Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik stel hem toch Hoe weet je wat je allemaal moet kopen? Ik ken helemaal niemand met kleine kinderen en heb echt geen idee hoe alles in zijn werk gaat! Een babykamertje, luiers, autostoeltje, dat soort dingen lijkt me logisch. Maar wat dan? Hoe kies je een box, een kinderwagen en hoe weet je welke flesjes e.d. je nodig bent? Ik weet niet eens welke maat kleding je zou moeten kopen voor zo'n kleintje. M'n moeder zei laatst dat ik een paar weken in maat 62 heb gepast en daarna al over ging naar 68. (was nogal fors ) Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen... Groetjes Linn
Ik denk dat er op internet wel complete lijsten te vinden zijn met dingen voor een complete baby-inventaris .Verder kun je je gaan orienteren in de diverse babyzaken voor babykamertjes en kinderwagens e.d. om eens te gaan kijken wat jullie mooi zouden vinden en welke kosten eraan vast zitten. Als er een intake gesprek plaatsvind voor de kramzorg krijg je ook nog heel veel tips dus dat komt vast goed!
allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap, ennuh stomme vragen bestaan niet op internet staan diverse uitzetlijstjes, hier op deze site ook. Je hoeft het dus niet allemaal uit te zoeken want dat heeft men ooit al voor je gedaan. tja en over het kiezen van een box/wagen, daar speelt vooral je budget een rol in, en wat je zelf mooi vindt.
Qua wagen: uitproberen in de winkels! De Maxi Cosi Mura 4 paste qua wensen het best bij mij. Ik heb veel op internet gelezen, gezocht naar uitzetlijsten, en zo mijn eigen lijst samen gesteld. Niet schrikken! Dit is wat ik op mijn uitzetlijst heb staan. Heb niet alles gekocht trouwens, maar het meeste heb ik in huis. === Bevalling (ziekenhuis) Kraampakket verzekering 1 extra pak kraamverband 2 pakken Kotex wit Zeiltje voor onder lakens 2 emmers Digitale thermometer mama Voeding Zoogcompressen 2 voedingsbhs Evt. flesvoeding (heb ik niet gekocht omdat ik bv ga proberen) Borstkolf Bewaarbekers en deksels Magnetron sterilisator Flessenwarmer Startersset flessen 2 pakken flesvoeding Maatkan met deksel Melkpoedercontainer Baden Badset met aankleedkussen Badstandaard Inklapbare commode met kussen voor in badkamer Verzorging 12 Hydrofiele luiers 6 Hydrofiele washandjes 6 Monddoekjes/spuugdoekjes 2 badcapes grijs 2 kussenhoezen antraciet Luieremmer met casettes Manicureset Neuspeertje Doekjes doos Verzorgingsproducten zwitsal Digitale thermometer baby Gezichtcrème Wattenstaafjes Kleding (dit is wat ik heb gekregen, niet gekocht!) 18 rompertjes maat 50-68 5 broekjes maat 56-62 7 truitjes maat 56-68 2 boxpakjes 6 paar sokjes 3 paar slofjes 3 mutsjes 3 pyamas maat 62 Babykamer Wiegje + matras Ledikantje + matras Babyfoon Mobile Commode Wandplank Wipstoeltje Box met lade Boxkleed Speelkleed Boxzak Slapen 2 molton bedzeiltjes voor wieg 2 molton bedzeiltjes voor ledikant 1 kribbebijter voor ledikant 3 hoeslaken wieg 3 hoeslaken ledikant 3 bovenlaken wieg 3 bovenlaken ledikant 2 dekentjes wieg 2 dekentjes ledikant 1 hoofdbeschermer ledikant 2 kruiken 2 kruikenzakken Er op uit Luiertas Wandelwagen / kinderwagen Voetenzak / fleece wikkeldoek Maxi Cosi autostoel groep 0
Ik zou wat de aanschaf van kinderwagen en box ed advies vragen in de winkel. Daar kun je al je wensen uitspreken en dan kan het personeel daar je helpen kiezen. En voor de rest blijft het lastig. Sommige dingen op die uitzetlijstjes heb ik nooit gekocht en mis het niet. ook daarvoor kun je naar de winkel gaan en advies vragen. Maar laat je niet gek maken want je kunt zoveel kopen wat makkelijk lijkt maar je uiteindelijk niet nodig hebt. Gefeliciteerd met je zwangerschap en succes met je uitzet kopen !! Liefs
