Pffff, ik geloof dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt in de wereld. Wij in NL eten er, crisis of niet, geen boterham minder om als we onze medemens in de Derde Wereld helpen met een beetje geld. En 3 miljoen euro is peanuts voor een land als Nederland.
"In totaal heeft het WI van het CDA gezocht naar 36 miljard euro die nodig is om de overheidsfinanciën na de diepe economische crisis op termijn weer op orde te brengen." ok jullie hebben gelijk of ze nou 36 miljard of 39 miljard nodig hebben maakt niet veel uit.
Dan word het niet 39 miljard maar 36.003.000.000 Maar ik vind het peroonlijk ook teveel! Ze zouden ook een schenking kunnen doen aan de mensen hier in nederland die door de crisis hun baan zijn verloren en daardoor financieel in de problemen zijn gekomen. Edit: Tuurlijk is het erg dat die ziekte zoveel levens eist. Maar als we nou allemaal 5 euro zouden doneren, dan kunnen er miljoenen muggennetten daarheen. En kan de regering het geld besteden aan de mensen die het nodig hebben in eigen land. Ik ben VOOR ontwikkelingshulp. Maar ik kan er met mn kop niet bij dat als eigen land het financieel moeilijk heeft dat er dan maar geld in een ander land gepompt moet worden.
Daar zijn weer andere potjes voor en geloof me, die zijn een heel stuk groter dan die van ontwikkelingssamenwerking. Geloof ook dat ik vind dat we in NL ook goed voor onze eigen armen moeten zorgen en ik vind het heel erg dat die er steeds meer zijn. Maar je kan dat echt niet vergelijken met het leed in de Derde Wereld, echt niet. Hier gaat niemand dood van een muggenbeet.
Weet je wat we dan moeten doen? Die regering en leiders daar de laan uit schoppen, een paar westerse afgestuurde en EERLIJKE mensen er neer zetten en dat land zich laten opbouwen! Want wat de wereld nu doet aan ontwikkelingshulp is dweilen met de kraan open En dat vind ik zoooo jammer!
Ik geloof dat de allergrootste problemen zijn begonnen toen daar westerlingen de boel kwamen koloniseren en de landen beroofden van hun grondstoffen en rijkdommen... Maar het is wel jammer dat er zoveel corruptie is. Er moet een andere vorm van ontwikkelingssamenwerking komen, op kleinere schaal en direct aan de mensen die het nodig hebben. Niet geld geven aan regeringen want macht en geld corrumpeert (hier in het westen ook, maar dat heeft vaak minder effect op de "gewone" man). Probeer meer aan te sluiten bij de behoeftes van de bevolking van arme landen, laat hun aangeven wat ze denken nodig te hebben (een waterput, muskietennetten, zaden om het land mee te bezaaien, microkredieten om zelf iets op te starten en verantwoordleijkheid te hebben, enz.). Wel veel arbeidsintensiever, maar laten we eens iets terug geven van wat we daar allemaal al hebben weg gehaald. En dat is wel meer waard dan die lousy 3 miljoen euro.
Het mooie vind ik dat deze actie haaks staat op de uitspraken van koningin Beatrix over individualisering. Volgend jaar mag de koningin ze opsluiten en verplicht een week lang SR volgen! Eens kijken hoe de Kersttoespraak er dan uit ziet. 7,1 miljoen ole oleeeee !!!!
Ik verkeer persoonlijk ook in een crisis (dat beruchte stukje maand over aan het einde van je salaris), maar ik schenk ook nog steeds aan goede doelen. De hele actie een warm hart toedragen is ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. De Beatles zeiden het eigenlijk al: All you need is Love!
ja dat bedoel ik, want zoals ik al zei het is wel een heel goed doel wat zeker geld verdiende, maar ik hoop iid dat het geld op de juiste manier gebruikt wordt! En.. ik hoop dat de overheid dan ook eens geld over heeft voor projecten in nederland, het is bv heel moeilijk als je vroeger door bv drugs etc etc op straat kwam te leven om dan weer tussen de maatschappij te komen de projecten die daar al voor zijn zijn schraars en kunnen ook best geld gebruiken en dat is dan maar 1 voorbeeld.En mss hebben ze daar ook geld voor dat weet ik niet maar daar hoor je dan nooit eigenlijk wat over en dat is jammer.
En dat is nou het euvel m.b.t. ontwikkelingshulp. Dingen daarheen sturen, bijvoorbeeld muskietennetten. De lokale winkelier kan aan de straatstenen zijn muskietennetten niet meer kwijt, omdat de mensen daar deze van een of andere ontwikkelingsorganisatie krijgen. Met als gevolg dat hij inkomsten mist en uiteindelijk zijn tent kan sluiten. Fabrieken die daar muskietennetten maken hebben geen afnemers meer en moeten vervolgens de fabriek sluiten, waardoor alle werkenemers op straat komen te staan. Ook zij hebben dan geen inkomsten meer en kunnen geen andere baan vinden. Al met al weer een paar honderd 'armen' erbij die hun handen richting het westen moeten ophouden om te kunnen overleven. Dit is niet alleen het geval met muskietennetten. Wanneer er ergens in een gebied honger is worden er tonnen met maismeel verscheept vanuit Amerika. Een boer die een paar honderd kilometer verderop woont kan zijn mais niet verkopen omdat er geen vraag naar is. Beter zou zijn om te kijken welke middelen er daar voor handen zijn om de mensen te helpen. Laat de ontwikkelingsorganisaties de muskietennetten daar uit de fabriek vandaan halen, wordt de economie ook weer mee geholpen.
