Je bent het niet verplicht hoor, maar de kraamverzorgster hoeft dan niet je bed te verschonen en bij je eigen lichamelijke controles is het niet echt handig. Hier gaatie gewoon lekker omhoog, vond het de vorige keer heeeeeerlijk, zo'n hoog bed!
bed verhogen: je bed moet in de kraamweek tussen de 70 & 80cm (volgens de voorschriften van mijn kraamzorg) zijn. Dit heeft vooral te maken met de kraamverzorgster, zodat ze op een arbo-geschikte werkhoogte werkt. Maar ik weet dat ik het zelf wel heel fijn vond op het eind van de zwangerschap om hoog te liggen. Ik kwam makkelijker in en uit bed toen. Bij ons is het verhogen van het bed wel verplicht. (En als je het bed zelf niet verhoogd krijgt moet je zorgen dat je een extra matras ofzo op het bed legt zodat je lighoogte toch volgens de voorschriften is)
hier kan ik trouwens de klossen enzo vanuit de kraamzorg krijgen. Ik moet op hun website een formulier invullen met wat ik nodig heb en de aantallen daarvan en wanneer ik het in huis wil hebben en dan wordt het afgeleverd. Scheelt weer een tripje.
@ pluizigspook, intake tijd verschilt per organisatie, de 1 doet het al vrij vroeg de andere pas rond de 7e maand. Wat betreft je bed omhoog, nee dat is niet verplicht. Maar de kraamverzorgende zal het wel heel fijn vinden Als je borstvoeding wilt geven, geef je dit in het begin vaak op bed en helpt de kraamzorg daarbij. Staat je bed niet omhoog, is de kraamverzorgende niet verplicht om je bed te verschonen, en je (dagelijkse) controles te doen.
ik kreeg vandaag ook een brief op de mat om een afspraak te maken met de kraamzorg, in de brief staat: voorlichting over de voorwaarden waaraan de inrichting van het huis dient te voldoen om op een verantwoorde manier kraamzorg te kunnen verlenen... wat word hier onder verstaan... want als ze nu langs komt in ons huis dan krijgt ze een hartverzakking denk ik. verder gaan we aankomende donderdag avond een 4D echo doen in HD kwaliteit!!! ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet, kost wel iets maar dan heb je ook wat denk ik dan maar.. (info www.echobureaujankoning.nl ) als ik het zo op de site bekijk en hem erover hoor dan moet het echt erg mooi en speciaal zijn! zal de foto's plaatsen als ik ze heb...
ik had dus aan het begin van de zwangerschap wel ´gassen´ die vast zaten en buik krampen daardoor maar nu met week 26 heb ik ineens weer de hele dag lang last van dat gevoel maar dan zonder einde. veel lucht in de maag, je wil eigenlijk de lucht eruit laten maar dat lukt niet, pijnlijk en krampen. ik had het al nooit meer gevoeld en dan ineens vandaag de hele dag heel heftig. heb nu maar een buikband omgedaan en probeer te verlichten maar had ook ineens zulke erge krampen dat ik het weg moest puffen. en misschien wel even dacht hee zo een pijn ken ik nog niet.. dat ik ineens dacht van fuck kan het geen ´voor´wee zijn die ik verwar met buikkrampen. of een combinatie ervan... naja dat is dan weer afgezakt en dan kon ik weer verder... hmm appart, misschien komt het omdat het kinje nu zo groot is dat ze op mijn darmen staat? ja ook een logische conclusie natuurlijk. random... maar over klossen... ons bed is dus veeeel te groot en zwaar geen tien paarden dat het op klossen krijgt. ik huur het huis gemeubileerd en het is een echt gigantisch bed... ik ben sirieus bang dat ik het niet eens op klossen krijg en als het op klossen staat, breekt het samen...pfff dus als het niet op klossen staat kan wel?
@ nena, dan is het voor jou een idee om een extra matras erop te leggen zodat je toch wat hoger ligt. Eventueel kan je een bed huren bij de thuiszorg mocht je dat fijn vinden. @ jostafientje, zo ben benieuwd naar de echo. Vindt de kosten nog wel meevallen. Wij gaan vrijdag voor een 3d/4d pretecho en moeten 90 euro betalen inclusief foto's op cd-rom en een dvd met bewegende beelden.
