32 weken zwanger - placenta 'stage 2'?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lynd, 17 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynd

Lynd Fanatiek lid

10 okt 2008
    1.119
    0
    0
    Beste verloskundigen!
    Ik ben nu 32 weken zwanger en was gisteren bij mijn gyn op routinecontrole, werd routine-echo gemaakt (zit in het buitenland).

Alles was prima in orde, maar hij zei dat bepaalde witte vlekjes op de placenta erop wezen dat de placenta 'stage 2' (in het Engels) was (als ik het goed heb latijns 'grannum II') en hoewel hij het twee keer uitlegde snapte ik het nog niet. Als ik het goed heb begrepen zei hij dat dat erop kon wijzen dat de werking wat minder was (normaal pas aan het einde vd zwangerschap?), maar hij heeft alle doorbloedingen etc (of weet ik veel) gecheckt, alles was 'excellent', dus helemaal geen reden tot zorgen. Ik moet ook pas over 4 weken weer terug.

Nu is echodiagnostiek zijn specialiteit, dus ik was al bang dat alles wat ook maar enigszins van de norm afwijkt zou worden uitvergroot, en ja hoor, nu zit ik me dus toch zorgen te maken ;) (hoewel hij dus zei dat dat niet hoeft).

Kan je me uitleggen wat een 'stage 2' placenta betekent, en wat dat zegt bij 32 weken zwangerschap?

Bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

tja, daar zit je dan met zo'n opmerking. We zien wel vaker dat er wat verkalkingen in de placenta zitten. Dat wil niet per se zeggen dat de placenta op is. De metingen van de doorbloeding zijn wel belangrijk, die krijgen de titel excellent dus ik zou me zeker geen zorgen maken als ik jou was!

Mirjam

3. Lynd

Lynd Fanatiek lid

10 okt 2008
    1.119
    0
    0
    Bedankt! Het zal dan wel goed zitten!

Deel Deze Pagina