De titel zegt het eigenlijk al. Wij hebben nog niet iemand op onze dochter laten passen. (Behalve dan de leidsters van het kdv, maar dat vind ik niet echt oppassen. Bovendien zijn dat professionals.) Het lijkt me nog zo moeilijk om haar achter te laten bij een oppas. Niet omdat ik haar niet achter kan laten: bij het kdv heb ik er totaal geen problemen mee, ook nooit gehad. Bij mijn moeder of zus zou ik er ook geen problemen mee hebben, maar al onze familie woont ver weg. Wij zijn dus echt aangewezen op een oppas. Nu woont er hier in de straat een meisje van 16, dat wel wil oppassen. Ik vind 16 echter eigenlijk nog wel jong voor die verantwoordelijkheid. Ik weet het: hier ga ik reacties op krijgen van vrouwen die al op hun 12de oppasten. Ik pastte op mijn 16e ook op, maar nu ik daarop terug kijk vind ik 16 toch nog wel jong. Ik had soms ook geen idee waar ik mee bezig was, bijv. als een baby maar bleef huilen. Ik had geen idee wat ik kon doen om de baby rustig te krijgen. Ik wil gewoon niet dat dat met mijn meisje gebeurt. Ik vind haar nog zo klein! Bovendien zullen wij vooral oppas nodig hebben voor 's avonds en dan is mijn dochter het meest onrustig. Overdag zou ik het nog anders vinden. Of als ze wat ouder is en vroeg naar bed gaat. Dan hoeft zo'n oppas ook niet zo veel met haar: ze slaapt toch. Maar nu is ze 's avonds vaak onrustig en als ze in een sprongetje zit is ze zelfs zo onrustig dat wij zelf ook amper weten wat we met haar aanmoeten. Hoe kan ik dan van een 16-jarige verwachten dat zij dat wel weet?! Kortom, eigenlijk wil ik het nog niet, maar ik wil ook wel weer een keer samen met mijn man ergens heen en ik realiseer me dat er zat ouders zijn die zonder problemen een 16-jarige laten oppassen. Ik vind mijn gevoel dus een beetje onredelijk. Vandaar mijn vragen: - Vanaf welke leeftijd lieten jullie je baby achter bij een oppas? - Hoe oud moet een oppas volgens jullie zijn / is 16 te jong? - Ben ik onredelijk?
Ik heb zelf nog geen kinderen, maar vind zelf 16 ook te jong. Liever vanaf een jaar of 20. Zelf ben ik pedagogisch medewerkster en pas ook wel eens op en ik merk dat ouders dat prettig vinden. Zelf ben ik trouwens 27 en dus gediplomeerd. Daar kun je ook naar zoeken. Op marktplaats staan een hoop mensen die willen oppassen, dus misschien zit er wel iemand bij die je wat prettiger lijkt dan een 16-jarig meisje.
Alleen in noodgevallen bij m,n buurvrouw,anders echt nooit hoor. Dan heb ik het over de eerste 2 jaar van het kind.Ben een hele beschermende moeder.
Ik heb mijn zoontje nog nooit bij een 'vreemde' oppas achtergelaten. Wel bij een moeder of vriendin, daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik zou graag wat vaker weg willen 's avonds maar ik durf het ook nu nog niet aan...
oh nee hoor, in mijn ogen is 3/4 jaar pas een leeftijd dat er een vreemde kan oppassen tijdens bedtijd ofzo..maarja dnekd at dat nooit gaat gebeuren, heb een grote hechte familie... dus voorlopig tot hij goed kan praten is het alleen maar mijn moeder en mn tante Daarna bijv 1 van mn nichtjes ( maar die zijn al over de 22/23 inmiddels en heel erg veel kinderen gewend)
Een vreemde laten oppassen, misschien als ze 8 zijn ofzo (of nooit)..... Hier mochten opa en oma voor het eerst oppassen toen Sem een maand of 8 was. En nu gaan we 1 keer per jaar met z'n tweeen uit en dan gaat Sem naar opa en oma en blijft daar ook slapen. En dat gebeurt alleen bij opa/oma of tantes/ooms.
