Kaakchirurg en narcose

Discussie in 'De lounge' gestart door kristalhelder, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Hallo,

Afgelopen dinsdag moest ik naar de kaakchirurg toe. Ik moet drie verstandskiezen, 1 gewone kies en een wortelrest laten verwijderen. Heel stoer ging ik ernaartoe, maar al snel kwam de angst opzetten. Ik moest een foto laten maken en daar ging ik al bijna van mijn stokje af. Daarna mocht ik verder naar een andere behandelkamer en kwam de kaakchirurg. Hij keek in mijn mond en vroeg meteen of ik angstig was. Mijn gebit is niet helemaal recht en het zou een nare behandeling kunnen gaan worden. Hij raadde me aan om het onder narcose te laten doen. Daarmee deed ik niet alleen mezelf, maar ook hem een plezier. Doordat ik in vluchtmodus :) stond, ben ik vergeten te vragen of dat vergoed wordt. Ik kan pas maandag weer bellen, dus vroeg ik me af of hier iemand misschien het weet. Ik heb bij cz gekeken, maar kom er niet echt wijs uit. Ik heb iets gevonden dat er bewijs moet zijn dat je een angstraject heb afgelegd, maar daar is helemaal geen tijd meer voor, aangezien de boel aardig rot is. Ik heb me echt over de angst proberen heen te zetten, maar het is gewoon niet onder controle te houden. ALs ik al bijna flauwval tijdens het maken van een foto, wil ik niet weten hoe dat gaat tijdens een behandeling. Als het niet vergoed wordt denk ik er sterk aan om het dan maar zelf te betalen. Ik heb daar eigenlijk geen budget voor, maar ik heb ook geen zin om ziek te worden door die vieze kiezen.

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Onder de 23 wordt het ( volgens mij) zoiezo vergoed.. Daarna weet ik het niet...

Maar ik zou het zeker weten laten doen onder narcose.. Heb ik ook gedaan.. Moet er niet aan denken om wakker te zijn tijdens het geduw en getrek in m'n mond ( daar gaat echt kracht in zitten) en volgens mij krijg je dan nog meer angst!

Mocht het niet vergoed worden kun je het altijd nog in termijnen betalen.

3. muppettje

muppettje Fanatiek lid

7 feb 2010
    1.510
    175
    63
    Ik heb op m'n 27ste al m'n verstandskiezen laten trekken onder algehele narcose en bij mij is alles vergoed.

4. pricilla

pricilla Actief lid

21 nov 2011
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook alle 4 verstandskiezen onder narcose laten trekken en dat werd ook gewoon vergoed. En het viel me reuze mee. Je word wakker en het is klaar. Helemaal geen last van gehad. Kon gewoon eten toen ik thuis kwam

5. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij mij zijn de eerste twee verstandskiezen getrokken onder plaatselijke verdoving. Dit was mij toen erg tegengevallen, zo erg dat ik paniekaanvallen kreeg bij het teruggaan naar de tandarts voor de laatste twee. Het zetten van de verdoving ging net maar daarna is de tandarts / kaakchirurg gestopt en aangegeven dat het zo niet zou lukken met de paniekaanvallen.

Ik heb naar aanleiding hiervan contact opgenomen (toen de tijd ook CZ) een aangegeven wat er speelde. Hun hebben toen aangegeven dat als de tandarts een brief zou schrijven waarin hij dus aangeeft dat ik dermate last had van paniekaanvallen dat de behandeling onder plaatselijke verdoving niet zou lukken. Het CZ heeft toen aangegeven dat de behandeling onder algehele narcose goedgekeurd zou worden als de behandeling werd uitgevoerd door een erkende kaakchirurg in een erkend ziekenhuis. Ik had het in een paar weken geregeld.

Ik zou gewoon even bellen met je zorgverzekering en goed navragen wat de voorwaarden zijn. Bij mij is toen alles in een paar weken geregeld omdat ik tegen het einde van het jaar aan liep en de voorwaarden dan zouden veranderen en ik mijn aanvraag weer opnieuw zou moeten indienen. Een tandarts die mee wil werken scheelt al een hoop werk!

