ik twijfel nog heel erg heb kraamzorg aangevraagd want heb geen medische indicatie en voor thuisbevallen willen ze dus de kraamhulp erbij om te assisteren bij bevalling. nu zit ik de laatste tijd toch te twijfelen of ik niet toch poliklinisch ga bevallen. kraamhulp thuis zie ik zowiezo eigenlijk het nut niet van in. mijn man is als het goed is dan thuis ( na de bevalling ) en die weet heel goed hoe ie moet schoonmaken en stofzuigen en wassen etc! mijn beste vriendin komt 2 weken in huis om te kramen ( heeft zelf 2 kids ). mijn moeder is bij de bevalling en zal regegeld over komen om te helpen met wat dan ook ( en die is zeker wel bekend met bevallingen en verorging etc.....heeft ook kindje van kennis "opgevangen" toen die wel heel snel besloot op de wereld te komen hahahah)........... daarbij komt dat ik dus absoluut niet wil dat een vreemde in mijn huis gaat lopen schoonmaken en lopen wassen en strijken etc...... dus dan is het enkel voor de controles voor mij en de beeb en dan kan ze de rest van de uren uit haar neus gaan zitten vreten ,maar daar betaal ik naatuurlijk wel voor dus nu denk ik er over om kraamzorg dus op te zeggen hulp bij de verzorging van de beeb heb ik echt niet nodig is niet mijn eerste kind en is zeker niet het eerste bbabietje dat ik in bad heb gedaan.......... dus dat valt ook af enkel hulp bij BV maar dan kan ik beter een BV deskundige inschakelen mocht ik er problemen mee krijgen. wat is jullie idee en is het mogelijk om het weer op te zeggen na dat je het hebt aangevraagd? kan er niks over vinden op het internet! (over 2 weken ga ik weer naar VK en zal het daar ook aankaarten maar dacht ik gooi ut eens ff op het forum )
ik denk dat jij het werk van de kraamzorg niet goed begrepen heb.. ze zijn er niet om je huis op te poetsen en jekleren te strijken. ze zijn er voornamelijk voor jou en je newborn. maar goed als jij het niet wilt moet je het niet doen. ik denk niet dat zedaar heel moeilijk over zullen doen dat je toch van gedachten bent veranderd, mocht dat wel zo zijn.. hebben ze gewoon pech want jij voelt je niet prettig met een vreemde in huis
Tja, als jij het niet wilt dan niet, maar ze zijn er ook voor de medische controles van jouw en je kindje en dat is wel heel belangrijk!
Ik ken meerdere vrouwen die geen kraamzorg hebben gehad hoor en gaat allemaal prima met hun en de babietjes. Verder, als je het al hebt aangevraagd kan het zijn dat je zorgverzekering wel kosten rekent voor het annuleren. Dat hangt af van je verzekering. Doe gewoon wat jij prettig vind!
Ze zijn er inderdaad ook voor je medische controles en die worden echt door hun gedaan. Je kunt wel aangeven zo min mogelijk uren te willen, dus juist alleen voor de controles en daarbij aangeven dat je de rest door andere laat doen. Ik zou het zeker niet zomaar stop zetten. Zou eerst even met hun overleggen.
Ik heb net de papieren van de kraamzorg hier binnen.. en daar staat in dat als je het annuleert het 65 euro kost. Even kraamzorg bureau bellen om na te vragen misschien? Ik denk dat elk kraamzorg bureau dit anders doet namelijk. Ander tarief of iets dergelijks?
In principe is de kraamzorg degene die signaleert of het goed gaat met jou en je baby. Is er iets aan de hand, bijv koorts, gaat ze overleggen met de Vk of huisarts. Het is niet zo (bij mijn weten) dat er een vk komt om de standaard controles te doen die normaal de kraamzorg dagelijks doet. Maar goed, je kunt zelf ook temperaturen... Voor de rest zou ik gewoon de vk vragen waar je specifiek op moet letten bij je kindje, en jezelf en wanneer je actie moet onder nemen... (zelf zou ik het niet zonder kraamzorg willen, hoor... Ik vond het juist wel lekker... )
ja ik denk dat je idd beter gewoon minder uren kan nemen ik wilde ook geen kraamzorg de hele dag over de vloer want mijn moeder zou 7 dagen komen en mijn schoonzus is kraamzorger maar toch vond ik de controle van mijzelf en baby wel belangrijk ik had veeel bloedverlies gehad dus was het wel fijn nu moet ik zeggen dat de kraamhulp niet echt een fijne vrouw was maar vooruit het ging om de controlles ik heb uiteindelijk 3 uur per dag gekregen en daarvoor moest ik 80 euro betalen dus die 65 euro voor annuleren is dan wel zonde denk ik
De kraamzorg houdt ook in de gaten of je baarmoeder zich goed terug trekt, dat kun je zelf niet en daar kwam bij mij niet iedere dag de vk voor, maar het moest wel iedere dag gebeuren. Ik zou niet weten hoe dat dan opgelost zou worden. Bij mij bleek uiteindelijk dat ik een blaasontsteking had, niet omdat ik klachten had, maar omdat mijn baarmoeder zich niet voldoende terug trok en dat is gezien door de kraamhulp, dus ik zou het niet zomaar opzeggen.
