenlijke stoel staat en je bevriest... Ben nu 8 jaar samen met ml en voel me nog steeds niet 100% geaccepteerd daar, zal wel nooit meer gebeuren ook Voor mezelf vind ik het niet erg, mis hun niet, maar voor de kinderen vind ik het wel erg, zo zijn ze bijv maar 1x op D's verjaardag geweest, hij is nu 4... Ik was 19 toen D kwam (ml net 20). Hij kwam 2 maanden eerder dan we wilde, maar wisten dat het risico erin zat 18 maanden later werd L geboren en toen 3jaar later E, als het "volgens planning" ging had er 2 jaar tussen de meisjes gezeten.
Laten huilen vind ik nu echt nog nt nodig! Wat je zegt xevhebben 9 maanden warmm gezeten... Ja ik kan het wel goed vinden met schoonouders maar nu zijn ze te aanwezig al hou ik dit wel wat af. Maar ouders zijn gescheiden en id vooral vl zijn moeder en stiefmoedeer... Dochter delen vind ik echt ng moeilijk. Maar jou sf... is idd niet leuk voor de kinderen zo... En dan nog zo moeien... 19 vind ik niet te jong voor een eerste. Het loopt hoe het loopg he... Ik geef bv op verzoek maar probeer er wel regelmaat in te houden. Alleen geef ik wel toe aan 'toetjes'. Als ze hknger heeft kan ik dat niet negeren...
sommige zijn er met 30 nog "te jong" voor. Vind dat mensen eerst eens moeten kijken naar de persoon zelf ipv naar de leeftijd schoonfamilie... probeer me er niet te druk om te maken maar het steekt wel dat ze nog niet allemaal op kraambezoek zijn geweest en 1 zwager/schoonzus zelfs niks heeft laten horen, ja, alleen via fb een "gefeliciteerd" en heel blij zelf erop zetten "voor de ??? x oom/tante geworden". Dr kon nog geen sms teruggestuurd worden toen ze was geboren. (aangezien ik ook 7 broers/zussen heb, hebben we alleen ouders gebeld savonds). Kan een boek vol schrijven met irritaties over sf Hier ook op verzoek, zit soms dus 5u tussen en soms maar 1u. Moeten jullie ukken ook ALTIJD onder het eten wakker zijn/worden? De andere 2 hadden dat en E doet het ook. Heb mn brood nog niet gesmeerd of ze begint te huilen. Nu erg vervelend, straks als ze bijvoeding krijgt handig
Toch3 helaas heeft Dilara haar huiluurtje van krampen altijd rond de tijd van avondeten Tussen 6 en 7. Hier net gestopt met vloeien, nu begin ik ongi te worden
Zo.... Kan me eindelijk weer eens in forumland komen melden Eens even geen voeding, troosten, jengelende peuter of zelf te moe zijn. Eindelijk laat de kleine meer tijd tussen de voedingen. Gisteren voor het eerst onder de 10 voedingen gekomen en heel veel clusteren doet ze ook niet meer. Heb nu zelf ook wel wat rust gevonden. Vond het wel lastig om BV te geven en niet te weten of ze voldoende binnenkreeg. De onzekerheid werd ook nog eens versterkt doordat ze vanaf de geboorte gemiddeld maar eens in de 3 dagen poept en het volgens het boekje toch veel meer zou moeten zijn de eerste weken. Onzekerheid is nu weg door gisteren en vorige week even op het CB te laten wegen. En wat doet ze het goed! Ze groeit bijna 50 gr per dag. Gisteren woog ze al 4460 gr terwijl geboortegewicht 3645 gr was. Nachten gaan dus ook redelijk. Durf haar nog niet te lang te laten doorslapen ook al zou dat gezien haar groei wel kunnen. Na 4 à 4,5 uur maak ik als ze nog niet uit zichzelf is gekomen haar wel wakker. Ook omdat mijn borsten dan enorm onder spanning staan. Maatje 50 heb ik na de kraamweek eigenlijk al de deur uit gedaan. Maar heb dan ook een lange tante Maatje 56 past nog heel goed als het niet Zeeman is, want dat valt sowieso klein en is 56 ook aan de korte kant. Kolven heb ik alleen de eerste anderhalve week gedaan om de productie op gang te krijgen aangezien ze niet elke keer wilde drinken. Heb daar 500 cc van kunnen invriezen. Voorraad opbouwen wil ik pas gaan doen als ze goed uit de fles kan drinken en ik weet hoeveel ze nodig heeft. Hoop op die manier dat ze tot een half jaar volledig BV kan krijgen ondanks dat ik straks weer 4 dagen ga werken. @Krullenboll: Goed dat je je verhaal hebt gedaan! Het is zo belangrijk om meteen je verhaal te doen en niet op te kroppen. Dan is het bijna wachten op dat het mis gaat en je echt in een pnd terecht komt. Het luier probleem herken ik van onze oudste. Ondanks dat ze prematuur geboren was en in principe goed in maatje 0 paste toch vaak lekkende luiers. Terwijl ze nog in de couv lag overgestapt naar nummer 1 en nooit meer natte broeken door het lekken. Luier was wel veel te groot voor haar, maar is op te lossen door de rand aan de voorkant een stukje naar binnen toe om te slaan en dan pas dicht te maken. @Vloeien: Is zo goed als over. Heb alleen nog wat spotting wat makkelijk op te vangen is met inlegkruisjes. Hier van de week geprobeerd weer een eigen broek aan te trekken. Maar wat een desillusie was dat. Kreeg hem nog net wel over mijn billen getrokken, maar dat was het dan ook. Had ook niet verwacht dat hij al zou passen, maar aangezien ik nog maar 4,5 kg van mijn startgewicht zit had ik toch wel hoop dat ik iig de rits een stukje dicht zou kunnen doen.