Ik vind 16 echt te jong, zeker als het zo'n klein ukkie betreft en ze zelf nog niet kunnen aangeven wat er loos is. Bij zo'n kleintje vind ik risico-inschatten zeeerr belangrijk en ik denk niet dat een 16-jarige dat inzicht al heeft. (en zeker geen vreemde!!!) Onze buurvrouw heeft vanaf 3 maanden al wel opgepast. Paar uurtjes, maar dus wel een bekend iemand. Ben je onredelijk? Ik denk dat die vraag er niet toe doet. Je moet met een gerust hart je kindje achter kunnen laten bij een oppas. Ben je daar, om wat voor reden dan ook, nog niet aan toe, dan is het voor jou nog te vroeg. Ongeacht wat een ander daarvan vindt.
Goh, ik had verwacht dat iedereen zou zeggen: "joh, toen ik 12 was paste ik al op, dus 16 is oud zat! Je moet ook los durven laten". Ik voelde me een beetje alsof ik de enige moeder in de wereld zou zijn die geen geschikte oppas kan vinden... (Omdat ik nu eigenlijk nog bijna niemand geschikt vind.) Ik ben er inderdaad nog niet aan toe om haar bij een vreemde achter te laten. Het is alleen niet altijd handig om haar naar dingen mee te slepen. Vooral voor haar: het is dan onrustig, ze raakt uit haar ritme en is 's avonds huilerig en wil niet slapen. Dus blijven we nu nog vaak thuis met haar zodat zij lekker in haar eigen ritme kan blijven. (Of één van ons gaat ergens heen.) Maar goed, daardoor hebben we al heel wat verjaardagen enzo gemist en niet iedereen vind dat leuk. De eerste twee maanden ofzo snappen mensen dat wel, maar nu ze vier maanden is hebben mensen volgens mij het idee dat we het gewone leven weer zouden moeten kunnen oppakken... Een oppas zoeken via mp vind ik eerlijk gezegd heel eng. Je weet nooit wat voor figuur je dan in huis haalt. Dan heb ik nog liever dat meisje van 16: is misschien wel jong en onbeholpen, maar ik vertrouw haar wel dat ze het naar eer en geweten zal doen.
Hier ook nog niet gedaan, een vreemde oppas. En dat gaat zeker nog laaaang niet gebeuren en hopelijk nooit Hier past alleen familie op, of vrienden. verder nog niemand.
Hebben ze op het KDV niet een leuke stagiaire die op wil komen passen? die is in elk geval bezig met de opleiding....
Ik paste toen ik 15 was op een meisje van 1 jaar. Dat ging heel goed, het was een rustig meisje en in het begin kwam ik altijd als ze op bed lag dus dan hoefte ik haar alleen even te troosten als ze wakker was. Later ook naar bed brengen en boekje lezen enzo, maar toen kende ze mij ook al heel goed. Het waren wel al jaren mijn buren dus het vertrouwen was ook heel goed. Ik zou vooral naar jouw meisje kijken. Als ze 's avonds vooral slaapt lijkt me het wel te doen voor een meisje van 16. Is je dochtertje heel onrustig dan zou ik langer wachten. Ook zou ik eerst een keertje overdag kort laten wennen zodat je dochtertje haar wel een beetje herkent en dan gewoon een keer 's avonds als ze al op bed ligt. Mijn zoontje is 3 maanden maar ik zou hem niet snel alleen laten bij opa en oma vind ik al lastig genoeg. Ik zal denk ik ook niet zo snel een "vreemde" vragen om op te Passen, maar ik begrijp wel dat het lastig is als je geen keuze hebt.
Op zich zou ik het wel aangedurfd hebben met een buurmeisje van 16 jaar, maar wel op voorwaarde dat haar eigen moeder thuis is en evt kan komen helpen als ze het niet meer weet. In ieder geval de eerste paar keer, zodat ze je kindje ook goed kan leren kennen. Uiteraard zou ik dan wel eerst een paar keer afspreken dat het meisje langskomt om mee te kijken (of dat jij zelf kan meekijken) hoe het allemaal werkt. Dat geeft ook al wat meer vertrouwen, denk ik. Mijn zoon is inmiddels een stuk groter, dus zijn er makkelijkere oplossingen, zoals laten logeren bij de buren (hebben ook kleine kindjes, dus 1 groot feest), maar toen hij nog heel klein was paste mijn moeder op, als het al eens voorkwam dat we oppas nodig hadden.
