Goedenavond allemaal, Ik heb al wat oudere gerelateerde onderwerpen gezien, maar die dekken de lading voor ons niet helemaal. Mijn vrouw en ik hebben nu 2 en over twee weken 3 dochters. Gezien de de stijgende kosten van de kinderopvang willen wij Oma vragen om een dag in de week op te passen. Oma woont 30 KM bij ons vandaan dus ik weet wel al wat de KM vergoeding is (EUR 0.19 per KM) Voor de duidelijkheid, Oma wil er wel een vergoeding voor. Dat vinden wij geen probleem, en we vinden ook dat het een reëel bedrag moet zijn. Dus wel wat meer als alleen de KM vergoeding. Zit een van jullie in dezelfde situatie ? Zo ja wat vergoeden jullie Alvast bedankt
Je zou eens een gastouderbureau kunnen vragen wat de vergoeding ervan zou zijn van 1 dag oppas. Dan weet je iig wat ze daar vragen, en kun je er zelf wat onder gaan zitten en weet je ook wat redelijk is Of oma moet met een voorstel komen, en dan kunnen jullie kijken of het redelijk is? Ps..ik zelf zou een oma niet meer betalen/of net zoveel als een gastouderbureau. Oma's doen het vaak voor het plezier (hoop ik dan). Ik neem aan dat het om jullie ook om de kosten gaat dat jullie een dag minder naar de kinderopvang hoeven? de kids dan
Hangt er vanaf ze ook papieren heeft. Met papieren kun je het via een gastouderbureau regelen, en ook opvangtoeslag krijgen. Dan kun je dus ook iets meer betalen... En wat doet ze verder? Ook huishouddingen, strijken, boodschappen.. Dan zou je iets meer kunnen geven..
hier krijgt oma geen vergoeding. ze kwam eerst naar ons toe, en dan kreeg ze haar reiskosten. nu gaat ze daar heen (65km) en bij ons thuis at ze gewoon mee en door de dag heen at en dronk ze wat we in huis hadden. wilde ze iets anders ging ze naar de supermarkt en kon ze boodschappen geld nemen. mn moeder vind het onzin om haar te gaan betalen. maar dat is voor iedere oma natuurlijk anders. je zou idd kunnen kijken naar gastouderschap, mn schoonouders zijn er mee gestopt vanwege de rompslomp. huis moet aan heel veel eisen gaan voldoen (goede bedjes overal kastsluiters op, stopcontacten dicht, hoekjes op alle tafels, alle ramen op slot geen vijver in de tuin of hek er om heen noem maar op) daarnaast verdiend een gast ouder net zo veel per uur als een PM'er op KDV/BSO dus of je daar dan "goedkoper" mee uit bent betwijfel ik. wij betalen oma met een uitje als J een jaar is. dat vind ze veel waardevoller dan geld. veel succes
Ik zal idd eens kijken naar de gastouder prijzen (als die publiekelijk toegangkelijk zijn). Het is voor ons ook geen vraag of Oma er wel of geen vergoeding voor wil. Ze past al een dag in de twee weken op, en daar betalen we niet voor. Op zich hebben de kinderen het nu erg naar hun op de creche/NSO, alleen vind ik straks met 3 kinderen de kosten gewoon te hoog worden. Of Oma er ook andere taken bij doet dat weet ik eerlijk gezegt niet. Wij vinden het prima als ze alleen voor de kinderen zorgt. Als ze zelf meer dingen oppakt is dat alleen maar een plus. Ik had zelf nog even zitten rekenen en kom uit op ongeveer 40 EUR per dag (10 uur) . Waarvan EUR 12,- reiskosten vergoeding is (60*0.19ct) en iets meer als EUR25.00 (28.00 om precies te zijn) voor oppassen. Twee kinderen zitten dan tot 15.00 op school en de baby is hele dag thuis (uiteraard)
160,- in de maand is best veel. Scheelt het dan zoveel met wat jullie minder kwijt zijn aan kdv/bso, gezien je nog veel terug krijgt van belasting en bij oma is dat niet zo? Heb er niet zoveel verstand van hoor, vind het gewoon veel.
Ik begrijp het niet zo goed. Oma past al een dag op. Willen jullie haar nu gaan betalen voor de extra dag of voor beide dagen? Persoonlijk vind ik 28 euro voor 10 uur een baby en een paar uur de andere kids helemaal niet veel. De reiskosten mag je niet meerekenen want die moet ze ook uitgeven om bij jullie te komen, Voor de kosten die je maakt kun je helaas geen vergoeding via de belastingdienst krijgen als zij geen papieren heeft en ingeschreven is bij een gastouderbureau. Ervan uitgaande dat jullie oma voor beide dagen gaan betalen (lijkt me nl vreemd om 1 dag wel en de andere niet te betalen) kost het jullie, 2x40=80x52 weken:12 maanden 346,67 per maand. Ik neem aan dat jullie eigen bijdrage aan de kinderopvang dat niet red.
