Serious request is in 2004 opgericht voor het rode kruis om mensen in Afrika (toen zuid Sudan, oorlog) te helpen. KWF gaat toch ook niet ineens een ander doel steunen? Er zijn acties voor de voedselbank. René Froger als ik het wel heb. Laten we ons daar dan sterker voor maken als we dat belangrijk vinden ipv Serious request af te vallen
Ik heb het in mijn reactie ook niet over de situatie in NL. Ik heb het over de effectiviteit van de sr aktie.
Je gaat er niet dood aan als je kerst moet vieren met een pakket van de voedselbank. Je gaat er niet dood aan als je niet op vakantie kan, je gaat er niet dood aan als je niet kan trakteren. En NATUURLIJK is het heel naar als je deze luxe in NL niet hebt omdat dat hier gewoon is, maar.... je gaat er niet dood aan. Je gaat wel dood als je geen schoon drinkwater hebt.
Maar mensen die klagen over de situatie hier in NL en dat er geld opgehaald moet worden.. wat doen jullie zelf dan eigenlijk? Hier staan ze nu iedere vrijdag, zaterdag en zondag met een simpele tafel in de stad met pannen soep die moeders onder elkaar bereiden voor de daklozen. Vrijwilliger zijn bij ouderen etc, daar is helemaal geen geld voor nodig.
En ik had t dan alleen voor jouw eerste stukje de rest van mijn reactie ging over het feit dat veel roepen dat ze zich alleen druk maken over afrika of alleen over nl.
Wie ben jij om te bepalen of mensen het aan zichzelf te danken hebben of niet? En je hebt het alleen over bijstandsgezinnen. Moet je perse in de bijstand zitten, om onder de armoedegrens te leven dan? Als je in de bijstand terecht komt, heb je idd nog vangnetten.
Ik denk dat niemand ontkent dat hier in NL ook armoede is, maar ik heb met eigen ogen armoede gezien in Sudan. En deze beelden achtervolgen me nog steeds. De armoede daar is niet te vergelijken met armoede hier. Daar is namelijk helemaal geen vangnet. Kleine kinderen die arme of benen missen en leven op straat omdat ze geen ouders meer hebben welke ze net zoals hun ledematen hebben verloren op in de oorlog. Moeders die aan mij hingen om alsjeblieft wat melk te kopen voor hun baby omdat ze zelf geen bv konden geven door ondervoeding. De.meeste baby's die deze moeders op hun armen dragen zijn baby's voortgekomen uit verkrachtingen door de vijand. Dus alsjeblieft vergelijk NL waar we tenminste nog een sociaal stelsel hebben niet met zulke landen...het valt niet te vergelijken de armoede is geheel anders.
Gister heeft Eric Corton gesproken over de effectiviteit van deze actie. Hij heeft het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen, namelijk: Deze actie helpt niet om de armoede tegen te gaan. Het helpt om de gezondheid beter te krijgen voor deze mensen, door ze heel simpel op een hygiënische manier naar het toilet te laten gaan en hun handen te laten wassen. Een stuk zeep zorgt ervoor dat er 25% minder ziekte is, zoals diarree een cholera. Daarnaast zijn fitte en gezonde mensen beter in staat om te werken, om arbeid te verrichten. Mensen die betere arbeid verrichten zijn beter in staat om zichzelf financieel te kunnen onderhouden. Mensen die zichzelf financieel kunnen onderhouden, zorgen ook voor een betere financiele situatie van het land zelf. Dus met een stukje zeep, kan je zorgen voor een betere financiële situatie van de mensen daar en daarmee voor het land zelf. Voor een betere financiële situatie van het land, is hulp nodig van de regering daar. En daar is het rode kruis nu ook mee bezig. (staat los van deze actie). oa. Nederland heeft sindskort ook een ambassade in Burundi, die kunnen er beter op toezien dat het financieel beter geregeld gaat worden. Nogmaals, het rode kruis, evenmin als andere goede doelen, zijn niet verantwoordelijk voor de financiele situatie van het land. Dat zullen ze zelf moeten doen. De situatie in Nederland, voor sommige gezinnen is zeker schrijnend. Maar om nou steeds te roepen dat we aan de voedselbank ook miljoenen meten geven gaat ook wat te ver. Dat maak ik altijd nog wel zelf uit. Het strijkt mij enorm tegen de haren in... Laatst stonden ze hier ook bij de AH. Mijn schoonmoeder had toen een pak koffie gehaald, maar vergeten in te leveren. Ze is toen speciaal naar de voedselbank gereden in de stad om het alsnog te geven. Mijn schoonmoeder voelde zich alles behalve welkom, er werd naar het pak koffie gekeken alsof het poep was....was dat alles? was ze nou echt voor een pak koffie in de auto gestapt? Dit is nou de zoveelste negatieve ervaring met de voedselbank.....niet tevreden zijn met wat je krijgt. Er wordt nu over het ouderenfonds gesproken waar "maar" 320.000 euro voor is opgehaald, ik vind dat schandelijk! Nederlanders zijn nooit tevreden....je hebt hier armoede als je geen Ipad hebt. Waar iedereen een flatscreen heeft... Ik geef daar geen geld meer aan uit, omdat het naar azijnpissers gaat. Nooit tevreden zijn... Nee, dan geef ik mijn geld liever aan een stuk zeep en ga gewoon met mijn kinderen naar oud-oma in het verzorginshuis. Eerst maar eens wat dankbaarder zijn voor dat ene pak koffie, voor die x-aantal duizenden euro's. Eerst een ander maar eens wat gunnen... Ik denk echt, dat als er eens wat minder azijnpissers zijn, er veel meer gedoneerd gaat worden in nationale acties. Dus kom uit je bunkers en zet eens een actie op! In plaats van alleen maar zeuren, kom dan in actie!
Best te doen hoor Parkeerruimte moet je even zoeken, zou met de bus of trein komen... Zaailand zat gister om 10,30 al vol...
Als het droog is, gaan wij aan het eind van de middag even....is zo gezellig! Maar wij zijn gister nog geweest en toen was het koud en het regende....heb er de hele middag over gedaan om weer warme voeten te krijgen. Kinderen overigens nergens last van....die hadden hun sneeuwlaarzen aan
Volgend jaar staan ze vlak naast mijn werk! Ik denk dat ik dan mijn fooien van die maand ga inleveren!
Jij ziet gewoon wat je wilt zien...hadden ze bij de voedselbank de rode loper niet uitgegooid dan? Hoe durven ze? Jij moet maar eens niet zo oordelen over anderen. Dat heb ik mijn post ook niet gedaan, over mensen die aan SR wel geven. En toch probeer jij hier constant reacties op te roepen en met azijnpissers te strooien. Meid, jij weet gewoon niet waar je het over hebt! Zo'n kortzichtig persoon als jij heb ik nog nooit meegemaakt. Misschien moet je tegen jullie werknemer zeggen dat hij een enorme azijnpisser is die niet tevreden is met zn rollade... Ik hoop dat jij nu ook OT kan blijven ipv constant over de voedselbank gaan lopen blèren, en iedereen eens in zn waarde laat.
Denk dat dit ook het hele punt is ... Je moet het zelf ervaren hebben om er iets over te kunnen zeggen. Mensen die maar roepen dat het een actie is die niet kan want wij arme Nederlanders hebben het zo slecht..,, die weten gewoon niet waar ze het over hebben. Laten we maar hopen dat wij hier nooit in deze situaties terecht komen... Dat wij maar heel erg blij zijn dat wij het hier zo goed hebben en helemaal niet weten wat armoede is.