Ik reken helemaal verkeerd. Heb gewoon 250/300 cc op een dag over. De vriezercapaciteitbis niet groot. Dus hoop op een donor. Weggooen vind ik zonde.
Lentekriebel; hier gaat alles goed . Celine groeit als een malle! In 3 weken 500 gram aangekomen. Inmiddels drinkt ze 6x 135 cc. En ze is ontzettend alert MoniekJ; het is idd zonde om zoveel te moeten weggooien, zeker als doneren een mogelijkheid is. Hoe gaat het bij de rest van de dames?
Hoi allemaal! Mag ik me ook melden hier? Ben 10 September bevallen van E.lisa. Dankzij haar gecluster heb ik net alles even terug gelezen. Ik heb het een beetje moeilijk met dr borstvoeding, zijn er meer mensen die moeite hebben het vol te houden ? Ze wil de hele dag aangelegd worden waardoor moeders behoorlijk uitgeput raakt. Ik wil niet opgeven, maar ik vind het super moeilijk, heb al vanalles geprobeerd, tips????
Mag ik ook meeschrijven? Ik ben 22 september bevallen van een prachtig meisje.. Lijkt me leuk om ervaringen te delen.
Welkom Annelisa, probeer zolang je t zelf aankan vol te houden. Het is normaal dat borstvoeding pas makkelijker wordt na een aantal weken. In het begin is het voor je borsten en baby zoeken naar de juiste verhouding in vraag en aanbod. Ik heb last van over productie en een sterke toeschietreflex waardoor mijn kleine hummel vecht om t melk fatsoenlijk in zijn lijfje te krijgen. Ook geen pretje. Ik weet uit ervaring dat t over een tijdje makkelijker gaat. Maar zodra je zelf voelt dat t te veel voor je gaat worden, moet je je zeker niet schuldig voelen. Dus clusteren hoort er gewoon bij hoor. T kan ook zo zijn dat ze wil drinken voor troost en gewoon omdat ze bij je wil zijn. Dus een mixje van alles bij elkaar. Je kunt om jezelf even pauze te geven een flesje afkolven en je partner of iemand bij je vragen om flesje te geven zodat je even rust hebt. Bel gerust een lactatiekundige voor eventueel advies.
Jaa, ik zal me ook even melden. Op 22-9 bevallen van ons kleine meisje. Een razende bevalling uiteindelijk met veel bloedverlies en een triple OK voor de placenta maar nu gaat t goed. Merk wel dat de bekkeninstabiliteit weer de kop opsteekt. Erg lastig met een baby en een peuter van 2. Maar gelukkig loopt de bv goed en heeft ons meisje al een goed ritme te pakken. Leuk om hier met elkaar verder te kletsen! Annelisa: wat betreft de borstvoeding, ik zou idd ook bellen met een lactatiekundige. Bij ons zit dit bij de kraamhulp in het komende jaar. Ik heb de lactatiekundige van het ziekenhuis bij me gehad de eerste ochtend en dit heeft echt m'n poging gered waardoor het nu goed lukt. Hopelijk heeft ze voor jullie ook tips want ik kan me voorstellen dat je er erg moe van wordt als de kleine de hele dag aangelegd wil worden.. Tazzy, hoe is het met je middelste? Mloes, das nog maar net dan.. Gefeliciteerd!! Hoe is het met jullie? Goede bevalling gehad? Moniek, wat een toestand zeg met de voeding. Hopelijk meldt iemand zich voor jou als donor.. Ik kreeg idd van de kraamhulp te horen dat ik er even door moest omdat ik overproductie zou stimuleren als ik zou afkolven. Dit kostte wel veel doekjes en schone kleding voor ons beide gedurende een dag of 3 aangezien alles onder de melk zat na een voeding.
