Vandaag ben ik voor het eerst bij de verloskundige geweest voor een echo. Ik bleek minder ver dan gedacht, pas 5 weken en 2 dagen. Op de uitwendige echo was niets te zien. Met de inwendige echo was duidelijk het vruchtzakje te zien. Echter kon de verloskundige geen hartje vinden. Ik moet nu dus over 2 weken terugkomen voor een tweede echo. De verloskundige heeft mij gezegd dat ik ervan uit moet gaan dat het een miskraam is, om eventuele teleurstelling te voorkomen. Is er toch een kans dat er volgende keer wel een kloppend hartje te zien is? Mocht het toch mis zijn gegaan, wat gaat er dan gebeuren? Uit de de enorme teleurstelling vanochtend ben ik dan vergeten te vragen. groeten Laury
Hoi Laury, Wat ontzettend spannend allemaal! In principe zou je vanaf 5 weken en 4 dagen een hartje kunnen zien kloppen bij een vaginale echo. Let wel: elke zwangerschap ik anders. Het kan zijn dat je nog minder ver bent dan je denkt. Dus: er is een kans dat je de volgende keer een hartje kan zien kloppen. Als blijkt dat het geen intacte zwangerschap is wordt er met je besproken wat de volgende stappen zijn. Ik zal het in het kort beschrijven, zet vragen op papier en neem dit mee naar de volgende echo. Je kan afwachten tot je lichaam zelf op een natuurlijke manier het vruchtje afstoot. Er is niet te zeggen hoe lang dit kan duren. Je kan kiezen voor tabletten die je vaginaal inbrengt die ervoor zorgen dat je baarmoedermond zich opent en je krampen krijgt zodat het vruchtje word uitgedreven of je kan kiezen voor een curettage, hierbij gaan ze met een dun slangetje (onder narcose) je baarmoedermond in waarbij ze het vruchtje afzuigen. Het vruchtje met daarom heen het vruchtwater en de vliezen en het placenta weefsel is nu ongeveer zo groot als een kippenei, je zal daarom ook echt weeen ervaren die zorgen dat de baarmoeder mond zich vergenoeg opent om het vruchtje af te laten komen. Sterkt, Imke