Bedankt voor de reacties! Altijd handig om ervaringen te horen! Ik denk dat ik de intake maar even afwacht voordat ik iets over de klossen besluit. Het verschonen van het bed kan ik eventueel ook aan mijn vriend of moeder overlaten. Daarnaast hebben wij twee losse matrassen. Mocht ik even hoog moeten liggen dan kan ook het ene matras op het andere gelegd worden. Ons bed is vrij breed en ik weet niet of het heel makkelijk op klossen gezet kan worden dus ook dat is een reden waarom ik het niet zo zie zitten. Ik zal ook eens uitzoeken of de kraamzorg zulke dingen levert. Nena, heb je al een warme kruik geprobeerd tegen de kramp? Hier helpt het niet altijd, maar soms lucht het een beetje op. Je darmen hebben ook een stuk minder ruimte, misschien vinden ze dat nu niet zo prettig. Josafientje, veel plezier alvast voor donderdag! Heerlijk weer even naar jullie kindje te kijken!
Dat was bij ons ook het geval en hebben toen een extra matras erop gelegd en dat mocht ook. Ons bed moest op 80cm staan als dat niet zo was kwam de VK en kraamverzorgster niet bij ons thuis Bij ons komen ze rond de 28 weken langs van het kraambureau om alles te checken
4D HD live echo uitgebreid opgenomen op DVD of USB stick inclusief Kleurenfoto en een serie zwartwit vergrotingen voor 100euro is ook niet echt veel tenminste dat vind ik, vriendlief vond het wel prijzig, maar dat maakt me niet veel uit, even spieken vind ik leuker en de 100 euro zeker waard... kunnen we wel al een beetje kijken op wie het lijkt haha. de beide oma's in wording gaan mee... een oma heeft wel een beetje goed nieuws nodig heeft laatste tijd zoveel tegenslagen en de andere die helpt ons echt meer dan enorm met de verbouwing! dus die verdient ook wel een leuk avondje haha
oke oke dat is super ik heb matrassen aan overschot dus het probleem lijkt opgelost! dank jullie! weten jullie waar je matrashoezen of doeken met plastic onderlaag kunt kopen voor bescherming van matrassen??
Ananas89; Wat vervelend zeg, begrijp dat je je wel zorgen maakt. Dan ben ik eens benieuwd wat er uit de groei echo komt. Wiplala; Gefeliciteerd met je man! Laetitia; Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad en alles al zover duidelijk is. Selina; Welkom en gefeliciteerd! Brenda87; Fijn dat alles goed was Ze hebben nog genoeg ruimte om lekker te draaien dus dat zal wel goed komen. Sandy; Wat naar van je oud tante, fijn dat je er wel naar toe bent kunnen gaan. Klossen onder het bed vond ik zelf ook heel erg fijn, kon veel gemakkelijk in en uit mijn bed. Leuk dat er meerdere van jullie als gastouder werken. Ik ben er over na aan het denken om dit na mijn zwangerschap te gaan doen zodat ik lekker thuis bij mijn schatjes kan blijven. Ik zat met de vraag of je hier niet speciaal een kamertje voor moet hebben maar uit mams reactie begrijp ik dat een campingbedje/bedje opzetten bij de kids op de kamer ook goed is? We hebben namelijk 3 slaapkamers en die zijn dadelijk dus allemaal bezet. Nena; Geen idee waar ik hem toen gekocht heb maar volgens mij hebben ze deze ook bij de hema, durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen.
@nena: die plastic dingen krijg je in de kraampakket. Bij div. zorgverzekeringen krijg je een kraampakket thuis gestuurd. En anders kun je ze gewoon bij de kruidvat en etos enzo halen. @jostafientje: ik heb de papieren van de kraamzorg hier naast me liggen.. zal wel even uittypen wat er (bij ons) allemaal wordt "verlangd" bij de kraamzorg.
