sexuele voorlichting

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamamadelon, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Mijn schoonvader begon laatst over dat mijn zoontje zo goedgelovig is en of het niet tijd werd om hem uit te leggen dat hij niet met iedereen mee mag gaan etc.
    Dus nu vraag ik me af wanneer je hem gaat uitleggen niet met vreemden mee te gaan en waarom niet,dat vreemden hem niet op bepaalde plekken aan mogen raken etc.

ik weet niet hoe ik zoiets moet brengen,ik kan me herinneren dat mijn moeder me zulke dingen vertelde toen ik een jaar of 6? was en ik dat heel eng vond.

Wil hem ook niet bang maken.

iemand tips?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb het er met mijn dochter over gehad toen ze alleen ging buiten spelen en als voorbereiding op school. Ik heb haar niet bang gemaakt en ze is ook niet bang geworden, we hadden gewoon een gezellig gesprek tijdens het douchen en aankleden. Niets ongewoons we kletsen dan heel wat af.

Was zelf ook bang gemaakt met kinderlokkers en dat heb ik dus niet verteld, wel dat niemand aan haar plassertje/billen mag zitten alleen zijzelf en papa en mama met afdrogen/billen afvegen/etc. Zelf vulde ze het aan met oma als ze daar logeert.
    Dat er idioten zijn die daar op kicken heb ik achterwege gelaten want ik zag overal kinderlokkers en was bang als het donker werd en ik nog buiten was.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier doen we het ook bij de gewone dingen, luchtig tussendoor.

Bij het afdrogen zeggen dat alleen papa, mama en hij daar mogen afdrogen/aan mogen zitten.
    Of dat als iemand aan hem zit op een plek waar hij dat niet wil, dat hij naar een (andere) volwassene (papa,mama, juf) moet gaan om het te vertellen..En dat begint dan meestal met een opmerking van hem, dat een ander kindje geslagen heeft..

4. Hester

Hester Niet meer actief

Wat betreft met vreemden meegaan: dat alleen papa of mama hem komen ophalen van de BSO en nooit iemand anders, dus dat hij niet met zomaar iemand mee mag gaan. Ook weet hij dat zijn billen / piemel van hem zijn en alleen wij en hij daaraan mag komen.

5. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Idd doen wij dat ook al zo vroeg mogelijk. Maar dan luchtig. als dat is alleen van jou. daar mag niemand aan komen behalve jij. en dan alleen bijv papa om schoon te maken of de dokter als papa of mama er bij is.
    Maar verder niemand. dat je het ook niet mag laten zien aan anderen. En andere ook niet aan jou.
    Dat als dat zoiets wel gebeurd dat je dan heel hard nee moet roepen. en dat je het gaat vertellen. (aan juf of papa of mama)
    en dat je zoiets ook niet gehiem mag houden dat je dat altijd moet vertellen.
    en dat papa en mama dan niet boos worden.

zo vertellen we iedere keer wat. en wat er uiteindelijk doordringt is nog even afwachten. (hopelijk komen we er verder nooit achter ;))
    maar wil wel dat hij voorbereid is dat het alleen van hem is.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het valt me op dat zo veel ouders blijkbaar nog steeds "vreemden" als grote boosdoener zien. Jullie weten dat het meeste misbruik door bekenden gebeurd?!? Mijn zoontje is nog wat te klein voor deze gesprekken. Maar de kinderen op school leer ik, dat ze met NIEMAND mee mogen gaan tenzij hun ouders hiervan af weten. Dus ook niet met mij (juf), voetbaltrainer of politieagent mee, behalve als je ouders weten dat je op dat moment bij die persoon bent.

Verder inderdaad aanleren dat bepaalde delen privé zijn. Papa en mama mogen daar aan zitten en eventueel grootouders / medewerkers van de opvang, maar dan alleen als het gaat om schoonmaken na toiletbezoek.

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Heb het me zoon ook zo gebracht.

Maar ik voegde er nog aan toe dat zijn lichaam van hem is en zelfs niet van zijn papa en mama als hij daar een gek gevoel van mee kreeg want idd bekende zijn vaak de boos doender.

Heb hem dus verteld dat zelfs papa en mama met respect aan hem mogen komen en als hij dat niet mee wilde hij het moest kunnen zeggen.

Nu met 11 zie ik hem zelden nog in zijn apen kostuum. Hij wil het niet meer en dat heb ik maar te respecteren;)

Wel heb ik hem ook gezegd als er iets is van onder en hij twijfelt hij het aan mij of papa kan vragen en dan kunnen we er eventuweel naar kijken als hij dat wil. Wil hij het niet dan zal ik hem naar de ha sturen daar zijn dokters voor;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat vind ik zeker ook heel goed hoor! Niet voor de allerkleinsten, want die moet je nou eenaal nog helpen met luier of even schoonmaken als ze naar de wc zijn geweest.mmaar zodra ze dat soort dingen (wc en douchen) helemaal zelf kunnen, zou ik ook aangeven dat wij niet meer aan zijn lijf hoeven te komen.mik weet nog dat ik altijd erg vrij was. Het heeft mij als tiener bijvoorbeeld nooit gestoord als mijn vader de badkemer opkwam als ik stond te douchen ofzo. Maar mijn broer werd op een gegeven moment wel heel preuts. Dan heb je dat als ouders ook te respecteren, vind ik.

9. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik vind dit ook belangrijk wij praten hier "regelmatig" (niet te vaak) over met onze kinderen dat alleen papa en mama en de dokter hier nog aan mag komen als het mag maar dit is hun prive iets , iets wat van hun alleen is en andere mensen mogen er niet aankomen en vooral dat ze altijd kunnen vertellen als er wel iemand aan is geweest dan zijn ze niet stout maar dan willen we dat gewoon graag weten.

Het is moeilijk het is een beetje balans vinden tussen iets duidelijk maken en ze niet bang maken..

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Het niet met vreemden mee mogen gaan is mij al vrij jong uitgelegd, maar dat stond toen echt los van seks/aanraken ofzo. Het was meer dat die mensen je dan niet meer naar huis brengen.

Seksuele voorlichting (het 'waarom komen baby's vandaan?') kreeg ik al vroeg uitgelegd, want ik was super geïnteresseerd in baby's en zwangere vrouwen. Later kwam er inderdaad ook bij dat mijn lichaam van mij is en dat andere mensen daar niet zomaar aan mogen komen, behalve bijvoorbeeld de dokter of je vader of moeder. (En ook dat je bijvoorbeeld niet je broek uittrekt in het openbaar :p Dus niet alleen over wat ánderen niet mogen doen, ook wat je zelf niet hoort te doen.)

Die gesprekjes verliepen heel natuurlijk, ik had ook boekjes waarin plaatjes stonden van baby'tjes in de buik en van een meneer en mevrouw, wat de verschillen waren etc. Dat pakte ik er regelmatig bij en dan las mijn moeder me wat dingen voor.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113

Deel Deze Pagina