Een stuitbevalling is minder riskant als het niet je eerste kind is. Bij iedere bevalling reageert je lichaam (in theorie) wat soepeler dan de bevalling ervoor (omdat er al eerder een kind "doorheen" is gegaan) dus als het je 3e kind is bijv. dan zijn de risico's wat minder omdat het geboortekanaal al vaker gebruikt is en dus wat beter mee-rekt. Om diezelfde reden wordt ook vaak verwacht dat een 2e bevalling ongeveer de helft van de tijd van de 1e bevalling duurt. (Als je eerste bevalling 24u heeft geduurd kun je globaal er vanuit gaan dat de 2e bevalling ongeveer 12u zal duren)... Maar dit zijn allemaal maar inschattingen he. Het is geen garantie dat het allemaal makkelijker en sneller is.
Ja precies, daarom vroeg ik het. Wat denk ik ook meespeelt is dat je bij een tweede al weet wat een bevalling is en hoe jij dat persoonlijk trekt en dan kun je denk ik ook beter inschatten of je een stuitbevalling aan kunt. Dus dat zou de beslissing makkelijker maken. Waar gaat je eigen gevoel naartoe? Wat zijn voor jou de twijfelpunten?
keizersnede lange(re) herstel periode nadien , minimaal 4 dagen in het zirkenhuis blijven, bij een volgende zwangerschap geen keus tot thuis bevalling... stuitbevalling mocht het niet goed lukken dan een spoedkeizersnede, lijkt me veel zwaarder dan een normale bevalling... En dan is er natuurlijk de "angst" van het bevallen zelf haha reguliere bevalling of stuitbevalling...kan ik het wel aan?!?!?
Na 18 weken stuit was en heel wat bevallingshorror verhalen was ik afgelopen weken heeel stiekem blij dat ik een keizersnede zou ondergaan.. Nu meneer besloten heeft zich te draaien moet ik me weer voorbereiden op hele andere scenario's en (mogelijke) complicaties
Ik kan het me zo goed voorstellen mymy Maar het komt goed...jij kunt gewoon bevallen! Natuurlijk is het geen pretje masr het moet er toch uit Positief blijven denken! Probeer ik ook
Ik ben een control freak dus ik zou kiezen voor het scenario waarin ik weet wat er gebeurt. Zo simpel is het voor mij. Anders zou ik teveel stressen. Maar als jij het wel kunt dan is het misschien de moeite waard om het toch eerst te proberen op de natuurlijke manier. Dan eindig je misschien alsnog met keizersnede, maar misschien ook niet. Moeilijke keuze hoor!
mijn eerste bevalling duurde ong 13 uur de 2e 5 uur en als ik dit bovenste moe geloven dan ken deze meid er al bij 2uur zijn pfoee wat voor een bevalling moet dat dan wel nie worden
Daar heb je gelijk in, zijn al de puf- en yogacursussen niet voor niets geweest ^^ nu hopen dattie zich over 4 weken gaat melden, 38 weken is een mooi termijn
Moeilijke keuze Me. Ik persoonlijk zou ook voor een ks gaan. Puur voor de complicaties die je kunt hebben bij een stuitbevalling. Succes met beslissen. Wel rustig hier vannacht hoor hihi..... Op dit momen is er weer een interne verbouwing gaande in mijn buik. Wat een wiebelkont Ik heb om 10 uur weer een controle op het combispreekuur. Heb heel veel vragen waar ik nu echt een duidelijk antwoord op wil hebben. Weet nl nog niks van hoe een bevalling gaat nu ik ook insuline gebruik etc. Manlief gaat gelukkig ook even mee.
Had al een paar keer gekeken hier vannacht en het was idd rustig. Hier voel ik me op het moment een emotioneel wrak. Ik wil zo graag slapen en ben zo klaar met die warmte!! Onder tussen gaat vriendlief zijn wekker al weer en heb ik denk 2 uurtjes bij elkaar geslapen. Grrr... Zou zo graag 1 nacht willen slapen. Sorry voor mijn gezeur! Wat hormonen en slaapgebrek wel niet met je doen. Meiden die moeten kiezen tussen stuitbevalling en keizersnee, heel veel succes met het maken van een keuze.
Moeilijke keuze ks of normaal bevallen. Ik heb me eigenlijk nooit verdiept ik stuit bevalling op de normale manier, maar denk dat ik voor een ks zou gaan. Al moet je daar volgens mij ook niet te licht over denken. Moeilijk hoor.. Succes met je keuze. Tjaa die nachten zijn hier ook drama! En als ik aan mijn vorige zwangerschap terug denk zal dit er ook niet beter op worden.
