Recepten boek/journal?

Discussie in 'De lounge' gestart door rijo, 7 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Wie gebruikt een receptenboek? Welke heb je? Een kant-en-klaar invulboek, een map, een bullet journal? Foto's ter inspiratie zijn welkom! Na de vakantie wil ik mijn recepten netjes bundelen, aangezien het nu een ratjetoe is van losse papiertjes en knipsels :oops:

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.281
    25.751
    113
    #2 Adje, 7 aug 2022
    Laatst bewerkt: 7 aug 2022
    Ik lamineer losse recepten uit bv tijdschriften, of screenshots oid. En daarbij hou ik dan wel rekening met het soort recept, bv desserts, kip, soep, etc. En dat gaat dan in mappen. Ik haal het recept eruit bij gebruik en doordat het gelamineerd is, kan ik het gewoon schoonwrijven met een vochtige doek, mocht het vies worden tijdens het koken.

Dan gebruik ik ook nog een app (receptenmaker)voor recepten die ik online tegen kom en ook wel voor eigen recepten. De recepten zijn makkelijk aan te passen of te verwijderen als het geen succes was, etc. Verder is de zoekfunctie heel handig. En de app heeft een kookstand waarbij de ingrediënten en bereidingswijze in beeld blijven en de ipad/iphone zich niet uitschakelt na x minuten. (Zie screenshots voor indruk van de app).

En tot slot gebruik ik ook nog de app ‘OneNote’ van microsoft. Dat is gewoon een notitie app, maar heel handig en uitgebreid met tabbladen etc. En hier noteer ik in eerste instantie uitprobeersels in. En ook hier kan je een zoekfunctie gebruiken.

Beide apps synchroniseren ook tussen iPad en iPhone dus ik gebruik ze op beide.

Ik heb wel een bullet journal, maar die gebruik ik niet voor recepten. Dan zou alles doorvellaar komen te staan en dat vind ik niet handig. Ik heb wel achterin een gerechtenlijst gemaakt. En die vul ik steeds aan als ik een nieuw recept heb geprobeerd wat een succes was. Als ik dan geen inspiratie heb voor het weekmenu kijk ik daar.

Bijgevoegde bestanden:

rijo en Kundera vinden dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.386
    10.330
    113
    Ik heb een jaar of 2 geleden een receptenboekje van de efteling gekocht bij de kruidvat.

Zelf in te vullen. Niet heel groot dus niet geschikt voor zeer uitgebreide recepten

rijo vindt dit leuk.
  4. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.599
    3.943
    113
    Vrouw
    Ik had een doos waar ooit wenskaarten instaken, precies een soort steekkaartendoos.
    Heb mijn recepten uitegetypt en gelamineerd en dan per thema er in gestoken met tussenbladen. Zo vond ik alles gemakkelijk terug en kon ik gemakkelijk het recept eruit nemen wat ik nodig had (en bleef het proper). Zo kon ik altijd aanvullen en recepten die ik eigenlijk niet gebruiken kon ik gemakkelijk ertussenuit halen, dat gaat in een boek moeilijker.
    En nu probeer ik mij te bedenken waar die doos gebleven is, waarschijnlijk wegens plaatsgebrek een keer opgeruimd. Toch eens een nieuwe maken binnenkort

rijo vindt dit leuk.
  5. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.231
    4.458
    113
    Vrouw
    Ik zet mijn favoriete recepten in de Albert Heijn app:oops: boekjes en andere systemen ben ik te ongeorganiseerd voor.
    Pluspunt is wel dat je het net zo kan gebruiken als hun eigen recepten. Dus als je hoeveelheden etc. er bij zet, kan je op 'stop in winkelwagen' drukken en dan wordt het zo thuis bezorgd :D

rijo vindt dit leuk.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.971
    15.012
    113
    Ik heb een anton pieck receptenboekje maar dat is een invulmaatje waar je geen grote recepten voor moet overwegen

Moeder gebruikt een ringband en tikt alles uit en doet t op A4 formaat in insteekmapjes.

rijo vindt dit leuk.
  7. Louloute

Louloute Niet meer actief

Receptenmaker app vind ik super handig! Ik ben niet zo fan van receptenboeken, vind ik niet zo handig want ik heb dan altijd vieze handen en het ziet er niet uit na een aantal recepten. De telefoon veeg ik zo af :p

rijo vindt dit leuk.
  8. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.899
    4.177
    113
    Vrouw
    Voor losse recepten heb ik een map met insteekhoesjes, gesorteerd op categorie (salades, vega, zoetigheid etc), er gaan alleen recepten in die we al hebben geprobeerd en voor herhaling vatbaar zijn. Dit zijn recepten uit allerhandes, de delicious, oude tips etc.

Verder hebben we een bakje met visitekaartjes, als we iets nieuws eten en we vinden het echt lekker lekker en handig voor doordeweeks dan schrijven we daar de titel op en waar het te vinden is.
    Bijvoorbeeld garnalenpasta, kookboek x pagina 20. Als we niet weten wat we willen eten die week dan kijken we door die visitekaartjes heen.

rijo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina