Beste dames, Vanmorgen om 9u heb ik voor het eerst havermoutpap gegeten. Ik merkte de laatste tijd dat ik al vroeg in de ochtend wou snaaien en daar voel ik me niet goed bij. Van de week las ik hier op zwangerschapspagina iets over havermoutpap. Mijn havermoutpap: 4 eetlepels havermout 100ml water 100ml melk Beetje stevia (dit puur voor een zoete smaak die ik wel wil afbouwen naar helemaal geen zoetstof) De smaak was even wennen, maar ben een pap liefhebber dus voor mij geen probleem. Ik kreeg alleen met moeite mijn bord leeg, ik zat snel vol. Ondanks dat ik vol zat, kreeg ik om 12u wel weer trek in wat eten. Is dit normaal of had ik langer een verzadigd gevoel moeten hebben? Iemand tips?
Tja er wordt gezegd dat je van havermout langer vol zit, maar ik heb ook juist snel weer een knorrende maag nadat ik iets met havermout eet (maakt niet uit wat eigenlijk). Zal dan wel per lichaam verschillen ofzo...
Ik heb als ik ontbijt altijd eerder honger als dat ik het oversla. Weet dat het gezonder is en ontbijt vaker wel als niet maar het valt mij wel op dat ik dan meer trek heb. En ik ontbijt met diverse producten (boterham,brinta,yogurt met noten/granen mix etc)
kan dat ook geen gewoonte zijn? omdat je zegt 'trek' ? Je lijf is gewend om rond die tijd weer wat te eten, maar een tussendoortje heb je inmiddels wel overgeslagen... Ik heb als ik 8 uur wat eet, om 10 uur al trek . Overigens eet ik ook weleens als lunch pap. (warme) havermout, of griesmeel, net waar ik trek in heb.
Ik doe nu 2 ochtenden 250 ml volle kwark, paar el havermout en banaan. Tot 4.5 uur later geen trek gehad. Met andere dingen na 2 uur alweer toe aan tussendoortje.
Ja dat kan natuurlijk! Was op zich wel blij dat ik geen koek ofzo naar binnen had gewerkt tussen ontbijt en lunch, maar dacht eigenlijk wel wat langer een verzadigd gevoel te hebben.
Volgens mijn man is het helemaal niet zo dat je echt na een paar uur weer behoefte hebt aan eten, dat het puur het verteren is wat je dan als trek aanvoelt... Of dat waar is weer ik niet, want ik herken het (probleem ) Ik ontbij dagelijks met haver. Ik doe er alleen geen melk bij (yak!) maar of vruchtenyoghurt of kwark of gewone yoghurt (dan met wat kokosrasp) en wat fruit er door heen. Het is wel erg lekker!
Waarom met water erdoor? Wordt toch flauwe hap? Ik maak t voor mezelf en de kinderen van een halve liter melk, 80 gram havermout, snufje zout en wat suiker, bij elkaar en kort laten koken. En dan lekker zacht fruit erdoor. Of gewoon havermout meestaafmixeren met je smoothie
Hoeveelheden houd ik hier niet bij, maar ik kook altijd een beetje halfvolle melk en roer er 5 schepjes havermout door en een handje rozijnen. Stukjes banaan erdoor en een snufje kaneel. Ik zou het water ook weglaten en meer melk gebruiken. Of iets minder pap en dan mixen met banaan/ noten etc. Rond half 11 drink ik dan een kop thee of koffie, een warme drank helpt hier eventuele trek weer te stillen tot de lunch.
Wij hebben altijd volle melk voor de kids op advies van de diëtiste (oudste blijft moeilijk op gewicht) Door dit te mengen met water heb ik halfvolle melk. Alleen met water lijkt me niet lekker.
Door het gelijk meekoken worden ze zacht en geven ze gelijk een zoetige smaak aan de melk. Scheelt weer apart suiker door gooien.
12 uur is toch ook wel weer een normale tijd om weer wat te eten? Ik ontbijt rond 8.30u met havermout, neem rond 10.30u fruit en dan rond 12.00u gewoon weer lunch en heb dan ook echt trek hoor
Ik heb altijd van die portieverpakkingen van quaker. De melk kun je dan ook exact afmeten. Als ik eerder trek heb neem ik fruit of een soepstengel. Maar ik heb nooit meer eerder trek, eten is ook een gewoonte he. Ik zag het als even afkicken. Ik zou liever iets vaker een kleinere portie pakken dan gelijk al een banaan ofzo erdoor te doen.
Overigens doe ik er altijd maar een halve banaan door (en dat deel ik nog met mijn zoontje ). Dus geen mega extra vulling, wel meer energie en makkelijker naar binnen te werken omdat het gewoon erg lekker is, vind ik dan. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook moest wennen, snel een vol gevoel, maar nu eet ik moeiteloos een kom leeg. Kwestie van wennen en je merkt vanzelf wel wat je nodig hebt om het goed op vol te houden. Een licht tussendoortje is natuurlijk ook helemaal niets mis mee. Als ik 's ochtends al druk in de weer ben geweest heb ik, logisch, sneller weer trek en neem ik ook wel eens fruit of een biscuitje bij de thee.
Ik bedoelde het ook niet naar jou hoor , dat je dat niet denkt. Het is ook net waarom je het eet. Ik wil er wat kilo's af en mag 1300 calorieën per dag dus ik moet er goed over nadenken wat ik eet en wanneer. Ik beweeg niet zoveel en als ik ga 'sporten' pak ik vaak een boterham 's ochtends en havermout als lunch. Het is inderdaad een kwestie van wennen. Ik heb eigenlijk nooit honger. In het begin was het wel even doorzetten.
Oh nee had ik ook niet zo opgevat hoor. Maar ik las het en toen dacht ik, even toelichten dat ik er geen hele banaan doorheen prak.
Zo raar is het toch niet om 3u na je ontbijt weer trek/honger te hebben? Hier 5 eetmomenten per dag met soms minder dan 3u ertussen. Ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje (bv noten), avondeten.
Ik vraag me af of de havermout wel zo volkoren is, het wordt zo'n smurrie, dus waar zijn die jasjes van de granen dan? Ik eet dit met scheppen havermout erbij (3 scheppen van die met 1,5-2 havermout met melk), gegarandeerd geen honger meer en meteen te eten zonder extra zoetstof. (overigens hier minder duur dan op de site) eat nat cereal noten & zaden - Vitatheek, de goedkope online drogist Geen water gebruiken, maar gewoon melk, van eiwitten zit je het langste vol!