Help....ik word te zwaar

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lucie1234, 31 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucie1234

Lucie1234 Nieuw lid

31 mrt 2010
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste meiden,

Ik heb een probleem....
    Inmiddels ben ik 22 weken zwanger en 11 kilo aangekomen.
    Van 63 kilo naar 74 kilo.
    De verloskundige vind dat ik teveel aankom.
    Als het over 4 weken niet beter is, moet ik op dieet.

Pfff...wat een gedoe, ik baal er echt van.

Heeft iemand hier ervaring mee???

Groetjes,
    Lucie

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ach, ik vind 'te zwaar' altijd een beetje dubieus maar jij weet het beste wat je wel en niet eet. Als je gewoon eet en snoep, vet e.d. matig gebruikt dan kom je datgene aan wat je aankomt.. daar kan je verder niets aan doen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat het goed gemonitoord wordt.

Ervaring heb ik er niet mee maar neem je eigen eetpatroon eens onder de loep (opschrijven bijvoorbeeld) en dan weet je of je aankomt door teveel eten (en slechte dingen) of dat er misschien een medische reden is (?) of dat je er gewoon niets aan kan doen (en dan helpt een dieet dus ook niet). Je kunt je lijstje dan ook laten zien aan de verloskundige.

Succes!

3. Joytjuhh

Joytjuhh Actief lid

18 nov 2009
    421
    2
    18
    Verzekeringsadviseuse
    Omgeving Bollenstreek
    Lucie123:

ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap bijna (en schrik niet) 30 kilo aangekomen! Ik heb samen met mijn verloskundige mijn eet patroon onder de loep genomen en daar was niets raars in te vinden.. (iedereen eet iets meer lekkere dingen nu..) ik ben ook gecontroleerd op zwangerschapssuiker maar dat had ik ook niet en uiteindelijk konden we dus niets vinden (kindje was ook niet abnormaal groot net 7 pond)..
    Dus het hoeft ook nergens aan te liggen... Nu bij mijn 2de zwangerschap ben ik nu pas 3.5 kilo aangekomen, er is dus geen pijl op te trekken!

Succes en ik hoop dat je nu qua gewicht even stil blijft staan!

liefs

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Inderdaad, neem je eetpatroon eens onder de loep. Is deze goed en verantwoord? Dan zou ik me (maar goed, ik ben geen deskundige ;)) geen zorgen maken. Streng diëten lijkt me niet de bedoeling, maar als je bijvoorbeeld veel snoept of veel vet eet, zou je daarin natuurlijk wat kunnen minderen.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai Lucie,

Op zich wel goed eigenlijk dat ze erop letten. Zo kun je misschien voorkomen dat je straks bijv 20 kg moet gaan afvallen ofzo...

Je hoort vaak dat zwangeren denken en te horen krijgen: neem jij maar lekker veel, je eet toch voor twee!! Terwijl je calorieen behoefte maar ietsje meer is dan gewoon. Jij weet alleen voor jezelf in hoeverre jij jezelf misschien ook zo een beetje hebt verwend :D en dan zou je dat weer wat kunnen terugdraaien, hoop ik. Ik merk wel dat ik zelf de neiging heb om lekkere dingetjes te eten, maar ik kom er nu helemaal niet meer aan toe, want ben veel te misselijk :(.

Kijk ook eens hier, best informatief:
    Gewichtstoename zwangerschap, wat is normaal - LeerWiki.nl - Uitgelegd
    Tegenwoordig wordt 12kg dus als ideale gewichtstoename gezien

Succes! Babel

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    tja, ik zit nu op 17kg.... ik maak me er weinig druk om,
    ik kijk na de zwangerschap wel weer, wil er nu van genieten en eet gewoon brood, melk, fruit, warm eten, en daarnaast ook wel koekjes en chips e.d. wat ik anders nooit deed, maar ik probeer me er niet schuldig om te voelen, ik geniet de komende paar weken nog even en dan gaat de knop weer om :)

moet wel zeggen dat ik wel aanleg heb om dik te worden, ben van 97 naar 80kg afgevallen, daar 2 jaar op blijven zitten en nu dus zwanger.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij wordt 12 kilo als gemiddeld gezien... en ideaal bestaat niet

Alle zwangerschappen zijn anders. Ik ben de vorige keer 25 kilo aangekomen en was alles + 1 kilo na twee weken al kwijt. Waarom? Omdat het voor een groot deel vocht was (zo tussen de 10 en 15 liter). Nu ben ik met 34 weken net 10 kilo aangekomen. Prima vind ik... ik eet van alles

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

@Cygnet, ik citeer de site :). 12 kg wordt blijkbaar tegenwoordig als ideaal/aanbevolen gezien bij een normaal BMI. Bij een te laag of te hoog BMI ligt het ideaal dat je mag aankomen hoger/lager.

Er zijn vast wel sites die hierover andere dingen zeggen trouwens, dat heb je altijd bij dit soort dingen. Ik vond deze site wel grappig omdat ze ook aangeven waar dat gewicht dan in gaat zitten en hoeveel: baby, placenta, vocht, vruchtwater, etc. Dat betekent natuurlijk automatisch dat als je erg veel vocht vasthoudt, het totaal anders uitpakt. Het zou aan vet tussen 3 en 3,5 kg mogen zijn, een reserve voor tijdens de borstvoeding (alleen, hoe weet je dat, tijdens je zwangerschap, dus of het vocht is of bijv vet?? Geen idee...)

Wat moeders gemiddeld aankomen tijdens de zwangerschap, weet ik niet.

9. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ik neem aan dat ze ook je bloeddruk heeft gecontroleerd,
    want door een te hoge bloeddruk kan je ook veel vocht gaan vasthouden.

