Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, sinds kort werk ik als tandartsassistente en zal ik nu ook rontgenfoto's moeten maken bij patienten. Kan iemand mij vertellen of die stralingen kwaad kunnen voor iemand die bezig is met zwangeren?? Graag jullie hulp!
Ehhhh ik ben ook tandartsassistente geweest ..ooit. Als wij foto's maakte gingen we altijd achter een muurtje staan (het snoer was lang genoeg) Ik denk nm als je constant in aanraking komt met die straling dat dat niet echt gezond is. Mirre
Wat bedoel je met achter een muurtje staan? Als er bij mij een foto gemaakt word dan komen ze met zo'n cameraatje zeg maar (groot zwart ding) dat beweegt en dan schieten ze een foto. Maar dan komt er toch straling vrij?
Weet niet of die stralen schadelijk zijn bij het proberen zwanger worden. Maar als je zwanger bent zijn deze zeer schadelijk. Dus zou er toch mee opletten en bijvoorbeeld na je eisprong geen rontgenfoto's maken. Of ik denk ook dat er bepaalde pakken bestaan die je kunt aantrekken zodat je niet wordt blootgesteld aan de stralen. Groetjes, Kel
bij mij is al jaren terug hoor! Misschien sterk verouderd, maar wij hadden een apparaat wat aan de muur hing met een zwenk-arm.We draaide hem naar de patient toe, deze kreeg een short voor (ivm de straling) en de tandarts had het snoer met knopje in de hand..we liepen dan naar de gang en hij drukte op het knopje.
Ik denk dat een schort niet voldoende is. Ik ken een vrouw en die moest op de foto (haar duim) en toen kon die foto niet gemaakt worden, ook niet met een schort over haar buik. Mischien moet je even contact opnemen met je arboarts ofzo.
@Anabella Oh dus het werkt bij sommige tandartsen nog steeds op die manier. Denk dat je dan het meest safe zit, want toen ik op de gang stond stond ik niet bloot aan straling.
Zo wordt het nog steeds gedaan hoor, alleen is het nu zo, dat er achter een muur of glas met lood erin, het knopje om de röntgen te bedienen is. En of je nu zwanger of niet bent, je mag dus echt niet dezelfde ruimte blijven als waar de foto gemaakt wordt.