je zou ook kunnen afspreken dat ze elke dag een uurtje komt, om de controles te doen en even te wegen en dan weer lekker gaan. Als jij geen huishoudelijke hulp wil, dan doe je dat lekker niet! maar ik zou wel ff die controles laten doen, ff elke dag iemand die een blik werpt en weer gaat... Succes
Bij mijn eerste had ik geen recht op kraamzorg omdat ze veel te vroeg werd geboren en lang in het zh heeft gelegen. Nu hoop ik dat alles goed gaat en ik heerlijk lang kan en ga genieten van kraamzorg!
hoi hoi Kraamzorg bestaat zeker niet alleen uit schoonmaken en ect. ik werk toevallig in de kraamzorg en ik heb er zelf altijd een hekel aan als sommige vrouwen denken dat de kraamzorg alleen is voor het soppen en boemen van het huis.. Daar hebben we geen opleiding voor moeten volgen... De Kraamvrouw moet lekker in het zonnetje worden gezet en worden verwent en niet het huis! Verloskundiges zijn er soms niet mee eens als er geen kraamzorg in huis is omdat kraamverzorgenden dingen kunnen signaleren bij moeder en kind die een ouder meestal niet in de gaten heeft, daarbij heb ik het over de gele kleur, tempraturen, het vloeien de baarmoederstand, veilig slapen, hechtingen controleren..en het voeden van de baby zeker met BV. En dan heb ik het geeneens over de benauwde baby´s die blauw kunnen aanlopen en het gewicht die niet meer dat 10 procent mag afvallen. Ik zou het met je verloskundige bespreken of zei wel wilt dat je geen zorg krijgt... Een verloskundige heeft geen tijd om ieder dag langs te komen voor de controles, deze komen om de 1 a 2 dagen soms 3. het kan soms het 2 3 of 4 kind zijn die iemand krijgt,geen enkel kind is hetzelfde er kunnen altijd dingen zijn waardoor je soms blij bent dat er een kraamverzorgster in huis is die je te hulp kan schieten of tips kan geven. Je kan ook het minimale krijgen van 3 uurtjes per dag als is het maar alleen voor de controles van moeder en kind.. Ik ben zelf ook nu zwanger en ook al doe ik dit werk en weet ik zelf ook wel van alles, ik toch wel blij bent dat ik kraamzorg heb aangevraagd zodat iemand mij ook kan ondersteunen en ik kan genieten als ik ben bevallen... sorry van mij lange verhaal maar me nek haren gingen toch even overeind staan van het lezen van het bericht.... Terwijl ik in 6 jaar tijd met dit werk altijd ervaringen heb gehad dat kraamvrouwen toch wel blij zijn dat er een kraamverzorgster in huis is. Groetjes Butterfly23
ik zou ook voor de basiszorg gaan van 3 uur per dag, gewoon om de gezondheid van jou en je kindje in de gaten te houden
@Butterfly, helemaal mee eens hoor! Die basisverzorging zou ik sowieso nemen. En als bv niet loopt, kan ze daar ook bij helpen, een hoop verzekeringen vergoeden geen lactatiekundige en dat kan behoorlijk wat kosten.
@jo79 Ja dat is zo bij ons kosten de lactatiekundiges volgens mij 38 euro per uur ofzo in ieder geval duurder dan de eigenbijdrage wat je per uur zelf aan de kraamzorg organisatie en-of verzekering moet betalen dat is zo 3 of 4 euro per uur. terwijl je de lactatiekundige uit je eigen zak helemaal zelf moet betalen.. Vind ik eerlijk gezegd zonde geld, maar dat is mijn mening Groetjes Butterfly23
Ik was voor 1 consult 112 euro kwijt... en dat terwijl ze via de kraamverzorgster ook al telefonisch geholpen had, dit heeft ze echter niet doorberekent. Ik kreeg max 80 euro vergoed van de verzekering (gezin en zeker pakket vgz).
@athina daar heb je helemaal gelijk in, consulten zijn duur. en kraamverzorgsters kunnen het ook via de telefoon bespreken, dan kost het niks. Tenminste dat is mijn ervaring. wel mooi dat je tenminste iets vergoed heb gekregen van de verzekering, ik zou eigenlijk niet weten of dsw dit ook doet.. groetjes Butterfly23