Hey kellso! WoW wat fijn dat je meisje al een ritme heeft in de bv. Hier totaal nog niet. Soms om de 3 uur soms om de 2 uur en in de avond tijdens ons avond eten gaat hij ook clusteren. Het zij zo. Gelukkig dat na je heftige bevalling al aardig goed voelt. Ik heb 2 uur na de bevalling ook veel bloed verloren ineens.(zonder duidelijke oorzaak) maar ik merk dat ik qua energie nog niet veel ben. Stukje wandelen buiten is echt nog maar een stukje. Daar verkijk ik mijzelf nog op. Die bekkenklachten herken ik ook. Ik denk dat t in begin nog wel kan. Mocht ik last blijven houden ga ik weer naar fysio. Onze middelste telg is met koorts naar bed gegaan. Maar hij heeft nog geen verkoudheid of buikpijn oid. Raar virus. Ik hoop dat t morgen over is. De oudste vertelde voor dat ze naar bed ging dat ze in haar kamer weleens een meneer en mevrouw zag.... Uhm ik ben erg sceptisch over entiteiten. Wat moet ik hier dan mee? Ik zal ze iig steunen en laten vertellen wat ze er over kwijt wil. En hopen dat t maar een fase blijft en ze niet bang wordt.
Hier komt ze ook om de 2 of 3 uur. Heel soms na een uurtje al, als het te snel voor dr ging. Met name s nachts. Breekt me echt op, is net te kort om weer terug te slapen, vooral als ze nog een schone luier moet. 0om 12 uir snacts leg ik dr nog terug maar om 3u00 blijft ze gewoon bij ons in bed of in de kinderwagenbak die op nachtkast staat. Vanmiddag om 12u00 nog gekolfd omdat het niet meer te hpuden was. Om 18u00 moest ik eigenlijk weer, maar gelukkig had ze grote dorst en heeft ze flink leeg gedronken. Lactatiekundige word niet vergoed door mn verzekering en consult is 90 euro. Dus misbruik de kraamhulp morgen nog even. Voel de melk gewoon uit mn tepels geduwd worden. Hier in de buurt hebben ze een borstvoedingscafe, waar ook een lactatiedeskundige aanwezig is. Zal daar ook eens langs gaan denk ik. En zag dat veel ook gratis telefonisch spreekuur hebben. De ritjes thuis van wc naar de bank enz, dat gaat nog wel. Maar langere stukken lopen is nog geen pretje nee. Brrrrr Tazzy. Lijkt me doodeng! Vooral omdat ze zoiets naar mijn idee niet verzint. Veel meer dan haar er in begeleiden kun je niet. Zolang ze haar niet bang maken...
Ik geef ook borstvoeding en alhoewel het bij mijn oudste goed ging en ik toch wat ervaring heb opgedaan, vind ik het weer superlastig. Ze drinkt en lijkt dan alles uit te spugen. Krampjes door het vele drinken. Moet ik dan wel aanleggen of niet. Twee borsten drinkt ze sowieso al nooit want dan zit ze vol.. Hoe doen jullie dat? Verder heb ik ook enorm last van mijn bekken en al de fysio aan mn bed gehad.. bah @tazzy Jee wat lastig dan met je kind en hoe je daar op moet reageren!!
Hai hai Ik kom me hier ook melden Ik klets al vanaf december of januari mee in het september topic Maar de laatste tijd heb ik niet veel meer mee getypt! We zijn met een groepje overgegaan op Facebook en whatsapp. En zelf ben ik ook druk met het facebooken kraamvisite en de kinders .. Zelf ben ik 8 september bevallen van m'n dochter vayèn en het gaat gelukkig goed met haar. Dat had ik niet verwacht toen ik 8 september aan de ctg lag en de paniek uitbrak. Zijn jullie allemaal al een beetje gewend aan het nieuwe leven ? Bij mij zijn de dagen steeds anders ! De ene dag huilt vayen de hele dag en de andere dag ligt ze heel veel te slapen . Sinds een paar dagen lacht ze soms o zo leuk !!! Ik ga ff een beetje bij lezen hier en dan gauw d'r flesje maken Welterusten allemaal