R is 1 maand oud vandaag! @bv Ik voed ook op verzoek, maar probeer er ook regelmaat in te houden van om de 3u. Maar soms meldt hij zich al eerder of later, ook prima). Te lang laten doorslapen durf ik ook nog niet. 6u was wel echt mijn max. Hij lijkt nu wel 's nachts 4,5 of 5u ertussen te laten, waardoor ik maar 1 echte nachtvoeding over hou tussen 3u en 4u. Best netjes @ontlasting R poept ook maar om de paar dagen, volgens alles wat ik las mocht dat nog niet, maar bij cb zeiden ze dat het geen enkel probleem was als je bv geeft, ook nu al. Zolang je kindje groeit is het prima. Wel minder dat R er last van lijkt te hebben. Als het er echt aan zit te komen merk je dat echt, en de opluchting op zn gezicht als het er dan uit is! Soms probeer ik het wat te helpen door te temperaturen (stimuleert het). @kolven Ik hoef geen enorme voorraad maar ik wil wel wat langer weg kunnen dan 2u, om ook even wat tijd voor mezelf te hebben of met vriendinnen af te spreken. Dat heb ik nodig, en vind het ook fijn voor ml om dan wat tijd alleen met R te hebben. Gister eerste keer wat gekolfde melk in flesje gegeven. Ging prima (R lijkt alles prima te vinden, als hij maar eten krijgt ), en ml vond het fijn ook wat meer te kunnen bijdragen door het flesje te geven. Goed voor de vader/zoon bonding @schoonfamilie Mijn schoonfamilie houdt zich redelijk op de achtergrond, ik merk echt dat ze daar rekening mee houden en zich niet op willen dringen. We moeten ze echt vragen. Niemand pakt ook R zonder dat wij 'm aangeven (behalve mijn moeder, maar dat vind ik geen probleem). Ik weet niet hoe ik het zou vinden als ze hem wel zomaar zouden pakken. Kan me goed voorstellen dat ik daarvan zou balen! @vloeien Hier ook zo goed als over. Ik merkte gister ook ineens op dat ik meer uit gewoonte maandverband gebruik, maar dat het eigenlijk al een tijdje niet meer nodig is. Maar het pakje is nu leeg, goed moment om nog enkel inlegkruisjes te gebruiken voor die paar druppels die ik soms nog heb.
Ik voed ook op verzoek. Overdag om de 3 uur ongeveer en 's nachts langer ertussen. Maar kan ook maar zo weer een dag anders zijn Ik geniet er zo enorm van, hij mag van mij zo vaak ie wil!!
