Ervaringen met plaswekker

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Paarse80, 13 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Deze week is mijn zoon van 6 begonnen met de plaswekker. Hij vond het steeds vervelender worden dat hij 's nachts nat is. Zijn broertje van 3,5 is zindelijk. Dat hakte er echt in.
    Nu dus de plaswekker. Eerste keer dat het ding afging was mijn zoon helemaal in paniek. We waren allemaal wakker in huis. Nu is de plaswekker wat zachter gezet en gaat het beter. De plaswekker gaat minstens 3 x per nacht af. Best pittig die gebroken nachten weer.
    Graag wil ik weten hoe lang het ongeveer duurt voordat er verbetering komt. Wat zijn jullie ervaringen?

2. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Heb je een paswekker via een leverancier gekocht of via marktplaats?
    Leverancier geeft nl vaak ook trainingondersteuning.
    Maar: laat hem overdag genoeg drinken en na ca 1700 niet teveel meer. Dan bij naar bed gaan eerst zittend plassen en dan tot 20 laten tellen na t plassen. Dan ontspannen ze blaas helemaal. Vervolgens tanden poetsen / douchen etc of verhaaltje lezen en daarna nog een keer plassen zittend tot 20 tellen. Dit helpt in elk geval om te zorgen dat de blaas zo leeg mogelijk is voor hij de nacht ingaat.
    Bij mijn zoontje week plaswekker geprobeerd en bleef idd ondanks deze tips 3 x per nacht toen ws advies van leverancier om via huisarts verder te kijken evt voor ondérzoek grootte vd blaas. Maar mijn zoontje is nu 1 jaar ouder.
    Ik ben nu bij een bekkenbodemfysio. Zij laat dus dit ritme ook doen zoals beschreven en dan tot 22.30 in bed zonder luier. Ik maak hem half elf dus wakker, meestal inmiddels droog. Daarnaast heeft hij bekkenbodemoefeningen om zelf beter reflex te leren voelen. Ondanks nu al ca 2/2,5 maand tot half elf droog is hij in de ochtend echt niet droog. Hij heeft echter wel t idee dat hij er meer controle over krijgt en ik merk nu ook dat hij rond half elf meer uit zichzelf wakker word ipv met natte washandjes.
    Overigens sliep mijn zoontje dwars door de plaswekker heen dus dat schoot niet echt op....

3. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Tot 7 jaar is het acceptabel dat kinderen nog niet zindelijk zijn 's nachts. Ook al vindt hij het vervelend, zijn lijf is er blijkbaar nog niet klaar voor.

Hoe is de zindelijkheid overdag? Hoe vaak moet hij overdag plassen? Voelt hij de aandrang goed? Hoe is de straal? Wanneer waren jij en je man zindelijk voor de nacht? Hoe is zijn ontlasting, gaat dat zonder problemen?

Heb je de opneemmethode al geprobeerd? Dus voordat jullie zelf naar bed gaan, rond een uur of 2230 u, hem wakker maken om te plassen? En daarbij hem eerst zelf goed laten plassen voordat hij naar bed gaat, zoals 'duikster' ook al heeft beschreven.

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    De plaswekker heb ik gehuurd, broekjes wel gekocht. Eris dus geen begeleiding bij.
    Overdag is hij al 3jaar zindelijk. Geen problemen verder. Hij plast goed, goede straal.
    Voordat hij gaat slapen gaat hij al 2x naar de wc.
    We hebben een poos hem geprobeerd wakker te maken en te laten plassen voordat wij gaan slapen. We krijgen hem dan niet wakker. Hij staat wel op, loopt naar de wc, praat met je, maar blijkt dan toch niet wakker te zijn.
    Wij hebben steeds benadrukt dat het niet erg is dat hij 's nachts niet zindelijk is. Maar hij wil het zelf heel graag. Hij is erg verdrietig dat het niet lukt en dat zijn broertje wel zindelijk is. Hij begon zelf over de plaswekker.
    Via de schoolarts op school zouden we een gesprek krijgen om te praten over dit onderwerp. Dit kwam niet uit en heb ik afgezegd.

5. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Paarse 80:
    Tja onze zoon werd ook niet echt wakker om half 11 maar fysio zei gewoon wekken met een flinke natte washand in het gezicht. Klinkt weinig kindvriendelijk maar nu na een kleine 2 maanden merk ik dat hij rond half 11 meer of zelf wakker wordt of snel wakker is en dan ook plast. En er komt zelfs beweging in dat hij nu ook in de nacht een aantal keer uit zichzelf wakker wordt en naar de wc gaat. Dus wellicht toch even een harde hand/ natte washand. In de eerste 2 weken heb ik een aantal keer een zeer driftig/ boos kind gehad met deze methode maar inmiddels zonder problemen al heb ik die washand wel in mijn hand voor t geval hij niet goed wakker wordt. T zorgt ook noet dat hij lang wakker blijft want na terug in bed is hij meteen weer weg.
    Ik heb overigens ook zandlopertjes met 30 sec op de wc die hij omzet om na t plassen nog even rustig te blijven zitten om zo ook echt goed uit te plassen

6. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Ik heb hem dit jaar ook gebruikt bij mijn zoon ( in januari)
    Hij werd ook niet wakker van het plassen. Met de plaswekker wordt hij wel gelijk wakker als hij begint met plassen en ging dan ook gelijk uit bed om verder te plassen op de wc.

