September mama's 2011!!!

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Madeliefje1987, 23 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Het is het zeker waard!!! Loop nu wel in de winkel met het lijste DON'TS in mijn iPhone.
    Pff moet nog een wennen wat er wel en wat er beter niet kan!

2. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Lydia
    Vind ik ook! Wat zijn die 9 maanden nou op je hele leven:D. En dat dan 1 of meer keer. Zo'n wondertje is mij veel meer waard:D:D

Dominique
    Wooow een halve week wel:p:p. Ik heb chronische hoofdpijn en hoop dat ik over een paar weken eindelijk weer een paar maandjes er vanaf ben net als bij de eerste zwangerschap:D

3. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Flora
    Dat lijstje wil ik ook wel:D:D. Weet het allemaal niet meer precies uit mn hoofd...Dan denk ik...mocht dit nou wel of niet?? Heb je daar een app voor?

4. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Klinkt ernstig! Wat staat er allemaal op jouw lijstje dan?

Ik heb alleen:
    - rauwmelkse kaas
    - vette gerookte vis (niet te vaak)
    - rauw vlees
    - alcohol

Mis ik iets?
    Heb wel eens iets over kaneel gehoord, maar dat neem ik niet te serieus.
    O ja, alfalfa! (maar dat koop ik toch nooit)

5. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    yep er is nog veel meer weet ik wel haha.

op voedingscentrum.nl kan je heel veel vinden weet ik wel.

Je mag ook niet teveel lever (leverworst, paté enz)
    Bepaalde soorten vis liever helemaal niet (Tonijn dacht ik o.a)
    Zo min mogelijk cafeïne
    Sla uit zakjes en bakjes, behalve als je het nog even zelf wast.
    Kaneel klopt zeker weten dat dat niet mag, mogen zelfs baby's onder de 1 jaar nog niet...is niet voor niks...

6. rinke

rinke Fanatiek lid

9 okt 2010
    2.224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland
    je mag toch ook geen dingen die vacum verpakt zijn???

7. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    @Lottie: Ja, chronische hoofdpijn kan ik niet tegenop. Ik was een paar dagen best een beetje ziek van de hoofdpijn en ik voelde me toen best een beetje zielig. Vooral omdat ik het mijzelf aan had gedaan. Verslaafd aan koffie! Stom stom stom.

8. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Kaneel? Echt? Maar, dus ook als het in de appeltaart verwerkt is of zo?

Sla uit pakjes wist ik ook niet!

Misschien is dit wel een heel handig onderwerp voor mij. Blijkbaar is mij het een en ander ontgaan.

Wat nog meer?

9. rinke

rinke Fanatiek lid

9 okt 2010
    2.224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland
    geloof dat ik ze ook nog niet allemaal op een rijtje heb wat echt niet mag...

misschien een opsomming maken??

10. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
  11. rinke

rinke Fanatiek lid

9 okt 2010
    2.224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland
  12. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Kindertjes mogen toch wel kaneel? Ik heb wel eens gelezen dat het weeen kan opwekken, dus niet handig om er veel van te eten tijdens de zwangerschap. Veel eet ik er dus ook niet van.

Honing daarentegen, mogen kindertejes tot een jaar niet. Wij misschien ook niet, dan ...

Ik denk dat ik maar eens naar de voedingsbond ga.

Nog nooit iets gehoord over vacuumverpakt voedsel.

In het algemeen vermijd ik orgaanvlees ivm de afvalstoffen die er in zitten - en niet alleen als ik zwanger ben.

13. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Dominique
    haha, je mag jezelf ook best wel een beetje zielig vinden zo af en toe hoor:D.

Wat betreft het eten. Van kaneel weet ik eerlijk gezegd niet hoe het precies zit tijdens de zwangerschap, maar kleine kinderen mogen het iig niet dat weet ik wel zeker.

HONING was ik nog vergeten!! Ik zou echt even op die site kijken die ik noemde...super handig! Had nog een andere mooie site met wat af en toe wel kon en wat echt niet mocht, maar moet ik nog even zoeken...misschien was dat die ik net gaf wel hoor...;)

Flora
    Ja die noemde ik net idd ook, is handig! En die andere moet ik nog even zoeken

14. rinke

rinke Fanatiek lid

9 okt 2010
    2.224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland

in de vacuumverpakking kan de listeriabacterie zitten.. vooral in de randen..

15. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Coumarine en zwangerschap
    Geneesmiddelen met afgeleide stoffen van coumarine (doorgaans anti-stollingsmiddelen) kunnen schadelijk zijn voor ongeboren baby’s. Coumarine in kaneel heeft deze werking echter in veel mindere mate. Het is vrijwel onmogelijk via eten zoveel coumarine binnen te krijgen dat dat schadelijk is voor de ongeboren baby. Normaal kaneelgebruik, tot gemiddeld twee milligram coumarine per dag, zal dan ook geen nadelige effecten hebben.

