September mama's 2009 deel 4

Discussie in 'De mama's' gestart door Eerised90, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamatoB, heel logisch dat je van slag bent hoor!!
    Heftig... Kan het uitbreiden naar andere gewrichten e.d.???
    Sterkte meis...

2. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    @eerised; ja, dat kan inderdaad. Blijkbaar is de pijn bij artrose in de heup wel de ergste variant. Erger dan bijv. in de handen. Maar ja, da's ook logisch aangezien je het voelt met zitten, lopen, bewegen etc. Pfff, moet even bijkomen er van.

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Mamatob: Even van een vakmens hier: artrose is de normale slijtage van gewrichten die al vanaf half 20 jaar kan plaatsvinden. De een heeft er meer last van dan de ander. Artritis is een ontsteking ( alles wat met itis eindigt is een ontsteking) en dat hoeft ook niet persé reumatisch te zijn. Dus ik ben even benieuwd of je je huisarts goed hebt begrepen.

Zit er botontkalking in je familie? Dan kun je er meer en sneller last van hebben. Ook onevenredige belasting van de ene heup kan extra slijtage geven. Heeft je huisarts het niet met je gehad over fysiotherapie of Cesartherapie? Laat j goed informeren hoor. De klachten die je hebt kunnen ook weer minder worden ( en ja..ook erger. Soms kan artrose een slijmbeursontsteking geven, door irritatie van het gewricht door loszittende deeltjes kraakbeen. Maar dat dat kan weer overgaan) Dus als je nu nog vragen hebt, zou ik gewoon nog eens om extra uitleg vragen.

En ben je met je fbro al niet bekend bij een reumatoloog? Want dan zou ik zeker bij hem of haar eens een babbel gaan maken! Succes!!!!

@Eerised: ik voel me al maaaanden alleen maar moe, moe en moe. En een bejaarde. okee..vergeleken bij jou ben ik dat ook ;) maar ik vind het ook knap lastig. Ik val soms spontaan in slaap enzo. zoals je weet. ik hoop vurig, dat het eens voorbij gaat...

4. 5Mare5

5Mare5 Fanatiek lid

10 okt 2008
    3.694
    0
    0
    Ede
    @hellen: je was me net voor met de uitleg. ik was ook wel heel benieuwd naar hoe de huisarts heeft bepaald dat het artrose is.

5. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    morgen!

Ik heb hier alles geprobeerd qua drinken, tuitbekers gaat ze alleen maar keihard tegen lachen en drinken uit een gewone beker lukt haar echt niet goed, denk dat ze 3 druppels binnen krijgt en de rest gaat over haar shirt heen.

Heb verder niet veel bijgelezen want ben pas net wakker.. heerlijk! :D

Ga even een was aan zetten. tot later

6. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    @ mare: me too...want dan moet er op zijn minst een röntgenopname zijn gemaakt...

7. Ikbenhetmaar, goede morgen!
    Lekker lang geslapen dus..

Hellen, ja maar bij jou vind ik het niet raar. Maar ik maak gewoon goede nachten, en in combinatie met alle andere klachten vind ik het wel vreemd. Als ik de trap op loop dan sta ik soms gewoon te hijgen joh!
    En dan die krampen, misselijk zijn en het vele plassen. Pff ik weet het niet meer hoor ;)!

Hoe is het met Roos? En het eten + slapen?

MamatoB, moet je nu naar het ZH voor een foto ofzo dan?
    Omdat ik het lees van Hellen en Mare dat ze het zo op het oog niet vast kunnen stellen...

8. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    @ hellen en mare:

De huisarts heeft me allerlei bewegingen laten doen, gevoeld, gekeken. Bij het bewegen van het been naar buiten en binnen deed het erg pijn in de heup. Ze stelde zonder twijfel de diagnose artrose.

Ik heb nog met mijn moeder gebeld toen ik van de huisarts kwam. Bij mij in de familie komt het veel voor. Mijn oma heeft heel heftige artrose in bijna alle gewrichten, mijn oom en tante hebben een nieuwe heup gekregen onlangs vanwege de artrose, en mijn moeder heeft het ook in handen en heup. Het lijkt dus wel in de familie te zitten.

De reumatoloog ben ik tien jaar geleden geweest met de diagnose fibromyalgie, maar die zei toen 'je kan er 100 jaar mee worden, maar je moet het accepteren' en stuurde me naar huis. Daar heb k dus niet zo'n goede ervaringen mee.

xxx

9. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Heb het even opgezocht hoe de diagnose gesteld wordt:

Hoe wordt het vastgesteld?
    De arts zal door middel van vragen (anamnese) en lichamelijk onderzoek meestal de diagnose artrose kunnen stellen.

