Het is hier nog lang niet zo ver, maar vanmiddag in een overvol buitenzwembad, vroeg ik me af hoe lang het nog zou duren voordat mijn kinderen zonder mij zullen gaan. Niet dat ik niet mee wil, maar misschien willen ze mij wel niet meer mee hebben, haha. Of willen ze langer blijven (zoals vandaag ook), terwijl ik dan al naar huis ga. Ik weet eigenlijk niet meer hoe oud ik zelf was. Jullie enig idee wat een geschikte/logische leeftijd is om alleen te gaan zwemmen?
Ik mocht in de brugklas alleen gaan, was een jaartje of 12/13 denk ik, bij mijn kinderen zal het niet anders gaan. Vind zelf 10 jaar echt te jong
Onze meid is 7 en heeft A, B en C. Maar die zou ik echt niet zonder toezicht naar het zwembad laten gaan. Schoonmoeder vindt dat onze meid nu wel in haar eentje naar het zwembad kan (paar km fietsen en daar zonder toezicht). Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt! Volgens mij was ik een jaar of 11, toen we alleen mochten gaan. Het zwembad was voor ons een km of 5 fietsen.
Een jaar of 10, maar dan wel in het bad waar ik werk, waar ze iedereen kent en durft aan te spreken en waar ze dus ook wat extra op haar letten. Een onbekend bad vanaf een jaar of 12 denk ik.
Voorlopig nog niet hoor hier, misschien in groep 8 of de brugklas? Maar eerder niet denk ik, ook al hebben ze hun diploma ik vind het voor mijn gevoel gewoon niet oke om ze jonger alleen te laten gaan.
hier mocht ze op de camping vanaf 8 jaar alleen. Maar als ze een paar km zou moeten fietsen, zou ik haar brengen.
Als het zwembad dichterbij was geweest had onze oudste wel zelf met vriendinnetjes gemogen. Ze zwemt er meermaals per week, kent het op haar duimpje, kent een groot deel van het personeel en kan goed zwemmen. Echter kan niemand van haar vriendinnetjes zo goed zwemmen en is het zwembad in mijn ogen te ver weg, waardoor het nog niet bespreekbaar is. Zelf mocht ik met vriendinnetjes ook rond 8 jaar alleen.
Vroeger ging ik vanaf een jaar of 10 alleen naar het zwembad met mijn zus of vriendinnetjes. Rond mijn elfde ging ik zomers zowat elke dag naar het buitenbad. Mijn kinderen zouden denk ik 11 of 12 moeten zijn.
Ik mocht zelf vanaf een jaar of 8/9. Dus zo rond de 10 jaar denk ik Maar dan idd wel hier in het bekende zwembad.
Ik zou het hier pas toestaan vanaf 12 jaar (als hij in de brugklas zit), zeker aangezien het zwembad hier toch een dorp naast ligt en dat is toch al snel 7 km fietsen.
Mijn dochter wordt over 2 1/2 week 9, heeft A, B en C, en is in april voor het eerst alleen met een vriendinnetje naar discozwemmen op vrijdagavond geweest (toegang tm 13 jaar, dus geen oudere pubers). Halve klas was daar trouwens zonder ouders. Gisteren is ze voor het eerst helemaal alleen geweest, ze deed mee aan de zwemvierdaagse en mocht vooraf vrijzwemmen. Ik kon niet mee ivm de baby. Ze is 2 uurtjes daar geweest, heeft lekker gezwommen, een patatje gegeten en toen ik op de afgesproken tijd aankwam was ze keurig haar baantjes aan het trekken voor de vierdaagse. Ze redt zich prima met dingen als omgaan met het kluisje en geld enzo, zwemt erg goed en is assertief genoeg om zich bij het personeel te melden als dat nodig is. Bovendien zijn er ook altijd wel bekenden in het bad. Ze mag er niet alleen naar toe, en ze moest gisteren eerst haar polsbandje komen laten zien bij de auto (was blijven zitten ivm baby) voor ze naar binnen mocht. Had het nooit verwacht dat ik het zo jong aan zou durven, maar ze kan het aan, en het is een bad met veel toezicht. Nu moet ik wel zeggen dat ze na de zomer al in groep 7 zit, ze heeft een klas overgeslagen, en is in doen en laten ook gewoon toe aan die groep zeg maar
Ik denk vanaf groep 6. Mijn zoon is nu 8 jaar en gaat naar groep 5, vind het nu nog iets te vroeg, hij heeft wel een A, B en C- diploma. Ik sta voor groep 7/8 en daar mogen alle kinderen echt zelf naar het zwembad. Als ik hier lees 'brugklas' vind ik dat best een beetje sneu. Dan kunnen ze nooit spontaan afspreken op een warme dag met een groepje klasgenoten om naar het zwembad te gaan, iets wat ik in mijn klas met deze temperaturen dagelijks zie gebeuren. Daar hoef je toch niet meer persé als moeder naast te zitten?
Dochter gaat sinds dat ze 8 is zelfstandig met nichtje/vriendinnetje. Zoon van 7 vind ik nog wat te jong. Op de camping mag hij wel zelf gaan.
Onze dochter mag wel alleen met een vriendinnetje in het zwembad blijven. Ik breng haar...en laat de receptie weten ( we kennen ze bijna allemaal...onze dochter zit op wedstrijd zwemmen) dat ze er is en laat mijn telefoonnummer achter. Ze heeft dus ABC en zwemt heel goed. Er is daar heel veel toezicht en ze kent bijna iedereen daar wel. Vertrouwt dus.
Ben ik met je eens. Ik heb nu nog zulke leuke herinneringen aan de middagen in het openlucht zwembad van toen ik nog in groep 8 zat. Met zijn allen op de fiets erheen (8km toch) en lekker heel de dag zwemmen, kletsen en chips/ijs eten. Ben blij dat mijn ouders mij toen hebben laten gaan.