Shaken, is dit een normale uiting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 1 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik zit vaak zo vol spanning dat ik weleens paniekaanvallen heb. Nu heb ik ze op zich wel aardig onder controle, maar kan zo ineens heel erg beginnen te shaken als ik me ergens druk om maak. Ik krijg dan ook buikkramp en moet naar de wc.
    Maar het shaken is zo erg dat mijn hele lichaam trilt en ik niet eens normaal een glas drinken kan vast houden. Zo erg tril ik dan. En niet alleen mijn handen, maar mijn hele lichaam.

Wie herkent dit?

2. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

nee. Lijkt me ook niet goed.
    Waardoor heb je spanningen of paniekaanvallen?

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik heb al jaren hyperventilatie en kan me heel druk maken om dingen die ik voel in mijn lichaam. Denk dan vaak gelijk dat het helemaal mis is.
    Ik ben nu niet helemaal fit, lag net een paar uur te slapen op de bank. Toen ik wakker werd had ik het een beetje benauwd, ben verkouden en daardoor creeerde ik wat angst. Had het ook nog koud en toen begon ik te trillen. Maar dan heel hevig. Nu heb ik een deken om en heb ik het wat warmer en ben ik rustiger...

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja dat herken ik wel an roeger.

Er is niks met je aan de hand. Echt alleen de angst.

Door cognitieve therapie ben ik helemaal van de angst af.

Ben je al in therapie geweest?

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Dank je Bosi..
    Ik heb wel cognitieve therapie gehad, maar vond dit niet fijn. Ik ben nu voor de 2e keer bezig met een audio sessie. Dit is voor agorafobie en wordt gegeven door een belgische jongeman die zelf erge angsten heeft gehad en er een angstprogramma voor heeft gemaakt.
    Ik heb hem 2 jaar geleden gedaan en daarna ging het heel goed. Maar heb de laatste weken ineens weer klachten. Brok in de keel, benauwdheid... en dus ook ineens zo heel erg hevig trillen over mijn hele lichaam.

Ben gister weer begonnen met die therapie en hopelijk helpt het. Maar soms ben ik ineens bang dat ik echt wat heb. Dan heb ik ineens weer andere klachten en duizelingen...

6. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik heb precies hetzelfde. Net een periode achter de rug dat ik het heel erg had. Bij mij komt het echt in fases. Zo heb ik er maanden geen last van en zo is er weer een periode dat het helemaal mis is.

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hey Jessy, wat fijn dat er lotgenoten zijn :D
    Ondanks dat het natuurlijk erg vervelend is is het fijn dat ik er met iemand over kan praten.

Weet je waar het bij jou door komt? Ik maak me gewoon zo erg druk. Kan momenteel niet eens een paar dingen tegelijk. Bv druk in huis en dan ook nog bezig met ander werk zoeken ofzo.. Dat kan ik dan geestelijk gewoon niet aan. Raar he?

Maar ik snap wel dat mijn lichaam de spanning eruit werkt en daardoor zo heftig gaat trillen. Dat is denk ik alleen maar goed. Alleen vraag ik me af of het voor mijn hart wel goed is. Want als je zo erg trilt dan shaken de spieren rond je hart toch ook heel erg? Straks slaat ie op hol? Of ga ik nu weer te ver?

8. Koekeloerie

Ik ben er niet helemaal in thuis, wel in paniekaanvallen maar niet waardoor jij het krijgt. De duizelingen en benauwdheid lijken mij van het hyperventileren. Hoop dat de therapie helpt.

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik denk zelf dat je overal een paniekaanval van kunt krijgen. En ik ben al wel zo ver in de therapie dat ik niet overal meer een aanval van krijg. Maar wel de eerste symptomen waar ik dan bang voor ben.

Waar krijg jij een paniekaanval door dan Koekeloere?

10. Koekeloerie

Ik denk teveel na over de zin van het leven. Daar wil ik soms in doorslaan en dat heeft nu een aantal keer geleid tot een paniekaanval waar ik moeilijk uitkwam.

11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ja ik weet waardoor het komt, mijn grootse angst is de dood en ben dus zo hypogonder als maar kan. Als ik zo'n periode heb dat het slecht gaat dan heb ik ook bevestiging van iemand nodig (bij voorkeur mijn moeder) dat alles gewoon prima is. Ik zit dan nl constant aan mn pols te voelen, of mijn hart nog wel klopt, heb ik hoofdpijn dan zal ik zo vast wel een hersenbloeding krijgen, heb ik last van druk/steken op mijn borst dan zal ik zo wel een harstilstand krijgen.
    Zo wil ik bv heel graag gaan sporten, is alleen maar goed natuurlijk maar toch ben ik ergens bang dat mijn hart het dan juist begeeft door al die inspanning.
    Ik kan ook erg slecht tegen verhalen over (een jong) iemand die plotseling overleden is. Kan daar heel lang over blijven malen en ben dan bang dat mij dan ook zoiets gebeurd. Als mensen zo'n verhaal vertellen dan vlucht ik ook echt weg, ik wil dat helemaal niet horen.

Het is soms echt hel en letterlijk vermoeiend om er constant mee bezig te zijn. En ik heb het idee dat het erger geworden is na het krijgen van mijn dochtertje. Het idee dat mij iets zou kunnen overkomen (terwijl ik eigenlijk best weet dat het onzin is) en zij verder zou moeten zonder moeder is al iets wat me een paniekaanval bezorgt.