Lijsten kun je downloaden, bijvoorbeeld bij Hema.nl staat er een en Babypark heeft er ook heen, en je krijgt er ook een van je kraamzorg. Wel (met name bij de eerste twee) zelf nadenken wat je wilt halen. Het meeste is zo bijgehaald en niet alles heb je direct nodig. Kinderwagen: op internet staan veel ervaringen, daar heb ik me eerst in verdiept. Toen zijn we rondjes gaan rijden in de winkel (schandalig ook, randjes op en af en wedstrijdje inklappen gedaan) en op basis daarvan onze keuze gemaakt. Nav het lijstje hier boven, dit heb ik nu allemaal in huis: === Bevalling en kraamtijd (poliklinisch) Kraampakket verzekering 3 pakken kotex (steeds een druppel minder, de dikste (zwart) is net zo dik als kraamverband geloof ik) 2 emmers Digitale thermometer mama (goedkope van de kruitvat) Flesjes om te spoelen (gewone colaflesjes) Afwasteiltje om in te kunnen zitten (maar die hadden we al ) Voeding Zoogcompressen (2 pakken) 2 voedingsbhs (goedkope, omdat je borsten nog kunnen groeien. Na een tijdje ga ik een mooie kopen, als de voeding loopt) 2 difrax flessen omdat ik daar goede dingen over lees en in de pakketten alleen avent zit en ik daar slechte dingen over lees. Verder niets gehaald aan flesverwarmers, sterilisators e.d. Eerst kijken of het ook zonder kan (bv in de waterkoker uitkoken met de deksel omhoog: dan slaat het niet af en is ook snel) en er is zo bijgehaald. Vitamine K en D ivm borstvoeding Baden en verzorgen Badstandaard, badje en tummy tub en thermometer Verzorgingsproducten: cremebad, babyolie, billencreme, maizena (verder mogelijk: shampoo, haarlotion) Nagelvijltjes (voor in het begin) en nagelschaartje Zacht borsteltje voor de haartjes Ik heb neussetje van Otrivin, blijkt beter te werken dan neuspeertje volgens velen op dit forum, neuspeertje kan ook Badcapes: 4 (gekregen, het is wellicht wat veel ) Hydrofiele luiers (30, héél véél gekregen, ) 6 Hydrofiele washandjes 6 Monddoekjes/spuugdoekjes Digitale thermometer baby plus vaseline en wattenschijfjes (en alcohol uit kraampakket) Luiers: 2 pakken maat 1, paar pakken maat 2 Billendoekjes: zo'n voordeeldoos (sensitive) Babyfoon (goed inlezen) Kruik: 1 klassieke kruik (wordt het warmst) en een elecktrische voor het gemak, heb 2 kruikenhoezen Kamertje Commode Aankleedkussen met 2 hoezen Leuk bakje voor billendoekjes (hoeft natuurlijk niet) Wiegje 3 dekentjes Veel lakentjes (nog door oma gemaakt) Nieuw matrasje 2 molton onderleggers (geen zeiltjes: mogen niet van kraamzorg) 3 hoeslakentjes Flanellen luiers voor onder het hoofdje (lekker zacht) Wasmandje Met twee waszakjes, om te voorkomen dat de sokjes de wasmachine in worden gezogen Pedaalemmertje Luierzakjes om stinkluiers in weg te gooien, wij gebruiken geen aparte luieremmer Kledingkast Schommelstoel Met dekentje voor 's nachts en kussentjes voor in mijn rug In de woonkamer staat een box, heb twee boxkleden (aanbieding..) en zelf een boxzak gemaakt. Als je een voedingskussen hebt heb je van die hoezen om daar een poef voor de baby van te maken (heb ik ook zelf gemaakt). Er op uit Luiertas, of een 'gewone' tas met een verschoonmatje Wandelwagen / kinderwagen waar de baby plat in kan liggen Voetenzak / fleece wikkeldoek Maxi Cosi autostoel groep 0 (kan ook met voetenzak, ik heb een dekentje voor in de maxi cosi met van die gaten erin) Family fix (hebben wij wel maar hoeft niet)