Gisteren was het vloeien dus gestopt en hebben we gevreeën.. Sinds vandaag opnieuw donkerrood/bruin bloed, hopelijk terug mijn regels aangezien we op dag 27 zitten of oud bloed en niets verkeerd met de hechtingen ofzo daarbinnen
Oh ja en van dat vastnemen.. Had een ''vriendin'' dat mijn dochtertje, toen amper 2uurtjes oud en zelfs nog niet gekleed, zomaar zonder mij te vragen uit haar bedje nam en haar vinger in mijn dochtertje haar mond stak 'omdat ze huilde en ze daar niet tegen kon', vervolgens vroeg ze aan mijn oudste dochter of ze haar wou nemen en gaf ze haar in de armen... Ik was zó geërgerd en kwaad! Die namaddig ging ze mijn kinderen als het nodig was afhalen op school maar mijn vriend had het al gedaan dus belde ik haar dat ze ook niet meer op bezoek moest komen die dag omdat ik al genoeg bezoek had van familie op dat moment, waarop ze antwoordde 'te laat ik ben er al' (ze woont op 500m van het ziekenhuis dus kon gemakkelijk terug naar huis).. Uiteindelijk liet ze 3keer vallen dat ze er eigenlijk niet haar plaats zat tussen ons familie (ik reageerde er niet op omdat ik dat zelf echt vond!) maar is ze 3uren gebleven tot mijn familie weg was).. Door haar had ik wel een negatief gevoel tijdens mijn ziekenhuisverblijf, ik was zo kwaad
Ik wou dst mijn sf soms wat minder opdringerig was, maar denk dat ze wel doorhebben dat het niet te veel moet. Bij mn eigen moeder heb ik inderdaad ook geen oroblemen. Best lastig voor mn vriend :s Sm wil dan op de thee komen, allemaal lief maar gewoon geen zin in. Overdag wil ik rust als er geen besoek is. Moet ze maar in de avond komen als vl er is, moet ik niet te sociaal doen haha. Maar gewoon mijn kind nemen zonder te vragen omdat ze huilt... Neee das echt not done! Gevoelige snaar! Ze is twee weken oud........ Achja. Joyce, wow dat is echt knap lastig van die vriendin zeg ik zou me ook echt enorm irriteren! Heel jammer dat je ziekenhuisverblijf daardoor wat is tegengevallen :s Kindje krijgen is zoiets moois maar sommige mensen kunnen je genot je wat ontnemen he.... Helemaal al met al die hormonen ligt alles een stuk gevoeliger! Ik vind het heel k.t dat ik me zo voel tgo sf, maaf kanet maar niet uitschakelen :s Toch3: echt erg dat ze je niet echt persoonlijk feliciteren zeg! Ik kom uit een gesin van 6 kinderen en heb ook enkel ouders gebeld en rest grsmst en iedereen smste gewoon terug. Maar mijn jongste broer is nog steeds niet oo bezoek geweest. Hij doet gewoon geen moeite, echt jammer! Verder ben ik super gelukkig hoor Hier mindere nacht gehad, ze sliep door van ong 23 uur tot 1uur, met laatste voeding rond half 10 dus opzich goed. Maar toen kwam ze om de 1/2 uur, was er helemaal uitgeput van dat ik geen puf had volle voedingen te geven waardoor ze dus sneller honger kreeg ! Ook omdat ze zelf in slaap viel, en ik dus ook! Hebben we wel lekker met zn twee tot half 9 in bed gelegen! Was ze hele tijd wat zeurderig en wou ze eten maar gaf ze weer over dus nu ligt ze op mijn arm te slapen, in slaap grwiegd, last van krampjes! Ze ligt zo graag lekker dicht bij me, heeflijk maar ik ben echt moe! Eens oroberen of ze in de wieg wil..... (Sry voor al mn typfiuten, maar met zo een ukje op mijn arm is het niet altijd handig en geen zin in telkens verbeteren haha)
Ohja hier ook in de avond huiluurtje maar gelukkig pas na het eten maar in de ochtend kan ik meestal niet door eten en moet mijn cruesli weg omdat het te lang in de melk heeft geseten. In de middag slaapt ze altijd!