Zo er word veel geschreven zeg ik heb echt amper de tijd om bij te lezen dus ga het van nu beetje bijhouden en daar op reageren! En hier gaat het gelukkig beter met ons meisje en huilt weer minder. Had cb gebeld en die gaf wat tips! Zoals de fles langzaam ronddraaien ipv van schudden Ze moest 20 minuten over de fles doen minimaal normaal had ze hem met 5 minuten leeg dus fles eruit trekken en speen erin. Mocht ook de voeding wat verhogen en ze krijgt ook minder flessen nu dus gelukkig gaat het beter. Nu nog iets vinden waardoor ze Savonds gewoon gaat slapen want ze slaapt de hele dag behalve als ik na bed wil 🙈 De weken vliegen wel voorbij morgen is ze alweer een maand😍 En wat ik me afvroeg zit er bij jullie ritme in? Hoor mensen ja zo laat dat en zo laat dat maar bij mij ene keer heeft ze zo laat de fles en de andere keer weer zo laat nou ga maar weer eens even kijken bij der en der stil krijgen ☺️
Hmm Bailey. Lastig! Deinkt ze heel gulzig? Vaak slikken of juist veel zuigen en weinig slikken? Priscil, Heeft Vayen nog 'last' gehad van de bevalling? Het ging allemaal zo snel ineens. Ene moment naar de vk en paar uur later is ze er al. Stormpy. Heb je al een fles geprobeerd met een kleinere opening in de tuut? Fijn dat cb tips kon geven die helpen. Ritme. Ze is nog maar een weekje oud, dus hoeft nog geen ritme te hebben. Ze heeft geen specifieke tijden. Vandaag was ze overdag alleen maar aan het slapen en d avonds lang wakker. Gister was ze s ochtends veel wakker. Korgen kan dat s middags zijn. Verschilt. Mn borsten lijken zich aan te passen. Ze drinkt in een sessie de borst al flink leeg. Roe nu steeds 2x dezelfde borst aanbieden. Kan ook komen doordat ze vandaag 10 voedingen heeft gehad ipv 8. Leg wat sneller aan, wil die druk kwijt.
Hey ik meld mij ook even Gefeliciteerd met jullie zoons en dochters. Ik zat ook in september clubje. Onze dochter Sarah is alleen te vroeg geboren /gehaald. 8-8-15 maar zie graag de bekenden terug. Vandaag gaat ze naar osteopaat. Ze is al weken onrustig, slaapt slecht /weinig, huilt veel en moet eigenlijk constant vermaakt worden. Omdat ze de laatste weken klem lag in stuit en met blauwe plekken op haar ruggetje is geboren gaan we naar osteopaat om eens te kijken of hij ons dochtertje wat rustiger kan krijgen. Inbakeren helpt geen ruk en ze komt zelfs los! Ze heeft voorkeurshouding en zijlig kussen kan dan ook niet gebruikt worden. Ben geen fan. Dus... Momenteel krijgt Sarah moedermelk via fles. Aan borst drinken lukt niet goed genoeg (ook door frustratie) ik leg dus aan, geef afgekolfde melk via flesje en ga daarna zelf kolven.... Sta van mezelf te kijken dat ik dat alweerbijna 8 weken vol hou. Zit er hoe zonde ook aan te denken om ermee te stoppen. Ik ben enorm afgevallen, behoorlijk moe, Sarah heeft nog steeds 8x per dag voeding nodig. Breekt aardig op zo en ze vraagt daarnaast enorm veel energie. Melkproductie loopt alleen op kolven waardoor de hoeveelheid enorm schommelt. Zo tapte ik gister 150 ml af en vannacht maar 30? Ben stiekem wel beetje zat. Tijdens kolven is mevrouw ook aan huilen. Gillen krijsen. Op de arm/schouder wel rustig, maar moet kolven weer onderbreken... Aaaah zo lastig, moedermelk is goed, maar hoe ver ga je? Wacht sowieso nog even consult bij osteopaat af, wie weet kan hij wat meer slaap voor Sarah en dus ook voor ons creëren.
Kleine aanvulling. Osteopaat kijkt ook naar viserale delen (organen) en dat doet Fysiotherapeut niet. ik ben zelf fysio en raad vrienden /kennissen met vage terug kerende klachten ook wel eens osteopaat aan. Fysio kijkt soms teveel naar symptomen en behandeld alleen deze. Bijvoorbeeld kind heeft voorkeurshouding. Fysio geeft adviezen zij ligging, speelgoed aanbieden vanuit andere kant etc etc. Osteopaat kijkt naar reden van voorkeur, is er een blokkade? Waardoor voorkeur optreed. En behandeld de blokkade. En die blokkade kan bijvoorbeeld ook bij organen liggen.
