Hebben jullie wettelijk een voogd aangesteld voor de (aankomende) baby? Ik vroeg me af of het belangrijk is om dit bij de notaris vast te leggen. Ik ga nog een testament wijziging doen en dacht dan kan ik dit ook meteen regelen.
Ik moet nog steeds naar de notaris om te laten vastleggen wat er met mijn kids gebeurt als we beiden overlijden voor ze volwassen zijn. En hoe deze personen kunnen beschikken over onze erfenis om onze kinderen te bieden wat wij ze anders zouden bieden (onderwijs e.d.). Wanneer je toch gaat zou ik het zeker meteen erbij pakken. Ik zelf vind het een niet zo gezellig ding om te doen en ook best prijzig, dus dat weerhoudt me soms (slecht he?!).
Lijkt me wel belangrijk. Er kan altijd vanalles gebeuren en het is fijn als je kind tenminste bij iemand terecht komt/kan mocht jullie beiden iets overkomen. Dit gaat inderdaad in het testament bij een notaris. Marijn
Het is zeker belangrijk om dit vast te laten leggen, doe je dat niet dan maakt de rechter uit waar je kindje terecht komt. En dat hoeven dan niet altijd de personen te zijn die jij in gedachten had.
wij zijn nog niet eens zwanger en we hebben nu al een wettelijke voogd toen we vorig jaar dit huis kochten konden we dat er ook gelijk bij doen groetjes bono
Zeker doen. Is heel belangrijk. Dan weet je tenminste dat diegene die jij wilt voogd wordt, want anders is dat nooit zeker. En het is voor de familie ook niet leuk om daar na de dood van beide ouders over te moeten gaan nadenken en regelen. En komen die er samen niet uit dan beslist de kinderrechter. En in het ergste geval wordt er dan een voogd van een instantie aangesteld. In het testament kun je ook meteen de erfenis regelen. Het is namelijk zo dat als je bijv. alleen maar een samenlevingscontract hebt en een van beiden overlijdt dan krijgt je kind alles van de overledene. Als partner erf je dan niets.
toen wij in 2001 gingen trouwen onder huwelijkse voorwaarden. hebben we gelijk de voogd vastgelegd voor onze kinderen. (was toen nog niet zwanger) vind het zeker een prettig idee om het wettelijk vast te hebben staan, krijg je daar iig geen getouwtrek over!
Bedankt voor de reacties! Donderdag gaan we eerst geregistreerd partnerschap regelen. En daarna een afspraak met notaris om testament te veranderen/ voogdij te regelen. Spannend!
Toen ik ben bevallen van Amber hebben wij geregeld dat als wij samen komen te overlijden de zorg voor Amber en toekomstige kinderen naar de oudste broer van mijn man gaat.
Ik zou niet weten wie ik daar voor moet vragen. Je zadelt wel iemand op met een extra kind, dat is nogal wat. Misschien m'n broertje, die gaat geloof ik nogal een groot huis kopen, dus dan is er in ieder geval fysiek ruimte voor ons kindje (klinkt heel dom, maar het is niet onbelangrijk). En ik weet zeker dat hij het met liefde en een beetje pit zal opvoeden. Maar ja zo'n speciale band hebben we nou ook weer niet.... Linda
De voogd hoeft niet automatisch de kinderen in huis te nemen, maar hij of zij moet er wel voor zorgen dat ze op een goede plek terecht komen.