Korting op kinderopvang voor werkloze ouders Ouders die hun baan verliezen krijgen korting op het tarief voor de kinderopvang. Maximaal zes maanden kunnen ze hun kinderen tegen een gereduceerd tarief op de opvang houden. Ouders die hun baan verliezen, hebben minder inkomsten en zijn vaker thuis. Dat zijn twee redenen om hun kinderen van de opvang te halen. En dat merkt de Stichting Kinderopvang Nederland (SKON). Die zegt dat het beter is voor de kinderen en de ouders om de kinderopvang niet op te geven. Tijd voor solliciteren De SKON geeft ouders nu de mogelijkheid om met korting de kinderen op de opvang te houden. Dat is volgens SKON goed voor kinderen, omdat ze in hun vertrouwde omgeving blijven. En de ouders kunnen de tijd dat hun kind op de opvang is gebruiken om te solliciteren. Het afgelopen jaar kwamen veel kinderen na gemiddeld drie maanden - als de ouder een nieuwe baan had - weer terug op de opvang en moesten dan opnieuw wennen. Bij werkloosheid eindigt na drie maanden de kinderopvangtoeslag. De eerste drie maanden wordt het uurtarief wat je van belastingdienst vergoed krijgt. Nu kinderopvang 6,36 en buitenschoolse opvang 5,93. Die tarieven liggen normaal ongeveer tussen de 6 en 7 euro. De volgende drie maanden, als de toeslag vervalt, betalen de ouders nog maar 2,50 euro per uur.
Jammer dat mijn kinderen niet op een SKON-kdv zitten, maar op een van een andere keten. Hopelijk volgen er meer (en nog hopelijker ga ik dat niet nodig hebben want ik wil m'n baan niet kwijt, maar je weet maar nooit). Ik vind het een goede en slimme zet van ze.
ja, ik vind het ook een slimme zet. als je nu ontslagen word heb je geen recht meer op kdv toeslag, maar het kdv heeft wel een uitschrijf termijn van enkele maanden, en als je weer werk hebt duurt het weer lang voor je kindje op het kdv terecht kan ivm wachtlijsten. dit is een slimme oplossing vind ik
Ik vind het een heel goed idee! Nu heb je nog maar 3 mnd recht op kot als je je baan kwijt raakt en vaak kunnen de kindjes daarna niet meer naar een opvang toe omdat het uit eigen zak betalen gewoon niet te doen is. Maar als je plotseling een baan vind waar je per direct moet/kan beginnen zit je met de opvang. Als je moet solliciteren zit je met een oppas ( tenzij ouders om de hoek wonen en op kunnen passen )
Per 1 januari 2013. Als je even belt met de planning kunnen zij je wel meer vertellen over de details.
Geld dus alleen voor SKON locaties. Een groot misverstand is dat je na 3 maanden nergens meer recht op hebt. Echter mag je als kdv ouder 140% van je werktijd als KOT ontvangen. Stel je werkt 24 uur per week dus 24 uur X 52 weken= 1.248 uur per jaar daar boven op nog 40%= 1.747 uur mag je max aan KOT ontvangen. Je neemt 1 dag afvan 45 uur per maand en wordt begin februari ontslagen dan heb je inclusief de 3 maanden waar je recht op hebt 180 uur verbruikt. Als je een jaar werkt heb je recht op 1.747 en omgerekend naar de 4 maanden is dat 582 uur. 582-180 mag je na die drie maanden nog inzetten totdat je uren op zijn
Je berekening is mooi, maar geld alleen als je niet alle dagen die je werkt kdv hebt, wat lang niet voor iedereen geldt natuurlijk!
Ik vind het een goed initiatief. Als je je kind er helemaal vanaf haalt, dan is het in mijn ogen minder goed voor het kind, omdat het uit het ritme gehaald wordt, minder sociale omgang met andere kinderen heeft en daardoor zich minder goed sociaal kan ontwikkelen. Daarnaast is het beter voor de ouder, omdat ze dan inderdaad kunnen solliciteren EN omdat je vaak wachtlijsten hebt en dan weer achteraan in de wachtlijst komt, op het moment dat je WEL een baan hebt. Ik ben er wel een voorstander van, om de kinderen dan niet de volledige dag naar de opvang te doen. Ik ben nu zelf met verlof en breng mijn oudste om de eerste twee redenen nog steeds naar de opvang. Maar dit was toen ik werkte van 7.45 uur tot 17.45 uur (op papier, soms later brengen of eerder halen, maar we betaalden voor die tijden) en nu is dat van 9.30 uur tot 16.00 uur (of wederom later brengen en eerder halen...)
Hier loop ik nu dus erg tegen aan. S.andro gaat sinds 1 augustus naar het kdv. Mijn man komt 5 dec. zonder werk te zitten en heeft tot nu toe nog niks. Tot 5 maart hebben we recht op KOT dus ik hoop echt dat hij wat vind anders moet S.andro van het kdv af. En vind het zo sneu voor hem want hij heeft het er zo naar zijn zin zit eindelijk in het ritme en dan moet ik hem er af halen om hem er vervolgens weer op te doen als mijn man weer werk heeft.