In het kader van de Arbo-wet is ook de zorg voor kraamverzorgenden vastgelegd. Daarom vragen wij u nadrukkelijk om voor de bevalling en tijdens de kraamperiode uw bed naar een werkhoogte van minimaal 70 cm te brengen. Op deze manier is het werk voor onze kraamverzorgenden veel minder belastend. U kunt uw bed op hoogte brengen met behulp van kratjes of door middel van bedklossen die u via de thuiszorgwinkel kunt krijgen. Tevens vinden wij het belangrijk dat onze kraamverzorgenden hun werk op een veilige manier kunnen uitvoeren. Wilt u er daarom voor zorgen dat onze kraamverzorgenden met veilige en degelijke apparatuur kunen werken. Je moet er dus voor zorgen dat in de kraamweek de kraamverzorgster "normaal" kan werken. Je moet beschikken over warm en koud water, een kruik, rectale thermometer, zorgen dat het bed op de juiste hoogte is, etc... Lijst wat je nodig hebt voor de bevalling/kraamtijd: thuisbevalling: - kraammatras (hoort bij kraampakket) - plastic kom - keukenrol of rol toiletpapier - po (in een kussensloop) (kun je via de thuiszorg lenen/huren) - grote plastic zakken voor afval - 2 plastic afvalemmers voor een ziekenhuisbevalling: - verzekeringspapieren - ponsplaatje - toiletartikelen - 2 t-shirts of nachthemden (de eerste dagen is het niet handig om een pyjamabroek te dragen!!) - slippers of warme sokken - ochtendjas - stretchbroekjes of slipjes - setje kleren voor de baby (rompertje of luierbroekje en hemdje, truitje, broekje, jasje, babycape, mutsje) - schone kleren voor na de bevalling - lijstje met telefoonnummers familie en vrienden - fototoestel en/of camera - (voedings-)beha's - een baby autostoeltje met E-keurmerk - GSM Voor de baby: - kruiken en kruikenzakken/hydrofiele luiers (bij ons mogen alleen hydrofiele luiers maar elders in het land mogen alleen kruikenzakken of kun je zelf kiezen) - navelklem - thermometer (rectaal) - luiers - kleertjes - veiligheidsspeldjes of papieren tape (papieren tape zit doorgaans in het kraampakket maar kreeg hier al te horen dat ze dat eigenlijk niet gebruiken) - steriele gazen (zit doorgaans in het kraampakket) - flanellen luier of badcape - flesje alcohol 70% (zit doorgaans in het kraampakket)
Klossen: Ik vond het heerlijk de vorige keer. Baalde echt dat ze weer terug moesten hahahah dus ik ga ze hier met 34 weken ook meteen weer halen! Matrashoezen: Idd bij de Hema, Ikea en soms ook bij Action kan je die krijgen. Ik vond ze ideaal want ze ademen gewoon en je zit ook niet met het kraken van het zeiltje wat je er anders onder legt.
Dank je wel. Ik heb gelukkig cvs. Me lijkt mij nog een stuk vervelender. Ook is het bij mij gelukkig niet zo dat ik hele dagen op bed lig. Ik heb het inmiddels 5 jaar. Ben niet afgekeurd oid en hoop ook niet dat dat gaat komen. We zien het wel. In het begin was ik erg moe en misselijk. Uiteindelijk met 15 weken 3 nachten in het ziekenhuis gelegen aan het infuus ivm uitdrogen en daarna gaat het gelukkig een stuk beter. Vorige week wel een drukke week gehad met heftig weekend erna en ben vanmorgen wel ziek geweest ervan. Heb overgegeven en had vanaf gisteren erge hoofdpijn. Was gewoon helemaal op. Ben weer in bed gekropen en heb tot half12 geslapen. Voel me nu gelukkig alweer beter. Moet mijzelf dus goed in de gaten houden, maar heb er niet erger last van sinds ik zwanger ben iig. Cvs is ook geen reden om in het ziekenhuis te bevallen, maar gelukkig heeft mijn gyn een uitzondering voor mij gemaakt en beval ik dus op medische indicatie in het ziekenhuis. Anders waren we er zelf ook gewoon naartoe gegaan, maar vind het erg prettig dat ik extra in de gaten gehouden wordt. Jij hebt tot nu toe nog geen problemen met het tussenschot in de baarmoeder? Hoop dat je gewoon lekker de 40 weken kan volmaken en dat je weinig last hebt van je me.
Bij de brief die ik kreeg van de kraamzorg stond een bedhoogte van 90 cm... Ik vraag me dus af of alle kraamverzorgsters daar boven de 1.80m zijn... Ik kan echt met mijn zwangere lijf niet in een bed van 90cm hupsen, dus het wordt wel wat lager. De vorige keer vond de kraamverzorgster het bed te hoog, met gewone klossen, dus die vroeg of ze er onderuit konden. Ik denk dat het er ook aan ligt wie je krijgt. @nena: ik heb zo'n waterdichte molton van de action kost iets van 8 euro @Laetitia: ik had ook zo'n lijst bij mijn dochter en toen de kraam kwam, zei ze meteen, oh dit is niet handig en dit is niet nodig.... Ik ben benieuwd hoe de lijst er deze keer uit gaat zien. We zitten nu bij een ander kraambureau...