Hier op de weegschaal nog haast nix aangekomen, ben ook pas 15 weken,
    maar handen, voeten en gezicht voelen veel dikker aan,
    hou volgens mij en mijn omgeving erg veel vocht vast, maar bloeddruk is hier weer wel goed, dus de gyn wil er verder niet te veel aandacht aan geven nog.

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk dat aanleg voor te dik worden wel meespeelt. Ik was tijdens mijn eerste zwangerschap zo'n 18 kilo aangekomen en voelde me daar heel onzeker over. Ik had het ook niet verwacht, juist omdat ik geen aanleg heb om dik te worden. 18 kilo was voor mij dus ook echt veel. Maar ik was het binnen een mum van tijd (plus 4 kilo!) kwijt na de bevalling. Bleek het toch voornamelijk om vocht te gaan... Ik had werkelijk geen idee. Ja, mijn enkels waren wel wat dik en mijn gezicht was ook opgeblazen, maar ik zou niet weten hoe ik vet van vocht zou moeten onderscheiden ;)

Maar goed, het werkt voor iedereen weer anders. Een ander zal met 18 kilo misschien juist wel veel in vet zijn aangekomen en zal dit wel moeilijk kwijtraken na de bevalling. Ik ken ook vrouwen die een jaar later nog steeds 5 a 10 kilo zwaarder zijn dan voor de zwangerschap.

11. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Mijn vk heeft tijdens mijn eerste zwangerschap me nog nooit gewogen. (bij mijn andere 2 zat ik bij de gyn en ook daar is nooit gewogen)
    Bij ons doen ze dit niet omdat er geen pijl aan te trekken valt en het heel erg verschillend is en niemand hetzelfde reageerd op de zwangerschap.

Bij mijn oudste was ik 30 kilo aangekomen, mijn middelste 25 en mijn jongste 20.
    Ik had er duidelijk gewoon meer aanleg voor.. hielt veel vocht vast en at verder gezond.

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik moet zeggen dat ik vind dat er tegenwoordig zo overdreven wordt gereageerd op het aangekomen aantal kilo's (niets tegen ts hoor). Ik was bij Louise ook 30 kilo aangekomen, maar hield ook heel erg veel vocht vast, binnen 5 dagen na de bevalling was ik al 18 kilo kwijt dus dan gaat het hard. Nu ben ik (tot nu toe) 10 kilo aangekomen en hou alweer vocht vast... Zolang je gezond eet, veel fruit/groente/genoeg water en vezels ed. is er niet veel aan de hand, tenzij er natuurlijk een medische oorzaak voor is. Iedere zwangerschap is anders!

13. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    ik ben nu 77 kg en ben gestart op 64 kg.
    Maak me er soms wel zorgen om maar ja,het is niet anders...als ik na de bevalling even snel afval als ik nu ben bijgekomen vind ik het niet erg hoor! ;)
    Gyn heeft er vorige keer niets over gezegd. Ik probeer er op te letten maar ik zit al van oktober thuis,heb dus amper beweging en als de verveling toeslaat snoep ik wel eens.
    Probeer er tegenwoordig goed op te letten maar de kilos blijven er bij komen. :(

14. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Ik moest vorige week naar de vk en zag tot mijn verbazing dat ik inmiddels ook al weer 10kg was aangekomen.Ik ben de laatste week idd erg gegroeid dat is ook echt te zien!Ik hou daarnaast ook al wel vocht vast.Ik baal er ontzettend van ik eet echt niet meer dan anders.Ik voel me dus ook echt dik!!Ik beweeg wel een stuk minder maar dat komt doordat ik al veel harde buiken heb vanaf dat ik 14 wk zwanger ben ik zit hierdoor ook in de ziektewet.

Van de week heb ik al meerdere reacties gekregen om me heen dat ik erg gegroeid ben en tja dat vrolijkt mij dus ook niet echt op!Vandaag was het helemaal mis toen ik bij mijn schoonmoeder was moest ik lopend naar mijn eigen moeder die woont welliswaar niet ver van hun vandaan maar het is eigenlijk wel te ver lopen.Mijn schoonmoeder vond ook daarom dat ik best kon lopen dat zou goed voor mij zijn.(Ze wou me zelfs op de weegschaal hebben !!!!!!!!!!!)Een maal bij mijn eigen moeder was ik natuurlijk helemaal kapot niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel.....

Dus ik kan me wel goed indenken hoe jeje voelt we moeten dit echt even voor lief nemen en we doen het allemaal voor het goede doel....

15. lieni44

lieni44 Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    hallo

hier schieten de kilo's erbij
    ik eet wel wat meer brood en zo maar geen zakken chips
    maar was nu in maand tijd 3 kilo aangekomen
    de verlosser zei al zoooo 3 kilo paaseieren....
    euh ja bedankt

totaal is nu 10 kilo met 22 weken

bij de vorige was het 23kilo in totaal maar helaas ging dit er ook niet zomaar af...waar ik wel zo op hoopte

ik kan ook slecht naar de wc gaan dus heb ook het idee dat mijn darmen ook alles eruit halen wat erin zit...

baal er wel echt van terwijl ik me had voorgenomen om het niet te doen

jeetje esther wat is dat voor schoonmoeder
    zeker eentje die maar 6 kilo aankwam toen zei zwanger was

hoe vaak ik dat te horen krijg... jahaaaaaaa

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ach wel relatief dat zwaar zijn.

Ik ben nu ook 12 kilo aangekomen.

Bij Isabella was ik 27 kilo aangekomen in totaal. Ik verwacht nu hetzelfde.

Deel Deze Pagina