Wanneer de klachten of de beperkingen toenemen, kan de huisarts een röntgenfoto laten maken.

Artrose is niet vast te stellen door middel van bloedonderzoek. De arts kan wel bloedonderzoek uitvoeren om andere oorzaken zoals artritis of jicht uit te sluiten.

10. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Pfoe, moet toch echt even bijkomen van het nieuws. Heb wat opgezocht op internet, maar daar word ik eerlijk gezegd niet echt vrolijker van.

@eerised: ik was net wat info aan het opzoeken over artrose en kwam via via bij fibromyalgie terecht. Aangezien jij zo moe bent en je een 'oude vrouw' voelt, dacht ik er opeens aan, prikkelbare darm is een van DE symptomen die horen bij fibromyalgie... wist je dat? Wil je niet ongerust maken hoor.

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Kylian heeft dat ook gehad met de 6 maanden, de kinderarts vertelde me toen dat het ook heel goed kon komen omdat kindjes rond die leeftijd echt actief gaan dromen.

Met Kinley is het trouwens wisselend.
    Als ze tijdens de fles in slaap valt moet ik haar slapend met de fles (waar dan nog wat in zit) overhevelen in bed anders hebben we oorlog.

Als ze wakker blijft tijdens de fles lees ik na die tijd nog een verhaaltje voor en leg ik haar wakker in bed.
    Ze mopperd dat wel nog even een 20 minuten maar gaat dan wel zelf slapen.

(het eerste gebeurt trouwens vaker dan het tweede ;))

Groetje sAnita

12. 5Mare5

5Mare5 Fanatiek lid

10 okt 2008
    3.694
    0
    0
    Ede
    @mamatob: maar heb je hier al langer last van dan? want als je nu last van je heup hebt, hoeft het toch niet per se artrose te zijn? ik wil niet zeggen dat je het direct kan uitsluiten maar ik vind dat de diagnose zo snel gesteld is. trouwens heb ik artrose in mijn knie en heupen en ik doe toch echt wel een best heftige sport. met 18 hadden ze het bij mij al over een nieuwe heup, maar ik heb door middel van fysiotherapie en hoop goed kunnen maken. ik snap dat jij nu even flink geschrokken bent, maar er is echt wel wat aan te doen. in ieder geval bij mij was het zo

13. MamatoB, dan is het wel waarschijnlijk als het zoveel voorkomt in de familie.
    Ik hoop dat je er niet teveel last van krijgt meis!
    Sterkte..

14. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Kee MamatoB. Maar geen vervolg zoals fysio ofzo? Het kan soms echt een verschil maken, zeker als je ( soms onbewust) je gewricht wat meer belast dan het andere, zoals bij een beenlengteverschil.

Enne..er zijn ook andere reumatologen he..je bent niet met zo'n arts getrouwd! ( gelukkig)

Hier ook artrose in de familie, ik heb er zelf dus ook last van. Naast mijn vak, heb ik er dus sowieso wat meer ervaring mee. Het blijft ellendig en heel pijnlijk, maar is soms best goed te handelen met fysio en soms medicatie.

Heupartrose (coxartrose) kan overigens als het verder gaat, ook erg veel liesklachten geven. Dan weet je dat vast. Maar da's voor -hopelijk veeeel- later pas.

Enne bijven bewegen is essentieel!

Tot zover de medische rubrieken ;)

15. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    @ Torties, ik gebruik de pap van bambix, sochtends krijgt ze appel en savonds beschuit waar alleen water bij moet.
    Kan zijn dat jij kleinere lepels hebt als mij dat jij er 8 scheppen in moet doen.. ;)

16. MamatoB, dat wist ik niet..
    Zal is googlen dan op fibromyalgie!

17. 5Mare5

5Mare5 Fanatiek lid

10 okt 2008
    3.694
    0
    0
    Ede
    hihi soms lees je ineens iets heeeel anders. ik las dus: kan zijn dat jij kleinere tepels hebt...:D

18. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    hahahahaha mare, je maakt me aan het lachen op de vroege morgen (voor mij dan he! ) hahahaha

19. 5Mare5

5Mare5 Fanatiek lid

10 okt 2008
    3.694
    0
    0
    Ede
    gelukkig dan heb ik mijn "goede daad"voor vandaag alweer gedaan ;)

20. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Zit ik even met een vriendin te msnnen die ook kids heeft (zijn al wat ouder hoor, 3 & 5) had ik het even over de hoeveelheid vocht van Linde, weet je wat ze zegt.. ag dan is ze gewoon klaar met de babydrankjes, geef haar anders eens appelsap of ice thee.. wedden dat ze het lust..

Ja ik weet ook wel zeker dat ze dat lust, maar dat krijgt ze toch echt nog niet..

Deel Deze Pagina