Wij hebben het tot nu toe ook nog niet gedaan... Geen vreemde althans. In het begin hebben we er ook wel over nagedacht, naar gezocht, maar uiteindelijk voelde het gewoon niet goed. De verjaardagen 's avonds daar gaat dan één van ons naar toe. Het is gewoon niet anders, ik wil ook niet voor elke verjaardag oppas vragen. Avondjes uit, we vroegen opa en oma die hier in de buurt wonen. Ik zwaar in de stress, maar het ging altijd wel goed. Maar goed, jullie familie woont ver weg, dus dat is ook al geen optie meer. Hebben jij of je partner broers of zussen? Mijn zusje woont drie kwartier hier vandaan en heeft geen rijbewijs. Toch willen we onze oppassers-kring wat uitbreiden en hebben we haar gevraagd om hier dag/nacht of zelfs weekendje te komen. Op die manier combineren we het dus. (overigens a.s. weekend voor het eerst dus ik ben benieuwd hoe het gaat!) Mijn man en ik hadden na een paar maanden ook zo de behoefte om weg te gaan, maar ja... dochter had nog zoveel last van krampjes en huiluurtjes 's avonds en dan ga je gewoon niet lekker weg. Ze ging al wel naar het KDV en daar gaat het altijd super. We hebben toen allebei een dag vrij genomen en haar wel naar het KDV gebracht. Die dag hebben we lekker gewinkeld, gegeten ergens en haar in de namiddag samen weer opgehaald. Af en toe doen we dit nog weleens. Toch tijd met elkaar, maar niet afhankelijk zijn van een echte oppas.
Nee, wij hebben echt geen familie in de buurt. Mijn ouders en zus wonen op ongeveer 50-60 minuten met de auto (zonder file dan), dus zeker voor een avondje is dat geen optie. Bovendien woont mijn zus momenteel met haar dochtertje bij mijn ouders, omdat ze in een scheiding ligt. Dus die hebben allemaal ook wel wat anders aan hun hoofd. Mijn broertje zou ik niet laten oppassen, net als mijn schoonzus en zwager, al wonen die nóg verder weg. Wij zelf wonen ook nog niet zo lang in deze omgeving, dus we kennen nog niet zo veel mensen. We beginnen wel steeds meer een vriendenkring op te bouwen, maarja, daar zitten niet veel potentiële oppassers tussen. En allebei een dag vrij nemen is geen optie, want ik ben docent in het voortgezet onderwijs. Ik kan dus niet zelf kiezen wanneer ik vrij neem.
Enigen die hier oppassen zijn mijn ouders (eerste keer dat dochter daar logeerde was het weekend dat ze 6 weken was). Schoonma heeft een aantal keren opgepast, maar de eerste keer was dochter 14/15 maand.
De eerste keer oppas die geen familie was, toen was onze jongste 2,5 maand oud (en de oudste was ruim 2 jaar). Dit was een studente van 23 (ongeveer). Ik vind 16 te jong om op een baby te passen. Met een peuter of kleuter zou ik dat wel aandurven, al hebben we hier nog nooit zo'n jonge oppas gehad.
Ik was net 16 toen ik ging oppassen op mijn nichtje van 2 (dochter van me neef) na een paar maandjes kwam hun zoontje er bij, van smorgens 7 tot half 6, 5 dagen in de week. Eten, op een gegeven moment nichtje naar schooltje brengen en halen en de hele dag gewoon met baby van 4 maanden. Het ging hartstikke goed. Al moet ik zeggen dat ik niet weet of ik dat wel zou doen haha, denk het niet
Informeer eens bij andere ouders op het kdv. Misschien hebben die wel een hele goede, ervaren oppas die nog een adresje erbij wilt. Je kunt ook eens bij de leidsters informeren. (die mogen zelf niet oppassen ivm protocol), maar weten soms wel iemand die wel geschikt is.
Hier was mijn dochter geloof ik 7 maanden ofzo toen mijn ouders een keer oppasten. Een vreemde zal ik pas laten oppassen vanaf dat ze een jaar of 4 is en echt lekker slaapt 's avonds enz... Mijn zusje past ook wel eens op maar die is 22 jaar...
Wij krijgen deze week een oppasmeisje te kennis maken. Ze heeft stage gelopen bij het kdv waar onze kinderen heen gaan. Ik geloof dat ze ook 16 is. We gaan volgende week voor het eerst een avondje weg met dus oppas anders dan mijn ouders.. En de jongste is 20 maand. Ik zou onder het eerste jaar denk ik te vroeg vinden voor een oppas (behalve familie oid). Maar er zijn ook ouders die het wel doen.