Wat ik na een week of 20 deed is het volgende: wanneer ik ergens naartoe ging, vrienden, familie, boodschappen, shoppen of iets anders dan bedacht ik wat heb ik dan nodig om een kleintje mee te nemen. Zo heb ik het ook gedaan met een dag thuis en dan kom je er achter dat je heel veel nodig hebt maar heel veel ook niet Hoop dat je er iets aan hebt. Successs
Helemaal geen stomme vraag hoor! Op bijna iedere lijst staan ook navelbandjes.....die hoef je echt niet meer te kopen, doe je niks meer mee tegenwoordig. Hydrofielluiers kan je er niet genoeg van hebben en met rompers ben ik begonnen met 6 stuks 50/56. Daar kom je al een eind mee en als je als referentie zo'n lijst aanhoudt van Prenatal, Hema of Babypark komt het best goed! Wat de wagen betreft.....dat is idd maar net wat je zelf het fijnste/makkelijkste/handigste/mooiste vindt! Gewoon lekker uitproberen en rekening houden of de wagen in je auto past, toch belangrijk!
Super bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee. En heb nog tijd zat natuurlijk, haha Groetjes, Linn
Ik vond het ook best heel moeilijk maar heb door de lijsten van de babydump en de kraamzorg (kreeg ik een lijst van toen ik me aangemeld had) een eigen lijst op de computer gemaakt. Ik lees hier erg veel en iedere keer als ik iets las waarvan ik dacht "Dat is een goeie!" vulde ik mijn eigen lijst weer aan. Straks, rond de 30 weken, loop ik stap voor stap even na of ik het al heb of nog moet kopen. Het kamertje is vaak puur je eigen smaak, functioneren allemaal hetzelfde. Wel krijg je dan nog de keuze een wieg of niet. Ik heb gekozen voor een wiegje voor snachts zodat deze op onze kamer kan ivm borstvoeding en daarnaast gewoon de ledikant op de babykamer voor overdag. De kinderwagen is ook een heel groot deel smaak en vooral ook: wat wil je er aanbesteden". Er zijn kinderwagens compleet voor zo'n 300 euro maar ook voor 1200. Ik heb de betere/bekendere merken bekeken (mutsy, joolz, maxi-cosi, stokke enz) en kwam al snel bij het design van Stokke wat me erg aanstond. Heb er hier een gebruikersvraag over gesteld en 99% was erg tevreden dus was de keuze 'snel' gemaakt . Wel éven 1200 euro lichter. Schoonzusje kocht een oud model mutsy 2e hands, helemaal compleet nog geen 200 euro. Is ook een goede optie! Succes ermee
Je hebt al veel tips enzo gekregen. Op de uitzetlijst die iemand plaatste zag ik veel dingen staan die je niet perse nodig hebt en ook veel dingen die je vooral pas moet (nou ja, niks moet; kan) aanschaffen als je het nodig hebt en wil gebruiken. Je schaft al snel teveel aan omdat je alles op orde wil hebben, vergetende dat in NL de winkels vaak 7 dagen pw open zijn en sowieso 6 dagen. Dus als je iets nodig hebt..... je raad het al, je hebt het zo gekocht! Maar mijn tip is nog; lees gewoon eens een poosje mee op dit forum. Dan zie je ook allerlei tips en verwijzingen naar producten. Zo kun je beetje wegwijs worden in babyland. Lijkt me ook lastig als je geen kindjes om je heen hebt. Maar komt goed hoor. Je kan straks beter een specifieke vraag stellen als je die hebt, dat is gerichter antwoord geven. En je kan ook de zoekfunctie gebruiken want de vragen die jij hebt hebben anderen ongetwijfeld ook gehad en dan kun je al wat antwoorden lezen. Succes en vooral veel plezier met alle voorpret/ neuzen/ shoppen etc! En gefeliciteerd inderdaad met je kindje op komst!