Hee, wat leuk, een mama topic! Ik schrijf en lees graag mee! Inmiddels is onze Ilja ook alweer een week oud, wat gaat dat snel! Na twee dagen in het ziekenhuis vanwege zwangerschapssuiker zijn we zaterdag naar huis gekomen en sindsdien is het eigenlijk vooral genieten. Ze is heel zoet, slaapt veel en makkelijk en drinkt ook goed, meestal. Ik geef ook borstvoeding en daarnaast kolf ik een keer per dag om voorraad aan te leggen, maar ook om haar 1 flesvoeding per dag extra te geven. Ze is klein en ze is nog niet op haar geboortegewicht, dus we willen zeker weten dat ze goed aankomt. De kraamhulp is weg, dus we kunnen dat nu niet dagelijks meer controleren. Daarom maar het zekere voor het onzekere. Wat jij hebt, MoniekJ, dat heb ik ook; er komt teveel uit voor haar om het bij te houden, waardoor ze zich bij het drinken vaak verslikt, de hik krijgt of het gewoon niet weg krijgt en dan stroomt het eruit. Maar het kolven helpt wel. Gisteren heb ik gevoed met tepelhoedjes omdat mijn tepels wel erg pijnlijk worden, maar toen heeft ze de hele dag gehuild en niet geslapen. Toen we haar 's avonds het extra flesje gaven bleek ze onwijs honger te hebben dus ze heeft kennelijk niet veel binnengekregen...
Fijn om weer ervaringen uit te delen en te lezen van elkaar. Door drukte met de kleine zal ik niet altijd reageren, maar lees wel alles. Hier na een nacht betere slaap zie ik alles weer beter zitten, dus ook de bv. Jolien, ik heb veel respect voor je doorzettingsvermogen in alles, vanaf het begin viel me dat al op. Zo veel moederliefde en instinct. Groeit Sarah goed?
Hallo dames! Ook ik klets graag mee weer! Onze dochter is geboren op 27 augustus na een turbobevalling van 2 uur thuis. Heb geen echte weeen gehad. Enkel wat gerommel, gebroken vliezen en persweeën die ik een poos moest tegenhouden omdat ik al op 10 cm zat toen vk kwam kijken hoever is was nadat we haar gebeld hadden na gebroken vliezen!! Onze dochter heeft een 3de nier die vastzit aan rechter nier. Na onderzoeken toen ze 1 dag oud was bleek gelukkig de blaas en linker en rechter nier normaal te functioneren! Nu is enkel de vraag wat de 3de nier doet. Want de buis die van die nier naar blaas loopt ziet er abnormaal uit na echo's. Afgelopen dinsdag zou er met een buisje in haar blaas gekeken worden naar de toestroom met vloeistof in haar nieren in een ziekenhuis in de buurt. Helaas is dat niet gelukt, haar plasgat zakte steeds weg waardoor de buis niet in haar plasgat paste. Nu moeten we as dinsdag voor een hele dag naar Gent en krijgen we ook gelijk te horen wat de behandelplan gaat worden. Ook gebruikt ze vanaf dag 1 antibiotica waar ze gelukkig niet al te veel last van heeft, enkel een wisselende stoelgang. Verder doet ze het heel goed! Komt goed aan, begint af en toe te lachen en slaapt 's nachts soms al 6 uur door!! Enkel in de avonden is ze wat onrustig tussen 8 en half 11. Wil dat clusteren en is wat huilerig.
@Jolien Dat klinkt pittig inderdaad! Hopelijk helpt de ostheopaat. Geef je helemaal geen borst dan en alleen via het flesje? @cynthia Maak je door het dagelijks kolven niet huist nog meer melk aan? Dat zei bij mij de lactatiekundige. Ik had ook teveel melk. Een keer afkolven na het voeden en toen ging het beter. Dan mag het na 48 uur nog een keerm maar dan helemaal leegkolven dat wel. Hier drinkt ze niet gulzig eigenlijk. Maar wel veel spugen dn krampjes. Boertje laten werkt helaas ook niet altijd. Sneu om te zien dat ze zo verkrampt steeds.