Die westerse afgestudeerde en eerlijke mensen zijn degene die bijvoorbeeld een continent als Afrika arm houden. De westerse wereld heeft de economische regels zo opgesteld dat het voor landen in Afrika heel moeilijk is om zich uit de armoede te onttrekken. De westerse wereld houdt landen in Afrika arm om er zelf beter van te worden. Ze beschermen hun multi-nationals om arme landen uit te kunnen buiten. Bijvoorbeeld, vorig jaar was er een Nederlandse ondernemer die onbeperkt bossen wilde kappen in Tanzania voor het maken van van meubels . De Tanzaniaanse regering weigerde dit, met als gevolg dat de Nederlandse regering dreigde de hulp aan dit land stop te zetten.
Maar wie zegt mij dat dit niet gebeurt? Of dat er domweg geen middelen ter plekke beschikbaar zijn om muskietennetten te maken? Dan moet je toch wát? Of laat je het daardoor maar zitten, is dat dan de oplossing? Want tot er iets verandert (tot het westen iets verandert), kunnen we die mensen toch niet dood laten gaan om ze 'een les te leren' en zelf maar aan te laten modderen? Weet je wat pas bizar is? Dat westerlingen in Afrika mijoenen hectares land bezitten waarop producten worden verbouwd (bijvoorbeeld mais) die naar het westen worden verscheept om aan onze varkens te geven. Te gek voor woorden! Of dat experimenten met genetische manipulatie vaak plaatsvinden in dergelijke "onderontwikkelde" gebieden, krijg je dat de producten die bij het land horen vervuild worden (kruisbestuiving of insecten die die producten opzoeken en vernietigen omdat ze bij de gemanipuleerde producten niks kunnen halen) en niet meer kunnen worden verbouwd of verloren gaan. En waarom denken wij in het westen altijd dat mensen in derde wereldlanden het wel best vinden om "afhankelijk" te zijn van onze hulp? Ook zij zijn gewoon mensen net als jij en ik die het liefst gewoon voor hun eigen gezin willen kunnen zorgen door te werken of door een stukje grond te kunnen verbouwen als dat mogelijk is. Als hun grond niet in bezit is van oliemaatschappijen of andere grote westerse bedrijven. Enneh.... legio voorbeelden van corrupte leiders die aangesteld waren of zijn door bijvoorbeeld de VS, westserse landen of zelfs door NL (denk aan onze eigen voormalige koloniën) omdat wij daar nu eenmaal veel te halen hebben. Tijd om er ook eens wat terug te brengen en zo'n actie als serious request is daar een mooi begin van en ontwikkelingssamenwerking is wat mij betreft een PLICHT van het westen naar de Derde Wereld.
Nou, dat is toch verschrikkelijk?! En ook wat ik wilde zeggen: het westen is zo rijk bij de gratie van de landen die we uitbuiten. O, o wat erg dat alle regenwouden worden gekapt. Maar ondertussen wel massaal naar de Mac vlees eten van runderen die grazen op weiden die vroeger regenwoud waren. En om het 'schuldgevoel' af te kopen zo'n domme clown bedenken zodat ze kunnen zeggen: we doen wel wat voor de wereld hoor. Bah. De wereld zit heel, heel scheef in elkaar. (gut, wat een cynisme op tweede kerstdag zo, hihi )
Jahe ik wou al zeggen. Ik eet geen vlees. Uit principe niet. Voor dier en mens. Want het voorbeeld wat jij van de Mac noemt is nou net wat mij zo tegen het hoofd stoot. Denk je eens in wat een geld we uitsparen als we geen dieren meer hoeven te voeren voor consumptie. Ik denk dat als de vleesconsumptie drastisch omlaag gaat, de wereld er al beter uitziet.
Chapeau! En verder ook helemaal mee eens met de meiden hier.. laat daar een 'muskietennet-fabriek' bouwen waar x aantal mensen kunnen werken om voor hun EIGEN bevolking te zorgen. Laat Afrika niet altijd zo ontzettend afhankelijk zijn van anderen waardoor die arme mensen daar het 3 dubbele voor een fles zonnebloemolie betalen als wat wij hier betalen, complete uitbuiting.
Oh meiden jullie begrijpen mij compleet verkeerd. Ik vind het vreselijk dat er zoveel corruptie is. Daarom stond het woord EERLIJKE ook in caps. Wij zouden moeten zorgen dat de mensen daar opgeleid worden. Bouw een school en zet er een lading leerkrachten neer om de mensen daar een vak te leren. Zet een ziekenhuis neer en leer de mensen om voor elkaar te zorgen. Dan hoeven de "rijkere" landen alleen de eerste fase te doen. Daarna kunnen ze zelf verder met lesgeven en leren. De mensen daar worden arm en dom gehouden zodat andere landen er beter van worden. Daar moeten we iets aan doen! We moeten ze helpen zodat "het volk" hun eigen land weer op kan bouwen en daarna zichzelf kan redden. Maar ik blijf erbij dat niet alleen westerlingen die landen verpesten. Kijk naar de hoofdsteden, daar zit geld zat! Het is 1 grote corrupte bende, en dat moet bestreden worden!
Volgens mij hebben de ´rijke´ landen hier gewoon geen zin in wanneer ze er zelf niet beter van worden. En verder vind ik ook wel dat je gelijk hebt, maar loopt het vaak zo fout af. Net zoals het binnenvallen van Amerika in Irak.. dat is ook niet bepaald om enkel de mensen daar te ´helpen´. Afrika is de laatste eeuwen goed uitgemolken en nu is er een zooitje achtergebleven.