Al met al heeft een maand of 3 geduurd voordat het echt klaar was. Nu zijn de ongelukjes nog maar sporadisch maar dat geeft ook niks.

7. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Onze dochter van 7 ( in mei geworden) is sinds 4 maanden 's nachts zinnelijk m.b.v. Een plaswekker.

De eerste paar nachten was er inderdaad grote paniek wanneer die afging. Gelukkig na een paar dagen ging die alleen later op de avond of vroeg in de ochtend. Wij zagen al snel verbetering echter heeft het ruim 5 maanden geduurd dat de training voorbij was (3 weken wekker niet af en 2 weken zonder wekker) een paar keer was ze er bijna en dan ging de wekker weer af en moet je weer opnieuw beginnen. Ze heeft geen ongelukjes gehad ( afkloppen)

Ik heb de wekker incl 3 broekjes via de zorgverzekering vergoed gekregen.

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik lees hier ook meer over de training, bedankt voor de uitleg en advies.

Afgelopen 2 nachten is mijn zoon slaapwandelend uit bed gekomen. Hij liep raar rond, ik heb hem naar de wc gebracht en hij moest flink plassen. Met als resultaat dat hij de hele nacht droog was en de wekker niet afging.

Ik hoop dat dit een vooruitgang is. We zullen het zien. Plakken jullie dan ook stickers oid als beloning?

Wat doen jullie tijdens vakantie? Meenemen naar de camping?

9. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Bij de plaswekker zat het onderstaande beloningssysteem (hier kan je ook meer info vinden over de training)
    http://urifoon-px.rtrk.nl/files/pdf/Enurogram%202012.pdf

Wij namen de wekker overal mee ( als we ergens anders gingen slapen) Zelfs als ze ging uit logeren bij vriendinnetjes....

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben zeer goede ervaringen met de urifoon contessa plaswekker, wij hadden er ook nog dat tril element bij gekocht omdat onze dochter (2007) als ze slaapt ook echt vast slaapt.

Wij zijn ermee begonnen vorig jaar 2 weken voor het einde van de zomervakantie, ik was eigenlijk gewoon het luiers kopen beu want geen enkele vond ze lekker zitten en gaf aan jeuk te krijgen dus die wekker gekocht.

De eerste avond heisa, want mw was bang voor als de wekker afging omdat ie zo een lawaai maakte. We hadden hem eerst even geprobeerd en uitgelegd, maar ondanks de heisa toch doorgezet die dag. We hebben hem na de eerste keer dat ie snachts afging overigens wel een stuk zachter gezet haha iedereen in huis was wakker van schrik, maar we waren bang dat ze hem zachter niet zou horen haha.

Het ging hier echt geweldig eigenlijk, de eerste 2 weken had ze 3x een krab, 2x een octopus en de andere dagen enkel dolfijntjes en zeepaarden. De 2 weken daarna had ze ook weer enkel dolfijntjes en zeepaarden en toen zijn we met de wekker gestopt (eigenlijk was het na 2 weken gebruik al gefixt) en sinds die tijd is er ook nooit meer een ongelukje gebeurd en komt ze eigenlijk ook vrijwel nooit snachts uit bed om te plassen.

11. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Ik heb zelf als kind de plaswekker gehad en ik vond het echt vreselijk. Heel denigrerend en vervelend. En hij werkte niet. Net zoals jouw zoontje (lijkt), sliep ik gewoon veel te vast. Bovendien werkte het hormoon niet dat er normaliter voor zorgt dat je 's nachts minder urine aanmaakt dan overdag. (dat hormoon heb ik een paar jaar als neusspray binnengekregen en nu maakt mijn lichaam het zelf gewoon aan)

Nu ben ik ondertussen al bijna 6 jaar kindercoach en begeleid ik ook kinderen die weer in bed gaan plassen. Relevant is vaak wanneer het is begonnen. Is er iets gebeurd? Iets gezegd? En het is vaak een probleem voor hooggevoelige kinderen. Overdag zijn zij letterlijk de hele dag 'gespannen' om zich staande te houden tussen alle indrukken en verwachtingen in. En 's nachts is er ontspanning, ook op dat gebied. Misschien interessant om er eens op die manier naar te kijken. Mag hij groeien? Mag hij fouten maken? Loopt hij op zijn tenen? Cijfert hij zichzelf weg?

Wat ook de moeite kan zijn, is te kijken in hoeverre jou dit raakt. Dat deel is nl van jou. Is er in jouw leven op het moment iets dat je lastig vindt los te laten? Is er iets dat stroomt? Of juist niet?

Het is misschien vergezocht en het vraagt een andere kijk, maar wie weet...

Veel succes! :)

Deel Deze Pagina