taxatierapport en waarde woning

Discussie in 'De lounge' gestart door Patty82, 8 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Graag jullie advies.

Wij hebben onze nieuw te bouwen woning laten taxeren. Nu is de taxatie vastgesteld op bedrag X. Nu was ik het rapport en de onderbouwing aan het lezen, en zag dat het woonoppervlakte niet klopt (het is bijna het dubbele). Verder zijn er 2 kamers en een berging vergeten. Dit komt overigens door ons, wij hebben verouderde tekeningen geleverd. Nu gaf de makelaar meteen aan dat het rapport al was gevalideerd. En dat de aanpassingen niet zorgen voor een waarde verhoging.

Nu mijn vraag: als je 2 kamers, een berging en een verdubbeling van de woonopervlakte vergeet dan moet dit toch van invloed zijn op de waarde ?

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik neem aan dat de taxateur gewoon in het huis rondgelopen heeft en zelf het oppervlak heeft nagemeten etc? Dus dat hij heeft getaxeerd wat hij heeft gezien?

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Volgens mij is oppervlakte absoluut medebepalend voor de waarde. Ik ben alleen bang dat als jullie verouderde tekeningen hebben aangeleverd, de makelaar, en terecht, opnieuw betaald wil worden voor een nieuw rapport. Ik zou hem dat zeker voorstellen: niet het hele bedrag, want veel werk hoeft niet opnieuw, maar een lager bedrag bijbetalen zodat hij de nieuwe tekeningen kan beoordelen.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ja dit heeft zeker invloed op de taxatie.

5. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Bij ons is toevallig de taxateur gisteren geweest en wij hebben hem niet eens tekeningen aangeleverd? Hij liep gewoon rond, meette dingen op met een apparaatje en dat was het wel zo ongeveer. Hij gaat onze nieuwe woning ook taxateren en hij zei over een eventuele aanbouw (1 slaapkamer extra) dat dat qua waarde niet veel ging doen. Nou kon dat specifiek over onze woning gaan uiteraard.

Hoe dan ook lijkt het mij iets wat je even met de desbetreffende taxateur moet kortsluiten. Maar het komt een beetje over alsof hij niet eens bij jullie thuis geweest is, klopt dat?

6. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Misschien een domme vraag, maar waarom lever je verouderde tekeningen aan? Dan weet je toch vooraf al dat het niet klopt?

7. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Nieuw te bouwen woning dus. Ik moet echt beter leren lezen op de vroege morgen..🙈

8. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Bedankt voor de reactie's, De woning moet nog gebouwd worden en hij heeft de taxatie uitgevoerd op basis van de tekeningen.

Nu heb ik zelf even de mail gecontroleerd en hij heeft wel de juiste tekeningen gehad. Verder zei hij dat hij niet exact de oppervlakte had gemeten. Hoe hij dan precies aan de oppervlakte is gekomen, is mij niet duidelijk.

Hij is uitgegaan van een oppervlakte van 147 terwijl de werkelijke oppervlakte 294 is.Maar vooralsnog zegt hij dat het geen waarde verhoging is. Ik snap het niet. Hij wil het overigens wel aanpassen hoor, maar hij zei dat de waarde gelijk blijft.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Heb je deze vraag ook exact zo aan de betreffende makelaar-taxateur gesteld en wat zei deze toen?
    Wat zei hij toen je aangaf waarom dit dan niet van invloed was op de waarde? Of had hij de waarde al te hoog gesteld dan ofzo?

10. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag

Ik heb het ook zo gevraagd en zijn antwoord was. Je hebt nu het bedrag wat je wilde voor de hypotheekaanvraag. Verder zei hij dat het vergroten van een woonoppervlakte de waarde niet ophoogt omdat het zo niet werkt. De prijs is namelijk ook afhankelijk van andere factoren. Mocht ik het eventueel verkopen dan, zou ik minimaal de taxatiewaarde moeten krijgen.

11. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Nwwi validatiekosten zijn ongeveer 42,50 excl btw, dus als je een nieuw rapport wil dan moet je de makelaar gewoon vragen om het rapport te ontkoppelen. Dan kan hij het aanpassen en opnieuw laten valideren.

Hou er wel rekening mee dat niet alle ruimtes onder woonoppervlak vallen! Een externe berging telt bijv niet mee. En als je schuine wanden hebt dan telt het oppervlak onder een bepaalde hoogte ook niet mee met het woonoppervlak.

Verder vreemd dat de makelaar hier zo raar over doet!

Deel Deze Pagina