Goedemorgen, vannacht heb ik echt heerlijk geslapen maar twee keer wakker geweest Vandaag verder aan de muurschildering (gisteren alles met het penseel over gedaan nu begint het een beetje te lijken op wat wij in ons hoofd hadden, mocht ik er nog achter komen hoe ik foto's kan plaatsen via mijn telefoon dan zal ik het komen showen @dames die moeten kiezen heel erg veel succes met het maken van een besluit! Lijkt me echt een moeilijke keuze! @nacht brekers balen dat jullie zo slecht hebben geslapen! Maar onthoud: het is allemaal voor een goed doel! @verwachtingen ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik over ongv. 3 weken gewoon een baby'tje heb zo raar hebben jullie dit ook (gehad)? Of is dit is raar van mij? Liefs syl
@verwachtingen, hier voelt het ook nog superonwerkelijk allemaal, weet dat het in mijn buik zit maar besef het nog niet ^^ nog een paar weekjes en dan slaat de realiteit toe!
keizersnede/stuitbevalling... succes met de keuze! Zelf zou ik voor de stuitbevalling kiezen, maar dat komt omdat ik een positief verhaal hierover in mn omgeving heb. Vriendin van mij heeft bij de eerste een stuitbevalling gehad en was totaal in 5 uur klaar of zo.. dus viel reuze mee. Bij haar kon er ook niet meer gedraaid worden, wel een poging gehad. Zij wilde liever een stuitbevalling dan zo lang moeten herstellen van een keizersnede. Ze heeft dan ook eerder een buikoperatie gehad (blinde darm) en zag dit totaal niet zitten. Achteraf gezien goede keuze geweest, ze kon hierdoor wel bij onze bruiloft (2 weken later) zijn. Succes met kiezen meiden! Hier is mijn verlof afgelopen week ingegaan en dat bevalt me prima! Heb gisteren de badkamer eindelijk weer eens goed kunnen doen.
Het is niet zo dat de tijd bij iedere bevalling halveert he ... Het is vooral dat de 1e bevalling de richtlijn is voor de volgende bevallingen. Hoewel dat niet altijd geldt hoor. Mijn eerste bevalling duurde 24 uur, de 2e duurde 5 uur, de 3e duurde 2 uur (of ja.. ik had gebroken vliezen en weeën die achterwege bleven... toen ik de avond voordat ik ingeleid zou worden naar het ziekenhuis ging voor een slaappil bleek ik al 8 cm ontsluiting te hebben dus vanaf het moment dat ik het zkh in kwam tot aan de geboorte duurde 2 uur) en de 4e duurde 11 uur.
@me1985 Ik heb ook moeten kiezen nu.. Ik was er snel uit, een keizersnede.. Er kleven mij iets teveel risico's aan een stuitbevalling. Hoe ligt je kindje trouwens in stuit? Die van ons in onvolkomen stuit.. dat zou nog de makkelijkste zijn zeggen ze.. Maar nee ik wil geen risico voor ons kleintje dus hier word het gewoon een ks..
@ keizersnee/stuitbevalling ik zou persoonlijk voor een keizersnee gaan omdat ik t gewoon weg eng vind om in een stuit te bevallen ik weet dat t herstel langer is maar ikzou t gewoonweg nie aandurven . moeilijke keuze hoor ma je moet doen waar je je zelf t beste bij voelt pfff ga kapot van de hitte hiero ... kut geslapen kon de slaap nie vatten en me kids waren vroeg wakker zo maar ff badje op zetten voor ze kenk ook nog ff pootje baden
neej klopt het hoeft nie ma me gyn houd er wel rekening mee dat t snel kan gaan vanwege me vorige bevalling werd ingeleid om half 9 sochtends en om half 2 smiddags na 1 perswee was tie dr dus ben benieuwd hoe lang ik dr deze keer over doe
Is het herstel van een ks echt zoveel langer dan van een normale bevalling? Ok je mag 6 weken niet tillen, maar ik mag wel na 5 dagen me kleintje zelf gaan verzorgen, weer rustig gaan lopen en die dingen.. Dus ja ik zie het maar als normaal.. Als je daar beneden helemaal openscheurt ga je ook geen marathon lopen toch..
Houd er rekening mee dat een ks een zware buikoperatie is. Vaak wordt dit onderschat, je herstel moet je echt zeker 6-8 weken geven. Ik zou persoonlijk ook voor ks kiezen en niet voor een stuitbevalling. Inderdaad om de risico's die eraan kleven... Even een stukje gekoppieerd vanaf facebook: Zojuist liggingsecho en een 2e groei echo gehad. Kleine meid ligt er keurig netjes voor met haar koppie. Bij de 1ste groeiecho lag ze met de groei van haar buikje 3 weken voor. Nu ligt ze nog maar 1 weekje voor, en is ze wat meer op het gemiddelde lijntje gaan zitten. Koppie en bovenbeentje lagen precies op termijn. Zegt de verloskundige nog, nou niet verwachten dat je een kleintje krijgt he Heb de echo wel op mijn zij moeten doen, werd weer helemaal niet lekker op mijn rug. Nu voorbereiden op vanmiddag, mijn oma wordt vanmiddag gecremeerd. Bah zie er zo tegenop! Verloskundige had wel nog even wat mooie foto's met de 3D echo gemaakt, zodat ik er nog 1tje bij mijn oma neer kon leggen, zo lief.