Coumarine zit in etenswaren met kaneel, zoals kaneelthee, kaneelstokken, speculaas, ontbijtkoek, kruidkoek, appeltaart en pepernoten. Coumarine kan ook worden gebruikt als geurstof in cosmetische producten. Gemiddeld genomen krijgen mensen vier milligram coumarine per dag binnen: twee milligram via het eten en twee milligram via het gebruik van cosmetische producten. Twee milligram coumarine zit bijvoorbeeld in:
    vier speculaasjes of kaneelbiscuitjes

1 stroopwafel

25 gram pepernoten of kruidnoten

drie plakjes ontbijtkoek

een kwart tot een half stuk appeltaart

Het lijkt erop dat deze gemiddelde hoeveelheden geen kwaad kunnen, ook niet wanneer incidenteel veel meer ineens wordt gegeten. Het is echter nog niet duidelijk of en bij welke hoeveelheden coumarine de gezondheid kan schaden. Bij dieren blijkt coumarine als zuivere stof kankerverwekkend te zijn. Bij mensen verloopt het afbraakproces van coumarine in het lichaam anders, waardoor coumarine voor mensen minder schadelijk is. Er zijn echter onvoldoende onderzoeksgegevens om aan te kunnen geven hoe groot de risico’s voor mensen precies zijn. Onduidelijk is ook of coumarine in kaneel hetzelfde effect heeft als coumarine als zuivere stof.

16. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Rauw (listeria)

Listeria bacteriën komen veel voor en normale volwassenen worden er zelden ziek van. Dit is heel anders voor een nog ongeboren kind. Deze kan er behoorlijk ziek van worden met soms heel ernstige gevolgen als bloedvergiftiging, hersenvliesontsteking en spontane abortus. Je moet hier dus behoorlijk op je hoede zijn. Je kunt listeria besmetting voorkomen door:
    • Geen zachte kaas van rauwe melk (op het etiket staat au lait cru). De meeste buitenlandse kaassoorten die je in Nederland kunt kopen zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. Die kun je veilig eten.
    • Eet geen (onverpakte) kaas waarvan je niet weet wat het precies is.
    • Zorg dat vlees (m.n. kip) en eieren goed doorbakken zijn. Listeria bacteriën worden definitief onschadelijk na blootstelling aan baktemperaturen.
    • Was rauwe groenten en rauwkost goed uit. Bewaar het niet langer dan 2 dagen.
    • Dek verse aangebroken producten goed af en bewaar ze niet langer dan 2 dagen in de koelkast.
    • Eet geen (half) rauwe of gerookte vis. Eet alleen goed doorbakken vis.
    • Houd gekookte en ongekookte producten apart van elkaar om besmetting te voorkomen.

Koffie en cola

Koffie en cola bevatten cafeïne. Als je cafeïne binnen krijgt, krijgt je baby ook cafeïne binnen. Het beste is dus weinig of geen koffie of cola te drinken. Drink in ieder geval niet meer dan 3 kopjes koffie of 2 glazen cola per dag. En helaas, ook thee bevat cafeïne. De aanbeveling is daarvan niet meer dan 2 kopjes per dag te drinken.

17. rinke

rinke Fanatiek lid

9 okt 2010
    2.224
    0
    0
    verzorgende ig
    noordholland
    Rauwe melkproducten en vacuümverpakte vis en vleeswaren: listeria
    Ook een listeriabesmetting kan voor gezonde volwassenen meestal geen kwaad, maar het kan schadelijk zijn voor de baby en zelfs een miskraam veroorzaken. In verband met listeria-besmetting wordt geadviseerd geen rauwe melkproducten te gebruiken. Drink dus geen melk direct van de koe en let op bij de aankoop van kaas. Sommige Franse kazen worden van rauwe melk gemaakt. ‘Au lait cru’ is Frans voor ‘bereid met rauwe melk’ – laat die liggen. Franse kazen die van gepasteuriseerde melk gemaakt worden, kun je wel eten.
    Listeria is ook aangetroffen in vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm, paling, forel, makreel, haring en dergelijke. Eet dus geen vacuüm verpakte gerookte vis, tenzij je de vis goed verhit voor gebruik. Verse vis kun je wel eten. Zelfs rauwe haring en sushi is geen probleem, als ze maar vers is.
    Ook in andere vacuüm verpakte producten, bijvoorbeeld vleeswaren, is de listeriabacterie aangetroffen, echter niet in concentraties die gevaarlijk zijn. Belangrijk bij alle vacuüm verpakte producten, zoals vleeswaren, is wel dat je ze niet meer eet als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Listeria vermenigvuldigt zich namelijk ook in goed gekoelde of vacuüm verpakte producten. Hoe langer je het product bewaart, hoe groter het risico is dat de concentratie bacteriën te hoog wordt.

18. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    vacuumverpakte vis was ik vergeten. Er was iets met makreel, maar zalm natuurlijk ook.

19. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Hmmm sommige Soorten thee kunnen toch wel?!

20. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Flora
    Ja groene thee, rooibosthee, witte thee:D Dat zijn de beste soorten:)

Deel Deze Pagina