Hoi meiden, Hier ook een vemoeiende nacht. Hij kwam wel om de 3 a 4 uur maar was beide keren klaarwakker na de fles, 1e keer door spugen en daardoor omgekleed en 2e keer door poepluier... Gevolg dat ie ruim een uur a ander half aan t brabbelen was voor ie weer ging slapen. De lolbroek Wat een vervelende vriendinnen/families zeg.... Balen! Hier alleen een opdringerige vriendin van mn zwager maar zijn wij snel klaar mee! Niemand komt zomaar aan ons kereltje! Mannetje ligt op dit moment lekker naar me te kijken.... Zo verliefd!! Xxx Joyce
Pharilla, lief! Leuk dat hij brabbelt, maar lijkt me indd een drukke nacht. En indd, niemand mag zomaar aan je kindje komen, ook familie niet. Doe ik bij de kindjes vn mn zussen ook ni als ze zo klein zijn! Zij ook niet bij mij. Nu ze nog zo klein is ben ik best nog bezitterig! Ook als iemand haar te lang vastheeft dan wil ik ze echt terug maar durf t zo ni te zegge
@one, dat is vervelend! Kan je niet eerder eten dan zodat je klaar ben als ze begint? Al zal je dan zien dat ze prompt eerder begint He bah, nou al ongi Hoop dat het hier nog heel lang duurt maar vrees van niet. Was bij de andere 2 ook vrij snel. Las pas dat het (ook) te maken had met het doorslapen van het kind, als dat zo is zal het binnenkort wel weer feest zijn @toto, fijn dat ze meer tijd er tussen laat nu. Waarom durf je haar niet te late ndoorslapen? Het is 1 of 2 nachten overvolle borsten maar over het algemeen passen die zich snel aan Hoe lang is ze nu dan? @poepen: was hier eerst meerdere keren per dag maar laatste 1,5week alleen "natte scheten" meto m de zoveel dagen een spuitluier (zo ook vanochtend om6.15 *GAAP*!) @gewone kleren: hier ook heel optimistisch pas al zw.rokken opgeruimd en de oude weer in de kast, maar zal toch echt nog wat aan mn lijf moeten gaan doen willen ze goed zitten Aan de kilo's ligt het niet, maar heb het idee dat mn heupen stuk breder zijn geworden @sjinkie, balen zeg dat hij er last van heeft als hij moet poepen! L heeft ook 9 maanden er mee getobt (en nog bij stress/spanning), toen ging ze op het potje en ging het stuk beter! Heb je daar nu echt al behoefte aan, afspreken met vriendinnen etc? Hier pas ook wel met vriendin wezen winkelen, maar wel met alle 3 de kinderen erbij... En was ook meer omdat ml het had geregeld, hij zei tegen mij dat zij wou winkelen en tegen haar dat ik wou, hij zou dan met haar man schip laden Fijn dat je sf rekening houden met jullie! Hier moeten ze het ook vragen voor ze gepat word, tenzij dat ze echt ligt te krijsen en ik op de wc zit ofzo. Maar als ze rustig is: laten liggen! @voeden: hier dus echt geen regelmaat erin met hoeveel uur ertussen. Wel vaak laatste voeding tussen 21.00 en 21.30 maar voor de rest... @joyce, je kan tot 6 weken blijven vloeien he, ook met paar dagen niks ertussen oeh die vriendin zou ik dus niet meer hoeven te zien! Vinger in de mond wil ik sowiso niet zien dat andere dat doen. En oppakken zonder vragen ook niet als ik er gewoon ben. Pas bij een vriendin zat ik op de wc toen E begon te huilen, die had dr wel gepakt toen maar zei daarna wel ja ik weet niet of je het wel goed vond maar ze begon overstuur te raken @tinebx, haha mijn sf moet ook maar komen als ml er is oke, een paar mogen ook als ik alleen ben, maar de meeste... Ja steekt me behoorlijk Er zijn er 3 van sf die nog niet zijn geweest: degene die niks persoonlijks hebben laten horen, 1 broer had griep/was snotverkouden dus wilde niet naar zo'n kleintje, en 1 zus maar die waren net met het schip weer in duitsland toen dus konden gewoon niet zonder lang te rijden maar heeft wel gebeld, kaartje gestuurd en vraagt ook naar E als ze elkaar spreken. Lastig vind ik dat, als ze wel willen drinken maar dan overgeven omdat ze teveel binnen krijgen. @pharilla, lieve foto! @jeeeeh! haarknipje blijft in dr haartjes zitten! Dat word nog nieuwe shoppen als ik ze tegenkom Die van L zijn beetje te groot voor E vind ik
@toch: ik hoef haar niet meer te zien ook! ik moest haar die ochtend van mijn bevalling wel bellen aangezien ik alleen was met mijn kids en er niemand anders in de buurt woont. Dus is ze voor mij om 6u opgestaan en naar mij gekomen.. Dat is de reden waarom ik ook beleefd bleef. Ze kwam die ochtend zo snel omdat mijn oudste dochter zo graag haar zusje zou zien voor school. Op het moment dat ze haar uit bedje nam was ze echt heel lichtjes aan het kreunen/wenen maar dus niet dat ze echt overstuur was en genomen moest worden. En ik lag er ook met naast maar had nog geen broek aan onder het deken want ik was niet lang op mijn kamer en ze had die hele tijd op mij gelegen.. Die avond stak ze opnieuw haar vinger in haar mond en toen moest ik er wel reageren, ik zei dat dat niet echt hygiënisch is waarop ze antwoordde dat ze er sterk van worden. Ik ontplofte bijna! -Nu al haaraccessoires. Ze moet lange haartjes hebben