Ladies. Mijn peuter/kleuter wordt op een woensdag 4 jaar. Die zaterdag erna is zijn feestje. Het afscheidsfeestje op de crèche is de vrijdag erna (dus 9 dagen na zijn feitelijke verjaardag). Ik merk dat het veel spanning oplevert voor hem. Woensdag is een gewone crechedag en er wordt ook geen feestje gevierd dan. Kunnen we hem nog 1 jaar niet vertellen dat hij eigenlijk woensdag jarig is maar doen alsof dat zaterdag is? Wat vinden jullie?
Ja hoor. Onze dochter werd dit jaar 5, omdat er in 1 week 3 jarigen in de klas waren (en een studiedag), hebben wij het eerder gevierd op school. Op de verjaardag zelf geen aandacht aan besteedt en de zaterdag erna gevierd met de familie. Omdat het haar ook heel veel spanning geeft, hebben we pas de dag ervoor verteld dat oma, tante, ..... de vogende dag kwamen. Tussen verjaardag op school en verjaardag met de familie zat ook 9 dagen.
Dat moet je zelf inschatten. Hier zou dat denk ik niet lukken. (Schoonouders die daadwerkelijke dag altijd wel willen feliciteren enzo, en we ook bijna dagelijks zien) Maar ik heb zoon vorige week met mijn eigen verjaardag wel kunnen uitleggen dat ik vrijdag jarig was, maar dat het feestje zondag was. Dat was duidelijk genoeg.
Wij vierden zijn verjaardag op moment van het feestje. De daadwerkelijke dag er geen aandacht aan besteed. Afscheid en verjaardag kdv kwam na zijn verjaardag. Dit was allemaal drukte genoeg, dus als het niet nodig is zou ik de 'verjaardagsmomenten' beperken.
Ja hoor, de datum zelf zegt hun toch eigenlijk nog niks. Wij vieren hier de verjaardagen eigenlijk altijd in het weekend. Dus al heel vaak voorgekomen dat we zeggen, je verjaardag is op die dag, maar het feestje is dan want dan is iedereen vrij en kan iedereen komen. Nooit een probleem.
Wij hebben het wel altijd gezegd, had zelf zoiets dat verjaardagen altijd spannend blijven dus, ook over 4 jaar als ze wel weten Wanneer ze jarig zijn
Kan best hoor. Mijn dochter moet op haar verjaardag naar school. De dag dat de scholen hier weer beginnen na de zomervakantie. Vind het al druk genoeg voor haar dus we vieren haar verjaardag de dag er voor en voor haar zal het zo zijn dat ze die dag echt jarig is.
Als ze niet weten op welke datum ze jarig zijn en/of welke datum het is, dan kan het natuurlijk prima. (Hier begrepen ze maar te goed hoe het zat, dan werkt het natuurlijk niet. )
Dat moet je zelf inschatten. Wij vertellen altijd wanneer hij echt jarig is. Ook bij het afscheid van de peuterspeelzaal vertelde we wanneer zijn afscheidsfeestje was en wanneer familie kwam. We kunnen het hem makkelijk uitleggen dus ook geen reden om te doen als of hij nog niet jarig is. Hij telt zijn verjaardag ook af dus zou raar zijn om te zeggen dat hij op een andere dag jarig is.
Wij hebben ook altijd verteld wanneer ze echt jarig zijn maar dat we hun verjaardag in het weekend ervoor en/of erna vieren, omdat dan de meeste mensen kunnen. Doen we nog steeds. Ons cadeau krijgen ze in principe op hun echte verjaardag, maar als dat een dag was waarop ze naar het kdv moesten gaven we het de avond/het weekend ervoor, omdat we het zo l*llig voor hun vonden als we zouden zeggen hier is je cadeau maak maar open maar je mag er pas vanavond mee spelen want we moeten nu weg.