6. sjak

sjak Niet meer actief

Ligt helemaal aan je soort tandartsverzekering. Bij mij zou dit niet vergoed worden, ik heb zilveren kruis 1ster tandarts, maar bv bij iemand die een dure tandartsverzekering heeft zou dit wel kunnen.
    Zou gewoon even je polis erbij pakken en anders even bellen.

7. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Kaakchirurgie valt onder de basisverzekering. Daar heeft een aanvullende tandartsverzekering niets mee te maken. Ik moet voor de dingen die hij gaat doen sowieso 350 euro eigen risico betalen. Als daar dan ook iets bij zit wat de tandarts toch had kunnen doen, dan valt dat stukje wel weer onder de tandartsverzekering.

8. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Dit is wat ik heb gevonden, maar dat gaat dan weer over een tandarts. Dinsdag kan ik pas weer bellen, vanwege Pasen.

Volledige narcose bij een tandarts: krijg ik dat vergoed?
    Het behandelen van patiënten onder narcose gebeurt normaal gesproken in de centra bijzondere tandheelkunde. Die zijn altijd gekoppeld aan een ziekenhuis. Voor behandelingen onder narcose is altijd toestemming van CZ nodig.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik heb mijn verstandskiezen er uit laten snijden enkel met lokale verdoving en als je angstig bent zal ik het zeker afraden. Onder was het vooral gekraak en geknars wat hè hoort naar voor boven moest ik ook spuiten in mijn gehemelte. Ik werd van het geknars , het grove geweld en gedraai. Ik zou het zo weer over doen enkel met narcose maar ben totaal niet angstig ofzo voor de tandarts

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Het valt zowiezo onder eigen risico dus houdt daar aub rekening mee. Volgens mijn als je niet zelf vraagt om narcose maar dit wordt geadviseerd wordt het wel vergoed. Je hebt dan een verwijzing Inc narcose namelijk.
    Kaak chirurgie valt volgend mijn onder basis en heb je geen
    Tandarts verzekering voor nodig

11. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Ja dat eigen risico had ik inderdaad wel al ingecalculeerd. Ik heb er nu al serieus nachtmerries over, het trekken dan...Bij mij zitten ze voor 50 procent nog onder het tandvlees en ze staan ook nog eens naar buiten en schuin. Zodra hij had gekeken was het eerste dat hij vroeg of ik bang was, dus hij heeft waarschijnlijk meteen gezien dat het niet zomaar zou gaan.Dinsdag ga ik meteen bellen. Ik denk dat hij het me wel zou hebben gezegd als er voor mij extra kosten aan zouden zitten, maar wil het toch allemaal goed hebben na gevraagd voordat er een dikke rekening op de mat valt.

12. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Wat apart dat de kaalchirurg dat aan je vraagt. Een aantal jaar geleden moest ik ook mijn versrandskiezen laten trekken (ze lagen nog helemaal onder mijn tandvlees en ze lagen een kwartslag gedraaid volgens de foto). Ik kreeg alleen een lokale verdoving, terwijl ik vroeg of algehele narcose geen optie was. Volgens de kaakchirurg werd dat niet gedaan. Overigens heb ik van de behandeling niets gevoeld, ook geen napijn dankzij de pijnstilling die ik mee heb gekregen.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Meen je dat nou? Ik heb ook een aantal jaar geleden mijn verstandskiezen laten wegsnijden door de kaakchirurg, twee keer geweest, twee kiezen per keer, en het was echt zo gepiept. Ok, die prikken waren even vervelend, maar daarna viel het me echt reuze mee. Beetje gepruts en het was al klaar. Liever dit dan een narcose met alle bijwerkingen en risico's van dien.

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

De kaakchirurg valt bij mijn weten onder je basisverzekering, niet onder tandarts. Ik zou CZ gewoon even bellen ze zijn altijd behulpzaam om je aan de juiste info te helpen.

15. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Hier net zo. Het van te voren maken van de foto, het zetten van de prik en wachten tot de verdoving werkte duurde langer.

Deel Deze Pagina