Sh** hoofdluis!! Wat nu??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamishka, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Dit

Plus: na de behandeling is het heel belangrijk om elke dag te kammen met netenkam (uitgebreid) minstens 7-9 dagen, en na 7 dagen behandeling te herhalen.
    Ggd heeft gepubliceerd dat het niet meer nodig is om alles te wassen, maar beddengoed, gedragen kleren van afgelopen 48 uur enz moeten op 60 graden worden gewassen.

2. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Een goede tip volgens een moeder die ik ken om luizen te voorkomen: Elke dag het haar van je kindje inspuiten met water en een gedeelte azijn en dan doorkammen. Vanaf die tijd dat ze dat elke dag deed bij haar meisjes hebben haar kinderen geen luizen meer gehad! Dus ik ga dat ook bij mijn zoontje doen als hij naar de basisschool gaat.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Inderdaad kammen!
    Lijkt me zo erg. En dan vooral al dat wassen, pffffft.
    Hier zijn er luizenmoeders elke eerste maandag van de maand. Ideaal, want ik controleer ook nog elke week.
    Nu heb ik 2 jongens met kort haar, dat maakt het wellicht wat makkelijker.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn zoon en ik hebben het vorig jaar gehad. Shampoo,s gebruikt, anderhalf tot 2 uur per dag kammen met azijn en het hielp niet. Dan heb ik het nog niet over alle wassen die ik heb gedraaid(om de dag bedden verschoond, jassen gewassen dat soort dingen)
    Uiteindelijk heb ik een product gekocht waar de stof Dimeticon(prioderm, xt) in zit. Dat er in smeren. Nachtje er in laten zitten en volgende dag uitspoelen.
    Na een week heb ik het nog herhaald maar eigenlijk was dat al niet meer nodig.

Als ik nu hoor dat er luizen zijn dan smeer ik de haren van mijn kids in met gel/haarlak/glansspray dat soort dingen. En maar hopen dat ze er vrij van blijven ;)

5. Mamishka

Mamishka Bekend lid

20 mei 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik stond vanochtend voor 9 uur al te wachten voor de kruidvat :) Heb inderdaad een leave in lotion gehaald met die dimeticom ofzo erin...moet er 8 uur in blijven zitten

Beide kids en man en ikzelf of ourse zijn nu ingelotioned :) vanavond met zn allen onder douche met een speciale anti luizen shampoo en hopen dat we ervanaf zijn

Waar kan ik trouwens die trea olie ofzo kopen om achter de oren te smeren?

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Br in de nieuwsbrief vandaag... Luizen :(

Gelukkig nog niks gespot in het hoogblonde haar.
    Dochterlief dus al flink "bedreigd" dat ze d'r luizenzak weer gaat gebruiken :)

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier hebbenze standaard een luizenzak op school..

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Die hebben ze bij onze school net weggehaald(op advies van de GGD)
    Ik ben er niet blij mee. Maar ja het is nieuw beleid.

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Waarom dan op advies?

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Redenen om de luizenzak af te schaffen:
    Scheelt paar keer per dag gedoe.
    Kostenbesparing.
    Werking is nooit bewezen. Integendeel.
    Onhygiënisch. Natgeregende jasjes met snottenbellen drogen niet aan de kapstok, maar broeien lekker in een zak of onder een cape.
    Een luis gedijt beter in een vochtige omgeving. Als een luis van een jas/hoofd valt is de kans groot dat ie uitdroogt. In een zak zijn zijn overlevingskansen groter; het klimaat is vochtiger en hij krijgt paar keer per dag de kans om terug te keren naar zijn gastheer of -vrouw.

* * * Kijk even * * *: Weg met de luizenzak!

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hmm? Wat bedoel je precies ;)

RIVM:

Voortaan alleen nog maar kammen bij hoofdluis

Publicatiedatum:
    25-08-2011
    Wijzigingsdatum:
    31-01-2012
    Auteur:
    Harald Wychgel
    Dit voorjaar zijn er belangrijke wijzigingen geweest in de richtlijn hoofdluis. Hoofdluis bestrijd je vooral door goed te kammen. Omgevingsmaatregelen zoals knuffels wassen zijn niet meer nodig.

Knuffels en beddengoed wassen niet meer nodig
    Nu eerste luizencontroles op de scholen alweer achter de rug zijn, komen vragen over dit advies binnen. Hoeven ouders en scholen voortaan écht geen beddengoed, knuffels en jassen meer te wassen op minimaal 60 graden? Nee dus; uit onderzoek blijkt duidelijk dat er onvoldoende bewijs is dat dergelijke maatregelen effectief zijn. Luizen worden hoofdzakelijk via haar-haarcontact overgebracht. Er zijn geen aanwijzingen voor verspreiding via de omgeving. Met deze aanpassing van de richtlijn sluit het Nederlandse advies aan op de internationale bestrijdingsadviezen.

Nog meer nadruk op kammen
    In de nieuwe richtlijn wordt de nadruk gelegd op het kammen eventueel in combinatie met een behandeling van het haar met een antihoofdluismiddel. Sinds enige tijd zijn in Nederland nieuwe antihoofdluismiddelen beschikbaar met als werkzaam bestanddeel dimeticon (een silicoonachtige stof). Dimeticon zorgt ervoor dat de hoofdluizen door een tekort aan zuurstof sterven. De werkzaamheid van dit middel is onomstreden en er ontstaat ook geen resistentie.

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hahahaha gewoon hmmmmmm.....aan het nadenken...

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    :) :)

15. Saskia78

Mja.. Maar dat ze er zijn en of ze gebruikt worden is weleens wat anders...

16. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja ik doe het wel ...em iedereen uit de klas wel...
    Maar ja dat wat snoopy schrijft is ook weer waar!

17. Saskia78

Mja hier gebeurd het 's ochtends wel... Maar na het buitenspelen bijv niet.
    Nahja... Voorlopig maar weer vlechten dus.

18. Saskia78

E met puur haar-haar contact... Zou het ooral veel moeten voorkomen bij meisjes.
    Kortharige jongetjes zitten weinig met hun haar bij elkaar.
    Toch.... Krijgen ze hoofdluis.

Nouja.. Je doet er niks aan... Je kunt hooguit proberen het te voorkomen en anders kammen... So be it.

19. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oh ja dan weet ik het natuurlijk niet .....

Ja is ook zo...is gewoon vervelend he

20. Saskia78

Ben wel blij met het kamadvies overigens...
    Zelf ooit hoofdluis gehad en ik bleek onwijs allergisch voor die lotion.
    Buiten dat de luis niet vertrok heb ik echt 3 weken dusdanig onder de jeukende uitslag gezeten dat ik op m'n rug in bed lag... Zo stil mogelijk in de hoop dat ik mezelf kon beheersen.

Dat echt NOOIT meer.
    Vandaar mijn lichte fobie voor hoofdluis vrees ik :)

Heb ook serieus al jeuk sinds ik die nieuwsbrief heb gelezen... Brrrr

Deel Deze Pagina