28 euro voor 2 kids na 15.00 en 1 baby hele dag + reiskosten dus 40 euro = 80 euro per week x 48 = 3840,- Gem. verdiend een gastouder zo"n 4 euro p.u. + administratiekosten bureau nog bij ergens tussen 70 a 150 euro p.m.ongeveer. 10 uur (baby) x 4,- = 40,- 3 uur x 4,- =12,- 3 uur x 4,- = 12,- ----------- E 64,- per dag dus x 2 = 128 per week, wat je betaald aan gastouder X gemiddeld 48 weken per jaar =6144 + 12 x 100 euro administratiekosten(even voor gemak) = totaal E 7344,- per jaar. maar hier komt dus kinderopvangtoeslag op terug hoeveel dat zou zijn kan je alleen zelf uitrekenen, dus kan je dan zelf kijken of het jullie waard is dat oma een diploma moet halen, oma inschrijfgeld moet betalen, haar huis 100 % goedgekeurd moet hebben e.d. EN nog VEEL belangrijker of oma dat wel wil!
Een gastouder bij de ouders thuis (oppas aan huis) krijgt zo'n 10 euro per uur, met 3 kinderen kan dat iets hoger liggen. Bij een gastouder thuis ligt de vergoeding tussen de 4 en 5 euro per kind per uur, afhankelijk van de regio waar je woont en de professionaliteit van de gastouder. Maar omdat jullie het niet officieel gaan doen en het oma betreft, wil ze misschien wel met jullie gewoon een dagprijs afspreken ofzo, dat ze er wel iets aan heeft, maar jullie niet te veel betalen. En daarnaast uiteraard reiskosten.
Als ik straks ga werken, gaat mijn moeder ook 2 a 3 dagen oppassen. Wij geven haar dan ook een vergoeding. Vind ik niet meer dan normaal. Zou ik ook moeten als ik mijn kindje(s) naar een ander vorm van opvang zou brengen, De kinderen eten daar ook. En zo buit ik mij moeder niet uit, en heeft zij zo ook een extratje. 4 jaar geleden hebben we het via een gastouderbureau gedaan, maar omdat mijn moeder toen alleen op mijn zoon paste, moest ze heeeeelllllllllll veeeeeeelllllllllll terug betalen aan de belastingdienst. Was niet rendabel. Nu hebben we afgesproken dat ik mijn moeder 2,- per uur geef. Dit is het bedrag dat ik anders netto zelf ook betaal als ik het wit doe (eigen bijdrage naast de belastingteruggaaf)
Moet je moeder van die 2 euro per uur dan ook het eten en drinken voor de kinderen betalen? Of geef je dat mee, koopt ze zelf luiers of geef je doe ook mee? Want als ze dat zelf nog moet gaan kopen kan het volgens mij helemaal niet uit. Voor de TS: waarom vraag je niet gewoon wat moeder zelf in gedachten heeft? Ze komt immers bij jullie in huis. Kan daar dus ook mee eten/drinken, hoeft geen andere taken te doen en brengt de hele dag gezellig door met haar kleinkinderen. Ik zou haar daarom denk ik gewoon vragen aan welk bedrag per dag ze denkt naast de reiskosten.
Eten doen de kinderen gewoon daar (dat geef ik niet mee) Luiers e.d. geef ik wel gewoon mee. (net als bij een gastouder zeg maar)
Mijn moeder past ook op, in principe geen vergoeding. Dat gedoe met gastouder voor 1 dag. Moet je alles meegeven? Heeft oma ook wat in huis? Brood en Fruit kosten ook wel wat geld. En als ze zover woont hoe doe je dat dan met naar school gaan? Maar als het bij jullie thuis is, wat erg fijn is zeker voor de kinderen. Wat doet ze dan? Wassen, aankleden, alles afhankelijk. Verder lijkt mij 50 euro per keer voor 3 kinderen wel een bedrag? Meer zou ik wat overdreven vinden. Het blijft een oma en ze moet het ook nog doen omdat ze het leuk vind. Maar ik vind het ook heel belangrijk dat hoeveel je verdient, als jij heel veel verdient door die dag te werken en het ruim hebben zou je oma ook wat meer kunnen geven. Misschien heeft oma zelf al een bedrag in haar hoofd?