Ik heb in het verleden ook cognitieve therapie gehad maar dat heeft mij weinig geholpen. Wel heb ik over 2 weken een intakegesprek bij GGNet, want dat ik hulp nodig heb is wel duidelijk.

12. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wil jullie wel een hart onder de riem steken. Wat erg lijkt me dit, het geen controle hebben over je gedachten om vervolgens in een paniekaanval te belanden.
    Ik denk na aanleiding van wat jullie vertellen dat het heel belangrijk is dat je hier hulp/begeleiding bij krijgt, en dit niet alleen probeert op te lossen. In ieder geval een dikke knuffel voor jullie, en sterkte!

13. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Soms als ik een discussie voer begin ik wat te tillen, alsof ik het koud heb.. Kan geen kwaad denk ik, gewoon wat spanning wat ermee uitkomt.
    Wat vervelend van die paniekaanvallen, gelukkig gaat dat al wat beter.
    Sterkte ermee

14. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

ik heb dit ook als ik erg boos ben
    en de laatste tijd op bed, omdat ik dan na denk wat er wel niet
    allemaal met en op de wereld gebeurd..

ik heb het ook zo erg gehad dat ik mijn lip niet
    onder controle had, nou probeer dan maar eens te drinken

15. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Oja, als je er echt veel angst voor hebt dat er iets niet goed gaat, kun je dan geen algeheel onderzoek of zo'n bodyscan laten maken? Wellicht dat het je toch enigsinds gerust kan stellen? Of zou je je daar uiteindelijk onbewust toch niet bij neer kunnen leggen?

16. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

hey meis!

ik herken je dingen ook!
    ik heb ook last van paniek aanvallen!
    en ik ga dan ook onwijs lopen shaken... dit komt (vertelde de arts) omdat je lichaam zo onder stress heb gestaan dat je spieren gaan trillen. dit heb je ook na heftige inspanning... ik had het bv ook na mijn bevallingen :D

ik ben ook idd snel bang om dood te gaan!
    en net wat jessy zegt... pijn op de borst = hartaanval (erg lastig bij mij want heb het syndroom van tietse ) hoofdpijn denk ik vaak van ojee hersenbloedign.... erg irritant....

stress verergerd trouwens de paniek aanvallen... wat ik vaak doe is iemand bellen.... mijn man.. mijn moeder of een vriendin die er vanaf weet.... en die gaan me dan helpen met ademhalen.... rustig in door de neus... en uit door de mond.... en niet te diep want dan wordt je duizelig.

maar dat helpt bij mij wel :D

17. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

dit helpt maar even bij de meeste...:)
    ik heb vorige week een hartfilm echo rontgen van longen en hart gehad.. want ik was erg benauwd en was opgehaald met ambu maar dat is een heel ander verhaal....

maar ik wist dat alles in orde was... maar dan toch 2 dagen later pijn op de borst en dan toch weer de angst van het is toch niet me hart...

18. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik heb dit topic geopend, omdat het op dit moment weer iets slechter met me gaat. MAAR.... ik merk dat ik er wel sneller weer bovenop kom.

Ik kan jullie het programma van Geert Verschaeve aanraden. Dit is een jongeman uit Belgie die zelf heel erg van deze angsten heeft gehad. Hij is toen naar Amerika vertrokken en heeft uiteindelijk zelf een angstprogramma gemaakt. Het bestaat uit een 6 stappenplan en zoveel tips en herkenbaarheid. Zo mooi!
    Ondanks dat ik nu een kleine terugval heb is dit programma echt super!
    Het is een audio sessie en je kunt het dus op je mp3 speler luisteren. Je moet elke sessie meerdere malen herhalen, zodat het echt automatisme wordt. Herhaling is de kracht :D
    Je leert precies wat er gebeurt in je lichaam wanneer je je angstig voelt en daardoor leer je dat je niet bang hoeft te zijn.

Je kan altijd eens op zijn website kijken en je inschrijven voor zijn gratis nieuwsbrief. Agorafobie.be - angstaanval - paniekaanval - angst - pleinvrees - hyperventilatie

Programma kost rond de 160 euro.

En ik heb zelf ook gesprekken gehad met een psycholoog, maar niemand begreep me zo goed als deze jongeman uit Belgie..

Laat het me eens weten als je zijn site bezocht hebt!!

Ik voelde me gisteravond dus ook niet lekker, vandaar dat ik dit topic geopend had. En zag een beetje op tegen naar bed gaan. Maar toen hoorde ik de stem van mijn coach en dacht ik, ik ga mijn avond niet langer laten verpesten door iets wat ik zelf doe. En toen hebben we nog een hele leuke avond gehad ;)

19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Een paar maanden geleden ben ik hem 'tegengekomen' op internet. Heb mij toen aangemeld, echter niet zijn programma gekocht. Wel krijg ik (iedereen die zich aanmeldt) om de zoveel tijd een mail met allerlei handige tips er in en verhalen. Heel fijn idd!

20. liebrando

liebrando Niet meer actief

ik heb er ook geregeld last van. Het is vervelend maar het hoort erbij meis!

Deel Deze Pagina